Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Choroby genetyczne zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Choroby genetyczne zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu Genetyki oraz Biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z chorobami genetycznymi zwierząt, ich diagnostyką oraz zapobieganie ich rozprzestrzeniania się w populacjach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Encefalopatie gąbczaste zwierząt o podłożu genetycznym.1
T-A-2Diagnostyka nosicielstwa wybranych chorób genetycznych zwierząt gospodarskich.1
T-A-3Genetyczne podłoże zaburzeń determinacji płci.1
T-A-4Modele zwierzęce chorób genetycznych człowieka.1
T-A-5Czynniki modyfikujące strukturę DNA.2
T-A-6Komercyjna diagnostyka nosicielstwa chorób genetycznych zwierząt.1
7
wykłady
T-W-1Choroby genetyczne zwierząt - istota, podział, występowanie.1
T-W-2Choroby genetyczne zwierząt gospodarskich (przeżuwających).1
T-W-3Choroby genetyczne zwierząt gospodarskich (świnie, konie, drób).1
T-W-4Choroby genetyczne psów i kotów.1
T-W-5Choroby genetyczne zwierząt amatorskich.2
T-W-6Diagnostyka molekularna chorób genetycznych zwierząt.1
T-W-7Profilaktyka chorób genetycznych zwierząt.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2studiowanie wskazanej literatury7
A-A-3przygotowanie do zaliczenia materiału ćwiczeń5
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Pisemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia treści wykładów5
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O135_W01
Znajomość klasyfikacji i mechanizmów powstawania chorób genetycznych oraz wiedza na temat wybranych schorzeń
T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O135_W01
Znajomość klasyfikacji i mechanizmów powstawania chorób genetycznych oraz wiedza na temat wybranych schorzeń
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy, popełnia liczne błędy merytoryczne w zakresie wyrażania wiedzy
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy, rozumie poprawnie całość zakresu materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia sporadyczne błędy w zakresie wyrażania wiedzy
4,5Student opanował cały materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy

Literatura podstawowa

  1. Krystyna Małgorzata Charon, Marek Świtoński, Genetyka i genomika zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012, Wydanie: trzecie, zmienione, Oprawa miękka, s. 400+12

Literatura dodatkowa

  1. OMIA Online Mendelian Inheritance in Animals, The University of Sydney., World Wide Web URL: http://omia.angis.org.au/, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Encefalopatie gąbczaste zwierząt o podłożu genetycznym.1
T-A-2Diagnostyka nosicielstwa wybranych chorób genetycznych zwierząt gospodarskich.1
T-A-3Genetyczne podłoże zaburzeń determinacji płci.1
T-A-4Modele zwierzęce chorób genetycznych człowieka.1
T-A-5Czynniki modyfikujące strukturę DNA.2
T-A-6Komercyjna diagnostyka nosicielstwa chorób genetycznych zwierząt.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Choroby genetyczne zwierząt - istota, podział, występowanie.1
T-W-2Choroby genetyczne zwierząt gospodarskich (przeżuwających).1
T-W-3Choroby genetyczne zwierząt gospodarskich (świnie, konie, drób).1
T-W-4Choroby genetyczne psów i kotów.1
T-W-5Choroby genetyczne zwierząt amatorskich.2
T-W-6Diagnostyka molekularna chorób genetycznych zwierząt.1
T-W-7Profilaktyka chorób genetycznych zwierząt.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2studiowanie wskazanej literatury7
A-A-3przygotowanie do zaliczenia materiału ćwiczeń5
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia treści wykładów5
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-N1-O135_W01Znajomość klasyfikacji i mechanizmów powstawania chorób genetycznych oraz wiedza na temat wybranych schorzeń
Treści programoweT-W-3Choroby genetyczne zwierząt gospodarskich (świnie, konie, drób).
T-W-7Profilaktyka chorób genetycznych zwierząt.
T-W-1Choroby genetyczne zwierząt - istota, podział, występowanie.
T-W-6Diagnostyka molekularna chorób genetycznych zwierząt.
T-W-5Choroby genetyczne zwierząt amatorskich.
T-W-4Choroby genetyczne psów i kotów.
T-W-2Choroby genetyczne zwierząt gospodarskich (przeżuwających).
T-A-5Czynniki modyfikujące strukturę DNA.
T-A-2Diagnostyka nosicielstwa wybranych chorób genetycznych zwierząt gospodarskich.
T-A-1Encefalopatie gąbczaste zwierząt o podłożu genetycznym.
T-A-6Komercyjna diagnostyka nosicielstwa chorób genetycznych zwierząt.
T-A-3Genetyczne podłoże zaburzeń determinacji płci.
T-A-4Modele zwierzęce chorób genetycznych człowieka.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy, popełnia liczne błędy merytoryczne w zakresie wyrażania wiedzy
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy, rozumie poprawnie całość zakresu materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia sporadyczne błędy w zakresie wyrażania wiedzy
4,5Student opanował cały materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy