Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Biotechniki rozrodu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechniki rozrodu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza w zakresie rozrodu zwierząt, genetyki ogólnej i fizjologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pozyskiwanie oocytów z pęcherzyków jajnikowych z zastosowaniem różnych metod. Kryteria oceny morfologicznej oocytów i przygotowanie do zapłodnienia in vitro1
T-L-2Przygotowanie nasienia do zapłodnienia in vitro, ocena nasienia przed i po kapacytacji.1
T-L-3Procedura postępowania przy regulacji cyklu rujowego u przeżuwaczy - poszczególne etapy metody Chronogest u małych przeżuwaczy i protokołu Ovsynch u bydła2
T-L-4Metody regulacji cyklu rujowego u świń, synchronizacja rui i stymulacja owulacji - wybór metody i opracowanie schematu dla danej chlewni2
T-L-5Transplantacja zarodków u bydła - metody, opracowanie schematu synchronizacji dawczyń i biorczyń zarodków2
T-L-6Badania i stosowanie biotechnik w rozrodzie -regulacje prawne w Polsce i na świecie1
T-L-7Ocena możliwości wykorzystania wybranych biotechnik rozrodu w praktyce na przykładzie wybranej fermy hodowlanej1
T-L-8Inseminacja u różnych gatunków zwierząt gospodarkich i domowych. Podstawowy sprzęt i materiały do pozyskiwania zarodków.2
T-L-9Transfer zarodków u bydła - metody, opracowanie schematu synchronizacji dawczyń i biorczyń zarodków1
T-L-10Procedura postępowania z zarodkami po ich uzyskaniu. Klasyfikacja zarodków na podstawie ich oceny morfologiczne1
T-L-11Kriokonserwacja zarodków metodą witryfikacji1
15
wykłady
T-W-1Najważniejsze osiągnięcia z zakresu biologii i innych nauk mające wpływ na obraz wsołczesnej biotechnologii rozrodu zwierząt1
T-W-2Inseminacja i transplantacji zarodków jako podstawowe biotechniki rorodu zwierząt - dasze możliwości rozwoju.1
T-W-3Najnowsze biotechniki stosowane w rozrodzie na tle osiągnięć ośrodków naukowych w kraju.1
T-W-4Techniki wspomaganego rozrodu (Assisted Reproductive Technology – ART)2
T-W-5Procesy fizykochemiczne zachodzące podczas kriokonserwacji materiału biologicznego - nasienie, zarodki.1
T-W-6Klonowanie i transgeneza ssaków, metody i możliwości wykorzystania2
T-W-7Możliwości regulacji płci u zwierząt2
T-W-8Biotechniki rozrodu u zwierząt domowycy i nieudomowionych.2
T-W-9Biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt. Najważniejsze osiągnięcia w dziedzinie sterowania rozrodem zwierząt2
T-W-10Podstawy technik wspomaganego rozrodu (Assisted Reproductive Technology-ART)- możliwości zastosowania.2
T-W-11Podstawy kriokonserwacji obiektów biologicznych - kriogenika i kriobiologia przesłanką do konserwacji gamet i zarodków2
T-W-12Procesy fizykochemiczne zachodzące w komórkach podczas kriononserwacji gamet i zarodków1
T-W-13Metody kriokonserwacji oocytów i zarodków1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sie do dyskusji problemowej i zaliczenia końcowego8
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Zaliczenie końcowe2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego6
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacja filmowa
M-4Dyskusja problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
S-2Ocena formująca: Prezentacja na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_ZO-C1_W01
Student zna biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt, potrafi objaśnić przebieg procesów rozrodczych oraz działanie wybranych związków biologicznie czynnych i preparatów możliwych do zastosowania w celu ich regulacji.
ZOinz_2A_W01, ZOinz_2A_W11C-1T-W-2, T-W-5M-2, M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_ZO-C1_U01
Student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi wskazać i przygotować podstawowy sprzęt do wybranych biotechnik.
ZOinz_2A_U01, ZOinz_2A_U14C-1T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-12, T-W-11M-3, M-4, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_ZO-C1_K01
Student potrafi wskazać korzyści i wady stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji skutków jej stosowania, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki
ZOinz_2A_K02C-1T-L-4, T-L-5, T-W-6M-1, M-3, M-4, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_ZO-C1_W01
Student zna biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt, potrafi objaśnić przebieg procesów rozrodczych oraz działanie wybranych związków biologicznie czynnych i preparatów możliwych do zastosowania w celu ich regulacji.
2,0
3,0Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jakim celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stosowane u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_ZO-C1_U01
Student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi wskazać i przygotować podstawowy sprzęt do wybranych biotechnik.
2,0
3,0Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_ZO-C1_K01
Student potrafi wskazać korzyści i wady stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji skutków jej stosowania, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki
2,0
3,0Student nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierzat.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielański A., M.Tischner, Biotechnologia w rozrodzie zwierząt, Universitas, 1993
  2. Modliński J.A., Karasiewicz J., Perspektywy klonowania somatycznego dla hodowli. farmacji i medycymy oraz zachowania ginących ras i gatunków ssaków, Post. Biol. Kom., 2001, 28, 157-176

Literatura dodatkowa

  1. Papis K., Najnowsze osiągnięcia w kriokonserwacji oocytów ssaków oraz perspektywy ich wykorzystania w medycynie i weterynarii, Post. Biol. Kom., 2001, 28, 189-200
  2. Niemann H., Ehling Ch., Falge R., ,Biotechnological methods for preservation and maintaince of farm animals genetic resources, Schriftenreihe des BML “Angewandte Wissenschaft”, 1997, 465, 65-76

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pozyskiwanie oocytów z pęcherzyków jajnikowych z zastosowaniem różnych metod. Kryteria oceny morfologicznej oocytów i przygotowanie do zapłodnienia in vitro1
T-L-2Przygotowanie nasienia do zapłodnienia in vitro, ocena nasienia przed i po kapacytacji.1
T-L-3Procedura postępowania przy regulacji cyklu rujowego u przeżuwaczy - poszczególne etapy metody Chronogest u małych przeżuwaczy i protokołu Ovsynch u bydła2
T-L-4Metody regulacji cyklu rujowego u świń, synchronizacja rui i stymulacja owulacji - wybór metody i opracowanie schematu dla danej chlewni2
T-L-5Transplantacja zarodków u bydła - metody, opracowanie schematu synchronizacji dawczyń i biorczyń zarodków2
T-L-6Badania i stosowanie biotechnik w rozrodzie -regulacje prawne w Polsce i na świecie1
T-L-7Ocena możliwości wykorzystania wybranych biotechnik rozrodu w praktyce na przykładzie wybranej fermy hodowlanej1
T-L-8Inseminacja u różnych gatunków zwierząt gospodarkich i domowych. Podstawowy sprzęt i materiały do pozyskiwania zarodków.2
T-L-9Transfer zarodków u bydła - metody, opracowanie schematu synchronizacji dawczyń i biorczyń zarodków1
T-L-10Procedura postępowania z zarodkami po ich uzyskaniu. Klasyfikacja zarodków na podstawie ich oceny morfologiczne1
T-L-11Kriokonserwacja zarodków metodą witryfikacji1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Najważniejsze osiągnięcia z zakresu biologii i innych nauk mające wpływ na obraz wsołczesnej biotechnologii rozrodu zwierząt1
T-W-2Inseminacja i transplantacji zarodków jako podstawowe biotechniki rorodu zwierząt - dasze możliwości rozwoju.1
T-W-3Najnowsze biotechniki stosowane w rozrodzie na tle osiągnięć ośrodków naukowych w kraju.1
T-W-4Techniki wspomaganego rozrodu (Assisted Reproductive Technology – ART)2
T-W-5Procesy fizykochemiczne zachodzące podczas kriokonserwacji materiału biologicznego - nasienie, zarodki.1
T-W-6Klonowanie i transgeneza ssaków, metody i możliwości wykorzystania2
T-W-7Możliwości regulacji płci u zwierząt2
T-W-8Biotechniki rozrodu u zwierząt domowycy i nieudomowionych.2
T-W-9Biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt. Najważniejsze osiągnięcia w dziedzinie sterowania rozrodem zwierząt2
T-W-10Podstawy technik wspomaganego rozrodu (Assisted Reproductive Technology-ART)- możliwości zastosowania.2
T-W-11Podstawy kriokonserwacji obiektów biologicznych - kriogenika i kriobiologia przesłanką do konserwacji gamet i zarodków2
T-W-12Procesy fizykochemiczne zachodzące w komórkach podczas kriononserwacji gamet i zarodków1
T-W-13Metody kriokonserwacji oocytów i zarodków1
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sie do dyskusji problemowej i zaliczenia końcowego8
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Zaliczenie końcowe2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego6
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_ZO-C1_W01Student zna biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt, potrafi objaśnić przebieg procesów rozrodczych oraz działanie wybranych związków biologicznie czynnych i preparatów możliwych do zastosowania w celu ich regulacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
ZOinz_2A_W11ma pogłębioną wiedzę z zakresu przebiegu procesów rozrodczych, najczęściej występujących zaburzeń oraz biotechnik stosowanych w rozrodzie zwierząt
Cel przedmiotuC-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych
Treści programoweT-W-2Inseminacja i transplantacji zarodków jako podstawowe biotechniki rorodu zwierząt - dasze możliwości rozwoju.
T-W-5Procesy fizykochemiczne zachodzące podczas kriokonserwacji materiału biologicznego - nasienie, zarodki.
Metody nauczaniaM-2Pokaz
M-3Prezentacja filmowa
M-4Dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jakim celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stosowane u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_ZO-C1_U01Student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi wskazać i przygotować podstawowy sprzęt do wybranych biotechnik.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZOinz_2A_U14Potrafi wybrać, opracować i zastosować odpowiednią metodykę działania w celu optymalizacji procesów rozrodczych u zwierząt
Cel przedmiotuC-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych
Treści programoweT-W-6Klonowanie i transgeneza ssaków, metody i możliwości wykorzystania
T-W-8Biotechniki rozrodu u zwierząt domowycy i nieudomowionych.
T-W-4Techniki wspomaganego rozrodu (Assisted Reproductive Technology – ART)
T-W-3Najnowsze biotechniki stosowane w rozrodzie na tle osiągnięć ośrodków naukowych w kraju.
T-W-12Procesy fizykochemiczne zachodzące w komórkach podczas kriononserwacji gamet i zarodków
T-W-11Podstawy kriokonserwacji obiektów biologicznych - kriogenika i kriobiologia przesłanką do konserwacji gamet i zarodków
Metody nauczaniaM-3Prezentacja filmowa
M-4Dyskusja problemowa
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu
S-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_ZO-C1_K01Student potrafi wskazać korzyści i wady stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji skutków jej stosowania, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych
Treści programoweT-L-4Metody regulacji cyklu rujowego u świń, synchronizacja rui i stymulacja owulacji - wybór metody i opracowanie schematu dla danej chlewni
T-L-5Transplantacja zarodków u bydła - metody, opracowanie schematu synchronizacji dawczyń i biorczyń zarodków
T-W-6Klonowanie i transgeneza ssaków, metody i możliwości wykorzystania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Prezentacja filmowa
M-4Dyskusja problemowa
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu
S-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierzat.
3,5
4,0
4,5
5,0