Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Podstawy kyno- i felinoterapii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy kyno- i felinoterapii
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotu "pies i jego rola w społeczeństwie"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu animaloterapii, zna korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami
C-2student zna wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii oraz specyfikę tych działań, zna kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: AAT, AAA, AAE. Delta Society – sztandarowa organizacja „animaloterapeutyczna” , historia, działalność, program „Pet therapy”.1
T-A-2Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń. Psy i koty w resocjalizacji.2
T-A-3Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami i kotami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie animaloterapii w Polsce. Kodeks terapeuty. Aspekty prawne prowadzenia działalności animaloterapeutycznej.2
T-A-4Zasadnicze kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.2
7
wykłady
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psów, kotów, delfinów i innych zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt towarzyszących na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy z psami.2
T-W-2Najważniejsze rodzaje animaloterapii: kynoterapia (dogoterapia) - specyfika oddziaływania, cele i zadania. Wybór i szkolenie psów do terapii. Rasy psów predysponowanych do zajęć. Egzaminy psów do terapii.4
T-W-3Felinoterapia - specyfika oddziaływania, testy oceny przydatności kotów do terapii. Charakterystyka ośrodków, w których szczególnie przydatna jest felinoterapia.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2praca własna ze wskazaną literaturą6
A-A-3udział w konsultacjach3
A-A-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego12
A-A-5zaliczenie pisemne1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3praca własna ze wskazną literaturą6
A-W-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego13
A-W-5zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: aprobata

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
ZOinz_2A_W09C-1, C-2T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-3, M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O5.3_U01
wymienia i opisuje kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii
ZOinz_2A_U01, ZOinz_2A_U11C-1, C-2T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-1, M-3, M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_K01
Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów.
ZOinz_2A_K09C-1, C-2T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-3, M-2, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
2,0
3,0Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje większość korzyści płynących z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazań i przeciwwskazań do kyno- i felinoterapii, popełnia błędy merytoryczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O5.3_U01
wymienia i opisuje kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym wymienia i opisuje kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_K01
Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów.
2,0
3,0student wykazuje nikłą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz nikłą świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem psów i kotów, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bekasiewicz N., (pod.red.), Pies-terapeuta i przyjaciel rodziny, Wyd. Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Przyjaciel, Warszawa, 2008
  2. Bekasiewicz N.(pod.red.), Czy zwierzęta potrafią leczyć?, Wyd. Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Przyjaciel, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. różni, Mój Pies, Pies, Kynologia, Kocie Sprawy, periodyki tematyczne

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: AAT, AAA, AAE. Delta Society – sztandarowa organizacja „animaloterapeutyczna” , historia, działalność, program „Pet therapy”.1
T-A-2Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń. Psy i koty w resocjalizacji.2
T-A-3Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami i kotami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie animaloterapii w Polsce. Kodeks terapeuty. Aspekty prawne prowadzenia działalności animaloterapeutycznej.2
T-A-4Zasadnicze kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psów, kotów, delfinów i innych zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt towarzyszących na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy z psami.2
T-W-2Najważniejsze rodzaje animaloterapii: kynoterapia (dogoterapia) - specyfika oddziaływania, cele i zadania. Wybór i szkolenie psów do terapii. Rasy psów predysponowanych do zajęć. Egzaminy psów do terapii.4
T-W-3Felinoterapia - specyfika oddziaływania, testy oceny przydatności kotów do terapii. Charakterystyka ośrodków, w których szczególnie przydatna jest felinoterapia.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2praca własna ze wskazaną literaturą6
A-A-3udział w konsultacjach3
A-A-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego12
A-A-5zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3praca własna ze wskazną literaturą6
A-W-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego13
A-W-5zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_null_W01Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1student potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu animaloterapii, zna korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami
C-2student zna wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii oraz specyfikę tych działań, zna kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty
Treści programoweT-A-1Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: AAT, AAA, AAE. Delta Society – sztandarowa organizacja „animaloterapeutyczna” , historia, działalność, program „Pet therapy”.
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psów, kotów, delfinów i innych zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt towarzyszących na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy z psami.
T-W-3Felinoterapia - specyfika oddziaływania, testy oceny przydatności kotów do terapii. Charakterystyka ośrodków, w których szczególnie przydatna jest felinoterapia.
T-W-2Najważniejsze rodzaje animaloterapii: kynoterapia (dogoterapia) - specyfika oddziaływania, cele i zadania. Wybór i szkolenie psów do terapii. Rasy psów predysponowanych do zajęć. Egzaminy psów do terapii.
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-3film
M-2prelekcja, odczyt
M-4pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje większość korzyści płynących z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazań i przeciwwskazań do kyno- i felinoterapii, popełnia błędy merytoryczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O5.3_U01wymienia i opisuje kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZOinz_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1student potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu animaloterapii, zna korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami
C-2student zna wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii oraz specyfikę tych działań, zna kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty
Treści programoweT-A-4Zasadnicze kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.
T-A-1Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: AAT, AAA, AAE. Delta Society – sztandarowa organizacja „animaloterapeutyczna” , historia, działalność, program „Pet therapy”.
T-A-3Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami i kotami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie animaloterapii w Polsce. Kodeks terapeuty. Aspekty prawne prowadzenia działalności animaloterapeutycznej.
T-A-2Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń. Psy i koty w resocjalizacji.
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-3film
M-2prelekcja, odczyt
M-4pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym wymienia i opisuje kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_null_K01Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1student potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu animaloterapii, zna korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami
C-2student zna wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii oraz specyfikę tych działań, zna kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty
Treści programoweT-A-4Zasadnicze kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.
T-A-1Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: AAT, AAA, AAE. Delta Society – sztandarowa organizacja „animaloterapeutyczna” , historia, działalność, program „Pet therapy”.
T-A-3Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami i kotami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie animaloterapii w Polsce. Kodeks terapeuty. Aspekty prawne prowadzenia działalności animaloterapeutycznej.
T-A-2Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń. Psy i koty w resocjalizacji.
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psów, kotów, delfinów i innych zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt towarzyszących na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy z psami.
T-W-3Felinoterapia - specyfika oddziaływania, testy oceny przydatności kotów do terapii. Charakterystyka ośrodków, w których szczególnie przydatna jest felinoterapia.
T-W-2Najważniejsze rodzaje animaloterapii: kynoterapia (dogoterapia) - specyfika oddziaływania, cele i zadania. Wybór i szkolenie psów do terapii. Rasy psów predysponowanych do zajęć. Egzaminy psów do terapii.
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-3film
M-2prelekcja, odczyt
M-4pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje nikłą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz nikłą świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem psów i kotów, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0