Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Profilaktyka i patologie rozrodu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Profilaktyka i patologie rozrodu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza w zakresie rozrodu zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury w celu sanacji stada..

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych2
T-A-2Diagnoza wybranych schorzeń gonad żeńskich i dróg rodnych oraz ich zapobieganie.2
T-A-3Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym2
T-A-4Ocena stanu higienicznego nasienia - możliwości wykorzystania wybranych testów w praktyce.2
T-A-5Wykrywanie i zapobieganie schorzeniom ciąży i okresu poporodowego.3
T-A-6Wybrane programy profilaktyczne zwiększające efektywność rozrodu w stadzie2
T-A-7Diagnoza najczęstszych schorzeń narządów rozrodczych zwierzat domowych2
15
wykłady
T-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt.2
T-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych2
T-W-3Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny2
T-W-4Wpływ drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia.2
T-W-5Wymogi sanitarne w obrocie nasieniem i zarodkami2
T-W-6Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.2
T-W-7Higieniczne aspekty regulacji cyklu rujowego i indukcji porodu u poszczególnych gatunków samic zwierząt gospodarskich2
T-W-8Wymogi sanitarne obowiązujące w wychowalniach buhajów, zakładach unasieniania zwierząt i punktach kopulacyjnych2
T-W-9Współpraca służby zootechnicznej i weterynaryjnej w zwalczaniu niepłodności.2
T-W-10Najczęściej występujace zaburzenia płodności zwierząt domowych spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego12
A-A-3Konsultacje2
A-A-4Pisemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego7
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykad informaczjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie uczestnictwa w zajęciach sytuacyjnych i symulacyjnych
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca- pisemne odpowiedzi na pytania z zakresu przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-C5_W01
Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji zwierząt wynikajace z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najwazniejsze objawy wybranych schorzeń i chorób zwierząt związanych z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę dalszego postępowania.
ZO_2A_W01, ZO_2A_W11C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-7M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-C5_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem zwierząt.
ZO_2A_U01, ZO_2A_U14C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-7M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-C5_K01
Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli zwierzat i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym pojedynczych zwierząd i całego stada.
ZO_2A_K08C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-7M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-C5_W01
Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji zwierząt wynikajace z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najwazniejsze objawy wybranych schorzeń i chorób zwierząt związanych z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę dalszego postępowania.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki rozrodu oraz zaburzeń w reprodukcji zwierząt. Potrafi wskazać najważniejsze objawy wybranych chorób związanych z rozrodem. Zna przepisy sanitarno-weterynaryjne oraz zasady obowiązujące przy obrocie materiałem biologicznym. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-C5_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem zwierząt.
2,0Student nie potrafi wyjaśnić znaczenia profilaktyki w rozrodzie zwierząt i konieczności zwalczania zaburzeń w rozrodzie. Nie potrafi kojarzyć faktów.
3,0Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w rozrodzie, interpretuje główne akty prawne obowiązujące w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością. Analizuje i przy pomocy prowadzącego kojarzy fakty.
3,5Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w rozrodzie, interpretuje główne akty prawne obowiązujące w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością. Przy pomocy prowadzącego dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności.
4,0Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w rozrodzie, interpretuje główne akty prawne obowiązujące w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Przy pomocy prowadzącego dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności.
4,5Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w hodowli oraz wskazuje na potrzebę zwalczania zaburzeń rozrodu. Wyjaśnia znaczenie głównych aktów prawnych obowiązujących w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Przy pomocy prowadzącego dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności. Na podstawie objawów diagnozuje wybrane choroby narządów rozrodczych i przy pomocy prowadzącego próbuje określić ich przyczynę oraz sposób zwalczenia.
5,0Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w hodowli oraz wskazuje na potrzebę zwalczania zaburzeń rozrodu. Wyjaśnia znaczenie aktów prawnych obowiązujących w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Samodzielnie dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności. Na podstawie objawów diagnozuje wybrane choroby narządów rozrodczych i próbuje określić ich przyczynę oraz sposób zwalczenia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-C5_K01
Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli zwierzat i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym pojedynczych zwierząd i całego stada.
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli zwierząt, potrafi przekonać współpracowników do przestrzegania przepisów sanitarno-weterynaryjnych, ma świadomość znaczenia pracy kolektywnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielański Wł, Rozród zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1997
  2. Wierzbowski S/, Andrologia, Platan-Kryspinów, Kraków, 1996
  3. Kust D.. Schaetz F., Zaburzenia rozrodu zwierząt gospodarskich, PWRiL, Warszawa, 1972
  4. Baumgarther W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban &Partner, Wrocław, 2011, Red. wyd. pol. J. Twardoń

Literatura dodatkowa

  1. Głód Wł., Rozród i unasienianie bydła, PWRiL, 1976
  2. Gamcik P., Sakala, Zaburzenia płodności u bydła, PWRiL, Warszawa, 1976
  3. Kovar V., Charvat J., Sarudy L., Położnictwo i unasienianie zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1985
  4. Jaczewski S., Rozród i sztuczne unasienianie zwierząt gospodarskich, Skrypt AR we Wrocławiu, Wrocław, 1986
  5. -Bielański A., Tischner M., Biotechnologia Rozrodu Zwierząt Udomowionych, Wyd. Drukol s.c., Kraków, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych2
T-A-2Diagnoza wybranych schorzeń gonad żeńskich i dróg rodnych oraz ich zapobieganie.2
T-A-3Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym2
T-A-4Ocena stanu higienicznego nasienia - możliwości wykorzystania wybranych testów w praktyce.2
T-A-5Wykrywanie i zapobieganie schorzeniom ciąży i okresu poporodowego.3
T-A-6Wybrane programy profilaktyczne zwiększające efektywność rozrodu w stadzie2
T-A-7Diagnoza najczęstszych schorzeń narządów rozrodczych zwierzat domowych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt.2
T-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych2
T-W-3Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny2
T-W-4Wpływ drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia.2
T-W-5Wymogi sanitarne w obrocie nasieniem i zarodkami2
T-W-6Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.2
T-W-7Higieniczne aspekty regulacji cyklu rujowego i indukcji porodu u poszczególnych gatunków samic zwierząt gospodarskich2
T-W-8Wymogi sanitarne obowiązujące w wychowalniach buhajów, zakładach unasieniania zwierząt i punktach kopulacyjnych2
T-W-9Współpraca służby zootechnicznej i weterynaryjnej w zwalczaniu niepłodności.2
T-W-10Najczęściej występujace zaburzenia płodności zwierząt domowych spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego12
A-A-3Konsultacje2
A-A-4Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego7
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-C5_W01Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji zwierząt wynikajace z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najwazniejsze objawy wybranych schorzeń i chorób zwierząt związanych z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę dalszego postępowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
ZO_2A_W11ma pogłębioną wiedzę z zakresu przebiegu procesów rozrodczych, najczęściej występujących zaburzeń oraz biotechnik stosowanych w rozrodzie zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury w celu sanacji stada..
Treści programoweT-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych
T-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt.
T-W-4Wpływ drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia.
T-W-3Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny
T-W-9Współpraca służby zootechnicznej i weterynaryjnej w zwalczaniu niepłodności.
T-W-8Wymogi sanitarne obowiązujące w wychowalniach buhajów, zakładach unasieniania zwierząt i punktach kopulacyjnych
T-W-7Higieniczne aspekty regulacji cyklu rujowego i indukcji porodu u poszczególnych gatunków samic zwierząt gospodarskich
T-W-6Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.
T-W-5Wymogi sanitarne w obrocie nasieniem i zarodkami
T-A-3Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym
T-A-5Wykrywanie i zapobieganie schorzeniom ciąży i okresu poporodowego.
T-A-2Diagnoza wybranych schorzeń gonad żeńskich i dróg rodnych oraz ich zapobieganie.
T-A-4Ocena stanu higienicznego nasienia - możliwości wykorzystania wybranych testów w praktyce.
T-A-1Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych
T-A-7Diagnoza najczęstszych schorzeń narządów rozrodczych zwierzat domowych
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Symulacja
M-1Wykad informaczjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie uczestnictwa w zajęciach sytuacyjnych i symulacyjnych
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca- pisemne odpowiedzi na pytania z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki rozrodu oraz zaburzeń w reprodukcji zwierząt. Potrafi wskazać najważniejsze objawy wybranych chorób związanych z rozrodem. Zna przepisy sanitarno-weterynaryjne oraz zasady obowiązujące przy obrocie materiałem biologicznym. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-C5_U01Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U14Potrafi wybrać, opracować i zastosować odpowiednią metodykę działania w celu optymalizacji procesów rozrodczych u zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury w celu sanacji stada..
Treści programoweT-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych
T-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt.
T-W-4Wpływ drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia.
T-W-3Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny
T-W-9Współpraca służby zootechnicznej i weterynaryjnej w zwalczaniu niepłodności.
T-W-8Wymogi sanitarne obowiązujące w wychowalniach buhajów, zakładach unasieniania zwierząt i punktach kopulacyjnych
T-W-7Higieniczne aspekty regulacji cyklu rujowego i indukcji porodu u poszczególnych gatunków samic zwierząt gospodarskich
T-W-6Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.
T-W-5Wymogi sanitarne w obrocie nasieniem i zarodkami
T-A-3Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym
T-A-5Wykrywanie i zapobieganie schorzeniom ciąży i okresu poporodowego.
T-A-2Diagnoza wybranych schorzeń gonad żeńskich i dróg rodnych oraz ich zapobieganie.
T-A-4Ocena stanu higienicznego nasienia - możliwości wykorzystania wybranych testów w praktyce.
T-A-1Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych
T-A-7Diagnoza najczęstszych schorzeń narządów rozrodczych zwierzat domowych
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Symulacja
M-1Wykad informaczjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie uczestnictwa w zajęciach sytuacyjnych i symulacyjnych
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca- pisemne odpowiedzi na pytania z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić znaczenia profilaktyki w rozrodzie zwierząt i konieczności zwalczania zaburzeń w rozrodzie. Nie potrafi kojarzyć faktów.
3,0Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w rozrodzie, interpretuje główne akty prawne obowiązujące w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością. Analizuje i przy pomocy prowadzącego kojarzy fakty.
3,5Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w rozrodzie, interpretuje główne akty prawne obowiązujące w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością. Przy pomocy prowadzącego dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności.
4,0Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w rozrodzie, interpretuje główne akty prawne obowiązujące w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Przy pomocy prowadzącego dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności.
4,5Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w hodowli oraz wskazuje na potrzebę zwalczania zaburzeń rozrodu. Wyjaśnia znaczenie głównych aktów prawnych obowiązujących w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Przy pomocy prowadzącego dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności. Na podstawie objawów diagnozuje wybrane choroby narządów rozrodczych i przy pomocy prowadzącego próbuje określić ich przyczynę oraz sposób zwalczenia.
5,0Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w hodowli oraz wskazuje na potrzebę zwalczania zaburzeń rozrodu. Wyjaśnia znaczenie aktów prawnych obowiązujących w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Samodzielnie dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności. Na podstawie objawów diagnozuje wybrane choroby narządów rozrodczych i próbuje określić ich przyczynę oraz sposób zwalczenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-C5_K01Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli zwierzat i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym pojedynczych zwierząd i całego stada.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury w celu sanacji stada..
Treści programoweT-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych
T-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt.
T-W-4Wpływ drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia.
T-W-3Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny
T-W-9Współpraca służby zootechnicznej i weterynaryjnej w zwalczaniu niepłodności.
T-W-8Wymogi sanitarne obowiązujące w wychowalniach buhajów, zakładach unasieniania zwierząt i punktach kopulacyjnych
T-W-7Higieniczne aspekty regulacji cyklu rujowego i indukcji porodu u poszczególnych gatunków samic zwierząt gospodarskich
T-W-6Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.
T-W-5Wymogi sanitarne w obrocie nasieniem i zarodkami
T-A-3Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym
T-A-5Wykrywanie i zapobieganie schorzeniom ciąży i okresu poporodowego.
T-A-2Diagnoza wybranych schorzeń gonad żeńskich i dróg rodnych oraz ich zapobieganie.
T-A-4Ocena stanu higienicznego nasienia - możliwości wykorzystania wybranych testów w praktyce.
T-A-1Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych
T-A-7Diagnoza najczęstszych schorzeń narządów rozrodczych zwierzat domowych
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Symulacja
M-1Wykad informaczjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie uczestnictwa w zajęciach sytuacyjnych i symulacyjnych
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca- pisemne odpowiedzi na pytania z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli zwierząt, potrafi przekonać współpracowników do przestrzegania przepisów sanitarno-weterynaryjnych, ma świadomość znaczenia pracy kolektywnej.
3,5
4,0
4,5
5,0