Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Biologiczne podstawy treningu koni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne podstawy treningu koni
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 1,50,42zaliczenie
laboratoriaL5 5 0,50,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 5 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotu Użytkowanie i hodowla koni

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z biologicznymi podstawami treningu koni, rodzajami metod treningu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Znajomość uwarunkowań wrodzonych zachowań koni w przygotowaniu koni do treningu. Interier konia a jego predyspozycje do poszczególnych form użytkowania.Przystosowanie konia do wysiłku fizycznego w aspekcie funkcji układów kostno-stawowego i mięśniowego. Biomechanika i biodynamika ruchu koni. Podkuwnictwo specjalistyczne. Wykorzystanie technik cyfrowych i urządzeń termowizyjnych do analizy biomechaniki ruchu.3
T-A-2Specyfika funkcjonowania układu krążenia i oddechowego koni jako zwierząt ewolucyjnie przystosowanych do szybkiego ruchu. Wpływ wysiłku fizycznego na kształtowanie wartości podstawowych parametrów hematologicznych i biochemicznych koni. Infrastruktura obiektów hippicznych i ośrodków treningowych. Nowoczesne rozwiązania technologiczne w budownictwie dla koni. Jakość podłoża a ruch konia. Specyfika żywienia koni w treningu sportowym. Specjalistyczne pasze i dodatki żywieniowe i ich zastosowanie w praktyce.2
5
laboratoria
T-L-1Infrastruktura obiektów hippicznych i ośrodków treningowych. Nowoczesne rozwiązania technologiczne w budownictwie dla koni. Jakość podłoża a ruch konia. Zabiegi prewencyjne u koni. Naturalne metody rehabilitacji i odnowy biologicznej koni. Masaże, akupresura, akupunktura, ciepło, ultradźwięki, lasery, pole magnetyczne, hydroterapia.2
T-L-2Trening koni w aspekcie weterynaryjnym (spotkanie z lek. wet. specj. chorób koni).1
T-L-3Określanie stopnia wytrenowania koni na podstawie badań laboratoryjnych. Telemetryczny pomiar pracy serca koni, pomiar restytucji tętna i oddechów jako wskaźnika stopnia wytrenowania koni.2
5
wykłady
T-W-1Rola jeździectwa i sportu zaprzęgowego w kształtowaniu aktualnych trendów hodowlanych koni gorącokrwistych na świecie i w Polsce.1
T-W-2Charakterystyka koni wierzchowych i zaprzęgowych o wysokiej przydatności do sportu jeździeckiego: KWPN, BWP, selle france, niemieckie konie wierzchowe, polskie konie szlachetne półkrwi, inne.1
T-W-3Zasady doboru koni do poszczególnych dyscyplin jeździeckich. Film: „Trening koni do ujeżdżenia, reiningu, polo”. Etapy szkolenia konia. Film „Nowoczesne jeździectwo”-metoda J.d’Orgeix.2
T-W-4Przygotowanie treningowe koni do poszczególnych dyscyplin jeździeckich. Planowanie obciążeń treningowych, małych i dużych cykli treningowych (makro- i mikrocykle).2
T-W-5Specyfika treningu koni do skoków przez przeszkody, WKKW, powożenia, rajdów długodystansowych.Metody treningu. Rola okresu roztrenowania. Bezpośrednie przygotowanie startowe-BPS.2
T-W-6Systemy i metody treningu koni wyścigowych (kontynentalny, angielski), systemy gonitw. Gonitwy płaskie, płotowe, przeszkodowe, kłusacze.Najczęstsze problemy w treningu koni - spotkanie z trenerem kadry narodowej w skokach i WKKW.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Udział w konsultacjach4
A-A-3Praca własna ze wskazaną literaturą i przygotowanie do zaliczenia pisemnego20
A-A-4Zaliczenie pisemne1
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Praca własna studenta8
A-L-3Konsultacje1
A-L-4Zaliczenie praktyczne1
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca własna ze wskazaną literaturą i przygotowanie do zaliczenia pisemnego30
A-W-3Udział w konsultacjach4
A-W-4Pisemne zaliczenie1
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny
M-2film
M-3prelekcja
M-4odczyt
M-5pokaz
M-6ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-D4_W02
student rozróżnia i charakteryzuje zasady treningu koni w zależności od dyscypliny jeździeckiej
ZO_1A_W10C-1T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-N-D4_U01
Student potrafi dokonać pomiaru tętna i oddechów u konia, ocenić stopień restytucji tętna.
ZO_1A_U10C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-3
ZO_1A_ZOK-N-D4_U02
student wylicza i opsuje uwarunkowania biologiczne wpływające na wydolność fizyczną koni
ZO_1A_U08, ZO_1A_U17C-1T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-N-D4_K01
student ma świadomość znaczenia i roli wskaźników fizjologicznych w ocenie prawidłowości treningu koni
ZO_1A_K02, ZO_1A_K07C-1T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-D4_W02
student rozróżnia i charakteryzuje zasady treningu koni w zależności od dyscypliny jeździeckiej
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym rozróżnia i charakteryzuje zasady treningu koni w zależności od dyscypliny jeździeckiej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-N-D4_U01
Student potrafi dokonać pomiaru tętna i oddechów u konia, ocenić stopień restytucji tętna.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi dokonać pomiaru tętna i oddechów u konia, ocenić stopień restytucji tętna.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZOK-N-D4_U02
student wylicza i opsuje uwarunkowania biologiczne wpływające na wydolność fizyczną koni
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym wylicza i opsuje uwarunkowania biologiczne wpływające na wydolność fizyczną koni
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-N-D4_K01
student ma świadomość znaczenia i roli wskaźników fizjologicznych w ocenie prawidłowości treningu koni
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym ma świadomość znaczenia i roli wskaźników fizjologicznych w ocenie prawidłowości treningu koni
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gill J, Fizjologia konia, cz.I, Wyd. Sport Warszawa 2003, 2003
  2. Gill J., Fizjologia konia, cz.II, GraDar, 2004
  3. Szarska E, Znaczenie badan diagnostycznych krwi w ocenie stanu zdrowia oraz efektywności treningu koni wyścigowych i sportowych, Zesz. Nauk. AR , Rozprawy CCIII, 2003
  4. Kaproń M., Metody doskonalenia koni, Wyd. AR Lublin 1999, 1999
  5. Szarska E., Badania laboratoryjne w treningu koni, AR "Crex" Tychów 2011, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Winnicka A., Wartości referencyjne podstawowych badan laboratoryjnych w weterynarii, SGGW Warszawa, 2007
  2. Bugnault K., Biomechanika ruchu konia dla jeźdźca, Świadome Jeżdziectwo, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Znajomość uwarunkowań wrodzonych zachowań koni w przygotowaniu koni do treningu. Interier konia a jego predyspozycje do poszczególnych form użytkowania.Przystosowanie konia do wysiłku fizycznego w aspekcie funkcji układów kostno-stawowego i mięśniowego. Biomechanika i biodynamika ruchu koni. Podkuwnictwo specjalistyczne. Wykorzystanie technik cyfrowych i urządzeń termowizyjnych do analizy biomechaniki ruchu.3
T-A-2Specyfika funkcjonowania układu krążenia i oddechowego koni jako zwierząt ewolucyjnie przystosowanych do szybkiego ruchu. Wpływ wysiłku fizycznego na kształtowanie wartości podstawowych parametrów hematologicznych i biochemicznych koni. Infrastruktura obiektów hippicznych i ośrodków treningowych. Nowoczesne rozwiązania technologiczne w budownictwie dla koni. Jakość podłoża a ruch konia. Specyfika żywienia koni w treningu sportowym. Specjalistyczne pasze i dodatki żywieniowe i ich zastosowanie w praktyce.2
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Infrastruktura obiektów hippicznych i ośrodków treningowych. Nowoczesne rozwiązania technologiczne w budownictwie dla koni. Jakość podłoża a ruch konia. Zabiegi prewencyjne u koni. Naturalne metody rehabilitacji i odnowy biologicznej koni. Masaże, akupresura, akupunktura, ciepło, ultradźwięki, lasery, pole magnetyczne, hydroterapia.2
T-L-2Trening koni w aspekcie weterynaryjnym (spotkanie z lek. wet. specj. chorób koni).1
T-L-3Określanie stopnia wytrenowania koni na podstawie badań laboratoryjnych. Telemetryczny pomiar pracy serca koni, pomiar restytucji tętna i oddechów jako wskaźnika stopnia wytrenowania koni.2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola jeździectwa i sportu zaprzęgowego w kształtowaniu aktualnych trendów hodowlanych koni gorącokrwistych na świecie i w Polsce.1
T-W-2Charakterystyka koni wierzchowych i zaprzęgowych o wysokiej przydatności do sportu jeździeckiego: KWPN, BWP, selle france, niemieckie konie wierzchowe, polskie konie szlachetne półkrwi, inne.1
T-W-3Zasady doboru koni do poszczególnych dyscyplin jeździeckich. Film: „Trening koni do ujeżdżenia, reiningu, polo”. Etapy szkolenia konia. Film „Nowoczesne jeździectwo”-metoda J.d’Orgeix.2
T-W-4Przygotowanie treningowe koni do poszczególnych dyscyplin jeździeckich. Planowanie obciążeń treningowych, małych i dużych cykli treningowych (makro- i mikrocykle).2
T-W-5Specyfika treningu koni do skoków przez przeszkody, WKKW, powożenia, rajdów długodystansowych.Metody treningu. Rola okresu roztrenowania. Bezpośrednie przygotowanie startowe-BPS.2
T-W-6Systemy i metody treningu koni wyścigowych (kontynentalny, angielski), systemy gonitw. Gonitwy płaskie, płotowe, przeszkodowe, kłusacze.Najczęstsze problemy w treningu koni - spotkanie z trenerem kadry narodowej w skokach i WKKW.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Udział w konsultacjach4
A-A-3Praca własna ze wskazaną literaturą i przygotowanie do zaliczenia pisemnego20
A-A-4Zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Praca własna studenta8
A-L-3Konsultacje1
A-L-4Zaliczenie praktyczne1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca własna ze wskazaną literaturą i przygotowanie do zaliczenia pisemnego30
A-W-3Udział w konsultacjach4
A-W-4Pisemne zaliczenie1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-D4_W02student rozróżnia i charakteryzuje zasady treningu koni w zależności od dyscypliny jeździeckiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z biologicznymi podstawami treningu koni, rodzajami metod treningu
Treści programoweT-W-5Specyfika treningu koni do skoków przez przeszkody, WKKW, powożenia, rajdów długodystansowych.Metody treningu. Rola okresu roztrenowania. Bezpośrednie przygotowanie startowe-BPS.
T-W-6Systemy i metody treningu koni wyścigowych (kontynentalny, angielski), systemy gonitw. Gonitwy płaskie, płotowe, przeszkodowe, kłusacze.Najczęstsze problemy w treningu koni - spotkanie z trenerem kadry narodowej w skokach i WKKW.
T-W-3Zasady doboru koni do poszczególnych dyscyplin jeździeckich. Film: „Trening koni do ujeżdżenia, reiningu, polo”. Etapy szkolenia konia. Film „Nowoczesne jeździectwo”-metoda J.d’Orgeix.
T-W-1Rola jeździectwa i sportu zaprzęgowego w kształtowaniu aktualnych trendów hodowlanych koni gorącokrwistych na świecie i w Polsce.
T-W-2Charakterystyka koni wierzchowych i zaprzęgowych o wysokiej przydatności do sportu jeździeckiego: KWPN, BWP, selle france, niemieckie konie wierzchowe, polskie konie szlachetne półkrwi, inne.
T-W-4Przygotowanie treningowe koni do poszczególnych dyscyplin jeździeckich. Planowanie obciążeń treningowych, małych i dużych cykli treningowych (makro- i mikrocykle).
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2film
M-3prelekcja
M-4odczyt
M-5pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym rozróżnia i charakteryzuje zasady treningu koni w zależności od dyscypliny jeździeckiej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-N-D4_U01Student potrafi dokonać pomiaru tętna i oddechów u konia, ocenić stopień restytucji tętna.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z biologicznymi podstawami treningu koni, rodzajami metod treningu
Treści programoweT-L-2Trening koni w aspekcie weterynaryjnym (spotkanie z lek. wet. specj. chorób koni).
T-L-3Określanie stopnia wytrenowania koni na podstawie badań laboratoryjnych. Telemetryczny pomiar pracy serca koni, pomiar restytucji tętna i oddechów jako wskaźnika stopnia wytrenowania koni.
T-L-1Infrastruktura obiektów hippicznych i ośrodków treningowych. Nowoczesne rozwiązania technologiczne w budownictwie dla koni. Jakość podłoża a ruch konia. Zabiegi prewencyjne u koni. Naturalne metody rehabilitacji i odnowy biologicznej koni. Masaże, akupresura, akupunktura, ciepło, ultradźwięki, lasery, pole magnetyczne, hydroterapia.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2film
M-3prelekcja
M-4odczyt
M-5pokaz
M-6ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi dokonać pomiaru tętna i oddechów u konia, ocenić stopień restytucji tętna.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-N-D4_U02student wylicza i opsuje uwarunkowania biologiczne wpływające na wydolność fizyczną koni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z biologicznymi podstawami treningu koni, rodzajami metod treningu
Treści programoweT-A-1Znajomość uwarunkowań wrodzonych zachowań koni w przygotowaniu koni do treningu. Interier konia a jego predyspozycje do poszczególnych form użytkowania.Przystosowanie konia do wysiłku fizycznego w aspekcie funkcji układów kostno-stawowego i mięśniowego. Biomechanika i biodynamika ruchu koni. Podkuwnictwo specjalistyczne. Wykorzystanie technik cyfrowych i urządzeń termowizyjnych do analizy biomechaniki ruchu.
T-A-2Specyfika funkcjonowania układu krążenia i oddechowego koni jako zwierząt ewolucyjnie przystosowanych do szybkiego ruchu. Wpływ wysiłku fizycznego na kształtowanie wartości podstawowych parametrów hematologicznych i biochemicznych koni. Infrastruktura obiektów hippicznych i ośrodków treningowych. Nowoczesne rozwiązania technologiczne w budownictwie dla koni. Jakość podłoża a ruch konia. Specyfika żywienia koni w treningu sportowym. Specjalistyczne pasze i dodatki żywieniowe i ich zastosowanie w praktyce.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2film
M-3prelekcja
M-4odczyt
M-5pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym wylicza i opsuje uwarunkowania biologiczne wpływające na wydolność fizyczną koni
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-N-D4_K01student ma świadomość znaczenia i roli wskaźników fizjologicznych w ocenie prawidłowości treningu koni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z biologicznymi podstawami treningu koni, rodzajami metod treningu
Treści programoweT-W-5Specyfika treningu koni do skoków przez przeszkody, WKKW, powożenia, rajdów długodystansowych.Metody treningu. Rola okresu roztrenowania. Bezpośrednie przygotowanie startowe-BPS.
T-W-6Systemy i metody treningu koni wyścigowych (kontynentalny, angielski), systemy gonitw. Gonitwy płaskie, płotowe, przeszkodowe, kłusacze.Najczęstsze problemy w treningu koni - spotkanie z trenerem kadry narodowej w skokach i WKKW.
T-W-3Zasady doboru koni do poszczególnych dyscyplin jeździeckich. Film: „Trening koni do ujeżdżenia, reiningu, polo”. Etapy szkolenia konia. Film „Nowoczesne jeździectwo”-metoda J.d’Orgeix.
T-W-1Rola jeździectwa i sportu zaprzęgowego w kształtowaniu aktualnych trendów hodowlanych koni gorącokrwistych na świecie i w Polsce.
T-W-2Charakterystyka koni wierzchowych i zaprzęgowych o wysokiej przydatności do sportu jeździeckiego: KWPN, BWP, selle france, niemieckie konie wierzchowe, polskie konie szlachetne półkrwi, inne.
T-W-4Przygotowanie treningowe koni do poszczególnych dyscyplin jeździeckich. Planowanie obciążeń treningowych, małych i dużych cykli treningowych (makro- i mikrocykle).
T-L-2Trening koni w aspekcie weterynaryjnym (spotkanie z lek. wet. specj. chorób koni).
T-L-3Określanie stopnia wytrenowania koni na podstawie badań laboratoryjnych. Telemetryczny pomiar pracy serca koni, pomiar restytucji tętna i oddechów jako wskaźnika stopnia wytrenowania koni.
T-L-1Infrastruktura obiektów hippicznych i ośrodków treningowych. Nowoczesne rozwiązania technologiczne w budownictwie dla koni. Jakość podłoża a ruch konia. Zabiegi prewencyjne u koni. Naturalne metody rehabilitacji i odnowy biologicznej koni. Masaże, akupresura, akupunktura, ciepło, ultradźwięki, lasery, pole magnetyczne, hydroterapia.
T-A-1Znajomość uwarunkowań wrodzonych zachowań koni w przygotowaniu koni do treningu. Interier konia a jego predyspozycje do poszczególnych form użytkowania.Przystosowanie konia do wysiłku fizycznego w aspekcie funkcji układów kostno-stawowego i mięśniowego. Biomechanika i biodynamika ruchu koni. Podkuwnictwo specjalistyczne. Wykorzystanie technik cyfrowych i urządzeń termowizyjnych do analizy biomechaniki ruchu.
T-A-2Specyfika funkcjonowania układu krążenia i oddechowego koni jako zwierząt ewolucyjnie przystosowanych do szybkiego ruchu. Wpływ wysiłku fizycznego na kształtowanie wartości podstawowych parametrów hematologicznych i biochemicznych koni. Infrastruktura obiektów hippicznych i ośrodków treningowych. Nowoczesne rozwiązania technologiczne w budownictwie dla koni. Jakość podłoża a ruch konia. Specyfika żywienia koni w treningu sportowym. Specjalistyczne pasze i dodatki żywieniowe i ich zastosowanie w praktyce.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2film
M-3prelekcja
M-4odczyt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym ma świadomość znaczenia i roli wskaźników fizjologicznych w ocenie prawidłowości treningu koni
3,5
4,0
4,5
5,0