Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich
Sylabus przedmiotu Ekofizjologia zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekofizjologia zwierząt | ||
Specjalność | Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw fizjologii zwierząt. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Określanie krzywych dysocjacji wybranych gatunków zwierząt. Analiza wpływu czynników (temperatury, pH, wysokości n.p.m.) na krzywe dysocjacji tlenu. | 2 |
T-L-2 | Barwienie H&E nerek różnych gatunków zwierząt (emu, prosięta, cielęta). Porównanie i analiza adaptacyjnych zmian przystosowawczych na podstawie różnic w budowie makro i mikroskopowej przygotowanych preparatów. | 3 |
T-L-3 | Analiza lokalizacji i ekspresji akwaporyn w nerkach - przystosowanie różnych organizmów do oszczędzania wody. Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Środowisko wewnętrzne ustroju. Homeostaza. Organizm a środowisko zewnętrzne. Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska. | 2 |
T-W-2 | Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Powietrze i woda jako fizyczne źródła tlenu. Adaptacyjne zmiany w budowie układu krążenia u kręgowców i bezkręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia. | 2 |
T-W-3 | Adaptacyjne różnice w pobieraniu i trawieniu pokarmów. Małe cząstki oraz duże masy pokarmowe.Mechanizmy przystosowawcze organizmów do życia w różnych temperaturach środowiska zewnętrznego. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. | 2 |
T-W-4 | Przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody. Temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu. Podsumowanie i zaliczenie treści wykładów. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie studentów do ćwiczeń audytoryjnych. | 10 |
A-L-3 | Samodzielne opracowanie i przedstawienie wybranych zagadnień. | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 10 |
A-W-3 | Przygotowannie do zaliczenia treści z wykładów. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika |
M-3 | Praca w grupach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
S-4 | Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-C8_W01 Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych | ZO_2A_W04, ZO_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
ZO_2A_EAUZ-C8_W02 Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe | ZO_2A_W08, ZO_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-C8_U01 Student analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student umie omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm. | ZO_2A_U07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
ZO_2A_EAUZ-C8_U02 Student posiada umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi formułować wnioski. | ZO_2A_U01, ZO_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-C8_K01 Student pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera oraz jest świadomy somodokształcania się w zakresie zootechniki | ZO_2A_K01, ZO_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-W-1 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-1, S-4 |
ZO_2A_EAUZ-C8_K02 Student potrafi ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe. Rozumie potrzeby ludzi i zwierząt oraz środowiska zewnetrznego. | ZO_2A_K09, ZO_2A_K08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-C8_W01 Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Student nie zna i nie opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych. |
3,0 | Student ma dostateczną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Poprawinie opisuje wybrane zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych. | |
3,5 | Student ma dostateczną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Dobrze zna i opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych. | |
4,0 | Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Dobrze zna i opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych. | |
4,5 | Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Bardzo dobrze zna i opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych. | |
5,0 | Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Doskonale zna i opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych. | |
ZO_2A_EAUZ-C8_W02 Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe | 2,0 | Student nie posiada wiedzy o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Student nie potrafi wymienić omawianych podczas zajęć czynnikiów środowiska przyrodniczego i nie potrafi opisać ich wpływu na organizmy żywe |
3,0 | Student ma dostateczną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi tylko wymienić conajmniej połowe omawianych podczas zajęć czynnikiów środowiska przyrodniczego ale nie potrafi opisać ich wpływu na organizmy żywe | |
3,5 | Student ma dostateczną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi wymienić conajmniej połowe omawianych podczas zajęć czynników środowiska przyrodniczego i opisać ich wpływ na organizmy żywe | |
4,0 | Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi dobrze wymienić większość omawianych podczas zajęć czynników środowiska przyrodniczego i opisać ich wpływ na organizmy żywe | |
4,5 | Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi bardrze dobrze wymienić większość omawianych podczas zajęć czynników środowiska przyrodniczego i opisać ich wpływ na organizmy żywe | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi bardzo dobrze wymienić wszystkie omawiane podczas zajęć czynniki środowiska przyrodniczego i opisać ich wpływ na organizmy żywe |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-C8_U01 Student analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student umie omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm. | 2,0 | Student nie analizuje i nie interpretuje różnic w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student nie potrafi omawić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student nie rozumie wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizm. |
3,0 | Student dostatecznie analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student dostatecznie omawia zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm. | |
3,5 | Student poprawnie analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student poprawnie omawia zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm. | |
4,0 | Student dobrze analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student dobrze potrafi omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm. | |
4,5 | Student bardzo dobrze analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student bardzo dobrze potrafi omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm. | |
5,0 | Student doskonale analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student doskonale potrafi omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm. | |
ZO_2A_EAUZ-C8_U02 Student posiada umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi formułować wnioski. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student nie potrafi trafnie formułować wniosków. |
3,0 | Student posiada dostateczne umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi dostatecznie formułować wnioski. | |
3,5 | Student posiada poprawne umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi poprawnie formułować wnioski. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi trafnie formułować wnioski. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobre umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi trafnie formułować wnioski. | |
5,0 | Student posiada doskonałe umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi trafnie formułować wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-C8_K01 Student pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera oraz jest świadomy somodokształcania się w zakresie zootechniki | 2,0 | Student nie pracuje samodzielnie i w zespole, nie potrafi przejąć role lidera |
3,0 | Student dostatecznie pracuje samodzielnie i w zespole, nie potrafi przejąć roli lidera | |
3,5 | Student poprawnie pracuje samodzielnie i w zespole, nie potrafi przejąć roli lidera | |
4,0 | Student dobrze pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera | |
4,5 | Student bardzo dobrze pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera | |
5,0 | Student doskonale pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera | |
ZO_2A_EAUZ-C8_K02 Student potrafi ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe. Rozumie potrzeby ludzi i zwierząt oraz środowiska zewnetrznego. | 2,0 | Student nie potrafi ocenic wpływu czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe |
3,0 | Student potrafi dostatecznie ocenic wpływ wybranych czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe | |
3,5 | Student potrafi poprawnie ocenic wpływ wybranych czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe | |
4,0 | Student potrafi dobrze ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe | |
4,5 | Student potrafi bardzo dobrze ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe | |
5,0 | Student potrafi doskonale ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe |
Literatura podstawowa
- Knut Schmidt- Nielsen, Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997, 4
- Stanisław Kozłowski, Granice przystosowania, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1986
Literatura dodatkowa
- Pat Willmer, Graham Stone, Ian Johnstone, Enivoronmental physiology of animals, John Wiley And Sons, 2009, 2
- Christopher D. Moyes, Patricia M. Schulte, Principles of animal physiology, Pearson/Benjamin Cummings, 2008