Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Medycyna niekonwencjonalna u zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Medycyna niekonwencjonalna u zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizjologia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przedstawienie możliwości wykorzystania i zastosowania naturalnych metod zapobiegania i leczenia najczęstszych schorzeń występujących u zwierząt gospodarskich i amatorskich jako alternatywy metod konwencjonalnych.
C-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Homeopatia i homotoksykologia2
T-A-2Bioenergioterapia i klawiterapia dla zwierząt1
T-A-3Akupunktura i elektroakupunktura oraz akupresura i refleksoterapia2
T-A-4Hydroterapia i laseroterapia1
T-A-5Esencje kwiatowe dr Bacha i aromatoterapia.1
7
wykłady
T-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - podstawowe pojęcia, znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu zwierzęcego. Weterynaria holistyczna2
T-W-2Podział naturalnych metod zapobiegania i leczenia zwierząt - rodzaje naturalnych metod, wykorzystywanych i mających znaczenie w zapobieganiu i leczeniu. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.2
T-W-3Ziołolecznictwo zwierząt4
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych7
A-A-2Przygotowanie prezentacji z wybranych zagadnień9
A-A-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia cwiczeń9
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów8
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studenta prezentacji z wybranej tematyki
S-2Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O9.4_W02
Student tłumaczy możliwości zastosowania naturalnych metod w profilaktyce chorób i leczenia zwierząt gospodarskich i amatorskich
ZO_1A_W15C-2T-W-2M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O9.4_U01
Student powinien umieć ocenić możliwość wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
ZO_1A_U10, ZO_1A_U14C-2T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O9.4_K01
Student jest otwarty na metody niekonwencjonalne mające wpływ na kondycję i zdrowie zwierząt
ZO_1A_K02C-2T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O9.4_W02
Student tłumaczy możliwości zastosowania naturalnych metod w profilaktyce chorób i leczenia zwierząt gospodarskich i amatorskich
2,0Student nie wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich i amatorskich
3,0Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym
3,5Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich i amatorskich w stopniu dostatecznym
4,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich
4,5Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich oraz amatorskich
5,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich oraz amatorskich, podsumowuje ich efektywność

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O9.4_U01
Student powinien umieć ocenić możliwość wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
2,0Student nie potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i leczeniu zwierząt
3,0Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób zwierząt w stopniu dostatecznycm
3,5Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
4,5Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i
5,0Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i interpretować dane

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O9.4_K01
Student jest otwarty na metody niekonwencjonalne mające wpływ na kondycję i zdrowie zwierząt
2,0Student nie jest chętny i nie jest świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt
3,0Student w niewielkim zakresie jest chętny i nie jest świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt
3,5Student jest chętny ale nie jest świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt
4,0Student jest chętny i świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt
4,5Student jest chętny, świadomy i zorientowany o znaczeniu poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt i zorientowany i zorientowany
5,0Student jest chętny, świadomy i doskonale zorientowany o znaczeniu poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt i zorientowany i zorientowany

Literatura podstawowa

  1. Adam Anczyk (red.), Medicina Magica. Oblicza medycyny niekonwencjonalnej. Seria: „Szkice nauk o zdrowiu”, Wydawnictwo Medycyny i Zdrowia Środowiskowego i Autorzy, Sosnowiec, 2011, tom III, http://books.google.pl/books?id=LdevCh2NkFAC&pg=PA87&dq=medycyna+naturalna&hl=pl&sa=X&ei=NoSLUcKeFMmwhAeC5IGgAw&ved=0CDgQ6AEwAA#v=onepage&q=medycyna%20naturalna&f=false
  2. Kazimierz Janicki; Wojciech Rewerski, Medycyna naturalna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001, 3
  3. Cornelia Wittek, Medycyna naturalna dla koni. Domowe i naturalne środki lecznicze., Solis, Warszawa, 2008, 1

Literatura dodatkowa

  1. Piątkowski W., Naturalne sposoby leczenia, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław, 1984
  2. Joel L. Swerdlow, Medycyna naturalna: rośliny, które leczą, G+J RBA, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Homeopatia i homotoksykologia2
T-A-2Bioenergioterapia i klawiterapia dla zwierząt1
T-A-3Akupunktura i elektroakupunktura oraz akupresura i refleksoterapia2
T-A-4Hydroterapia i laseroterapia1
T-A-5Esencje kwiatowe dr Bacha i aromatoterapia.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - podstawowe pojęcia, znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu zwierzęcego. Weterynaria holistyczna2
T-W-2Podział naturalnych metod zapobiegania i leczenia zwierząt - rodzaje naturalnych metod, wykorzystywanych i mających znaczenie w zapobieganiu i leczeniu. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.2
T-W-3Ziołolecznictwo zwierząt4
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych7
A-A-2Przygotowanie prezentacji z wybranych zagadnień9
A-A-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia cwiczeń9
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów8
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-N1-O9.4_W02Student tłumaczy możliwości zastosowania naturalnych metod w profilaktyce chorób i leczenia zwierząt gospodarskich i amatorskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt
Treści programoweT-W-2Podział naturalnych metod zapobiegania i leczenia zwierząt - rodzaje naturalnych metod, wykorzystywanych i mających znaczenie w zapobieganiu i leczeniu. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich i amatorskich
3,0Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym
3,5Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich i amatorskich w stopniu dostatecznym
4,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich
4,5Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich oraz amatorskich
5,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich oraz amatorskich, podsumowuje ich efektywność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-N1-O9.4_U01Student powinien umieć ocenić możliwość wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
ZO_1A_U14Dokonuje oceny dobrostanu zwierząt oraz podejmuje działania w celu jego optymalizacji
Cel przedmiotuC-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt
Treści programoweT-W-3Ziołolecznictwo zwierząt
T-A-3Akupunktura i elektroakupunktura oraz akupresura i refleksoterapia
T-A-1Homeopatia i homotoksykologia
T-A-2Bioenergioterapia i klawiterapia dla zwierząt
T-A-4Hydroterapia i laseroterapia
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studenta prezentacji z wybranej tematyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i leczeniu zwierząt
3,0Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób zwierząt w stopniu dostatecznycm
3,5Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
4,5Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i
5,0Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i interpretować dane
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-N1-O9.4_K01Student jest otwarty na metody niekonwencjonalne mające wpływ na kondycję i zdrowie zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt
Treści programoweT-W-3Ziołolecznictwo zwierząt
T-A-3Akupunktura i elektroakupunktura oraz akupresura i refleksoterapia
T-A-1Homeopatia i homotoksykologia
T-A-2Bioenergioterapia i klawiterapia dla zwierząt
T-A-4Hydroterapia i laseroterapia
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studenta prezentacji z wybranej tematyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest chętny i nie jest świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt
3,0Student w niewielkim zakresie jest chętny i nie jest świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt
3,5Student jest chętny ale nie jest świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt
4,0Student jest chętny i świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt
4,5Student jest chętny, świadomy i zorientowany o znaczeniu poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt i zorientowany i zorientowany
5,0Student jest chętny, świadomy i doskonale zorientowany o znaczeniu poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt i zorientowany i zorientowany