Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich
Sylabus przedmiotu Zagospodarowanie użytków zielonych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagospodarowanie użytków zielonych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii roślin, gleboznawstwa, zywienia zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności w doborze odpowiednich gatunków traw i roślin motylkowatych potrzebnych przy zagospodarowaniu łąk i pastwisk w zależności od warunków siedliskowych, zapoznanie ze sposobami polepszenia produkcyjności użytków zielonych oraz przedstawienie kierunku zagospodarowania plonów z użytków zielonych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady układania mieszanek do podsiewu i obsiewu użytków zielonych z przeznaczeniem na użytkowanie pastwiskowe i kośne. | 3 |
T-A-2 | Metody oceny wydajności pastwiska i organizacja wypasu. | 4 |
T-A-3 | Sposoby regulacji i oddziaływania stosunków wodnych na plon pozyskiwany z użytków zielonych. | 3 |
T-A-4 | Metody oceny jakości siana i suszu z zielonek. Metody oceny jakości kiszonek pozyskanych z użytków zielonych | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Uwarunkowania i założenia rolnictwa integrowanego na użytkach zielonych | 2 |
T-W-2 | Zagospodarowanie użytków zielonych metodą nawożenia inwestycyjnego | 2 |
T-W-3 | Zagospodarowanie użytków zielonych metodą podsiewu, orki z nowym wysiewem mieszanek traw i nasion roślin motylkowych drobnonasiennych oraz nawożenia. | 4 |
T-W-4 | Organizacja i użytkowanie pastwisk w systemie rolnictwa integrowanego. | 3 |
T-W-5 | Zagospodarowanie plonów z trwałych użytków zielonych, konserwacja oraz technologia sporządzania kiszonek i siana. | 6 |
T-W-6 | Charakterystyka najważniejszych gatunków traw i roślin motylkowych wprowadzonych w skład porostu właściwie zagospodarowanych użytków zielonych. | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | czytanie podanej litaratury | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego | 5 |
A-A-4 | Samodzielna ocena produktów konserwacji zielonki | 2 |
A-A-5 | Konsultacje | 2 |
A-A-6 | Praktyczne zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia pisemnego | 3 |
A-W-4 | Konsultacje | 3 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłąd informacyjny |
M-2 | Film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_ZO-C6_W01 Student zna sposoby renowacji trwałych użytków zielonych zapobiegające "wyradzaniu się" roślinności wartościowej oraz ich rolę w zwiększeniu plonowania i kształtowania krajobrazu | ZO_2A_W08, ZO_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_ZO-C6_U01 Umie racjonalnie wykorzystać potencjał trwałych użytków zielonych, zna i potrafi wybrać najbardziej racjonalny sposób konserwacji nadmiaru zielonki jak również potrafi ocenić wartość pokarmową tych pasz | ZO_2A_U09, ZO_2A_U12 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-A-4 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_ZO-C6_K01 Jest swiadom, że dziedzina łąkarstwa jest dynamicznie rozwijąjącą sie gałęzią produkcji rolniczej zarówno w gospodarstwach ekologicznych jak i konwencjonalnych | ZO_2A_K05 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_ZO-C6_W01 Student zna sposoby renowacji trwałych użytków zielonych zapobiegające "wyradzaniu się" roślinności wartościowej oraz ich rolę w zwiększeniu plonowania i kształtowania krajobrazu | 2,0 | nie potrafi określić celu i podstawowych zasad renowacji użytków zielonych |
3,0 | Jest w stanie określić cele i podstawowe kryteria renowacji użytków zielonych | |
3,5 | dzieli metody renowacji na grupy i opisuje jedną z nich | |
4,0 | wymienia zasady układania mieszanek do podsiewu i obsiewu uzytków zielonych | |
4,5 | prawidłowo dobiera rośliny i układa mieszanke traw | |
5,0 | potrafi samodzielnie zaplanować i określic terminy poszczególnych metod renowacji |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_ZO-C6_U01 Umie racjonalnie wykorzystać potencjał trwałych użytków zielonych, zna i potrafi wybrać najbardziej racjonalny sposób konserwacji nadmiaru zielonki jak również potrafi ocenić wartość pokarmową tych pasz | 2,0 | nie potrafi wskazać sposobów wykorzystania trwałych użytków zielonych |
3,0 | zna sposoby wykorzystania trwałych użytków zielonych i je opisuje | |
3,5 | tłumaczy odziaływanie stosunków wodnych na łące i zna sposoby jej regulacji | |
4,0 | zna metody wypasu i oceny wydajności pastwiska | |
4,5 | objaśnia sposoby oceny jakości kiszonek i siana | |
5,0 | określa zapotrzebowanie na zielonkę, kiszonke i siano różnych grup zwierząt w gospodarstwie i potrafi wstępnie określic ich wartość paszową |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_ZO-C6_K01 Jest swiadom, że dziedzina łąkarstwa jest dynamicznie rozwijąjącą sie gałęzią produkcji rolniczej zarówno w gospodarstwach ekologicznych jak i konwencjonalnych | 2,0 | Student nie jest świadomy że łąkrstwo jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną rolnictwa |
3,0 | Student jest w niewielkim zakresie świadomy że łąkarstwo jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną rolnictwa | |
3,5 | Student jest w świadomy że łąkarstwo jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną rolnictwa | |
4,0 | Student jest w świadomy że łąkarstwo jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną rolnictwa w gospodarstwach konwencjonalnych | |
4,5 | Student jest świadomy że łąkarstwo jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną rolnictwa w gospodarstwach konwencjonalnych i w pewnym stopniu w gospodarstwach ekologicznych | |
5,0 | Student jest świadomy że łąkarstwo jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną rolnictwa w gospodarstwach konwencjonalnych i w gospodarstwach ekologicznych |
Literatura podstawowa
- Moraczewski R, Łąki i pastwiska w gospodarstwie rolnym, SGGW, Warszawa, 1996
- Brus W, Użytkowanie kośne użytków zielonych, RCDRRiOW, Radom, 2004, Materiały dla rolników
- Wasiliewski Z, Organizacja wypasu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych, KCDRRiOW, Radom, 2004, Materiały dla rolników
- Huflejt HJ, Zasdy produkcji i wykorzystania pasz łąkowo-pastwiskowych jako bezpiecznego ogniwa w łańcuchu pokarmowym, IMUZ, Falenty, 2003
Literatura dodatkowa
- Kucharski L, Trwałe użytki zielone w programie rolnośrodowiskowym, Pasaż, Warszawa, 2009
- Materiały konferencyjne, Aktualne możliwości i sposoby wykorzystania potencjału paszowego użytków zielonych żywieniu zwierząt w obliczu zagrożenia choroby „szalonych krów”, 2001, Falenty 19-20 kwietnia 2001