Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Chów i hodowla owiec i kóz:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów i hodowla owiec i kóz
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW6 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza związana z budową oraz funkcjonowaniem organizmu zwierząt przeżuwających.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie. Znajomość podstawowych systemów chowu i hodowli owiec i kóz .

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny.3
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny.2
T-L-3Pokrój owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.1
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Bieżąca kontrola oceny stanu zdrowia wymienia. Kryteria oceny i selekcji mleka surowego przeznaczonego do skupu. Przetwórstwo mleka owczego i koziego na poziomie gospodarstwa.1
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.1
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.1
T-L-7Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz.1
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.5
15
wykłady
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie chowu hodowli kóz. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.1
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz1
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz.2
T-W-4Mięsne użytkowanie owiec i kóz.1
T-W-5Mleczne użytkowanie owiec i kóz.1
T-W-6Wybrane zagadnienia z rozrodu owiec i kóz.1
T-W-7Wykorzystanie dużych i małych przeżuwaczy w kształtowaniu krajobrazu rolniczego z uwzględnieniem obszarów chronionych. Psy pasterskie i owczarskie dawniej i dziś.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.16
A-L-3Przygotowanie projektów na wskazane tematy.16
A-L-4Czytanie wskazanej literatury.8
A-L-5Konsultacje.4
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.7
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.3
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.7
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów.1
A-W-6Konsultacje naukowe.4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, opis, objaśnianie.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Projekt.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-6Praca w grupach.
M-7Film dydaktyczny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
S-5Ocena formująca: Ocena prezentacji.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-N-C13_W01
Student zna kierunki produkcji małych przeżuwaczy i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy, odmiany owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ czynników warunkujących ilość i jakość produkowanego mleka i mięsa. Zna najczęściej stosowane technologie wykorzystywane w produkcji małych przeżuwaczy oraz zasady pracy hodowlanej w obrębie stad. Potrafi opisać pokrój owiec i kóz oraz zna zna zasady ich oceny, metody identyfikacji i znakowania.
ZO_1A_W10, ZO_1A_W12C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-2, M-6, M-3, M-7, M-4, M-5, M-1S-5, S-2, S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-N-C13_U01
Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji wełny, mleka lub żywca baraniego i koziego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Ocenić pokrój owiec i kóz oraz dokonać analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej.
ZO_1A_U01C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-8, T-L-7M-2, M-6, M-7, M-4, M-5, M-1S-5, S-2, S-1, S-3
ZO_1A_ZOK-N-C13_U02
Analizować i ocenić czynniki wpywające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność oceny efektywność produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
ZO_1A_U07, ZO_1A_U15C-1T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7M-2, M-6, M-3, M-7, M-4, M-5, M-1S-5, S-2, S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-N-C13_K01
Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
ZO_1A_K01C-1T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-8, T-L-7, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7M-2, M-6, M-7, M-4, M-5S-5, S-2, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-N-C13_W01
Student zna kierunki produkcji małych przeżuwaczy i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy, odmiany owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ czynników warunkujących ilość i jakość produkowanego mleka i mięsa. Zna najczęściej stosowane technologie wykorzystywane w produkcji małych przeżuwaczy oraz zasady pracy hodowlanej w obrębie stad. Potrafi opisać pokrój owiec i kóz oraz zna zna zasady ich oceny, metody identyfikacji i znakowania.
2,0Student nie zna podstawowych kierunków produkcji owczarskiej i koziarskiej i nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Nie potrafi wymienić podstawowych ras owiec i kóz hodowanych w Polsce. Nie orientuje się w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada.
3,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej, ale nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Rozróżnia niektóre podstawowe rasy owiec i kóz, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Orientuje się w stopniu dostatecznym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca.
3,5Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej. Rozróżnia podstawowe rasy owiec i kóz hodowane w Polsce i na świecie. Nie potrafi scharakteryzować ras owiec i kóz z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca.
4,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz hodowane w Polsce i na świecie oraz potrafi scharakteryzować poszczególne rasy z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Orientuje się w stopniu dobrym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić czynniki wpływające na ilość, jakość mleka oraz przydatność technologiczną mleka oraz w stopniu dobrym potrafi je opisać. Student w stopniu dobry potrafi scharakteryzować prozdrowotne właściwości jagnięciny i baraniny. Objaśnia programy hodowlane dla wybranych ras owiec i kóz typu mlecznego i mięsnego.
4,5Student zna kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz w Polsce i na świecie oraz potrafi scharakteryzować poszczególne rasy z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna zasady prowadzenia pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka oraz objaśnia powiązania i relacje między nimi. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość i jakość mięsa. Zna programy hodowlane dla wybranych ras bydła mlecznego i mięsnego.
5,0Student bardzo dobrze zna kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie oraz potrafi w stopniu bardzo dobrym je scharakteryzować z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna zasady prowadzenia pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić i opisać w stopniu bardzo dobrym wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka oraz objaśnia powiązania i relacje między nimi. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość i jakość mięsa. Bardzo dobrze orientuje się w podstawowych i alternatywnych kierunkach użytkowania owiec i kóz. Zna w stopniu bardzo dobrym poszczególne części programów hodowlanych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-N-C13_U01
Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji wełny, mleka lub żywca baraniego i koziego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Ocenić pokrój owiec i kóz oraz dokonać analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej.
2,0Student nie potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student nie potrafi opracować założeń organizacyjno-technologicznych owczarni/koziarni oraz interpretować wynków.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretować wyniki.
3,5Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczneowczarni/koziarni oraz w dostatecznym stopniu interpretuje wyliczone wskaźniki.
4,0Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje uzyskane wynki.
4,5Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji.
5,0Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji. Analizuje uzyskane wyniki w projekcie i formułuje wnioski.
ZO_1A_ZOK-N-C13_U02
Analizować i ocenić czynniki wpywające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność oceny efektywność produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
2,0Student nie rozwija umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Nie posiada umiejętności trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji.
3,0Student rozwija w stopniu dostatecznym umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji.
3,5Student rozwija w stopniu dostatecznym umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy.
4,0Student rozwija w stopniu dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
4,5Student rozwija w stopniu dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
5,0Student rozwija w stopniu bardzo dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych. W sposób umiejętny posługuje się piśmiennictwem interpretując wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-N-C13_K01
Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek.
3,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek.
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek.
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider.
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider.
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest bardzo aktywny.

Literatura podstawowa

  1. Jamroz D., Nowicki B., Kozy, chów i hodowla, PWN, Warszawa, 1990
  2. Lachowski W., Szewczuk M., Chów i hodowla owiec i kóz., AR Szczecin, Szczecin, 2008
  3. Niżnikowski R., Hodowla i chów owiec., SGGW, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Haring F., Hodowla owiec., PWRiL, Warszawa, 1980
  2. Kalinowska Cz., Technologia produkcji owczarskiej., AR Lublin, Lublin, 1979

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny.3
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny.2
T-L-3Pokrój owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.1
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Bieżąca kontrola oceny stanu zdrowia wymienia. Kryteria oceny i selekcji mleka surowego przeznaczonego do skupu. Przetwórstwo mleka owczego i koziego na poziomie gospodarstwa.1
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.1
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.1
T-L-7Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz.1
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie chowu hodowli kóz. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.1
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz1
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz.2
T-W-4Mięsne użytkowanie owiec i kóz.1
T-W-5Mleczne użytkowanie owiec i kóz.1
T-W-6Wybrane zagadnienia z rozrodu owiec i kóz.1
T-W-7Wykorzystanie dużych i małych przeżuwaczy w kształtowaniu krajobrazu rolniczego z uwzględnieniem obszarów chronionych. Psy pasterskie i owczarskie dawniej i dziś.1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.16
A-L-3Przygotowanie projektów na wskazane tematy.16
A-L-4Czytanie wskazanej literatury.8
A-L-5Konsultacje.4
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.7
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.3
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.7
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów.1
A-W-6Konsultacje naukowe.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-N-C13_W01Student zna kierunki produkcji małych przeżuwaczy i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy, odmiany owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ czynników warunkujących ilość i jakość produkowanego mleka i mięsa. Zna najczęściej stosowane technologie wykorzystywane w produkcji małych przeżuwaczy oraz zasady pracy hodowlanej w obrębie stad. Potrafi opisać pokrój owiec i kóz oraz zna zna zasady ich oceny, metody identyfikacji i znakowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
ZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie. Znajomość podstawowych systemów chowu i hodowli owiec i kóz .
Treści programoweT-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz.
T-W-4Mięsne użytkowanie owiec i kóz.
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie chowu hodowli kóz. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.
T-W-5Mleczne użytkowanie owiec i kóz.
T-W-7Wykorzystanie dużych i małych przeżuwaczy w kształtowaniu krajobrazu rolniczego z uwzględnieniem obszarów chronionych. Psy pasterskie i owczarskie dawniej i dziś.
T-W-6Wybrane zagadnienia z rozrodu owiec i kóz.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-6Praca w grupach.
M-3Projekt.
M-7Film dydaktyczny.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, opis, objaśnianie.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena prezentacji.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych kierunków produkcji owczarskiej i koziarskiej i nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Nie potrafi wymienić podstawowych ras owiec i kóz hodowanych w Polsce. Nie orientuje się w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada.
3,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej, ale nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Rozróżnia niektóre podstawowe rasy owiec i kóz, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Orientuje się w stopniu dostatecznym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca.
3,5Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej. Rozróżnia podstawowe rasy owiec i kóz hodowane w Polsce i na świecie. Nie potrafi scharakteryzować ras owiec i kóz z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca.
4,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz hodowane w Polsce i na świecie oraz potrafi scharakteryzować poszczególne rasy z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Orientuje się w stopniu dobrym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić czynniki wpływające na ilość, jakość mleka oraz przydatność technologiczną mleka oraz w stopniu dobrym potrafi je opisać. Student w stopniu dobry potrafi scharakteryzować prozdrowotne właściwości jagnięciny i baraniny. Objaśnia programy hodowlane dla wybranych ras owiec i kóz typu mlecznego i mięsnego.
4,5Student zna kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz w Polsce i na świecie oraz potrafi scharakteryzować poszczególne rasy z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna zasady prowadzenia pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka oraz objaśnia powiązania i relacje między nimi. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość i jakość mięsa. Zna programy hodowlane dla wybranych ras bydła mlecznego i mięsnego.
5,0Student bardzo dobrze zna kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie oraz potrafi w stopniu bardzo dobrym je scharakteryzować z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna zasady prowadzenia pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić i opisać w stopniu bardzo dobrym wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka oraz objaśnia powiązania i relacje między nimi. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość i jakość mięsa. Bardzo dobrze orientuje się w podstawowych i alternatywnych kierunkach użytkowania owiec i kóz. Zna w stopniu bardzo dobrym poszczególne części programów hodowlanych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-N-C13_U01Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji wełny, mleka lub żywca baraniego i koziego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Ocenić pokrój owiec i kóz oraz dokonać analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie. Znajomość podstawowych systemów chowu i hodowli owiec i kóz .
Treści programoweT-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny.
T-L-3Pokrój owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Bieżąca kontrola oceny stanu zdrowia wymienia. Kryteria oceny i selekcji mleka surowego przeznaczonego do skupu. Przetwórstwo mleka owczego i koziego na poziomie gospodarstwa.
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny.
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.
T-L-7Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-6Praca w grupach.
M-7Film dydaktyczny.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, opis, objaśnianie.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena prezentacji.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student nie potrafi opracować założeń organizacyjno-technologicznych owczarni/koziarni oraz interpretować wynków.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretować wyniki.
3,5Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczneowczarni/koziarni oraz w dostatecznym stopniu interpretuje wyliczone wskaźniki.
4,0Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje uzyskane wynki.
4,5Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji.
5,0Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji. Analizuje uzyskane wyniki w projekcie i formułuje wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-N-C13_U02Analizować i ocenić czynniki wpywające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność oceny efektywność produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U07Wykonuje pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski
ZO_1A_U15Wykazuje umiejętność zarządzania stadami różnych gatunków zwierząt udomowionych i wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie. Znajomość podstawowych systemów chowu i hodowli owiec i kóz .
Treści programoweT-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.
T-L-7Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-6Praca w grupach.
M-3Projekt.
M-7Film dydaktyczny.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, opis, objaśnianie.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena prezentacji.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozwija umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Nie posiada umiejętności trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji.
3,0Student rozwija w stopniu dostatecznym umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji.
3,5Student rozwija w stopniu dostatecznym umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy.
4,0Student rozwija w stopniu dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
4,5Student rozwija w stopniu dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
5,0Student rozwija w stopniu bardzo dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych. W sposób umiejętny posługuje się piśmiennictwem interpretując wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-N-C13_K01Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie. Znajomość podstawowych systemów chowu i hodowli owiec i kóz .
Treści programoweT-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Bieżąca kontrola oceny stanu zdrowia wymienia. Kryteria oceny i selekcji mleka surowego przeznaczonego do skupu. Przetwórstwo mleka owczego i koziego na poziomie gospodarstwa.
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny.
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.
T-L-7Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz.
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz.
T-W-4Mięsne użytkowanie owiec i kóz.
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie chowu hodowli kóz. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.
T-W-5Mleczne użytkowanie owiec i kóz.
T-W-7Wykorzystanie dużych i małych przeżuwaczy w kształtowaniu krajobrazu rolniczego z uwzględnieniem obszarów chronionych. Psy pasterskie i owczarskie dawniej i dziś.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-6Praca w grupach.
M-7Film dydaktyczny.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena prezentacji.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek.
3,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek.
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek.
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider.
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider.
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest bardzo aktywny.