Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Podstawy ekologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ekologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 5 1,00,30zaliczenie
wykładyW1 5 1,00,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1posiadanie wiedzy biologicznej (na poziomie szkoły średniej) i podstaw chemi i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi.
C-2Student zostanie zapoznany z zasadami funkcjonowania ekosystemów, organizacją i dynamiką biocenoz i populacji
C-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami pracy w terenie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Interakcje międzygatunkowe2
T-A-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz2
T-A-3Budowa i funkcjonowanie ekosystemu1
5
laboratoria
T-L-1Zagrożenia dla urbicenoz - zajęcia terenowe2
T-L-2Procesy produkcji i destrukcji materii organicznej w miastach - zajęcia terenowe3
5
wykłady
T-W-1Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia i podstawowe pojęcia. Źródła życia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa2
T-W-2Struktura populacji. Czynniki ograniczające występowanie gatunku.1
T-W-3Biomy Ziemi1
T-W-4Specyfika ekologiczna ekosystemów rolniczych. Ekologiczne zasady gospodarowania i kształtowania obszarów wiejskich.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do sprawdzianów7
A-A-3studiowanie zalecanej literatury7
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Zaliczenie pisemne zajęć1
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2studiowanie zalecanej literatury7
A-L-3przygotowanie do sprawdzianów7
A-L-4Konsultacje5
A-L-5Pisemne zaliczenie zajęć1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie zalecanej literatury7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Pisemne zaliczenie zajęć1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
M-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-B4_W01
Student tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz zna rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
ZO_1A_W05, ZO_1A_W07C-3, C-1, C-2, C-4T-A-2, T-W-2, T-W-1M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3
ZO_1A_ZO-N-B4_W02
Student prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią, zna mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych, wykazuje się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy,
ZO_1A_W05C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-B4_U01
student posiada praktyczną umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu
ZO_1A_U01, ZO_1A_U21C-3, C-1T-L-1, T-L-2, T-A-2, T-A-3M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3
ZO_1A_ZO-N-B4_U02
Student ocenia i charakteryzuje relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych.
ZO_1A_U08C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-B4_K01
Student cechuje się się wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki;
ZO_1A_K02C-3, C-1, C-2, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-3, M-1S-4
ZO_1A_ZO-N-B4_K02
Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych.
ZO_1A_K03C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3M-2, M-3, M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-B4_W01
Student tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz zna rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
2,0
3,0Student tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz zna rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-N-B4_W02
Student prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią, zna mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych, wykazuje się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy,
2,0
3,0Student prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią, zna mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych, wykazuje się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy, tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz znać rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-B4_U01
student posiada praktyczną umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu
2,0
3,0student posiada praktyczną umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-N-B4_U02
Student ocenia i charakteryzuje relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych.
2,0
3,0Student ocenia i charakteryzuje relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-B4_K01
Student cechuje się się wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki;
2,0
3,0Student cechuje się się wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki;
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-N-B4_K02
Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych.
2,0
3,0Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krebs J. Ch., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 1997
  2. Odum E. P., Podstawy ekologii., PW Rolnicze i Leśne, 1977
  3. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej., PWN, Warszawa, 1999
  4. Trojan P., Ekologia ogólna, PWN, Warszawa, 1981
  5. Więckowski S., Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza „Branta”, Bydgoszcz, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Begon M., Mortimer M., Thompson D. J., Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierzat i roslin, PWN, Warszawa, 1999
  2. Łabno G., Ekologia, słownik encyklopedyczny, Wydawnictwo "Europa", Warszawa, 2007
  3. Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska T., Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Warszawa-Poznań, 1999
  4. Umiński T., Ekologia, środowisko, przyroda, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Interakcje międzygatunkowe2
T-A-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz2
T-A-3Budowa i funkcjonowanie ekosystemu1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zagrożenia dla urbicenoz - zajęcia terenowe2
T-L-2Procesy produkcji i destrukcji materii organicznej w miastach - zajęcia terenowe3
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia i podstawowe pojęcia. Źródła życia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa2
T-W-2Struktura populacji. Czynniki ograniczające występowanie gatunku.1
T-W-3Biomy Ziemi1
T-W-4Specyfika ekologiczna ekosystemów rolniczych. Ekologiczne zasady gospodarowania i kształtowania obszarów wiejskich.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do sprawdzianów7
A-A-3studiowanie zalecanej literatury7
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Zaliczenie pisemne zajęć1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2studiowanie zalecanej literatury7
A-L-3przygotowanie do sprawdzianów7
A-L-4Konsultacje5
A-L-5Pisemne zaliczenie zajęć1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie zalecanej literatury7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Pisemne zaliczenie zajęć1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-B4_W01Student tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz zna rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
C-1Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi.
C-2Student zostanie zapoznany z zasadami funkcjonowania ekosystemów, organizacją i dynamiką biocenoz i populacji
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami pracy w terenie
Treści programoweT-A-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
T-W-2Struktura populacji. Czynniki ograniczające występowanie gatunku.
T-W-1Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia i podstawowe pojęcia. Źródła życia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz zna rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-B4_W02Student prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią, zna mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych, wykazuje się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
C-1Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi.
C-2Student zostanie zapoznany z zasadami funkcjonowania ekosystemów, organizacją i dynamiką biocenoz i populacji
Treści programoweT-W-1Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia i podstawowe pojęcia. Źródła życia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa
T-W-2Struktura populacji. Czynniki ograniczające występowanie gatunku.
T-A-1Interakcje międzygatunkowe
T-A-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
T-A-3Budowa i funkcjonowanie ekosystemu
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią, zna mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych, wykazuje się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy, tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz znać rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-B4_U01student posiada praktyczną umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
C-1Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi.
Treści programoweT-L-1Zagrożenia dla urbicenoz - zajęcia terenowe
T-L-2Procesy produkcji i destrukcji materii organicznej w miastach - zajęcia terenowe
T-A-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
T-A-3Budowa i funkcjonowanie ekosystemu
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada praktyczną umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-B4_U02Student ocenia i charakteryzuje relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
Treści programoweT-A-1Interakcje międzygatunkowe
T-A-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
T-A-3Budowa i funkcjonowanie ekosystemu
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ocenia i charakteryzuje relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-B4_K01Student cechuje się się wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
C-1Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi.
C-2Student zostanie zapoznany z zasadami funkcjonowania ekosystemów, organizacją i dynamiką biocenoz i populacji
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami pracy w terenie
Treści programoweT-W-1Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia i podstawowe pojęcia. Źródła życia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa
T-W-2Struktura populacji. Czynniki ograniczające występowanie gatunku.
T-W-3Biomy Ziemi
T-A-1Interakcje międzygatunkowe
T-A-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
T-A-3Budowa i funkcjonowanie ekosystemu
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student cechuje się się wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki;
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-B4_K02Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
C-1Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi.
C-2Student zostanie zapoznany z zasadami funkcjonowania ekosystemów, organizacją i dynamiką biocenoz i populacji
Treści programoweT-W-1Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia i podstawowe pojęcia. Źródła życia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa
T-W-2Struktura populacji. Czynniki ograniczające występowanie gatunku.
T-A-1Interakcje międzygatunkowe
T-A-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
T-A-3Budowa i funkcjonowanie ekosystemu
T-W-3Biomy Ziemi
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych.
3,5
4,0
4,5
5,0