Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Zwierzęta inwazyjne w Polsce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zwierzęta inwazyjne w Polsce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii zwierząt występujących na terenie Polski na poziomie wiadomości ze szkoły średniej
W-2Podstawowa wiedza z zakresu ochrony przyrody

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce
C-2Przybliżenie studentom wiedzy z zakresu zagrożeń powstałych w wyniku nie planowanej lub planowanej introdukcji zwierzyny obcej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pochodzenie i biologia ssaków inwazyjnych (jenot, norka amerykańska, szop).2
T-L-2Pochodzenie i biologia owadów inwazyjnych (stonka kukurydziana, itd.). Pochodzenie i biologia ryb inwazyjnych (babka bycza, babka łysa, babka szczupła, okoń nilowy, amerykański pstrąg źródlany, itd.).2
T-L-3Pochodzenie i biologia ptaków inwazyjnych (mandarynka Aix galericulata, papuga aleksandretta obrożna Psittacula Kramer). Pochodzenie i biologia pozostałych gatunków inwazyjnych (wioślarka kaspijska, racicznica zmienna, rak sygnałowy, rak amerykański – pręgowaty, żebropław Mnemiopsis leidyi, ślimak luzytański, itd.).2
T-L-4Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń1
7
wykłady
T-W-1Ustawodawstwo dotyczące zwierząt obcych i inwazyjnych na terenie Polski. Lista gatunków inwazyjnych w Polsce2
T-W-2Podstawowe pojęcia z zakresu zwierząt inwazyjnych. Przyczynu i skutki pojawiania sie zwierząt inwazyjnych w Polsce3
T-W-3Metody zapobiegania nowym introdukcjom – celowym i przypadkowym – oraz metody kontroli i eliminacji zawleczonych do Polski inwazyjnych gatunków obcych.3
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczetsnictwo studenta w ćwiczeniach7
A-L-2Udział w konsultacjach3
A-L-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń7
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu11
A-L-5Pisemne zaliczenie2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie litaratury związanej z tematyką zajęć7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Referaty piesemne o tematyce przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.4_W01
Studnet posiada wiedzę na tematów występujących w Polsce gatunków zwierząt inwazyjnych oraz związanych z tym zagrożen dla rodzimych gatunków
ZO_1A_W05, ZO_1A_W07C-2, C-1T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.4_U01
Student ocenia zagrożenia związane z wystepowaniem zwierząt inwazyjnych w Polsce
ZO_1A_U21C-2, C-1T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.4_K01
Student wykazuje świadomość wystepujących w Polsce obcych gatunków zwierząt oraz jest zorientowany w wynikających z tego zagrożeniach
ZO_1A_K03C-2, C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.4_W01
Studnet posiada wiedzę na tematów występujących w Polsce gatunków zwierząt inwazyjnych oraz związanych z tym zagrożen dla rodzimych gatunków
2,0Student zna żadnych zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce
3,0Student zna przynajmniej 3 gatunki zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce
3,5Student zna 5 gatunków zwierząt występujących w Polsce oraz potrafi w związku z tym wymienić przynajmniej 2 zagrożenia dla rodzimych gatunków
4,0Student zna przynajmniej 7 gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce i potrafi zdefiniować niektóre zagrożenia dla rodzimych gatunków
4,5Student zna do 10 gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce i definiuje zagrożenia dla rodzimych gatunków.
5,0Student zna wiele gatunków zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce oraz definiuje wszystkie z tym związane zagrożenia dla rodzimych gatunków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.4_U01
Student ocenia zagrożenia związane z wystepowaniem zwierząt inwazyjnych w Polsce
2,0Student nie umie ocenić żadnych zagrożeń związanych z występowaniem gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce
3,0Student umie ocenić dwa zagrożenia związane z występowaniem zwierząt inwazyjnych w Polsce
3,5Student potrafi ocenić do 3 zagrożeń związanych z występowaniem gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce
4,0Student umie ocenić d 5 zagrożeń związanych z występowaniem gatunków inwazyjnych zwierząt w Polsce
4,5Student umie ocenić większość zagrożeń związanych z występowaniem gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce
5,0Student umie ocenić wszystkie zagrożenia dla rodzimych gatunków związane z występowaniem zwierząt inwazyjnych w Polsce

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.4_K01
Student wykazuje świadomość wystepujących w Polsce obcych gatunków zwierząt oraz jest zorientowany w wynikających z tego zagrożeniach
2,0Student nie jest świadomy występowania w Polsce żadnych gatunków inwazyjnych oraz nie jest zorientowany z wynikających z tego zagrożeń
3,0Student jest świadomy, że w Polsce występują jakieś zwierzęta inwazyjne i potrafi ich kilka wymienić
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma pełną świadomość występujących w Polsce obcych gatunków zwierząt oraz jest zorientowany z wynikających z tego zagrożeń

Literatura podstawowa

  1. NOBANIS, Baza danych o gatunkach inwazyjnych centralnej i północnej Europy, 2011
  2. Z. Głowaciński, H. Okarma, J. Pawłowski, W. Solarz (red.), Księga gatunków obcych inwazyjnych w faunie Polski, Wyd. internetowe. [on-line]. Instytut Ochrony Przyrody PAN w Krakowie., Kraków, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Niewiadomska K., Pojmańska T., Organizmy pasożytnicze – dlaczego należy monitorować ich występowanie., Biuletyn Monitoringu Przyrody 1 (5), 2004
  2. Carlton J. T, Biological invasions and cryptogenic species, Ecology 77 (6), 1996
  3. Bartoszewicz M., Okarma H, Szopy nad Wartą., Łowiec Polski 3, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pochodzenie i biologia ssaków inwazyjnych (jenot, norka amerykańska, szop).2
T-L-2Pochodzenie i biologia owadów inwazyjnych (stonka kukurydziana, itd.). Pochodzenie i biologia ryb inwazyjnych (babka bycza, babka łysa, babka szczupła, okoń nilowy, amerykański pstrąg źródlany, itd.).2
T-L-3Pochodzenie i biologia ptaków inwazyjnych (mandarynka Aix galericulata, papuga aleksandretta obrożna Psittacula Kramer). Pochodzenie i biologia pozostałych gatunków inwazyjnych (wioślarka kaspijska, racicznica zmienna, rak sygnałowy, rak amerykański – pręgowaty, żebropław Mnemiopsis leidyi, ślimak luzytański, itd.).2
T-L-4Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ustawodawstwo dotyczące zwierząt obcych i inwazyjnych na terenie Polski. Lista gatunków inwazyjnych w Polsce2
T-W-2Podstawowe pojęcia z zakresu zwierząt inwazyjnych. Przyczynu i skutki pojawiania sie zwierząt inwazyjnych w Polsce3
T-W-3Metody zapobiegania nowym introdukcjom – celowym i przypadkowym – oraz metody kontroli i eliminacji zawleczonych do Polski inwazyjnych gatunków obcych.3
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczetsnictwo studenta w ćwiczeniach7
A-L-2Udział w konsultacjach3
A-L-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń7
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu11
A-L-5Pisemne zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie litaratury związanej z tematyką zajęć7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O4.4_W01Studnet posiada wiedzę na tematów występujących w Polsce gatunków zwierząt inwazyjnych oraz związanych z tym zagrożen dla rodzimych gatunków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom wiedzy z zakresu zagrożeń powstałych w wyniku nie planowanej lub planowanej introdukcji zwierzyny obcej
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce
Treści programoweT-L-3Pochodzenie i biologia ptaków inwazyjnych (mandarynka Aix galericulata, papuga aleksandretta obrożna Psittacula Kramer). Pochodzenie i biologia pozostałych gatunków inwazyjnych (wioślarka kaspijska, racicznica zmienna, rak sygnałowy, rak amerykański – pręgowaty, żebropław Mnemiopsis leidyi, ślimak luzytański, itd.).
T-L-4Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
T-L-2Pochodzenie i biologia owadów inwazyjnych (stonka kukurydziana, itd.). Pochodzenie i biologia ryb inwazyjnych (babka bycza, babka łysa, babka szczupła, okoń nilowy, amerykański pstrąg źródlany, itd.).
T-L-1Pochodzenie i biologia ssaków inwazyjnych (jenot, norka amerykańska, szop).
T-W-3Metody zapobiegania nowym introdukcjom – celowym i przypadkowym – oraz metody kontroli i eliminacji zawleczonych do Polski inwazyjnych gatunków obcych.
T-W-2Podstawowe pojęcia z zakresu zwierząt inwazyjnych. Przyczynu i skutki pojawiania sie zwierząt inwazyjnych w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne przedmiotu
S-1Ocena formująca: Referaty piesemne o tematyce przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student zna żadnych zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce
3,0Student zna przynajmniej 3 gatunki zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce
3,5Student zna 5 gatunków zwierząt występujących w Polsce oraz potrafi w związku z tym wymienić przynajmniej 2 zagrożenia dla rodzimych gatunków
4,0Student zna przynajmniej 7 gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce i potrafi zdefiniować niektóre zagrożenia dla rodzimych gatunków
4,5Student zna do 10 gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce i definiuje zagrożenia dla rodzimych gatunków.
5,0Student zna wiele gatunków zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce oraz definiuje wszystkie z tym związane zagrożenia dla rodzimych gatunków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O4.4_U01Student ocenia zagrożenia związane z wystepowaniem zwierząt inwazyjnych w Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom wiedzy z zakresu zagrożeń powstałych w wyniku nie planowanej lub planowanej introdukcji zwierzyny obcej
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce
Treści programoweT-L-3Pochodzenie i biologia ptaków inwazyjnych (mandarynka Aix galericulata, papuga aleksandretta obrożna Psittacula Kramer). Pochodzenie i biologia pozostałych gatunków inwazyjnych (wioślarka kaspijska, racicznica zmienna, rak sygnałowy, rak amerykański – pręgowaty, żebropław Mnemiopsis leidyi, ślimak luzytański, itd.).
T-L-4Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
T-L-2Pochodzenie i biologia owadów inwazyjnych (stonka kukurydziana, itd.). Pochodzenie i biologia ryb inwazyjnych (babka bycza, babka łysa, babka szczupła, okoń nilowy, amerykański pstrąg źródlany, itd.).
T-L-1Pochodzenie i biologia ssaków inwazyjnych (jenot, norka amerykańska, szop).
T-W-3Metody zapobiegania nowym introdukcjom – celowym i przypadkowym – oraz metody kontroli i eliminacji zawleczonych do Polski inwazyjnych gatunków obcych.
T-W-2Podstawowe pojęcia z zakresu zwierząt inwazyjnych. Przyczynu i skutki pojawiania sie zwierząt inwazyjnych w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne przedmiotu
S-1Ocena formująca: Referaty piesemne o tematyce przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ocenić żadnych zagrożeń związanych z występowaniem gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce
3,0Student umie ocenić dwa zagrożenia związane z występowaniem zwierząt inwazyjnych w Polsce
3,5Student potrafi ocenić do 3 zagrożeń związanych z występowaniem gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce
4,0Student umie ocenić d 5 zagrożeń związanych z występowaniem gatunków inwazyjnych zwierząt w Polsce
4,5Student umie ocenić większość zagrożeń związanych z występowaniem gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce
5,0Student umie ocenić wszystkie zagrożenia dla rodzimych gatunków związane z występowaniem zwierząt inwazyjnych w Polsce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O4.4_K01Student wykazuje świadomość wystepujących w Polsce obcych gatunków zwierząt oraz jest zorientowany w wynikających z tego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom wiedzy z zakresu zagrożeń powstałych w wyniku nie planowanej lub planowanej introdukcji zwierzyny obcej
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce
Treści programoweT-L-3Pochodzenie i biologia ptaków inwazyjnych (mandarynka Aix galericulata, papuga aleksandretta obrożna Psittacula Kramer). Pochodzenie i biologia pozostałych gatunków inwazyjnych (wioślarka kaspijska, racicznica zmienna, rak sygnałowy, rak amerykański – pręgowaty, żebropław Mnemiopsis leidyi, ślimak luzytański, itd.).
T-L-2Pochodzenie i biologia owadów inwazyjnych (stonka kukurydziana, itd.). Pochodzenie i biologia ryb inwazyjnych (babka bycza, babka łysa, babka szczupła, okoń nilowy, amerykański pstrąg źródlany, itd.).
T-L-1Pochodzenie i biologia ssaków inwazyjnych (jenot, norka amerykańska, szop).
T-W-3Metody zapobiegania nowym introdukcjom – celowym i przypadkowym – oraz metody kontroli i eliminacji zawleczonych do Polski inwazyjnych gatunków obcych.
T-W-2Podstawowe pojęcia z zakresu zwierząt inwazyjnych. Przyczynu i skutki pojawiania sie zwierząt inwazyjnych w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne przedmiotu
S-1Ocena formująca: Referaty piesemne o tematyce przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy występowania w Polsce żadnych gatunków inwazyjnych oraz nie jest zorientowany z wynikających z tego zagrożeń
3,0Student jest świadomy, że w Polsce występują jakieś zwierzęta inwazyjne i potrafi ich kilka wymienić
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma pełną świadomość występujących w Polsce obcych gatunków zwierząt oraz jest zorientowany z wynikających z tego zagrożeń