Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Organoleptyczna ocena jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organoleptyczna ocena jakości żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z nauk biologicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W ramach zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z oceny jakości żywności oraz poznają podstawowe pojęcia z analizy sensorycznej. Zapoznają się z najważniejszymi metodami stosowanymi w ocenie organoleptycznej produktów żywnościowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Jakość żywności. Charakterystyczne cechy produktów żywnościowych.3
T-A-2Wymogi w ocenie organoleptycznej mięsa i produktów mięsnych.2
T-A-3Ocena organoleptyczna mleka i produktów mlecznych.2
7
wykłady
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie jakości produktów spożywczych.1
T-W-2Podstawowe pojęcia w ocenie sensorycznej. Analiza sensoryczna, ocena organoleptyczna, precyzja, dokładnośc, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalność, próg rozpoznania, próg różnicy.2
T-W-3Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy organoleptycznej. Zmysł smaku, węchu,wzroku, dotyku,słuchu.2
T-W-4Typy zadań w ocenie sensorycznej. Metody ocen sensorycznych: metody róznicowe, metody punktowe.1
T-W-5Metody hedoniczne w oceny żywności.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Praca własna. Przygotowanie do wykładów i ćwiczeń.19
A-A-3Konsultacje4
A-A-4Pisemne zaliczenie1
31
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach8
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów i zadanego piśmiennictwa15
A-W-3Konsultacje8
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń i wykładów w formie pisemnej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N1-O3.3_W01
Student posiada wiedzę z jakości produktów pochodzenia rolnego oraz metod stosowanych w ich ocenie organoleptycznej.
ZO_1A_W10C-1T-A-2, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N1-O3.3_U01
Posiada umięjętność zastosowania odpowiednich technik w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
ZO_1A_U09, ZO_1A_U10C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N1-O3.3_K01
Potrafi pozyskać informacje z róznych źródeł w celu poszerzenia swoich kompetencji w zakresie studiowania przedmiotu związanego z oceną jakości żywności.
ZO_1A_K02, ZO_1A_K06C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N1-O3.3_W01
Student posiada wiedzę z jakości produktów pochodzenia rolnego oraz metod stosowanych w ich ocenie organoleptycznej.
2,0Student nie posiada wiedzy z jakości produktów pochodzenia rolnego oraz metod stosowanych w ich ocenie organoleptycznej.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym z jakości produktów pochodzenia rolnego oraz metod stosowanych w ich ocenie organoleptycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N1-O3.3_U01
Posiada umięjętność zastosowania odpowiednich technik w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
2,0Nie posiada umięjętności zastosowania odpowiednich technik w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
3,0Posiada umięjętność w stopniu zasadniczym zastosowania odpowiednich technik w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N1-O3.3_K01
Potrafi pozyskać informacje z róznych źródeł w celu poszerzenia swoich kompetencji w zakresie studiowania przedmiotu związanego z oceną jakości żywności.
2,0Nie chce,nie potrafi pozyskać informacji z różnych źródeł w celu poszerzenia swoich kompetencji w zakresie studiowania przedmiotu związanego z oceną jakości żywności.
3,0Potrafi w sposób dostateczny pozyskać informacje z różnych źródeł w celu poszerzenia swoich kompetencji w zakresie studiowania przedmiotu związanego z oceną jakości żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ewa Babicz, Agnieszka Rybowska, Wiesława Obińska, Sensoryczna ocena jakości żywności., Akademia Morska w Gdynii, 2009
  2. Nina Baryłko- Pikielna, Irena Matuszewska, Sensoryczne badania żywności, W. Naukowe PTŻ, Kraków, 2009

Literatura dodatkowa

  1. A. Adamiak, Podstawowe metody analizy sensorycznej, Gospodarka Mięsna, 11,34., 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Jakość żywności. Charakterystyczne cechy produktów żywnościowych.3
T-A-2Wymogi w ocenie organoleptycznej mięsa i produktów mięsnych.2
T-A-3Ocena organoleptyczna mleka i produktów mlecznych.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie jakości produktów spożywczych.1
T-W-2Podstawowe pojęcia w ocenie sensorycznej. Analiza sensoryczna, ocena organoleptyczna, precyzja, dokładnośc, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalność, próg rozpoznania, próg różnicy.2
T-W-3Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy organoleptycznej. Zmysł smaku, węchu,wzroku, dotyku,słuchu.2
T-W-4Typy zadań w ocenie sensorycznej. Metody ocen sensorycznych: metody róznicowe, metody punktowe.1
T-W-5Metody hedoniczne w oceny żywności.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Praca własna. Przygotowanie do wykładów i ćwiczeń.19
A-A-3Konsultacje4
A-A-4Pisemne zaliczenie1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach8
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów i zadanego piśmiennictwa15
A-W-3Konsultacje8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N1-O3.3_W01Student posiada wiedzę z jakości produktów pochodzenia rolnego oraz metod stosowanych w ich ocenie organoleptycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-1W ramach zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z oceny jakości żywności oraz poznają podstawowe pojęcia z analizy sensorycznej. Zapoznają się z najważniejszymi metodami stosowanymi w ocenie organoleptycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-A-2Wymogi w ocenie organoleptycznej mięsa i produktów mięsnych.
T-A-1Jakość żywności. Charakterystyczne cechy produktów żywnościowych.
T-W-2Podstawowe pojęcia w ocenie sensorycznej. Analiza sensoryczna, ocena organoleptyczna, precyzja, dokładnośc, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalność, próg rozpoznania, próg różnicy.
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie jakości produktów spożywczych.
T-W-4Typy zadań w ocenie sensorycznej. Metody ocen sensorycznych: metody róznicowe, metody punktowe.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń i wykładów w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z jakości produktów pochodzenia rolnego oraz metod stosowanych w ich ocenie organoleptycznej.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym z jakości produktów pochodzenia rolnego oraz metod stosowanych w ich ocenie organoleptycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N1-O3.3_U01Posiada umięjętność zastosowania odpowiednich technik w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
ZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1W ramach zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z oceny jakości żywności oraz poznają podstawowe pojęcia z analizy sensorycznej. Zapoznają się z najważniejszymi metodami stosowanymi w ocenie organoleptycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-W-2Podstawowe pojęcia w ocenie sensorycznej. Analiza sensoryczna, ocena organoleptyczna, precyzja, dokładnośc, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalność, próg rozpoznania, próg różnicy.
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie jakości produktów spożywczych.
T-W-4Typy zadań w ocenie sensorycznej. Metody ocen sensorycznych: metody róznicowe, metody punktowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń i wykładów w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umięjętności zastosowania odpowiednich technik w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
3,0Posiada umięjętność w stopniu zasadniczym zastosowania odpowiednich technik w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N1-O3.3_K01Potrafi pozyskać informacje z róznych źródeł w celu poszerzenia swoich kompetencji w zakresie studiowania przedmiotu związanego z oceną jakości żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1W ramach zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z oceny jakości żywności oraz poznają podstawowe pojęcia z analizy sensorycznej. Zapoznają się z najważniejszymi metodami stosowanymi w ocenie organoleptycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-W-3Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy organoleptycznej. Zmysł smaku, węchu,wzroku, dotyku,słuchu.
T-W-2Podstawowe pojęcia w ocenie sensorycznej. Analiza sensoryczna, ocena organoleptyczna, precyzja, dokładnośc, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalność, próg rozpoznania, próg różnicy.
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie jakości produktów spożywczych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń i wykładów w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie chce,nie potrafi pozyskać informacji z różnych źródeł w celu poszerzenia swoich kompetencji w zakresie studiowania przedmiotu związanego z oceną jakości żywności.
3,0Potrafi w sposób dostateczny pozyskać informacje z różnych źródeł w celu poszerzenia swoich kompetencji w zakresie studiowania przedmiotu związanego z oceną jakości żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0