Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Rozród wspomagany u koni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozród wspomagany u koni
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień z zakresu rozrodu zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką przebiegu procesów rozrodczych u koni oraz możliwościami poprawy płodności tego gatunku zwierzat
C-2Stymulowanie studentów do pracy w grupie oraz kształtowania u nich przeświadczenia o znaczeniu wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody kontroli aktwności rozrodczej i przebiegu cyklu rujowego klaczy.2
T-A-2Indukcja owulacji i superowulacji-dojrzewanie oocytów w warunkach in vivo i in vitro.2
T-A-3Ocena przydatności klaczy i ogierów do rozrodu.2
T-A-4Wykorzystanie ultrasonografii i innych metod w ocenie czynności jajników klaczy i wczesnej diagnozy ciąży.2
T-A-5Synchronizacja dawczyń i biorczyń, metody pozyskiwania i transferu zarodków.2
T-A-6Kriokonserwacja oocytów i zarodków klaczy, mikrochirurgiczne zabiegi na zarodkach.2
T-A-7Konserwacja nasienia ogiera, ocena efektywności stosowanych metod kwalifikacji nasienia do mrozenia.3
15
wykłady
T-W-1Specyfika rozrodu koni - różnice w porównaniu do innych gatunków zwierząt. Sezonowość rozrodu koni-aspekt fizjologiczny i praktyczny.3
T-W-2Wzrost i dojrzewanie pęcherzyków jajnikowych-najczęstsze zaburzenia występujące u klaczy.2
T-W-3Historia rozwoju oraz znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków w hodowli koni, międzygatunkowa transplantacja zarodków u koniowatych.2
T-W-4Obrót nasieniem i zarodkami, uwarunkowania prawne i organizacyjne, kwalifikacja klaczy i ogierów do rozrodu.2
T-W-5Najważniejsze zaburzenia w rozrodzie ogierów - wykorzystanie najnowszych metod w diagnozie i leczeniu2
T-W-6Problemy związane z zapłodnieniem, ciążą i porodem. Wspomaganie rozwoju ciąży po transferze.2
T-W-7Klonowanie i regulacja płci u koni-znaczenie i mozliwości.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń12
A-A-3uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-4zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajeciach15
A-W-2przygotowanie sie do zaliczenia wykładów12
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów ićwiczeń w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-2Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O122_W01
Student zna przebieg procesów rozrodczych u klaczy i ogierów, charakteryzuje mechanizmy je regulujace oraz wskazuje możliwości ich modyfikacji
ZO_1A_W04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1S-1, S-2
ZO_1A_ZOK-S-O122_W02
Student zna i potrafi ocenić przydatność do rozrodu klaczy i ogiera oraz scharakteryzować najważniejsze przyczyny niepłodności
ZO_1A_W06, ZO_1A_W15C-2, C-1T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O122_U01
Student potrafi wyjaśnic specyfikę i cechy odmienne w przebiegu procesów rozrodczych u koni oraz określa przydatność klaczy i ogiera do rozrodu, podjejmuje decyzje odnośnie użytkowania rozpłodowego tych zwierząt
ZO_1A_U01, ZO_1A_U19C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O122_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli koni; postepuje według obowiązujacych zasad etyki zawodowej i aktywnie uczestniczył w rozwiązywaniu powierzonych zadań.
ZO_1A_K01, ZO_1A_K02C-2T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O122_W01
Student zna przebieg procesów rozrodczych u klaczy i ogierów, charakteryzuje mechanizmy je regulujace oraz wskazuje możliwości ich modyfikacji
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą przebiegu procesów rozrodczych u koni, zna najważniejsze ogniwa w regulacji tych procesów i przy pomocy prowadzącego potrafi niektóre z nich objaśnić. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne zainteresowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZOK-S-O122_W02
Student zna i potrafi ocenić przydatność do rozrodu klaczy i ogiera oraz scharakteryzować najważniejsze przyczyny niepłodności
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przebiegu wybranych procesów rozrodczych u koni oraz możliwości ich modyfikacji. Wie jakie ewentualne skutki mogą wystąpić w przypadku zaburzeń powyższych procesów. Zna zasady badania ogierów i klaczy w kierunku przydatności do rozrodu oraz najważniejsze choroby wpływające na płodność tego gatunku zwierząt. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne zainteresowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O122_U01
Student potrafi wyjaśnic specyfikę i cechy odmienne w przebiegu procesów rozrodczych u koni oraz określa przydatność klaczy i ogiera do rozrodu, podjejmuje decyzje odnośnie użytkowania rozpłodowego tych zwierząt
2,0
3,0Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych klaczy i ogiera dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje i przy pomocy prowadzącego kojarzy fakty.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O122_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli koni; postepuje według obowiązujacych zasad etyki zawodowej i aktywnie uczestniczył w rozwiązywaniu powierzonych zadań.
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli koni
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielański W., Rozród zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1979
  2. Bielański A., Tischner M., Biotechnologia rozrodu zwierząt udomowionych, Drukrol s.c., Kraków, 1999
  3. Wierzbowski S., Andrologia, Platan, Kraków, 2009
  4. Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński J., Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Krzymowski T. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 1. Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007
  2. Strzeżek J. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 2. Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody kontroli aktwności rozrodczej i przebiegu cyklu rujowego klaczy.2
T-A-2Indukcja owulacji i superowulacji-dojrzewanie oocytów w warunkach in vivo i in vitro.2
T-A-3Ocena przydatności klaczy i ogierów do rozrodu.2
T-A-4Wykorzystanie ultrasonografii i innych metod w ocenie czynności jajników klaczy i wczesnej diagnozy ciąży.2
T-A-5Synchronizacja dawczyń i biorczyń, metody pozyskiwania i transferu zarodków.2
T-A-6Kriokonserwacja oocytów i zarodków klaczy, mikrochirurgiczne zabiegi na zarodkach.2
T-A-7Konserwacja nasienia ogiera, ocena efektywności stosowanych metod kwalifikacji nasienia do mrozenia.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Specyfika rozrodu koni - różnice w porównaniu do innych gatunków zwierząt. Sezonowość rozrodu koni-aspekt fizjologiczny i praktyczny.3
T-W-2Wzrost i dojrzewanie pęcherzyków jajnikowych-najczęstsze zaburzenia występujące u klaczy.2
T-W-3Historia rozwoju oraz znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków w hodowli koni, międzygatunkowa transplantacja zarodków u koniowatych.2
T-W-4Obrót nasieniem i zarodkami, uwarunkowania prawne i organizacyjne, kwalifikacja klaczy i ogierów do rozrodu.2
T-W-5Najważniejsze zaburzenia w rozrodzie ogierów - wykorzystanie najnowszych metod w diagnozie i leczeniu2
T-W-6Problemy związane z zapłodnieniem, ciążą i porodem. Wspomaganie rozwoju ciąży po transferze.2
T-W-7Klonowanie i regulacja płci u koni-znaczenie i mozliwości.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń12
A-A-3uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-4zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajeciach15
A-W-2przygotowanie sie do zaliczenia wykładów12
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O122_W01Student zna przebieg procesów rozrodczych u klaczy i ogierów, charakteryzuje mechanizmy je regulujace oraz wskazuje możliwości ich modyfikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką przebiegu procesów rozrodczych u koni oraz możliwościami poprawy płodności tego gatunku zwierzat
Treści programoweT-A-1Metody kontroli aktwności rozrodczej i przebiegu cyklu rujowego klaczy.
T-A-2Indukcja owulacji i superowulacji-dojrzewanie oocytów w warunkach in vivo i in vitro.
T-A-5Synchronizacja dawczyń i biorczyń, metody pozyskiwania i transferu zarodków.
T-W-2Wzrost i dojrzewanie pęcherzyków jajnikowych-najczęstsze zaburzenia występujące u klaczy.
T-W-3Historia rozwoju oraz znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków w hodowli koni, międzygatunkowa transplantacja zarodków u koniowatych.
T-W-4Obrót nasieniem i zarodkami, uwarunkowania prawne i organizacyjne, kwalifikacja klaczy i ogierów do rozrodu.
T-W-1Specyfika rozrodu koni - różnice w porównaniu do innych gatunków zwierząt. Sezonowość rozrodu koni-aspekt fizjologiczny i praktyczny.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów ićwiczeń w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-2Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą przebiegu procesów rozrodczych u koni, zna najważniejsze ogniwa w regulacji tych procesów i przy pomocy prowadzącego potrafi niektóre z nich objaśnić. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne zainteresowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O122_W02Student zna i potrafi ocenić przydatność do rozrodu klaczy i ogiera oraz scharakteryzować najważniejsze przyczyny niepłodności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
ZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-2Stymulowanie studentów do pracy w grupie oraz kształtowania u nich przeświadczenia o znaczeniu wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierząt
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką przebiegu procesów rozrodczych u koni oraz możliwościami poprawy płodności tego gatunku zwierzat
Treści programoweT-A-3Ocena przydatności klaczy i ogierów do rozrodu.
T-A-4Wykorzystanie ultrasonografii i innych metod w ocenie czynności jajników klaczy i wczesnej diagnozy ciąży.
T-A-6Kriokonserwacja oocytów i zarodków klaczy, mikrochirurgiczne zabiegi na zarodkach.
T-A-7Konserwacja nasienia ogiera, ocena efektywności stosowanych metod kwalifikacji nasienia do mrozenia.
T-W-5Najważniejsze zaburzenia w rozrodzie ogierów - wykorzystanie najnowszych metod w diagnozie i leczeniu
T-W-6Problemy związane z zapłodnieniem, ciążą i porodem. Wspomaganie rozwoju ciąży po transferze.
T-W-7Klonowanie i regulacja płci u koni-znaczenie i mozliwości.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów ićwiczeń w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-2Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przebiegu wybranych procesów rozrodczych u koni oraz możliwości ich modyfikacji. Wie jakie ewentualne skutki mogą wystąpić w przypadku zaburzeń powyższych procesów. Zna zasady badania ogierów i klaczy w kierunku przydatności do rozrodu oraz najważniejsze choroby wpływające na płodność tego gatunku zwierząt. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne zainteresowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O122_U01Student potrafi wyjaśnic specyfikę i cechy odmienne w przebiegu procesów rozrodczych u koni oraz określa przydatność klaczy i ogiera do rozrodu, podjejmuje decyzje odnośnie użytkowania rozpłodowego tych zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U19Potrafi kierować użytkowaniem rozpłodowym zwierząt
Cel przedmiotuC-2Stymulowanie studentów do pracy w grupie oraz kształtowania u nich przeświadczenia o znaczeniu wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierząt
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką przebiegu procesów rozrodczych u koni oraz możliwościami poprawy płodności tego gatunku zwierzat
Treści programoweT-A-1Metody kontroli aktwności rozrodczej i przebiegu cyklu rujowego klaczy.
T-A-2Indukcja owulacji i superowulacji-dojrzewanie oocytów w warunkach in vivo i in vitro.
T-W-2Wzrost i dojrzewanie pęcherzyków jajnikowych-najczęstsze zaburzenia występujące u klaczy.
T-W-3Historia rozwoju oraz znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków w hodowli koni, międzygatunkowa transplantacja zarodków u koniowatych.
T-W-1Specyfika rozrodu koni - różnice w porównaniu do innych gatunków zwierząt. Sezonowość rozrodu koni-aspekt fizjologiczny i praktyczny.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów ićwiczeń w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-2Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych klaczy i ogiera dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje i przy pomocy prowadzącego kojarzy fakty.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O122_K01Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli koni; postepuje według obowiązujacych zasad etyki zawodowej i aktywnie uczestniczył w rozwiązywaniu powierzonych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-2Stymulowanie studentów do pracy w grupie oraz kształtowania u nich przeświadczenia o znaczeniu wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierząt
Treści programoweT-A-1Metody kontroli aktwności rozrodczej i przebiegu cyklu rujowego klaczy.
T-A-2Indukcja owulacji i superowulacji-dojrzewanie oocytów w warunkach in vivo i in vitro.
T-W-2Wzrost i dojrzewanie pęcherzyków jajnikowych-najczęstsze zaburzenia występujące u klaczy.
T-W-3Historia rozwoju oraz znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków w hodowli koni, międzygatunkowa transplantacja zarodków u koniowatych.
T-W-1Specyfika rozrodu koni - różnice w porównaniu do innych gatunków zwierząt. Sezonowość rozrodu koni-aspekt fizjologiczny i praktyczny.
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli koni
3,5
4,0
4,5
5,0