Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomika, organizacja i zarządzanie w produkcji zwierzęcej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika, organizacja i zarządzanie w produkcji zwierzęcej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>, Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>, Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>, Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 0,50,41zaliczenie
wykładyW7 30 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiadomości z zakresu matematyki i statystyki matematycznej oraz poszczególnych hodowli zwierząt gospodarskich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oraz metodami analizy organizacji produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach rolnych oraz stosowanie rachunku ekonomicznego w podejmowaniu decyzji przy wyborze kierunku produkcji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego.2
T-A-2Struktura i obrót stada bydła mlecznego.2
T-A-3Analiza efektywności ekonomicznej produkcji prosiąt.2
T-A-4Kalkulacja kosztów produkcji mleka i żywca wołowego.2
T-A-5Opracowanie bilansu ekonomicznego ośrodków rekreacyjnych i hodowlanych.2
T-A-6Analiza kosztów prowadzenia pasieki w zależności od liczby rodzin i poziomu produkcji.2
T-A-7Ekonomika chowu kurcząt mięsnych. Opłacalność produkcji kurcząt rzeźnych. Czynniki wpływające na efektywność produkcji. Struktura kosztów produkcji i kalkulacja ekonomiczna.2
T-A-8Organizacja i ekonomika produkcji indyków, oraz kaczek i gęsi - czynniki wpływające na efektywność produkcji piskląt i odchów. Optymalizacja ekonomiczna odchowu.1
15
wykłady
T-W-1Marketing i zarządzanie w produkcji trzody chlewnej.2
T-W-2Wspólna polityka rolna i jej konsekwencje dla producentów trzody chlewnej w Polsce.2
T-W-3Czynniki ryzyka ekonomicznego w przedsiębiorstwach produkcji trzody chlewnej.2
T-W-4Gospodarka paszowa jej podział w gospodarstwie rolniczym. Mierniki oceny produkcyjnej i ekonomicznej powierzchni paszowej w gospodarstwie.2
T-W-5Ekonomika i organizacja produkcji bydła mlecznego i mięsnego (struktura stasa i struktura pogłowia zwierząt, baza paszowa, kalkulacje w produkcji zwierzęcej).2
T-W-6Strategia marketingowa w gospodarstwach o wielkostadnej produkcji oraz ekologicznych i agroturystycznych.2
T-W-7Specyfika ekonimiczna poszczególnych kierunków użytkowania koni, w warunkach współczesnej gospodarki. Rozwój "przemysłu końskiego" w Polsce na tle krajów europejskich.2
T-W-8Czynniki wpływające na rozwój "przemysłu końskiego". Możliwości pozyskiwania dotacji na hodowlę koni w Polsce.2
T-W-9Specyfika chowu i hodowli koni w odniesieniu do innych zwierząt gospodarskich. Nakłady i koszty w chowie i hodowli koni, w zależności od kierunku użytkowania.2
T-W-10Rynek produktów pszczelich - obrót miodem. poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Pszczelarskie przedsięwzięcia marketinkowe.2
T-W-11Koszty i docohdy przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej - metody liczenia kosztów, jednostki miodowe, koszty alternatywne i marginalne.2
T-W-12Organizacja produkcji w pasiekach - wydajność pracy i pracochłonność przy pozyskiwaniu różnych produktów, sezonowość prac w pasiekach, typy pasiek. Marketing produktów pszczelich.2
T-W-13Ogólna charakterystyka branży drobiartskiej. Marketing produyktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych.2
T-W-14Ekonomiczne aspekty produkcji jaj. Kształtowanie się kosztów w zależności od systemu chowu.2
T-W-15Jakość handlowa produktów drobiarskich. Kryteria i wymagania handlowe dotyczęce mięsa i przetworów drobiowych. Systemy oceny jakości handlowej międa drobiowego2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie treści wykładów12
A-W-3Konsultacje dotyczące treśąci wykładów2
A-W-4Pisemne zaliczenie treści wykładów1
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przemiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie zadań (symulacji) ekonomicznych z każdego ćwiczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C14_W02
Student ma podstawową wiedzę z zakresy pojęć ekonomicznych oraz roli i miejsca rolnictwa w gospodarce narodowej.
ZO_1A_W02, ZO_1A_W08, ZO_1A_W16C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-12, T-W-10, T-W-15, T-W-14, T-W-9, T-W-11, T-W-13, T-W-8, T-W-7, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C14_U02
Umie zastosować zasady ekonomii i marketingu w różnych działach produkcji rolniczej
ZO_1A_U04, ZO_1A_U20C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-W-12, T-W-10, T-W-15, T-W-14, T-W-9, T-W-11, T-W-13M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C14_K02
Ma przedsiębiorcze podejście do produikcji rolniczej.
ZO_1A_K01, ZO_1A_K04C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-W-12, T-W-10, T-W-15, T-W-14, T-W-9, T-W-11, T-W-13M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C14_W02
Student ma podstawową wiedzę z zakresy pojęć ekonomicznych oraz roli i miejsca rolnictwa w gospodarce narodowej.
2,0
3,0Zna podtatwowe pojęcia ekonomiczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C14_U02
Umie zastosować zasady ekonomii i marketingu w różnych działach produkcji rolniczej
2,0
3,0Umie sporządzić prosty rachunek ekonomicznyc dla wybranego kierunku produkcji rolniczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C14_K02
Ma przedsiębiorcze podejście do produikcji rolniczej.
2,0
3,0Sporządza przy współudziale prowadzącego zajęcia kalkulacje ekonomiczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bednarski L., Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie., PWE, Wrocław, 1998
  2. Cichoń J., Ekonomika pszczelarska. w: Hodowla pszczół pod red. J. Wilde i J. Prabucki., PWRiL, Poznań, 2008
  3. Bień W., Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa., Warszawa, 1986
  4. Dowgiałło Z., Mondecki S., Ekonomika i organizacja produkcji zwierzęcej., PWN, Warszawa, 1983
  5. Klepacki B., Ekonomika i organizacja rolnictwa., PWN, Warszawa, 1999
  6. Wilde J., Cichoń J., Pszczelarstwo to może być biznes., Wyd. Sądecki Bartnik., Stróże, 1999
  7. Żmija J., Podstawy ekonomii rynku i marketingu w gospodarce żywnościowej., Kraków, 1996
  8. Żmija J., Zarządzanie i marketing w Agrobiznesie wobec integracji z Unią Europejską., Kraków, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego.2
T-A-2Struktura i obrót stada bydła mlecznego.2
T-A-3Analiza efektywności ekonomicznej produkcji prosiąt.2
T-A-4Kalkulacja kosztów produkcji mleka i żywca wołowego.2
T-A-5Opracowanie bilansu ekonomicznego ośrodków rekreacyjnych i hodowlanych.2
T-A-6Analiza kosztów prowadzenia pasieki w zależności od liczby rodzin i poziomu produkcji.2
T-A-7Ekonomika chowu kurcząt mięsnych. Opłacalność produkcji kurcząt rzeźnych. Czynniki wpływające na efektywność produkcji. Struktura kosztów produkcji i kalkulacja ekonomiczna.2
T-A-8Organizacja i ekonomika produkcji indyków, oraz kaczek i gęsi - czynniki wpływające na efektywność produkcji piskląt i odchów. Optymalizacja ekonomiczna odchowu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Marketing i zarządzanie w produkcji trzody chlewnej.2
T-W-2Wspólna polityka rolna i jej konsekwencje dla producentów trzody chlewnej w Polsce.2
T-W-3Czynniki ryzyka ekonomicznego w przedsiębiorstwach produkcji trzody chlewnej.2
T-W-4Gospodarka paszowa jej podział w gospodarstwie rolniczym. Mierniki oceny produkcyjnej i ekonomicznej powierzchni paszowej w gospodarstwie.2
T-W-5Ekonomika i organizacja produkcji bydła mlecznego i mięsnego (struktura stasa i struktura pogłowia zwierząt, baza paszowa, kalkulacje w produkcji zwierzęcej).2
T-W-6Strategia marketingowa w gospodarstwach o wielkostadnej produkcji oraz ekologicznych i agroturystycznych.2
T-W-7Specyfika ekonimiczna poszczególnych kierunków użytkowania koni, w warunkach współczesnej gospodarki. Rozwój "przemysłu końskiego" w Polsce na tle krajów europejskich.2
T-W-8Czynniki wpływające na rozwój "przemysłu końskiego". Możliwości pozyskiwania dotacji na hodowlę koni w Polsce.2
T-W-9Specyfika chowu i hodowli koni w odniesieniu do innych zwierząt gospodarskich. Nakłady i koszty w chowie i hodowli koni, w zależności od kierunku użytkowania.2
T-W-10Rynek produktów pszczelich - obrót miodem. poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Pszczelarskie przedsięwzięcia marketinkowe.2
T-W-11Koszty i docohdy przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej - metody liczenia kosztów, jednostki miodowe, koszty alternatywne i marginalne.2
T-W-12Organizacja produkcji w pasiekach - wydajność pracy i pracochłonność przy pozyskiwaniu różnych produktów, sezonowość prac w pasiekach, typy pasiek. Marketing produktów pszczelich.2
T-W-13Ogólna charakterystyka branży drobiartskiej. Marketing produyktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych.2
T-W-14Ekonomiczne aspekty produkcji jaj. Kształtowanie się kosztów w zależności od systemu chowu.2
T-W-15Jakość handlowa produktów drobiarskich. Kryteria i wymagania handlowe dotyczęce mięsa i przetworów drobiowych. Systemy oceny jakości handlowej międa drobiowego2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie treści wykładów12
A-W-3Konsultacje dotyczące treśąci wykładów2
A-W-4Pisemne zaliczenie treści wykładów1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C14_W02Student ma podstawową wiedzę z zakresy pojęć ekonomicznych oraz roli i miejsca rolnictwa w gospodarce narodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W02legitymuje się podstawową wiedzą z zakresu ekonomii, prawa pracy, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
ZO_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, charakteryzuje czynniki wpływające na ich rozwój
ZO_1A_W16definiuje podstawowe zasady ekonomiki i marketingu w produkcji zwierzęcej, objaśnia funkcjonowanie przedsiębiorczości indywidualnej w zakresie działalności rolniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oraz metodami analizy organizacji produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach rolnych oraz stosowanie rachunku ekonomicznego w podejmowaniu decyzji przy wyborze kierunku produkcji.
Treści programoweT-A-1Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego.
T-A-3Analiza efektywności ekonomicznej produkcji prosiąt.
T-A-4Kalkulacja kosztów produkcji mleka i żywca wołowego.
T-A-2Struktura i obrót stada bydła mlecznego.
T-A-5Opracowanie bilansu ekonomicznego ośrodków rekreacyjnych i hodowlanych.
T-W-1Marketing i zarządzanie w produkcji trzody chlewnej.
T-W-2Wspólna polityka rolna i jej konsekwencje dla producentów trzody chlewnej w Polsce.
T-W-3Czynniki ryzyka ekonomicznego w przedsiębiorstwach produkcji trzody chlewnej.
T-W-6Strategia marketingowa w gospodarstwach o wielkostadnej produkcji oraz ekologicznych i agroturystycznych.
T-W-4Gospodarka paszowa jej podział w gospodarstwie rolniczym. Mierniki oceny produkcyjnej i ekonomicznej powierzchni paszowej w gospodarstwie.
T-W-12Organizacja produkcji w pasiekach - wydajność pracy i pracochłonność przy pozyskiwaniu różnych produktów, sezonowość prac w pasiekach, typy pasiek. Marketing produktów pszczelich.
T-W-10Rynek produktów pszczelich - obrót miodem. poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Pszczelarskie przedsięwzięcia marketinkowe.
T-W-15Jakość handlowa produktów drobiarskich. Kryteria i wymagania handlowe dotyczęce mięsa i przetworów drobiowych. Systemy oceny jakości handlowej międa drobiowego
T-W-14Ekonomiczne aspekty produkcji jaj. Kształtowanie się kosztów w zależności od systemu chowu.
T-W-9Specyfika chowu i hodowli koni w odniesieniu do innych zwierząt gospodarskich. Nakłady i koszty w chowie i hodowli koni, w zależności od kierunku użytkowania.
T-W-11Koszty i docohdy przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej - metody liczenia kosztów, jednostki miodowe, koszty alternatywne i marginalne.
T-W-13Ogólna charakterystyka branży drobiartskiej. Marketing produyktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych.
T-W-8Czynniki wpływające na rozwój "przemysłu końskiego". Możliwości pozyskiwania dotacji na hodowlę koni w Polsce.
T-W-7Specyfika ekonimiczna poszczególnych kierunków użytkowania koni, w warunkach współczesnej gospodarki. Rozwój "przemysłu końskiego" w Polsce na tle krajów europejskich.
T-W-5Ekonomika i organizacja produkcji bydła mlecznego i mięsnego (struktura stasa i struktura pogłowia zwierząt, baza paszowa, kalkulacje w produkcji zwierzęcej).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przemiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie zadań (symulacji) ekonomicznych z każdego ćwiczenia
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podtatwowe pojęcia ekonomiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C14_U02Umie zastosować zasady ekonomii i marketingu w różnych działach produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
ZO_1A_U20Stosuje zasady ekonomii i marketingu w celu optymalizacji produkcji zwierzęcej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oraz metodami analizy organizacji produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach rolnych oraz stosowanie rachunku ekonomicznego w podejmowaniu decyzji przy wyborze kierunku produkcji.
Treści programoweT-A-1Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego.
T-A-3Analiza efektywności ekonomicznej produkcji prosiąt.
T-A-4Kalkulacja kosztów produkcji mleka i żywca wołowego.
T-A-2Struktura i obrót stada bydła mlecznego.
T-A-5Opracowanie bilansu ekonomicznego ośrodków rekreacyjnych i hodowlanych.
T-W-12Organizacja produkcji w pasiekach - wydajność pracy i pracochłonność przy pozyskiwaniu różnych produktów, sezonowość prac w pasiekach, typy pasiek. Marketing produktów pszczelich.
T-W-10Rynek produktów pszczelich - obrót miodem. poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Pszczelarskie przedsięwzięcia marketinkowe.
T-W-15Jakość handlowa produktów drobiarskich. Kryteria i wymagania handlowe dotyczęce mięsa i przetworów drobiowych. Systemy oceny jakości handlowej międa drobiowego
T-W-14Ekonomiczne aspekty produkcji jaj. Kształtowanie się kosztów w zależności od systemu chowu.
T-W-9Specyfika chowu i hodowli koni w odniesieniu do innych zwierząt gospodarskich. Nakłady i koszty w chowie i hodowli koni, w zależności od kierunku użytkowania.
T-W-11Koszty i docohdy przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej - metody liczenia kosztów, jednostki miodowe, koszty alternatywne i marginalne.
T-W-13Ogólna charakterystyka branży drobiartskiej. Marketing produyktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przemiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie zadań (symulacji) ekonomicznych z każdego ćwiczenia
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie sporządzić prosty rachunek ekonomicznyc dla wybranego kierunku produkcji rolniczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C14_K02Ma przedsiębiorcze podejście do produikcji rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oraz metodami analizy organizacji produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach rolnych oraz stosowanie rachunku ekonomicznego w podejmowaniu decyzji przy wyborze kierunku produkcji.
Treści programoweT-A-1Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego.
T-A-3Analiza efektywności ekonomicznej produkcji prosiąt.
T-A-4Kalkulacja kosztów produkcji mleka i żywca wołowego.
T-A-2Struktura i obrót stada bydła mlecznego.
T-A-5Opracowanie bilansu ekonomicznego ośrodków rekreacyjnych i hodowlanych.
T-W-12Organizacja produkcji w pasiekach - wydajność pracy i pracochłonność przy pozyskiwaniu różnych produktów, sezonowość prac w pasiekach, typy pasiek. Marketing produktów pszczelich.
T-W-10Rynek produktów pszczelich - obrót miodem. poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Pszczelarskie przedsięwzięcia marketinkowe.
T-W-15Jakość handlowa produktów drobiarskich. Kryteria i wymagania handlowe dotyczęce mięsa i przetworów drobiowych. Systemy oceny jakości handlowej międa drobiowego
T-W-14Ekonomiczne aspekty produkcji jaj. Kształtowanie się kosztów w zależności od systemu chowu.
T-W-9Specyfika chowu i hodowli koni w odniesieniu do innych zwierząt gospodarskich. Nakłady i koszty w chowie i hodowli koni, w zależności od kierunku użytkowania.
T-W-11Koszty i docohdy przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej - metody liczenia kosztów, jednostki miodowe, koszty alternatywne i marginalne.
T-W-13Ogólna charakterystyka branży drobiartskiej. Marketing produyktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przemiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie zadań (symulacji) ekonomicznych z każdego ćwiczenia
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sporządza przy współudziale prowadzącego zajęcia kalkulacje ekonomiczną.
3,5
4,0
4,5
5,0