Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Amatorski chów zwierząt egzotycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Amatorski chów zwierząt egzotycznych
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chów i hodowla zwierząt
W-2Ochrona bioróżnorodności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji prawnych, biologii, utrzymania i postępowania ze zwierzętami uznanymi za egzotyczne
C-2Uświadomenie zagrożeń wynikających z nieprawidłowego i nieodpowiedzialnego postępowania człowieka ze zwierzętami egzotycznymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pochodzenie, przegląd najczęściej utrzymywanych gatunków, wybrane zagadnienia biologiczne z fizjologii, reprodukcji, żywienia, utrzymania i pielęgnacji zwierząt egzotycznych (płazy, gady, pajęczaki, owady, ssaki)7
7
wykłady
T-W-1Regulacje prawne dotyczące przywozu, wywozu i rejestracji zwierząt egzotycznych.2
T-W-2Potrzeby środowiskowe zwierząt egzotycznych. Terrarium jako środowisko bytowania zwierząt. Rośliny w terrarium.2
T-W-3Żywienie zwierząt egzotycznych.2
T-W-4Rozród zwierząt egzotycznych.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych7
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń7
A-A-3Przygotowanie prezentacji na z wybranych zagadnień6
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia6
A-A-5Konsultacje3
A-A-6Pisemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O5.2_W01
student rozpoznaje i rozróżnia gatunki zwierząt egzotycznych i potrafi dostosować warunki utrzymania do ich biologii
ZOinz_2A_W04, ZOinz_2A_W09C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-A-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O5.2_U01
student umie użytkować gatunki zwierząt egzotycznych oraz zorganizować takie warunki środwiskowe które zapewnią zwierzętom optymalne możliwości rozwoju
ZOinz_2A_U11, ZOinz_2A_U14C-2T-W-1, T-A-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O5.2_K01
student jest wrażliwy i zdolny do podejmowania decyzji związanych z utrzymywaniem przez człowieka zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych
ZOinz_2A_K02, ZOinz_2A_K09, ZOinz_2A_K08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-A-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O5.2_W01
student rozpoznaje i rozróżnia gatunki zwierząt egzotycznych i potrafi dostosować warunki utrzymania do ich biologii
2,0Student nie umie scharakteryzować znaczenia zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
3,0Student w niewielkim zakresie umie scharakteryzować znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
3,5Student charakteryzuje grupy zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
4,0Student charakteryzuje i opisuje grupy i gatunki zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
4,5Student charakteryzuje, opisuje i rozróżnia grupy i gatunki zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
5,0Student trafnie charakteryzuje, opisuje i rozróżnia grupy zwierząt egzotycznych i liczne gatunki występujące w chowie amatorskim

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O5.2_U01
student umie użytkować gatunki zwierząt egzotycznych oraz zorganizować takie warunki środwiskowe które zapewnią zwierzętom optymalne możliwości rozwoju
2,0student nie umie dobierać gatunków zwierząt ezotycznych do chowu amatorskiegio
3,0student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i w niewielkim zakresie łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom
3,5student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom
4,0student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom i potrafi analizować zasadność wyboru
4,5student trafnie dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi, które należy zapewnić zwierzętom, potrafi analizować zasadność tego wyboru i podejmować decyje związane z utrzymaniem zwierząt egzotycznych
5,0student trafnie dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego, łączy i tłumaczy ten wybór z warunkami środowiskowymi, które należy zapewnić zwierzętom, potrafi analizować zasadność tego wyboru i podejmować decyje związane z utrzymaniem zwierząt egzotycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O5.2_K01
student jest wrażliwy i zdolny do podejmowania decyzji związanych z utrzymywaniem przez człowieka zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych
2,0student nie jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych
3,0student jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
3,5student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
4,0student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji
4,5student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest zdeterminowany na poszerzanie swoich kompetencji
5,0student bardzo kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest zdeterminowany na poszerzanie swoich kompetencji oraz postrzega mozliwości rozwoju osobistego

Literatura podstawowa

  1. Dost U., Zwierzęta w terrarium, Delta, Warszawa, 2000
  2. Rogner W., Moje pierwsze terrarium, Multico, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. http://www.terrarium.com.pl/, terrarium com, terrarium com, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pochodzenie, przegląd najczęściej utrzymywanych gatunków, wybrane zagadnienia biologiczne z fizjologii, reprodukcji, żywienia, utrzymania i pielęgnacji zwierząt egzotycznych (płazy, gady, pajęczaki, owady, ssaki)7
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulacje prawne dotyczące przywozu, wywozu i rejestracji zwierząt egzotycznych.2
T-W-2Potrzeby środowiskowe zwierząt egzotycznych. Terrarium jako środowisko bytowania zwierząt. Rośliny w terrarium.2
T-W-3Żywienie zwierząt egzotycznych.2
T-W-4Rozród zwierząt egzotycznych.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych7
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń7
A-A-3Przygotowanie prezentacji na z wybranych zagadnień6
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia6
A-A-5Konsultacje3
A-A-6Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O5.2_W01student rozpoznaje i rozróżnia gatunki zwierząt egzotycznych i potrafi dostosować warunki utrzymania do ich biologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
ZOinz_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji prawnych, biologii, utrzymania i postępowania ze zwierzętami uznanymi za egzotyczne
C-2Uświadomenie zagrożeń wynikających z nieprawidłowego i nieodpowiedzialnego postępowania człowieka ze zwierzętami egzotycznymi
Treści programoweT-W-4Rozród zwierząt egzotycznych.
T-W-2Potrzeby środowiskowe zwierząt egzotycznych. Terrarium jako środowisko bytowania zwierząt. Rośliny w terrarium.
T-W-3Żywienie zwierząt egzotycznych.
T-A-1Pochodzenie, przegląd najczęściej utrzymywanych gatunków, wybrane zagadnienia biologiczne z fizjologii, reprodukcji, żywienia, utrzymania i pielęgnacji zwierząt egzotycznych (płazy, gady, pajęczaki, owady, ssaki)
Metody nauczaniaM-3Film dydaktyczny
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie scharakteryzować znaczenia zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
3,0Student w niewielkim zakresie umie scharakteryzować znaczenie zwierząt egzotycznych w chowie amatorskim
3,5Student charakteryzuje grupy zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
4,0Student charakteryzuje i opisuje grupy i gatunki zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
4,5Student charakteryzuje, opisuje i rozróżnia grupy i gatunki zwierząt egzotycznych występujące w chowie amatorskim
5,0Student trafnie charakteryzuje, opisuje i rozróżnia grupy zwierząt egzotycznych i liczne gatunki występujące w chowie amatorskim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O5.2_U01student umie użytkować gatunki zwierząt egzotycznych oraz zorganizować takie warunki środwiskowe które zapewnią zwierzętom optymalne możliwości rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
ZOinz_2A_U14Potrafi wybrać, opracować i zastosować odpowiednią metodykę działania w celu optymalizacji procesów rozrodczych u zwierząt
Cel przedmiotuC-2Uświadomenie zagrożeń wynikających z nieprawidłowego i nieodpowiedzialnego postępowania człowieka ze zwierzętami egzotycznymi
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne dotyczące przywozu, wywozu i rejestracji zwierząt egzotycznych.
T-A-1Pochodzenie, przegląd najczęściej utrzymywanych gatunków, wybrane zagadnienia biologiczne z fizjologii, reprodukcji, żywienia, utrzymania i pielęgnacji zwierząt egzotycznych (płazy, gady, pajęczaki, owady, ssaki)
Metody nauczaniaM-3Film dydaktyczny
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie dobierać gatunków zwierząt ezotycznych do chowu amatorskiegio
3,0student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i w niewielkim zakresie łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom
3,5student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom
4,0student dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi które należy zapewnić zwierzętom i potrafi analizować zasadność wyboru
4,5student trafnie dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego i łączy ten wybór z warunkami środowiskowymi, które należy zapewnić zwierzętom, potrafi analizować zasadność tego wyboru i podejmować decyje związane z utrzymaniem zwierząt egzotycznych
5,0student trafnie dobiera gatunki zwierząt egzotycznych do chowu amatorskiego, łączy i tłumaczy ten wybór z warunkami środowiskowymi, które należy zapewnić zwierzętom, potrafi analizować zasadność tego wyboru i podejmować decyje związane z utrzymaniem zwierząt egzotycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O5.2_K01student jest wrażliwy i zdolny do podejmowania decyzji związanych z utrzymywaniem przez człowieka zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
ZOinz_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
ZOinz_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu regulacji prawnych, biologii, utrzymania i postępowania ze zwierzętami uznanymi za egzotyczne
C-2Uświadomenie zagrożeń wynikających z nieprawidłowego i nieodpowiedzialnego postępowania człowieka ze zwierzętami egzotycznymi
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne dotyczące przywozu, wywozu i rejestracji zwierząt egzotycznych.
T-W-2Potrzeby środowiskowe zwierząt egzotycznych. Terrarium jako środowisko bytowania zwierząt. Rośliny w terrarium.
T-A-1Pochodzenie, przegląd najczęściej utrzymywanych gatunków, wybrane zagadnienia biologiczne z fizjologii, reprodukcji, żywienia, utrzymania i pielęgnacji zwierząt egzotycznych (płazy, gady, pajęczaki, owady, ssaki)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych
3,0student jest świadomy o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
3,5student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniiu wiedzy w tym zakresie
4,0student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji
4,5student kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest zdeterminowany na poszerzanie swoich kompetencji
5,0student bardzo kreatywnie i świadomie orientuje się o możlwościach utrzymywania zwierząt egzotycznych i jest zdeterminowany na poszerzanie swoich kompetencji oraz postrzega mozliwości rozwoju osobistego