Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Ekotoksykologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekotoksykologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1- znajomość zagadnień z biochemii, fizjologii, ekologii i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z ważniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
C-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mechanizmy działania toksycznego. Ewolucja odporności na zanieczyszczenia środowiska.1
T-A-2Stopnie toksyczności substancji. Zalezność dawka – efekt/dawka – odpowiedź.2
T-A-3Charakterystyka toksykologiczna wybranych ksenobiotyków.2
T-A-4Charakterystyka toksykologiczna tworzyw sztucznych i artykułów gospodarstwa domowego. Klasyfikacja toksykologiczna wybranych preparatów stosowanych w gospodarstwach domowych.1
T-A-5Toksycznosc promieniowania jonizujacego i niejonizujacego. Równowaznik skutecznej dawki.1
7
wykłady
T-W-1Struktura i zadania współczesnej toksykologii.2
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji.1
T-W-3Losy trucizn w organizmie.1
T-W-4Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmach i ekosystemach wodnych i lądowych.1
T-W-5Trucizny pochodzenia zwierzęcego.1
T-W-6Losy TZO w ekosystemach wodnych i lądowych. Biokumulacja i biomagnifikacja.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia12
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O2.1_W01
Student charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny i omawia ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów
ZO_1A_W05, ZO_1A_W07C-1T-W-6, T-W-4, T-A-3, T-A-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O2.1_U01
Student analizuje skutki obecności wybranych substancji szkodliwych w określonych ekosystemach i włączenia ich w łańcuch troficzny.
ZO_1A_U08, ZO_1A_U21C-1, C-2T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-A-3, T-A-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O2.1_K01
Student rozumie ryzyko wynikające z obecności w środowisku substancji szkodliwych.
ZO_1A_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O2.1_W01
Student charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny i omawia ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów
2,0
3,0Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Potrafi scharakteryzować tylko niektóre z nich. W podstawowym zakresie omawia ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O2.1_U01
Student analizuje skutki obecności wybranych substancji szkodliwych w określonych ekosystemach i włączenia ich w łańcuch troficzny.
2,0
3,0Student w małym stopniu potrafi przewidzieć skutki wynikające z obecności określonych ksenobiotyków w środowisku i z włączenia ich do łańcucha pokarmowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O2.1_K01
Student rozumie ryzyko wynikające z obecności w środowisku substancji szkodliwych.
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie ryzyko wynikające z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Namieśnik J. (red), Zarys ekotoksykologii, Eco-Pharma, Gdańsk, 1995
  2. Manahan S., Toksykologia środowiska, PWN, Warszawa, 2006
  3. Walker c., Hopkin S., Sibly R., Peakall D, Podstawy ekotoksykologii, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mechanizmy działania toksycznego. Ewolucja odporności na zanieczyszczenia środowiska.1
T-A-2Stopnie toksyczności substancji. Zalezność dawka – efekt/dawka – odpowiedź.2
T-A-3Charakterystyka toksykologiczna wybranych ksenobiotyków.2
T-A-4Charakterystyka toksykologiczna tworzyw sztucznych i artykułów gospodarstwa domowego. Klasyfikacja toksykologiczna wybranych preparatów stosowanych w gospodarstwach domowych.1
T-A-5Toksycznosc promieniowania jonizujacego i niejonizujacego. Równowaznik skutecznej dawki.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura i zadania współczesnej toksykologii.2
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji.1
T-W-3Losy trucizn w organizmie.1
T-W-4Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmach i ekosystemach wodnych i lądowych.1
T-W-5Trucizny pochodzenia zwierzęcego.1
T-W-6Losy TZO w ekosystemach wodnych i lądowych. Biokumulacja i biomagnifikacja.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia12
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-O2.1_W01Student charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny i omawia ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ważniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
Treści programoweT-W-6Losy TZO w ekosystemach wodnych i lądowych. Biokumulacja i biomagnifikacja.
T-W-4Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmach i ekosystemach wodnych i lądowych.
T-A-3Charakterystyka toksykologiczna wybranych ksenobiotyków.
T-A-5Toksycznosc promieniowania jonizujacego i niejonizujacego. Równowaznik skutecznej dawki.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Potrafi scharakteryzować tylko niektóre z nich. W podstawowym zakresie omawia ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-O2.1_U01Student analizuje skutki obecności wybranych substancji szkodliwych w określonych ekosystemach i włączenia ich w łańcuch troficzny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ważniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
C-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych
Treści programoweT-W-6Losy TZO w ekosystemach wodnych i lądowych. Biokumulacja i biomagnifikacja.
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji.
T-W-4Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmach i ekosystemach wodnych i lądowych.
T-A-3Charakterystyka toksykologiczna wybranych ksenobiotyków.
T-A-5Toksycznosc promieniowania jonizujacego i niejonizujacego. Równowaznik skutecznej dawki.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w małym stopniu potrafi przewidzieć skutki wynikające z obecności określonych ksenobiotyków w środowisku i z włączenia ich do łańcucha pokarmowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-O2.1_K01Student rozumie ryzyko wynikające z obecności w środowisku substancji szkodliwych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ważniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
C-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych
Treści programoweT-W-1Struktura i zadania współczesnej toksykologii.
T-W-6Losy TZO w ekosystemach wodnych i lądowych. Biokumulacja i biomagnifikacja.
T-W-5Trucizny pochodzenia zwierzęcego.
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji.
T-W-3Losy trucizn w organizmie.
T-W-4Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmach i ekosystemach wodnych i lądowych.
T-A-1Mechanizmy działania toksycznego. Ewolucja odporności na zanieczyszczenia środowiska.
T-A-3Charakterystyka toksykologiczna wybranych ksenobiotyków.
T-A-2Stopnie toksyczności substancji. Zalezność dawka – efekt/dawka – odpowiedź.
T-A-4Charakterystyka toksykologiczna tworzyw sztucznych i artykułów gospodarstwa domowego. Klasyfikacja toksykologiczna wybranych preparatów stosowanych w gospodarstwach domowych.
T-A-5Toksycznosc promieniowania jonizujacego i niejonizujacego. Równowaznik skutecznej dawki.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie ryzyko wynikające z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0