Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Chów i hodowla trzody chlewnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów i hodowla trzody chlewnej
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 40 2,50,41zaliczenie
wykładyW5 40 2,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu genetyki, fizjologii i żywienia zwierząt oraz paszoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom gruntownej wiedzy z zakresu chowu i hodowli swiń. W ramach przedmiotu studenci poznają cechy związane z użytkowaniem świń, charakterystykę ras świń hodowanych w kraju, formy organizacyjne produkcji świń, metody oceny oraz doskonalenia cech użytkowych świń, korzyści wynikające z krzyżowania towarowego (hybrydyzacja), systemy utrzymania oraz zasady i praktyczne aspekty żywienia różnych grup produkcyjnych trzody chlewnej. Rozwjanie umiejętności programowania w zakresie organizacji technologii produkcji na fermach świń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Samodzielne obliczanie i interpretacja wyników, pod kierunkiem prowadzącego zajęcia, dotyczących wskaźników intensywności produkcji, produkcji obornika oraz nawożenia gruntów ornych, pogłowia świń potrzebnego do wyżywienialudności3
T-L-2Wykonanie harmonogramu produkcji chlewni o dowolnej wielkości, prowadzonej systemem taśmowym lub cyklicznym oraz powierzchni chlewni, płyty gnojowej, zbiornika na gnojówkę, zapotrzebowania na paszę i wodę oraz niezbędną powierzchnię gruntów ornych stanowiących bazę paszową dla stada.8
T-L-3Programowani produkcji stada świń w gospodartwach wielkotowarowych. Opracowanie struktury stada oraz wyliczenie potrzebnej liczby oddziałów i stanowiskw poszczególnych fazach produkcji wszystkich sektorów fermy.6
T-L-4Opracowanie cyklu produkcyjnego fermy wielkotowarowej realizującej dwuetapowe krzyżowanie towarowe i zabezpieczającej remont stada podstawowego loch własnym materiałem.3
T-L-5Obliczanie wymaganej pojemności zbiornika na gnojowicę oraz niezbędnej powierzchni gruntów ornych do jej zagospodarowania.3
T-L-6Podsumowanie nabytych umiejętności dotyczących opracowania struktury stada w gospodarstwach drobno- i wielkotowarowych. Interpretacja wyników wykonanego projektu pod kierunkiem prowadzącego zajęcia.2
T-L-7Praktyczne aspekty żywienia świń. Określanie norm żywienowych dla młodzieżyy hodowlanej oraz układanie dawek pokarmowych dla tych zwierząt.5
T-L-8Określanie norm żywienowych dla loch oraz knurów oraz układanie dawek pokarmowych dla tych zwierząt3
T-L-9Obliczanie wartości odżywczej białka ułożonych dawek oraz ich kosztów. Interpretacja wyników pod kierunkiem prowadzącego zajęcia.3
T-L-10Ocena użytkowości rozpłodowej oraz obliczanie dni tuczu, średniego tempa wzrostu tempa wzrostu oraz zużytej paszy w podanych stadach świń.3
T-L-11Analiza wyników cech użytkowych świń stad zarodowych w Polsce, na przestrzeni wielu lat.1
40
wykłady
T-W-1Produkcja swiń w Polsce na tle krajów UE i świata. Znaczenie gospodarcze i cechy związane z użytkowaniem i zachowaniem świń.4
T-W-2Pochodzenie świni domowej, typy użytkowe oraz rasy świn hodowane w Polsce.6
T-W-3Organizacyjne formy produkcji. Organizacja hodowli i chowu świń.3
T-W-4Krzyżowanie towarowe swiń.3
T-W-5Cechy użytkowości rozpłodowej, tucznej i rzeźnej świń.6
T-W-6Zasady żywienia i utrzymania młodzieży hodowlanej, loch oraz knurów.6
T-W-7Organizacja rozrodu świń w gospodarstwach wielko- i drobnotowarowych.3
T-W-8Wychów prosiąt.5
T-W-9Kierunki pracy hodowlanej w stadach zarodowych w Polsce.4
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach40
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
A-L-4Konsultacje6
A-L-5Pisemne zaliczenie3
74
wykłady
A-W-1Udział studentów w wykładach40
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu z wykładów13
A-W-4Konsyltacje5
A-W-5Pisemny egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Filmy tematyczne
M-6Objaśnienia wykonania zadań na ćwiczeniach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
S-2Ocena formująca: ocena po zakończeniu kolejnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-D3_W01
W zakresie wiedzy student zna i objaśnia cechy związane z użytkowaniem świń, metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, praktyczne aspekty żywienia oraz zasady programowania produkcji stada świń.
ZO_1A_W10, ZO_1A_W12C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-2, M-1, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-D3_U01
W zakresie umiejętości student potrafi analizować i opracować plan produkcji trzody chlewnej w gospodarstwie drobnotowarowym i wielkotowarowych oraz interpretować wyniki oceny cech użytkowych świń
ZO_1A_U17C-1T-L-2, T-L-1, T-L-10M-2, M-4, M-6, M-3S-2, S-3
ZO_1A_ZOP-S-D3_U02
Student rozwija umiejętności układania dawek pokarmowych z obliczaniem wartości odżywczej białka dawki, dla poszczególnych grup produkcyjnych świń, ze szczególnym uwzględnieniem stada podstawowego i młodzieży hodowlanej.
ZO_1A_U16C-1T-L-11, T-L-7, T-L-8M-4, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-D3_K01
Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zepołu
ZO_1A_K01C-1T-L-2, T-L-1, T-L-10M-4, M-6, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-D3_W01
W zakresie wiedzy student zna i objaśnia cechy związane z użytkowaniem świń, metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, praktyczne aspekty żywienia oraz zasady programowania produkcji stada świń.
2,0Student nie zna i nie potrafi objaśnić cech związanych z użytkowaniem świń i metod ich oceny, nie potrafi scharakteryzować ras świń i korzyści wynikających z krzyżowania towarowego, nie zna praktycznych aspektyów żywienia oraz zasad programowania produkcji stada świń.
3,0Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, nie potrafi scharakteryzować korzyści wynikających z krzyżowania towarowego, nie zna praktycznych aspektyów żywienia oraz zasad programowania produkcji stada świń.
3,5Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dostatecznie scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dostatecznie praktyczne aspekty żywienia i zasady programowania produkcji stada świń.
4,0Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dobrze scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dobrze praktyczne aspekty żywienia i zasady programowania produkcji stada świń.
4,5Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dobrze scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dobrze praktyczne aspekty żywienia i zasady programowania produkcji stada świń. Bierze aktywny udział w dyskusji.
5,0Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi znakomicie scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna doskonale praktyczne aspekty żywienia i zasady programowania produkcji stada świń.Bierze aktywny udział w dyskusji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-D3_U01
W zakresie umiejętości student potrafi analizować i opracować plan produkcji trzody chlewnej w gospodarstwie drobnotowarowym i wielkotowarowych oraz interpretować wyniki oceny cech użytkowych świń
2,0Student nie potrafi opracować planu produkcji świń oraz opisać cech użytkowych świń
3,0Student potrafi opracować planu produkcji świń oraz opisać cechy użytkowe świń w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi opracować planu produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń w stopniu dobrym
4,5Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń i ich wykorzystanie
5,0Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń i ich wykorzystanie oraz posługuje się w sposób umiejętny literatura
ZO_1A_ZOP-S-D3_U02
Student rozwija umiejętności układania dawek pokarmowych z obliczaniem wartości odżywczej białka dawki, dla poszczególnych grup produkcyjnych świń, ze szczególnym uwzględnieniem stada podstawowego i młodzieży hodowlanej.
2,0Student nie rozwija umiejętności układania dawek pokarmowych dla świń
3,0Student rozwija umiejętność układania dawek pokarmowych dla świń w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija umiejętność układania dawek pokarmowych dla świń oraz obliczania warości odżywczej białka dawki w stopniu dostatecznym
4,0Student rozwija umiejętność układania dawek pokarmowych dla świń oraz obliczania warości odżywczej białka dawki w stopniu dobrym
4,5Student rozwija umiejętność układania dawek pokarmowych dla świń oraz obliczania warości odżywczej białka dawki w stopniu dobrym oraz posługuje się w sposób umiejętny literaturą
5,0Student rozwija umiejętność układania dawek pokarmowych dla świń oraz obliczania warości odżywczej białka dawki w stopniu bardzo dobrym oraz posługuje się w sposób umiejętny literaturą

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-D3_K01
Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zepołu
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider j jest kreatywny

Literatura podstawowa

  1. Babicz Mi in., Hodowla i użytkowanie świń, Wyd. Uniw. Przyrodniczego w Lublinie, Lublin, 2014
  2. pod red. Jamroz D., Żywienie zwierząt i paszoznawstwo. Podstawy szczegółowego żywienia zwierząt., PWN, Warszawa, 2015, tom 2, rozdz. 4. Żywienie świń
  3. pod. red. Grudniewska B., Hodowla i użytkowanie świń, ART, Olsztyn, 1998
  4. pod red. Czarnecki R., Hodowla i technologia produkcji trzody chlewnej, AR, Szczecin, 2002
  5. pod red. E. Greli i J. Skomiała, Zalecenia żywieniowe i wartość pokarmowa pasz dla świń. Normy żywienia świń., IFiŻZ PAN Jabłonna, Jabłonna, 2014

Literatura dodatkowa

  1. pod red. Grodzki H, Hodowla i użytkowanie zwierząt gospodarskich, SGGW, Warszawa, 2005
  2. Ogólnopolskie czasopismo specjalistycze dla hodowców i producentów świń, Trzoda chlewna, Wielkopolskie Wydawnictwo Rolnicze sp. z o.o., Poznań, 2017, miesięcznik - wykorzystanie w kolejnych latach

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Samodzielne obliczanie i interpretacja wyników, pod kierunkiem prowadzącego zajęcia, dotyczących wskaźników intensywności produkcji, produkcji obornika oraz nawożenia gruntów ornych, pogłowia świń potrzebnego do wyżywienialudności3
T-L-2Wykonanie harmonogramu produkcji chlewni o dowolnej wielkości, prowadzonej systemem taśmowym lub cyklicznym oraz powierzchni chlewni, płyty gnojowej, zbiornika na gnojówkę, zapotrzebowania na paszę i wodę oraz niezbędną powierzchnię gruntów ornych stanowiących bazę paszową dla stada.8
T-L-3Programowani produkcji stada świń w gospodartwach wielkotowarowych. Opracowanie struktury stada oraz wyliczenie potrzebnej liczby oddziałów i stanowiskw poszczególnych fazach produkcji wszystkich sektorów fermy.6
T-L-4Opracowanie cyklu produkcyjnego fermy wielkotowarowej realizującej dwuetapowe krzyżowanie towarowe i zabezpieczającej remont stada podstawowego loch własnym materiałem.3
T-L-5Obliczanie wymaganej pojemności zbiornika na gnojowicę oraz niezbędnej powierzchni gruntów ornych do jej zagospodarowania.3
T-L-6Podsumowanie nabytych umiejętności dotyczących opracowania struktury stada w gospodarstwach drobno- i wielkotowarowych. Interpretacja wyników wykonanego projektu pod kierunkiem prowadzącego zajęcia.2
T-L-7Praktyczne aspekty żywienia świń. Określanie norm żywienowych dla młodzieżyy hodowlanej oraz układanie dawek pokarmowych dla tych zwierząt.5
T-L-8Określanie norm żywienowych dla loch oraz knurów oraz układanie dawek pokarmowych dla tych zwierząt3
T-L-9Obliczanie wartości odżywczej białka ułożonych dawek oraz ich kosztów. Interpretacja wyników pod kierunkiem prowadzącego zajęcia.3
T-L-10Ocena użytkowości rozpłodowej oraz obliczanie dni tuczu, średniego tempa wzrostu tempa wzrostu oraz zużytej paszy w podanych stadach świń.3
T-L-11Analiza wyników cech użytkowych świń stad zarodowych w Polsce, na przestrzeni wielu lat.1
40

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Produkcja swiń w Polsce na tle krajów UE i świata. Znaczenie gospodarcze i cechy związane z użytkowaniem i zachowaniem świń.4
T-W-2Pochodzenie świni domowej, typy użytkowe oraz rasy świn hodowane w Polsce.6
T-W-3Organizacyjne formy produkcji. Organizacja hodowli i chowu świń.3
T-W-4Krzyżowanie towarowe swiń.3
T-W-5Cechy użytkowości rozpłodowej, tucznej i rzeźnej świń.6
T-W-6Zasady żywienia i utrzymania młodzieży hodowlanej, loch oraz knurów.6
T-W-7Organizacja rozrodu świń w gospodarstwach wielko- i drobnotowarowych.3
T-W-8Wychów prosiąt.5
T-W-9Kierunki pracy hodowlanej w stadach zarodowych w Polsce.4
40

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach40
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
A-L-4Konsultacje6
A-L-5Pisemne zaliczenie3
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studentów w wykładach40
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu z wykładów13
A-W-4Konsyltacje5
A-W-5Pisemny egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S-D3_W01W zakresie wiedzy student zna i objaśnia cechy związane z użytkowaniem świń, metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, praktyczne aspekty żywienia oraz zasady programowania produkcji stada świń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
ZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom gruntownej wiedzy z zakresu chowu i hodowli swiń. W ramach przedmiotu studenci poznają cechy związane z użytkowaniem świń, charakterystykę ras świń hodowanych w kraju, formy organizacyjne produkcji świń, metody oceny oraz doskonalenia cech użytkowych świń, korzyści wynikające z krzyżowania towarowego (hybrydyzacja), systemy utrzymania oraz zasady i praktyczne aspekty żywienia różnych grup produkcyjnych trzody chlewnej. Rozwjanie umiejętności programowania w zakresie organizacji technologii produkcji na fermach świń.
Treści programoweT-W-2Pochodzenie świni domowej, typy użytkowe oraz rasy świn hodowane w Polsce.
T-W-1Produkcja swiń w Polsce na tle krajów UE i świata. Znaczenie gospodarcze i cechy związane z użytkowaniem i zachowaniem świń.
T-W-3Organizacyjne formy produkcji. Organizacja hodowli i chowu świń.
T-W-4Krzyżowanie towarowe swiń.
T-W-5Cechy użytkowości rozpłodowej, tucznej i rzeźnej świń.
T-W-6Zasady żywienia i utrzymania młodzieży hodowlanej, loch oraz knurów.
T-W-8Wychów prosiąt.
T-W-7Organizacja rozrodu świń w gospodarstwach wielko- i drobnotowarowych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-5Filmy tematyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
S-2Ocena formująca: ocena po zakończeniu kolejnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie potrafi objaśnić cech związanych z użytkowaniem świń i metod ich oceny, nie potrafi scharakteryzować ras świń i korzyści wynikających z krzyżowania towarowego, nie zna praktycznych aspektyów żywienia oraz zasad programowania produkcji stada świń.
3,0Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, nie potrafi scharakteryzować korzyści wynikających z krzyżowania towarowego, nie zna praktycznych aspektyów żywienia oraz zasad programowania produkcji stada świń.
3,5Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dostatecznie scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dostatecznie praktyczne aspekty żywienia i zasady programowania produkcji stada świń.
4,0Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dobrze scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dobrze praktyczne aspekty żywienia i zasady programowania produkcji stada świń.
4,5Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dobrze scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dobrze praktyczne aspekty żywienia i zasady programowania produkcji stada świń. Bierze aktywny udział w dyskusji.
5,0Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi znakomicie scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna doskonale praktyczne aspekty żywienia i zasady programowania produkcji stada świń.Bierze aktywny udział w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S-D3_U01W zakresie umiejętości student potrafi analizować i opracować plan produkcji trzody chlewnej w gospodarstwie drobnotowarowym i wielkotowarowych oraz interpretować wyniki oceny cech użytkowych świń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom gruntownej wiedzy z zakresu chowu i hodowli swiń. W ramach przedmiotu studenci poznają cechy związane z użytkowaniem świń, charakterystykę ras świń hodowanych w kraju, formy organizacyjne produkcji świń, metody oceny oraz doskonalenia cech użytkowych świń, korzyści wynikające z krzyżowania towarowego (hybrydyzacja), systemy utrzymania oraz zasady i praktyczne aspekty żywienia różnych grup produkcyjnych trzody chlewnej. Rozwjanie umiejętności programowania w zakresie organizacji technologii produkcji na fermach świń.
Treści programoweT-L-2Wykonanie harmonogramu produkcji chlewni o dowolnej wielkości, prowadzonej systemem taśmowym lub cyklicznym oraz powierzchni chlewni, płyty gnojowej, zbiornika na gnojówkę, zapotrzebowania na paszę i wodę oraz niezbędną powierzchnię gruntów ornych stanowiących bazę paszową dla stada.
T-L-1Samodzielne obliczanie i interpretacja wyników, pod kierunkiem prowadzącego zajęcia, dotyczących wskaźników intensywności produkcji, produkcji obornika oraz nawożenia gruntów ornych, pogłowia świń potrzebnego do wyżywienialudności
T-L-10Ocena użytkowości rozpłodowej oraz obliczanie dni tuczu, średniego tempa wzrostu tempa wzrostu oraz zużytej paszy w podanych stadach świń.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-6Objaśnienia wykonania zadań na ćwiczeniach
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena po zakończeniu kolejnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować planu produkcji świń oraz opisać cech użytkowych świń
3,0Student potrafi opracować planu produkcji świń oraz opisać cechy użytkowe świń w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi opracować planu produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń w stopniu dobrym
4,5Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń i ich wykorzystanie
5,0Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń i ich wykorzystanie oraz posługuje się w sposób umiejętny literatura
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S-D3_U02Student rozwija umiejętności układania dawek pokarmowych z obliczaniem wartości odżywczej białka dawki, dla poszczególnych grup produkcyjnych świń, ze szczególnym uwzględnieniem stada podstawowego i młodzieży hodowlanej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U16Potrafi określić zapotrzebowanie zwierząt na składniki pokarmowe, ocenić jakość pasz, prawidłowo zbilansować dawki pokarmowe oraz nadzorować przygotowanie pasz
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom gruntownej wiedzy z zakresu chowu i hodowli swiń. W ramach przedmiotu studenci poznają cechy związane z użytkowaniem świń, charakterystykę ras świń hodowanych w kraju, formy organizacyjne produkcji świń, metody oceny oraz doskonalenia cech użytkowych świń, korzyści wynikające z krzyżowania towarowego (hybrydyzacja), systemy utrzymania oraz zasady i praktyczne aspekty żywienia różnych grup produkcyjnych trzody chlewnej. Rozwjanie umiejętności programowania w zakresie organizacji technologii produkcji na fermach świń.
Treści programoweT-L-11Analiza wyników cech użytkowych świń stad zarodowych w Polsce, na przestrzeni wielu lat.
T-L-7Praktyczne aspekty żywienia świń. Określanie norm żywienowych dla młodzieżyy hodowlanej oraz układanie dawek pokarmowych dla tych zwierząt.
T-L-8Określanie norm żywienowych dla loch oraz knurów oraz układanie dawek pokarmowych dla tych zwierząt
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena po zakończeniu kolejnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozwija umiejętności układania dawek pokarmowych dla świń
3,0Student rozwija umiejętność układania dawek pokarmowych dla świń w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija umiejętność układania dawek pokarmowych dla świń oraz obliczania warości odżywczej białka dawki w stopniu dostatecznym
4,0Student rozwija umiejętność układania dawek pokarmowych dla świń oraz obliczania warości odżywczej białka dawki w stopniu dobrym
4,5Student rozwija umiejętność układania dawek pokarmowych dla świń oraz obliczania warości odżywczej białka dawki w stopniu dobrym oraz posługuje się w sposób umiejętny literaturą
5,0Student rozwija umiejętność układania dawek pokarmowych dla świń oraz obliczania warości odżywczej białka dawki w stopniu bardzo dobrym oraz posługuje się w sposób umiejętny literaturą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S-D3_K01Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zepołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom gruntownej wiedzy z zakresu chowu i hodowli swiń. W ramach przedmiotu studenci poznają cechy związane z użytkowaniem świń, charakterystykę ras świń hodowanych w kraju, formy organizacyjne produkcji świń, metody oceny oraz doskonalenia cech użytkowych świń, korzyści wynikające z krzyżowania towarowego (hybrydyzacja), systemy utrzymania oraz zasady i praktyczne aspekty żywienia różnych grup produkcyjnych trzody chlewnej. Rozwjanie umiejętności programowania w zakresie organizacji technologii produkcji na fermach świń.
Treści programoweT-L-2Wykonanie harmonogramu produkcji chlewni o dowolnej wielkości, prowadzonej systemem taśmowym lub cyklicznym oraz powierzchni chlewni, płyty gnojowej, zbiornika na gnojówkę, zapotrzebowania na paszę i wodę oraz niezbędną powierzchnię gruntów ornych stanowiących bazę paszową dla stada.
T-L-1Samodzielne obliczanie i interpretacja wyników, pod kierunkiem prowadzącego zajęcia, dotyczących wskaźników intensywności produkcji, produkcji obornika oraz nawożenia gruntów ornych, pogłowia świń potrzebnego do wyżywienialudności
T-L-10Ocena użytkowości rozpłodowej oraz obliczanie dni tuczu, średniego tempa wzrostu tempa wzrostu oraz zużytej paszy w podanych stadach świń.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-6Objaśnienia wykonania zadań na ćwiczeniach
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider j jest kreatywny