Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Dietetyka weterynaryjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dietetyka weterynaryjna
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe zagadnienia z biochemii, fizjologii zwierząt i żywienia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
C-2zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego zwierząt starszych i ciężarnych
C-3zapoznanie studentów z wpływem błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt
C-4zapoznanie studentów ze sposobami oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Znaczenie diety w ochronie środowiska hodowlanego i wiejskiego. Ograniczenie wydalania azotu, fosforu i mikroelementów pochodzących z produkcji zwierzęcej.2
T-A-2Postępowanie dietetyczne w zaburzeniach przemiany materii.4
T-A-3Postępowanie dietetyczne przy ostrej biegunce i schorzeniach układu moczowego.2
T-A-4Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach wątroby. Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach układu krążenia.2
T-A-5Postępowanie dietetyczne w czasie ciąży i karmienia.2
T-A-6Pasza jako czynnik etiologiczny chorób zwierząt. Metody oceny zdrowotności/jakości pasz.2
T-A-7Pisemne zaliczenie treści omawianych na ćwiczeniach1
15
wykłady
T-W-1Dietetyka weterynaryjna. Dietetyczne mieszanki paszowe i pasze lecznicze.2
T-W-2Błędy dietetyczne a zdrowie i produkcyjność zwierząt. Schorzenia metaboliczne zwierząt.2
T-W-3Ogólne zasady żywienia zwierząt chorych i starszych. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby.3
T-W-4Żywieniowe przyczyny zaburzeń opróżniania żołądka u zwierząt monogastrycznych. Choroby kolkowe koni – przyczyny i zapobieganie.2
T-W-5Zalety i wady żywienia pastwiskowego.2
T-W-6Wpływ warunków utrzymania i żywienia na odchów noworodków i młodzieży.2
T-W-7Kompensacja metaboliczna przy okresowym głodzeniu.1
T-W-8Pisemne zaliczenie omawianych treści1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie zadanego piśmiennictwa13
A-A-3przygotowanie się do zajęć15
A-A-4przygotownia się do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-5Kosultacje5
A-A-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się studentów do zaliczenie wykładów6
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen z testu i wykonanych zadań
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.3_W01
zna i omawia ogólne zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób
ZO_1A_W15C-1, C-2T-W-3, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2
ZO_1A_ZO-S-O8.3_W02
omawia wpływ błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt
ZO_1A_W15C-3T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6M-1, M-2, M-3S-2
ZO_1A_ZO-S1-O112_W01
wyjaśnia sposoby oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych
ZO_1A_W15C-4T-W-5, T-W-1, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.3_U01
Student ustala postępowanie dietetyczne w odniesieniu do danych schorzeń i stanów fizjologicznych.
ZO_1A_U10C-1, C-2T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.3_K01
rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych
ZO_1A_K03C-1, C-2, C-3, C-4T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.3_W01
zna i omawia ogólne zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób
2,0Student nie zna zasad postepowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje podstawowe zasady postepowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,0Student samodzielnie opisuje wiekszosc omawianych na zajeciach zasad postepowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrazania wiedzy student popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student samodzielnie omawia zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie omawia zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami i ciekawość poznawcza. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
ZO_1A_ZO-S-O8.3_W02
omawia wpływ błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt
2,0Student nie potrafi omówić wpływu błędów żywieniowych na zdrowotność zwierząt.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela omawia podstawowe błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotnosć zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
3,5Student, z pomocą nauczyciela omawia podstawowe błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotnosć zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia znaczące błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,0Student, z niewielką pomocą nauczyciela, samodzielnie omawia najczęściej popełniane błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotnosć zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student samodzielnie omawia najczęściej popełniane błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotność zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie omawia wpływ błędów żywieniowych na zdrowotność zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
ZO_1A_ZO-S1-O112_W01
wyjaśnia sposoby oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych
2,0
3,0Student potrafi omówić sposoby oceny zdrowotności/jakości pasz. Wymienia tylko niektóre sposoby poprawienia ich właściwości dietetycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.3_U01
Student ustala postępowanie dietetyczne w odniesieniu do danych schorzeń i stanów fizjologicznych.
2,0
3,0Student potrafi opracować przykładową dietę dla zwierząt z uwględnieniem występującego schorzenia i stanu fizologicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.3_K01
rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych
2,0Student nie rozumie roli diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
3,5Student w małym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
4,0Student w średnim stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
4,5Student w dużym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
5,0Student w pełnym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.

Literatura podstawowa

  1. Lewandowski L., Lewicka M., Janowicz P., Zarys dietetyki weterynaryjnej, AWR, Wrocław, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Jamroz D., Potkański A. (red), Żywienie zwierząt i paszoznawstwo T.2, PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Znaczenie diety w ochronie środowiska hodowlanego i wiejskiego. Ograniczenie wydalania azotu, fosforu i mikroelementów pochodzących z produkcji zwierzęcej.2
T-A-2Postępowanie dietetyczne w zaburzeniach przemiany materii.4
T-A-3Postępowanie dietetyczne przy ostrej biegunce i schorzeniach układu moczowego.2
T-A-4Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach wątroby. Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach układu krążenia.2
T-A-5Postępowanie dietetyczne w czasie ciąży i karmienia.2
T-A-6Pasza jako czynnik etiologiczny chorób zwierząt. Metody oceny zdrowotności/jakości pasz.2
T-A-7Pisemne zaliczenie treści omawianych na ćwiczeniach1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dietetyka weterynaryjna. Dietetyczne mieszanki paszowe i pasze lecznicze.2
T-W-2Błędy dietetyczne a zdrowie i produkcyjność zwierząt. Schorzenia metaboliczne zwierząt.2
T-W-3Ogólne zasady żywienia zwierząt chorych i starszych. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby.3
T-W-4Żywieniowe przyczyny zaburzeń opróżniania żołądka u zwierząt monogastrycznych. Choroby kolkowe koni – przyczyny i zapobieganie.2
T-W-5Zalety i wady żywienia pastwiskowego.2
T-W-6Wpływ warunków utrzymania i żywienia na odchów noworodków i młodzieży.2
T-W-7Kompensacja metaboliczna przy okresowym głodzeniu.1
T-W-8Pisemne zaliczenie omawianych treści1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie zadanego piśmiennictwa13
A-A-3przygotowanie się do zajęć15
A-A-4przygotownia się do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-5Kosultacje5
A-A-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się studentów do zaliczenie wykładów6
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O8.3_W01zna i omawia ogólne zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
C-2zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego zwierząt starszych i ciężarnych
Treści programoweT-W-3Ogólne zasady żywienia zwierząt chorych i starszych. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby.
T-A-5Postępowanie dietetyczne w czasie ciąży i karmienia.
T-A-2Postępowanie dietetyczne w zaburzeniach przemiany materii.
T-A-3Postępowanie dietetyczne przy ostrej biegunce i schorzeniach układu moczowego.
T-A-4Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach wątroby. Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach układu krążenia.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad postepowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje podstawowe zasady postepowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,0Student samodzielnie opisuje wiekszosc omawianych na zajeciach zasad postepowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrazania wiedzy student popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student samodzielnie omawia zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie omawia zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami i ciekawość poznawcza. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O8.3_W02omawia wpływ błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z wpływem błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt
Treści programoweT-W-5Zalety i wady żywienia pastwiskowego.
T-W-2Błędy dietetyczne a zdrowie i produkcyjność zwierząt. Schorzenia metaboliczne zwierząt.
T-W-4Żywieniowe przyczyny zaburzeń opróżniania żołądka u zwierząt monogastrycznych. Choroby kolkowe koni – przyczyny i zapobieganie.
T-W-6Wpływ warunków utrzymania i żywienia na odchów noworodków i młodzieży.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić wpływu błędów żywieniowych na zdrowotność zwierząt.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela omawia podstawowe błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotnosć zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
3,5Student, z pomocą nauczyciela omawia podstawowe błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotnosć zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia znaczące błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,0Student, z niewielką pomocą nauczyciela, samodzielnie omawia najczęściej popełniane błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotnosć zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student samodzielnie omawia najczęściej popełniane błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotność zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie omawia wpływ błędów żywieniowych na zdrowotność zwierząt. W zakresie wyrażania wiedzy student nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-O112_W01wyjaśnia sposoby oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów ze sposobami oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych
Treści programoweT-W-5Zalety i wady żywienia pastwiskowego.
T-W-1Dietetyka weterynaryjna. Dietetyczne mieszanki paszowe i pasze lecznicze.
T-A-6Pasza jako czynnik etiologiczny chorób zwierząt. Metody oceny zdrowotności/jakości pasz.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi omówić sposoby oceny zdrowotności/jakości pasz. Wymienia tylko niektóre sposoby poprawienia ich właściwości dietetycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O8.3_U01Student ustala postępowanie dietetyczne w odniesieniu do danych schorzeń i stanów fizjologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
C-2zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego zwierząt starszych i ciężarnych
Treści programoweT-A-5Postępowanie dietetyczne w czasie ciąży i karmienia.
T-A-2Postępowanie dietetyczne w zaburzeniach przemiany materii.
T-A-3Postępowanie dietetyczne przy ostrej biegunce i schorzeniach układu moczowego.
T-A-4Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach wątroby. Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach układu krążenia.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować przykładową dietę dla zwierząt z uwględnieniem występującego schorzenia i stanu fizologicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O8.3_K01rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
C-2zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego zwierząt starszych i ciężarnych
C-3zapoznanie studentów z wpływem błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt
C-4zapoznanie studentów ze sposobami oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych
Treści programoweT-W-5Zalety i wady żywienia pastwiskowego.
T-W-1Dietetyka weterynaryjna. Dietetyczne mieszanki paszowe i pasze lecznicze.
T-W-2Błędy dietetyczne a zdrowie i produkcyjność zwierząt. Schorzenia metaboliczne zwierząt.
T-W-4Żywieniowe przyczyny zaburzeń opróżniania żołądka u zwierząt monogastrycznych. Choroby kolkowe koni – przyczyny i zapobieganie.
T-W-6Wpływ warunków utrzymania i żywienia na odchów noworodków i młodzieży.
T-W-3Ogólne zasady żywienia zwierząt chorych i starszych. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby.
T-A-5Postępowanie dietetyczne w czasie ciąży i karmienia.
T-A-1Znaczenie diety w ochronie środowiska hodowlanego i wiejskiego. Ograniczenie wydalania azotu, fosforu i mikroelementów pochodzących z produkcji zwierzęcej.
T-A-2Postępowanie dietetyczne w zaburzeniach przemiany materii.
T-A-3Postępowanie dietetyczne przy ostrej biegunce i schorzeniach układu moczowego.
T-A-4Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach wątroby. Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach układu krążenia.
T-A-6Pasza jako czynnik etiologiczny chorób zwierząt. Metody oceny zdrowotności/jakości pasz.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie roli diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
3,5Student w małym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
4,0Student w średnim stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
4,5Student w dużym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
5,0Student w pełnym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.