Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Podstawy genetyki zachowania zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy genetyki zachowania zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Genetyka ogólna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie genetycznych mechanizmów warunkowania cech behawioralnych zwierząt.
C-2Uzyskanie wiedzy na temat możliwości doskonalenia cech behawioralnych zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Genetyka zachowań rozrodczych i opieki nad potomstwem.3
T-A-2Genetyczne podłoże tworzenia struktur społecznych i wybranych zachowań społecznych.3
T-A-3Genetyczne mechanizmy interakcji z otoczeniem, percepcji, sensoryki, komunikacji.3
T-A-4Genetyka pamięci i uczenia się.2
T-A-5Genetyczne podłoże temperamentu, agresji, lękliwości, reakcji na stres.4
15
wykłady
T-W-1Zarys historii psychologii ewolucyjnej i genetyki zachowania.3
T-W-2Ogólna charakterystyka genetycznych składników odziedziczalności cech behawioralnych zwierząt. Czynniki genetyczne addytywne i nieaddytywne, interakcje genotypowe oreaz interakcje genotyp - środowisko, uwarunkowania epigenetyczne.4
T-W-3Związek polimorfizmu genów kodujących neuroprzekaźniki i hormony oraz ich receptory z behawiorem zwierząt. Neurogenomika.4
T-W-4Genetyczne doskonalenie cech behawioralnych.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne przygotowanie prezentacji na temat wybranych zagadnień genetyki klinicznej12
A-A-3Konsultacje indywidualne dotyczące prezentacji2
A-A-4Omówienie uzyskanych wyników1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje induwidualne z prowadzącym2
A-W-3Zaliczenie pracy pisemnej, omówienie wyników1
A-W-4Samodzielne powtórzenie materiału12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczeniania przedmiotowe
M-3Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-S1-O125_W01
Student zna podstawowe mechanizmy genetycznego uwarunkowania cech behawioralnych
ZO_1A_W01, ZO_1A_W05, ZO_1A_W12C-1T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-S1-O125_U01
Student potrafi wskazac możliwości genetyczngo doskonalenia cech behawioralnych
ZO_1A_U17, ZO_1A_U18C-2T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-4M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-S1-O125_K01
Student ma świadomość genetycznych mechanizmów chorób u zwierząt i mozliwości doskonalenia cech zdrowotnych
ZO_1A_K07C-1, C-2T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-2, M-3, M-1S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-S1-O125_W01
Student zna podstawowe mechanizmy genetycznego uwarunkowania cech behawioralnych
2,0
3,0Student posiada pobieżną wiedzę na temat genetycznego uwarunkowania cech behawioralnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-S1-O125_U01
Student potrafi wskazac możliwości genetyczngo doskonalenia cech behawioralnych
2,0
3,0Student potrafi wymienić i krótko opisać na poziomie podstawowym możliwości doskonalenia cech behawioralnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-S1-O125_K01
Student ma świadomość genetycznych mechanizmów chorób u zwierząt i mozliwości doskonalenia cech zdrowotnych
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu zdaje sobie sprawę z podłoża genetychnego i mozliwosci doskonalenia cech behawioralnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania sie ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Genetyka zachowań rozrodczych i opieki nad potomstwem.3
T-A-2Genetyczne podłoże tworzenia struktur społecznych i wybranych zachowań społecznych.3
T-A-3Genetyczne mechanizmy interakcji z otoczeniem, percepcji, sensoryki, komunikacji.3
T-A-4Genetyka pamięci i uczenia się.2
T-A-5Genetyczne podłoże temperamentu, agresji, lękliwości, reakcji na stres.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarys historii psychologii ewolucyjnej i genetyki zachowania.3
T-W-2Ogólna charakterystyka genetycznych składników odziedziczalności cech behawioralnych zwierząt. Czynniki genetyczne addytywne i nieaddytywne, interakcje genotypowe oreaz interakcje genotyp - środowisko, uwarunkowania epigenetyczne.4
T-W-3Związek polimorfizmu genów kodujących neuroprzekaźniki i hormony oraz ich receptory z behawiorem zwierząt. Neurogenomika.4
T-W-4Genetyczne doskonalenie cech behawioralnych.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne przygotowanie prezentacji na temat wybranych zagadnień genetyki klinicznej12
A-A-3Konsultacje indywidualne dotyczące prezentacji2
A-A-4Omówienie uzyskanych wyników1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje induwidualne z prowadzącym2
A-W-3Zaliczenie pracy pisemnej, omówienie wyników1
A-W-4Samodzielne powtórzenie materiału12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-S1-O125_W01Student zna podstawowe mechanizmy genetycznego uwarunkowania cech behawioralnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
ZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
Cel przedmiotuC-1Poznanie genetycznych mechanizmów warunkowania cech behawioralnych zwierząt.
Treści programoweT-A-5Genetyczne podłoże temperamentu, agresji, lękliwości, reakcji na stres.
T-A-1Genetyka zachowań rozrodczych i opieki nad potomstwem.
T-A-2Genetyczne podłoże tworzenia struktur społecznych i wybranych zachowań społecznych.
T-A-3Genetyczne mechanizmy interakcji z otoczeniem, percepcji, sensoryki, komunikacji.
T-A-4Genetyka pamięci i uczenia się.
T-W-1Zarys historii psychologii ewolucyjnej i genetyki zachowania.
T-W-2Ogólna charakterystyka genetycznych składników odziedziczalności cech behawioralnych zwierząt. Czynniki genetyczne addytywne i nieaddytywne, interakcje genotypowe oreaz interakcje genotyp - środowisko, uwarunkowania epigenetyczne.
T-W-3Związek polimorfizmu genów kodujących neuroprzekaźniki i hormony oraz ich receptory z behawiorem zwierząt. Neurogenomika.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczeniania przedmiotowe
M-3Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada pobieżną wiedzę na temat genetycznego uwarunkowania cech behawioralnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-S1-O125_U01Student potrafi wskazac możliwości genetyczngo doskonalenia cech behawioralnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
ZO_1A_U18Umie stosować podstawowe prawa genetyczne i przewidzieć skutki ich działania w różnych populacjach zwierząt.
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie wiedzy na temat możliwości doskonalenia cech behawioralnych zwierząt.
Treści programoweT-A-5Genetyczne podłoże temperamentu, agresji, lękliwości, reakcji na stres.
T-A-1Genetyka zachowań rozrodczych i opieki nad potomstwem.
T-A-2Genetyczne podłoże tworzenia struktur społecznych i wybranych zachowań społecznych.
T-A-3Genetyczne mechanizmy interakcji z otoczeniem, percepcji, sensoryki, komunikacji.
T-A-4Genetyka pamięci i uczenia się.
T-W-4Genetyczne doskonalenie cech behawioralnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczeniania przedmiotowe
M-3Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i krótko opisać na poziomie podstawowym możliwości doskonalenia cech behawioralnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-S1-O125_K01Student ma świadomość genetycznych mechanizmów chorób u zwierząt i mozliwości doskonalenia cech zdrowotnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1Poznanie genetycznych mechanizmów warunkowania cech behawioralnych zwierząt.
C-2Uzyskanie wiedzy na temat możliwości doskonalenia cech behawioralnych zwierząt.
Treści programoweT-A-5Genetyczne podłoże temperamentu, agresji, lękliwości, reakcji na stres.
T-A-1Genetyka zachowań rozrodczych i opieki nad potomstwem.
T-A-2Genetyczne podłoże tworzenia struktur społecznych i wybranych zachowań społecznych.
T-A-3Genetyczne mechanizmy interakcji z otoczeniem, percepcji, sensoryki, komunikacji.
T-A-4Genetyka pamięci i uczenia się.
T-W-2Ogólna charakterystyka genetycznych składników odziedziczalności cech behawioralnych zwierząt. Czynniki genetyczne addytywne i nieaddytywne, interakcje genotypowe oreaz interakcje genotyp - środowisko, uwarunkowania epigenetyczne.
T-W-4Genetyczne doskonalenie cech behawioralnych.
T-W-3Związek polimorfizmu genów kodujących neuroprzekaźniki i hormony oraz ich receptory z behawiorem zwierząt. Neurogenomika.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczeniania przedmiotowe
M-3Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu zdaje sobie sprawę z podłoża genetychnego i mozliwosci doskonalenia cech behawioralnych
3,5
4,0
4,5
5,0