Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Pszczelnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pszczelnictwo
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 20 2,30,41zaliczenie
wykładyW4 25 1,50,49zaliczenie
zajęcia terenoweT4 5 0,20,10zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zoologia, botaniak,chemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy2
T-L-2Sekcja pszczoły2
T-L-3Róznice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej2
T-L-4Rozwój osobniczy pszczół2
T-L-5Budowa gniazda pszczół2
T-L-6Porozumiewanie się pszczół2
T-L-7Budowa i systemy uli2
T-L-8Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka2
T-L-9Wprawianie węzy2
T-L-10Wychów trutni, wychów matek w sztycznych miseczkach2
20
zajęcia terenowe
T-T-1Główny przegląd rodzin3
T-T-2Praca w pasiece, poszerzanie gniazd, ocena rozwoju rodzin, tworzenie odkładów2
5
wykłady
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyką podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju2
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły2
T-W-3Anatomia pszczoły2
T-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm2
T-W-5Życie rodziny pszczelej na pzrestrzeni roku2
T-W-6Prace pasieczne w sezonie2
T-W-7Przegląd najważniejszych chorób pszczół5
T-W-8Wychów matek i trutni2
T-W-9Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich2
T-W-10Pszczoły zapylacze roślin2
T-W-11Zakłdanie pasieki2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów35
A-L-3konsultacje3
A-L-4studiowanie litertury11
69
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2przygotowanie do zajęć1
6
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykladach25
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3studiowanie literatury5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład - prezentacje multimedialne
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-C8_W01
student zna podgatunki pszcoły miodnej użytkowane w kraju oraz budowę morfologiczną i antomiczną pszczoły miodnej
ZO_1A_W05C-1T-L-2, T-L-1, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-3, M-5, M-1S-1
ZO_1A_ZOP-S-C8_W02
student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych
ZO_1A_W05C-2, C-3T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-W-10, T-W-11, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-4, M-3, M-5, M-1S-1
ZO_1A_ZOP-S-C8_W03
Zna metody wychowu matek i trutni, ma wiedzę o naturalnym i sztucznym unasienianiu matek
ZO_1A_W06, ZO_1A_W10C-2T-L-10, T-W-9, T-W-8M-4, M-5, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-C8_U01
ma umiejętność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie, wykonywania odkładów, prowadzenia wychowu matek i trutni
ZO_1A_U17C-2, C-1T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-W-11, T-W-6M-4, M-5, M-1S-1
ZO_1A_ZOP-S-C8_U02
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy,
ZO_1A_U09C-3T-L-8, T-W-7M-4, M-3, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-C8_K01
nabiera umiejetności pracy w zespole
ZO_1A_K01C-2T-T-2M-4, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-C8_W01
student zna podgatunki pszcoły miodnej użytkowane w kraju oraz budowę morfologiczną i antomiczną pszczoły miodnej
2,0nie zna budowy morfologicznej i antomicznej pszczoły miodnej
3,0dostatecznie poznał budowę morfologiczną i antomiczną pszczoły miodnej
3,5zadawalająco zna budowę anatomiczną i morfologiczną pszczoły miodnej
4,0dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
4,5ponad dobrze zzna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
5,0bardzo dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
ZO_1A_ZOP-S-C8_W02
student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych
2,0nie potrafi objaśnić funkcjonowania rodziny pszczelej na przestrzeni roku, nie zna postaci tworząch rodzinę pszczelą, nie zna znaczenia pszczół jako zapylaczy rośłin
3,0ma podstawowe wiadomości o życiu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, potrafi wymienić postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna ale nie potrafi wyjaśnić znaczenia pszczól jako zapylaczy roślin entomofilnych
3,5ma zadawalajace wiadomości o życiu rodziny pszcelej ma przestrzeni roku, zna i charakteryzuje pobieżnie postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna ogólnie znaczenie pszczół jako zapylaczy roślin
4,0ma dobre wiadomości o funkcjonowaniu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, dobrze charakteryzuje postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna dobrze znaczenie pszczół jako zapylaczy większości roślin entomofilnych
4,5ma ponad oobre wiadomości wiadomości ofunkcjonowaniu rodziny pszczelej na [rzestrzeni roku, bardzo dobrze charakteryzuje postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna bardzo dobrze znaczenie pszczół jako zapylaczy wiekszości roślin entomofilnych
5,0ma pełne wiadomości o funkcjonowaniu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, bardzo dobrze charakteryzuje postacie wchodzące w sklad rodziny pszczelej ze wskazaniem powiązanń miedzy nimi, zna nie tylko znaczenie pszczół jako zapylaczy roślin entomofilnych ale ma więdzę jak je wykorzystać do ich zapylania
ZO_1A_ZOP-S-C8_W03
Zna metody wychowu matek i trutni, ma wiedzę o naturalnym i sztucznym unasienianiu matek
2,0nie zna metod wychowu matek i trutni i znaczenia naturalnego i sztucznego unasieniania matek pszczelich
3,0zna w stopniu podstawowym metody wychowu matek i trutni oraz ma postawowe wiadomości o naturalnym i sztucznym unasienianiu matek
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-C8_U01
ma umiejętność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie, wykonywania odkładów, prowadzenia wychowu matek i trutni
2,0brak umiejętności wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin w sezonie
3,0ma umiejętność wykonywania podstawowych podstawowych i prowadzenia rodzin w sezonie zakresie dostatecznym
3,5ma umiejętność wykonywania przeglądów z poszerzaniem gniazd, i prowadzenia rodzin w sezonie w sposób zadawalający
4,0ma umiejętność wykonywania wszystkich przegladów, oceny stanu rodziny i dobrego prowadzenia rodzin w sezonie
4,5ma umiejętność wykonywania wszystkich pzregladów, oceny stanu rodziny, poszerzania gniazd, prowadzenia rodzin z przeciwdziałaniem rójce
5,0ma umiejetność wykonywania wszystkich przeglądów, oceny stanu rodziny, poszerzania gniazd, wymiany matek w rodzinach, prowadzenia rodzin z przrciwdziałaniem rójce, rozmnarzania rodzin.
ZO_1A_ZOP-S-C8_U02
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy,
2,0nie potrafi pobrać prób pszczół i czerwiu z rodzin do badań w kierynku nosemozy i warrozy
3,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i przeprowadzić badanie w kierunku nosemozy i warrozy
3,5potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy i zidentyfikować czynnik chorobotwórczy
4,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy , zidentyfikować czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia
4,5potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy, zidentyfikowac czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia i wskazać metodę zwalczania z uwzględnieniem stopnia porażenia pasożytem
5,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy, zidentyfikować czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia,wskazać metodę zwalczania uwzgledniajac stopień porażenia pasożytem , wymienić preparaty do ich zwalczenia,

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-C8_K01
nabiera umiejetności pracy w zespole
2,0brak umiejetnosci pracy w zespole
3,0dostateczna umiejętność pracy w zespole
3,5zadawalająca umiejętność pracy w zespole
4,0dobra umiejętność pracy w zespole
4,5ponad dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę działania
5,0ponad dobra umiejetność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę działania, kieruje pracą zespołu

Literatura podstawowa

  1. Wilde J., Prabucki J. red., Hodowla pszczół, PWRiL, Warszawa, 2009, pierwsze
  2. Wilkaniec Z., red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Prabucki J., red, Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
  2. Skowronek W., Pszczelnictwo, Odzdiał Pszcelnictwa ISiK, Pułwy, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy2
T-L-2Sekcja pszczoły2
T-L-3Róznice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej2
T-L-4Rozwój osobniczy pszczół2
T-L-5Budowa gniazda pszczół2
T-L-6Porozumiewanie się pszczół2
T-L-7Budowa i systemy uli2
T-L-8Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka2
T-L-9Wprawianie węzy2
T-L-10Wychów trutni, wychów matek w sztycznych miseczkach2
20

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Główny przegląd rodzin3
T-T-2Praca w pasiece, poszerzanie gniazd, ocena rozwoju rodzin, tworzenie odkładów2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyką podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju2
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły2
T-W-3Anatomia pszczoły2
T-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm2
T-W-5Życie rodziny pszczelej na pzrestrzeni roku2
T-W-6Prace pasieczne w sezonie2
T-W-7Przegląd najważniejszych chorób pszczół5
T-W-8Wychów matek i trutni2
T-W-9Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich2
T-W-10Pszczoły zapylacze roślin2
T-W-11Zakłdanie pasieki2
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów35
A-L-3konsultacje3
A-L-4studiowanie litertury11
69
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2przygotowanie do zajęć1
6
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykladach25
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3studiowanie literatury5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S-C8_W01student zna podgatunki pszcoły miodnej użytkowane w kraju oraz budowę morfologiczną i antomiczną pszczoły miodnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
Treści programoweT-L-2Sekcja pszczoły
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy
T-W-3Anatomia pszczoły
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyką podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
M-1wykład - prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna budowy morfologicznej i antomicznej pszczoły miodnej
3,0dostatecznie poznał budowę morfologiczną i antomiczną pszczoły miodnej
3,5zadawalająco zna budowę anatomiczną i morfologiczną pszczoły miodnej
4,0dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
4,5ponad dobrze zzna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
5,0bardzo dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S-C8_W02student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół
Treści programoweT-L-6Porozumiewanie się pszczół
T-L-4Rozwój osobniczy pszczół
T-L-3Róznice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej
T-L-5Budowa gniazda pszczół
T-W-10Pszczoły zapylacze roślin
T-W-11Zakłdanie pasieki
T-W-5Życie rodziny pszczelej na pzrestrzeni roku
T-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm
T-W-6Prace pasieczne w sezonie
Metody nauczaniaM-4zajecia praktyczne w pasiece
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
M-1wykład - prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi objaśnić funkcjonowania rodziny pszczelej na przestrzeni roku, nie zna postaci tworząch rodzinę pszczelą, nie zna znaczenia pszczół jako zapylaczy rośłin
3,0ma podstawowe wiadomości o życiu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, potrafi wymienić postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna ale nie potrafi wyjaśnić znaczenia pszczól jako zapylaczy roślin entomofilnych
3,5ma zadawalajace wiadomości o życiu rodziny pszcelej ma przestrzeni roku, zna i charakteryzuje pobieżnie postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna ogólnie znaczenie pszczół jako zapylaczy roślin
4,0ma dobre wiadomości o funkcjonowaniu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, dobrze charakteryzuje postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna dobrze znaczenie pszczół jako zapylaczy większości roślin entomofilnych
4,5ma ponad oobre wiadomości wiadomości ofunkcjonowaniu rodziny pszczelej na [rzestrzeni roku, bardzo dobrze charakteryzuje postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna bardzo dobrze znaczenie pszczół jako zapylaczy wiekszości roślin entomofilnych
5,0ma pełne wiadomości o funkcjonowaniu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, bardzo dobrze charakteryzuje postacie wchodzące w sklad rodziny pszczelej ze wskazaniem powiązanń miedzy nimi, zna nie tylko znaczenie pszczół jako zapylaczy roślin entomofilnych ale ma więdzę jak je wykorzystać do ich zapylania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S-C8_W03Zna metody wychowu matek i trutni, ma wiedzę o naturalnym i sztucznym unasienianiu matek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
ZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-L-10Wychów trutni, wychów matek w sztycznych miseczkach
T-W-9Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich
T-W-8Wychów matek i trutni
Metody nauczaniaM-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film
M-1wykład - prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod wychowu matek i trutni i znaczenia naturalnego i sztucznego unasieniania matek pszczelich
3,0zna w stopniu podstawowym metody wychowu matek i trutni oraz ma postawowe wiadomości o naturalnym i sztucznym unasienianiu matek
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S-C8_U01ma umiejętność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie, wykonywania odkładów, prowadzenia wychowu matek i trutni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
Treści programoweT-L-7Budowa i systemy uli
T-L-9Wprawianie węzy
T-L-10Wychów trutni, wychów matek w sztycznych miseczkach
T-W-11Zakłdanie pasieki
T-W-6Prace pasieczne w sezonie
Metody nauczaniaM-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film
M-1wykład - prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin w sezonie
3,0ma umiejętność wykonywania podstawowych podstawowych i prowadzenia rodzin w sezonie zakresie dostatecznym
3,5ma umiejętność wykonywania przeglądów z poszerzaniem gniazd, i prowadzenia rodzin w sezonie w sposób zadawalający
4,0ma umiejętność wykonywania wszystkich przegladów, oceny stanu rodziny i dobrego prowadzenia rodzin w sezonie
4,5ma umiejętność wykonywania wszystkich pzregladów, oceny stanu rodziny, poszerzania gniazd, prowadzenia rodzin z przeciwdziałaniem rójce
5,0ma umiejetność wykonywania wszystkich przeglądów, oceny stanu rodziny, poszerzania gniazd, wymiany matek w rodzinach, prowadzenia rodzin z przrciwdziałaniem rójce, rozmnarzania rodzin.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S-C8_U02umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół
Treści programoweT-L-8Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka
T-W-7Przegląd najważniejszych chorób pszczół
Metody nauczaniaM-4zajecia praktyczne w pasiece
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi pobrać prób pszczół i czerwiu z rodzin do badań w kierynku nosemozy i warrozy
3,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i przeprowadzić badanie w kierunku nosemozy i warrozy
3,5potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy i zidentyfikować czynnik chorobotwórczy
4,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy , zidentyfikować czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia
4,5potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy, zidentyfikowac czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia i wskazać metodę zwalczania z uwzględnieniem stopnia porażenia pasożytem
5,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy, zidentyfikować czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia,wskazać metodę zwalczania uwzgledniajac stopień porażenia pasożytem , wymienić preparaty do ich zwalczenia,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S-C8_K01nabiera umiejetności pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-T-2Praca w pasiece, poszerzanie gniazd, ocena rozwoju rodzin, tworzenie odkładów
Metody nauczaniaM-4zajecia praktyczne w pasiece
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejetnosci pracy w zespole
3,0dostateczna umiejętność pracy w zespole
3,5zadawalająca umiejętność pracy w zespole
4,0dobra umiejętność pracy w zespole
4,5ponad dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę działania
5,0ponad dobra umiejetność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę działania, kieruje pracą zespołu