Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich
Sylabus przedmiotu Substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach | ||
Specjalność | Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | - podstawowe zagadnienia z paszoznawstwa i żywienia zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z grupą naturalnych substancji antyodżywczych oraz szkodliwych pochodzenia antropogenicznego (źródła, działanie na organizm) występujących w paszach |
C-2 | zapoznanie studentów z metodami oznaczania i inaktywacji tych substancji oraz zapobiegania zanieczyszczeniu pasz szkodliwymi czynnikami chemicznymi i biologicznymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody wykrywania wybranych związków antyodżywczych i szkodliwych występujących w paszach. | 2 |
T-L-2 | Skutki zdrowotne zanieczyszczenia pasz. | 2 |
T-L-3 | Rośliny i roślinne substancje o działaniu kancerogennym. | 2 |
T-L-4 | Najczęstsze zatrucia zwierząt związkami chemicznymi występującymi w paszach. | 2 |
T-L-5 | Czynniki sprzyjające nagromadzeniu azotanów i azotynów w paszach roślinnych. | 2 |
T-L-6 | Charakterystyka substancji dodawanych do pasz w celu polepszenia ich właściwości. | 2 |
T-L-7 | Sposoby zapobiegania skażeniom pasz i produktów pochodzenia zwierzęcego. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Substancje antyodżywcze występujące w paszach. | 2 |
T-W-2 | Wpływ skażonego środowiska (metale ciężkie, pestycydy itp.) na jakość pasz. | 2 |
T-W-3 | Podatność płodów rolnych na skażenia chemiczne: akumulacja wybranych substancji w surowcach paszowych i paszach. | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka chemicznych skażeń pasz: substancje z grupy ksenoestrogenów, pozostałości nawozów mineralnych i preparatów stosowanych do ochrony roślin, toksyny roślinne, substancje przenikające z tworzyw sztucznych i sprzętu stosowanego w rolnictwie. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka biologicznych skażeń pasz. | 2 |
T-W-6 | Normy dotyczące dopuszczalnych zawartości wybranych zanieczyszczeń surowcach paszowych i paszach. Wymogi w zakresie bezpieczeństwa pasz. | 2 |
T-W-7 | Wpływ wybranych substancji występujacych w paszach na płodność i zdolność rozrodczą zwierząt, ich działanie teratogenne i embriotoksyczne | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | studiowanie wskazanej literatury | 4 |
A-L-3 | przygotowanie się do kolokwium | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie do zajęć | 4 |
A-L-5 | Konsultacje | 2 |
A-L-6 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury | 6 |
A-W-3 | przygotowanie się do kolokwium | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O7.2_W01 wymienia i charakteryzuje substancje antyżywieniowe i szkodliwe występujące w paszach | ZOinz_2A_W08, ZOinz_2A_W05 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-3, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O7.2_U01 dobiera metody wykrywania i oznaczania określonych substancji występujących w paszach | ZOinz_2A_U08 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O7.2_K01 rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego | ZOinz_2A_K02, ZOinz_2A_K08 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-2, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O7.2_W01 wymienia i charakteryzuje substancje antyżywieniowe i szkodliwe występujące w paszach | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć. Nie potrafi wymienić ani opisać ważniejszych substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach. |
3,0 | Student, z dużą pomoca nauczyciela, definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić ważniejsze substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia dużo błędów. Student wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić większość substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia dużo błędów. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi samodzielnie wymienić i scharakteryzować większość z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia niewiele błędów. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi samodzielnie wymienić i scharakteryzować wszystkie z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia niewiele błędów. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi samodzielnie i bezbłędnie wymienić i scharakteryzować wszystkie z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach. Student wykazuje bardzo duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O7.2_U01 dobiera metody wykrywania i oznaczania określonych substancji występujących w paszach | 2,0 | Student nie potrafi wskazać właściwych metod wykrywania i oznaczania określonych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. |
3,0 | Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania tylko niektórych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. Student wykazuje znaczne trudności w uzasadnieniu ich wyboru. Popełnia dużo błędów. | |
3,5 | Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania tylko niektórych substancji występujących w paszach. Student wykazuje średnie trudności w uzasadnieniu ich wyboru. | |
4,0 | Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania większości, omawianych na zajęciach, substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. Student wykazuje niewielkie trudności w uzasadnieniu ich wyboru. | |
4,5 | Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania wszystkich omawianych na zajęciach, substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. Student wykazuje niewielkie trudności w uzasadnieniu ich wyboru. | |
5,0 | Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania wszystkich omawianych na zajęciach, substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. Student poprawnie uzasadnia ich wybór. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O7.2_K01 rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego | 2,0 | Student nie rozumie zagrożeń wynikających z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego. |
3,0 | Student w niewielkim stopniu rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Ma duże trudności z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest malo samodzielny i popełnia bardzo dużo błędów. | |
3,5 | Student w średnim stopniu rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Ma trudności z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest mało samodzielny i popełnia dużo błędów. | |
4,0 | Student rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Ma nieznaczne trudności z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest samodzielny, ale popełnia błędy. | |
4,5 | Student rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Rozumie i omawia konsekwencje wynikające z włączenia tych związków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest samodzielny. Popełnia jedynie mało znaczące błędy. | |
5,0 | Student w pełni rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Rozumie i bezbłędnie omawia konsekwencje wynikające z włączenia tych związków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest samodzielny i nie popełnia błędów. |
Literatura podstawowa
- Bubień Z, Ćwiczenia z toksykologii weterynaryjnej, PWN, Warszawa, 1984
- Jamroz D. (red), Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, 2006