Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Zabiegi pielęgnacyjne u zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zabiegi pielęgnacyjne u zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 82 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1- zajomość anatomii, fozjologii oraz przepisów prawa dotyczących chowu i hodowli zwierząt gospodarskich, domowychi amatorskich

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z podstawowymi zabiegami pielęgnacyjnymi u zwierząt gospodarskich, domowych i amatorskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pielęgnacja kosmetyczna – przycinanie pazurków, czyszczenie małżowin usznych, kąpiele, czyszczenie zębów, pielęgnacja sierści.5
T-A-2Stosowane zabiegi pielęgnacyjne przy przygotawaniu zwierząt do wystaw, pokazów oraz sprzedaży5
10
wykłady
T-W-1Zabiegi pielęgnacyjne u zwierząt gospodarskich3
T-W-2Zabiegi pielęgnacyjne u zwierząt domowych4
T-W-3Zabiegi pielęgnacyjne u zwierzat amatorskich3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-A-4Konsultacje3
A-A-5Praktyczne zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów7
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O6.6_W01
student zna zabiegi pielęgnacyjne przeprowadzane u zwierząt gospodarskich, domowych i amatorskich
ZO_1A_W04, ZO_1A_W09, ZO_1A_W10C-1T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O6.6_U01
dokonuje wyboru własciwej metody pielęgnacji określonych grup zwierząt
ZO_1A_U17C-1T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O6.6_K01
postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt
ZO_1A_K02, ZO_1A_K07C-1T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O6.6_W01
student zna zabiegi pielęgnacyjne przeprowadzane u zwierząt gospodarskich, domowych i amatorskich
2,0
3,0student zna podstawowe zabiegi pielęgnacyjne przeprowadzanei u zwierząt gospodarskich, domowych i amatorskich
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O6.6_U01
dokonuje wyboru własciwej metody pielęgnacji określonych grup zwierząt
2,0
3,0student dokonuje wyboru właściwej metody pielęgnacji określonych grup zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O6.6_K01
postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stachurska Anna, Silimanowicz Piotr, Kolstrung Ryszard, Pielęgnacja i Podkuwanie Kopyt Koni, PWRIL Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2004
  2. P.R. Greenough, KULAWIZNY BYDŁA, ELSEVIER URBAN & PARTNER, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Dagmar Thies, Utrzymanie i pielęgnacja kota, Multico Oficyna Wydawnicza, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pielęgnacja kosmetyczna – przycinanie pazurków, czyszczenie małżowin usznych, kąpiele, czyszczenie zębów, pielęgnacja sierści.5
T-A-2Stosowane zabiegi pielęgnacyjne przy przygotawaniu zwierząt do wystaw, pokazów oraz sprzedaży5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zabiegi pielęgnacyjne u zwierząt gospodarskich3
T-W-2Zabiegi pielęgnacyjne u zwierząt domowych4
T-W-3Zabiegi pielęgnacyjne u zwierzat amatorskich3
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-A-4Konsultacje3
A-A-5Praktyczne zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów7
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S-O6.6_W01student zna zabiegi pielęgnacyjne przeprowadzane u zwierząt gospodarskich, domowych i amatorskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W09ma ogólną orientację w podstawowych problemach związanych z naukami zootechnicznymi
ZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi zabiegami pielęgnacyjnymi u zwierząt gospodarskich, domowych i amatorskich
Treści programoweT-A-1Pielęgnacja kosmetyczna – przycinanie pazurków, czyszczenie małżowin usznych, kąpiele, czyszczenie zębów, pielęgnacja sierści.
T-A-2Stosowane zabiegi pielęgnacyjne przy przygotawaniu zwierząt do wystaw, pokazów oraz sprzedaży
T-W-1Zabiegi pielęgnacyjne u zwierząt gospodarskich
T-W-3Zabiegi pielęgnacyjne u zwierzat amatorskich
T-W-2Zabiegi pielęgnacyjne u zwierząt domowych
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe zabiegi pielęgnacyjne przeprowadzanei u zwierząt gospodarskich, domowych i amatorskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S-O6.6_U01dokonuje wyboru własciwej metody pielęgnacji określonych grup zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi zabiegami pielęgnacyjnymi u zwierząt gospodarskich, domowych i amatorskich
Treści programoweT-A-1Pielęgnacja kosmetyczna – przycinanie pazurków, czyszczenie małżowin usznych, kąpiele, czyszczenie zębów, pielęgnacja sierści.
T-A-2Stosowane zabiegi pielęgnacyjne przy przygotawaniu zwierząt do wystaw, pokazów oraz sprzedaży
T-W-1Zabiegi pielęgnacyjne u zwierząt gospodarskich
T-W-3Zabiegi pielęgnacyjne u zwierzat amatorskich
T-W-2Zabiegi pielęgnacyjne u zwierząt domowych
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dokonuje wyboru właściwej metody pielęgnacji określonych grup zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S-O6.6_K01postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi zabiegami pielęgnacyjnymi u zwierząt gospodarskich, domowych i amatorskich
Treści programoweT-A-1Pielęgnacja kosmetyczna – przycinanie pazurków, czyszczenie małżowin usznych, kąpiele, czyszczenie zębów, pielęgnacja sierści.
T-A-2Stosowane zabiegi pielęgnacyjne przy przygotawaniu zwierząt do wystaw, pokazów oraz sprzedaży
T-W-1Zabiegi pielęgnacyjne u zwierząt gospodarskich
T-W-3Zabiegi pielęgnacyjne u zwierzat amatorskich
T-W-2Zabiegi pielęgnacyjne u zwierząt domowych
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0