Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt
Sylabus przedmiotu Psychologia zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychologia zwierząt | ||
Specjalność | Hodowla koni i jeździectwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy biologii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę, |
C-2 | nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji, |
C-3 | nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kultura w świecie zwierząt. | 1 |
T-A-2 | Odczytywanie emocji zwierząt – nauka praktyczna. | 1 |
T-A-3 | Wskaźniki behawioralne i fizjologiczne emocji. | 1 |
T-A-4 | Test lęku – ćwiczenia praktyczne. | 2 |
T-A-5 | Życie emocjonalne zwierząt. Zachowanie się zwierząt. | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zwierzęta w oczach człowieka. Podstawowe elementy zachowania. | 1 |
T-W-2 | Proces uczenia się zwierząt. | 2 |
T-W-3 | Definicja emocji i jej rodzaje. Diagnostyka emocji. Pamięć emocjonalna. | 1 |
T-W-4 | Lęk i strach – warunkowanie, reakcja. Stres. | 1 |
T-W-5 | Agresja zwierząt. | 1 |
T-W-6 | Socjobiologia –zachowania społeczne zwierząt. | 1 |
T-W-7 | Elementy patologii zachowania zwierząt– nerwice, zaburzenia więzi, charakteropatie. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 7 |
A-A-2 | udział w konsultacjach | 7 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 17 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo studenta w wykładach | 8 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | metody problemowe; wykład problemowy |
M-3 | metody aktywizujące: metoda przypadków |
M-4 | metody eksponujące: film, pokaz połączony z przeżyciem |
M-5 | metody praktyczne: pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium sprawdzające |
S-2 | Ocena podsumowująca: test wyboru |
S-3 | Ocena podsumowująca: aprobata |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O103_W01 Student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt | ZO_1A_W05, ZO_1A_W14 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-2 | M-5, M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O103_U01 student prawidłowo interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt | ZO_1A_U09, ZO_1A_U17 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-5, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O103_K01 student ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości | ZO_1A_K06, ZO_1A_K07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-2 | M-5, M-4, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O103_W01 Student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O103_U01 student prawidłowo interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O103_K01 student ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pisula W., Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt., Gdańskie Wyd. Psychol., 2003
- Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki., SGGW Warszawa, 2003
- Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt., PWN, 2007
Literatura dodatkowa
- Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
- Kutch A., Zaklinacza koni., Galaktyka, 2008
- Miller R., Sekrety końskiego umysłu., Galaktyka, 2004
- Monty Roberts, Człowiek który słucha koni., Galaktyka, 2002