Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Etyka biznesu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyka biznesu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>, Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza filozoficzna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień związanych z problematyką etyki biznesu.
C-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia różnych ról społecznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Specyfika etyki biznesu (stanowiska i problemy).2
T-W-2Tradycja etyczna wobec problemów moralnych biznesu (chrześcijaństwo, test kantowski i utylitarystyczny).2
T-W-3Poziom moralny w rozwoju jednostki - koncepcja Kohlberga i inne.2
T-W-4Odpowiedzialność; warunki odpowiedzialnego działania jednostki, organizacji (firmy). Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy: perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.3
T-W-5Dylematy etyczne społeczństwa biznesu: etyczne kierowanie personelem; etyczne podejmowanie decyzji; etyczne aspekty oceny efektów pracy.2
T-W-6Wzorce osobowe jako nośniki wartości pożądanych w biznesie. Zagadnienia etyczne w negocjowaniu i reklamie.3
T-W-7Kolokwium zaliczeniowe1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie prezentacji5
A-W-4przygotowanie do kolokwium7
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2wykład konwersatoryjny
M-3metoda przypadków
M-4inscenizacja
M-5dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności współpracy w zespole i odpowiedzialności za przyjęte stanowisko podczas dyskusji dotyczącej przygotowanego w formie prezentacji problemu z zakresu etyki biznesu.
S-3Ocena podsumowująca: ocena kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-A3.4_W01
Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu.
ZOinz_2A_W02C-3, C-2, C-1T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-3, M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-A3.4_U01
Etyka biznesu BT_2A_BTZ-S-O8.4_U01 Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej.
ZOinz_2A_U01, ZOinz_2A_U04

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-A3.4_K01
posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej
ZOinz_2A_K01, ZOinz_2A_K06C-3, C-2, C-1T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-4, M-5, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-A3.4_W01
Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu.
2,0nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć i terminologii z zakresu etyki biznesu.
3,0prezentuje wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i terminologii właściwych dla etyki biznesu.
3,5wiedza o typowych problemach etyki biznesu wyrażana jest w podstawowym stopniu ścisłości.
4,0swobodne lokowanie problemów z zakresu etyki biznesu wśród innych problemów biznesu.
4,5znajomość reprezentatywnych teorii traktujących o podstawowych problemach etycznych w biznesie.
5,0samodzielne i krytyczne operowanie wiedzą z zakresu etyki biznesu w oparciu o reprezentatywne teorie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-A3.4_K01
posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej
2,0nie stwierdza się przełożenia wiedzy i umiejętności na jakiekolwiek kompetencje.
3,0indywidualnie standardy etyczne mają znaczenie w relacjach interpersonalnych.
3,5gotowość do rozwiązywania dylematów etycznych w oparciu o wiedzę i umiejętności własne.
4,0znajduje zastosowania dla standardów z zakresu etyki biznesu w relacjach międzyludzkich w działalności biznesowej.
4,5rozpoznaje dylematy etyczne własnej aktywności w kontekście zawodu i wszelkiej aktywności biznesowej operując bazową wiedzą teoretyczną.
5,0jest kompetentny we wskazywaniu odpowiedzialnych rozwiązań konfliktu moralnego w biznesie w odniesieniu do dowolnego kazusu.

Literatura podstawowa

  1. J.Dietl, W. Gasparski, Etyka biznesu, PWN, Warszawa, 2002
  2. Chrysides G.D., Kaler J.H., Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, 1999
  3. K.Blanchard, N.V.Peale, Etyka biznesu, Studio Emka, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. M.E.Porter, C.K.Prahalad, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, 2007
  2. A.Zwoliński, Etyka bogacenia, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Specyfika etyki biznesu (stanowiska i problemy).2
T-W-2Tradycja etyczna wobec problemów moralnych biznesu (chrześcijaństwo, test kantowski i utylitarystyczny).2
T-W-3Poziom moralny w rozwoju jednostki - koncepcja Kohlberga i inne.2
T-W-4Odpowiedzialność; warunki odpowiedzialnego działania jednostki, organizacji (firmy). Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy: perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.3
T-W-5Dylematy etyczne społeczństwa biznesu: etyczne kierowanie personelem; etyczne podejmowanie decyzji; etyczne aspekty oceny efektów pracy.2
T-W-6Wzorce osobowe jako nośniki wartości pożądanych w biznesie. Zagadnienia etyczne w negocjowaniu i reklamie.3
T-W-7Kolokwium zaliczeniowe1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie prezentacji5
A-W-4przygotowanie do kolokwium7
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-A3.4_W01Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W02ma pogłębioną wiedzę ekonomiczną, prawną, etyczną i humanistyczną związaną z naukami zootechnicznymi
Cel przedmiotuC-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia różnych ról społecznych.
C-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
C-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień związanych z problematyką etyki biznesu.
Treści programoweT-W-5Dylematy etyczne społeczństwa biznesu: etyczne kierowanie personelem; etyczne podejmowanie decyzji; etyczne aspekty oceny efektów pracy.
T-W-6Wzorce osobowe jako nośniki wartości pożądanych w biznesie. Zagadnienia etyczne w negocjowaniu i reklamie.
T-W-3Poziom moralny w rozwoju jednostki - koncepcja Kohlberga i inne.
T-W-2Tradycja etyczna wobec problemów moralnych biznesu (chrześcijaństwo, test kantowski i utylitarystyczny).
T-W-4Odpowiedzialność; warunki odpowiedzialnego działania jednostki, organizacji (firmy). Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy: perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.
T-W-1Specyfika etyki biznesu (stanowiska i problemy).
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-2wykład konwersatoryjny
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego
S-3Ocena podsumowująca: ocena kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć i terminologii z zakresu etyki biznesu.
3,0prezentuje wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i terminologii właściwych dla etyki biznesu.
3,5wiedza o typowych problemach etyki biznesu wyrażana jest w podstawowym stopniu ścisłości.
4,0swobodne lokowanie problemów z zakresu etyki biznesu wśród innych problemów biznesu.
4,5znajomość reprezentatywnych teorii traktujących o podstawowych problemach etycznych w biznesie.
5,0samodzielne i krytyczne operowanie wiedzą z zakresu etyki biznesu w oparciu o reprezentatywne teorie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-A3.4_U01Etyka biznesu BT_2A_BTZ-S-O8.4_U01 Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZOinz_2A_U04Umie prowadzić rzeczową i merytoryczną dyskusję z różnymi podmiotami, prowadzącą do osiągnięcia wspólnego rozwiązania problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-A3.4_K01posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZOinz_2A_K06Jest zdecydowany odpowiedzialnie wypełniać zadania zootechnika, dostosowując je do aktualnych potrzeb społecznych, a także swoją postawą przyczyniać się do podniesienia rangi wykonywanego zawodu, szczególnie poprzez przestrzeganie zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia różnych ról społecznych.
C-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
C-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień związanych z problematyką etyki biznesu.
Treści programoweT-W-5Dylematy etyczne społeczństwa biznesu: etyczne kierowanie personelem; etyczne podejmowanie decyzji; etyczne aspekty oceny efektów pracy.
T-W-6Wzorce osobowe jako nośniki wartości pożądanych w biznesie. Zagadnienia etyczne w negocjowaniu i reklamie.
T-W-3Poziom moralny w rozwoju jednostki - koncepcja Kohlberga i inne.
T-W-2Tradycja etyczna wobec problemów moralnych biznesu (chrześcijaństwo, test kantowski i utylitarystyczny).
T-W-4Odpowiedzialność; warunki odpowiedzialnego działania jednostki, organizacji (firmy). Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy: perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.
T-W-1Specyfika etyki biznesu (stanowiska i problemy).
Metody nauczaniaM-4inscenizacja
M-5dyskusja dydaktyczna
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena umiejętności współpracy w zespole i odpowiedzialności za przyjęte stanowisko podczas dyskusji dotyczącej przygotowanego w formie prezentacji problemu z zakresu etyki biznesu.
S-1Ocena formująca: aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie stwierdza się przełożenia wiedzy i umiejętności na jakiekolwiek kompetencje.
3,0indywidualnie standardy etyczne mają znaczenie w relacjach interpersonalnych.
3,5gotowość do rozwiązywania dylematów etycznych w oparciu o wiedzę i umiejętności własne.
4,0znajduje zastosowania dla standardów z zakresu etyki biznesu w relacjach międzyludzkich w działalności biznesowej.
4,5rozpoznaje dylematy etyczne własnej aktywności w kontekście zawodu i wszelkiej aktywności biznesowej operując bazową wiedzą teoretyczną.
5,0jest kompetentny we wskazywaniu odpowiedzialnych rozwiązań konfliktu moralnego w biznesie w odniesieniu do dowolnego kazusu.