Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Ochrona przyrody:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona przyrody
Specjalność Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu biologii, ochrony środowiska i geografii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat podstaw merytorycznych, uwarunkowań prawnych oraz działań praktycznych w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu w Polsce i na świecie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Problemy obszarowej ochrony przyrody w Polsce (parki narodowe).4
T-A-2Rezerwat jako forma ochrony przyrody.1
T-A-3Ochrona krajobrazu w Polsce.1
T-A-4Ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów.3
T-A-5Pozostałe formy ochrony przyrody w Polsce wyodrębnione w Ustawie o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004 roku.1
T-A-6Proekologiczna gospodarka leśna w Polsce.1
T-A-7Współczesne dylematy ochrony przyrody w Polsce i na świecie.1
T-A-8Wpływ czynników historyczno – kulturowych na współczesne formy krajobrazu przyrodniczego (zajęcia terenowe).3
15
wykłady
T-W-1Rys historyczny ochrony przyrody na świecie.1
T-W-2Ochrona przyrody w Polsce w ujęciu historycznym.1
T-W-3Podstawy prawne ochrony przyrody w Polsce.2
T-W-4Europejska Zielona Karta. Światowa Karta Przyrody. Światowa Deklaracja Praw Zwierzęcia.2
T-W-5Różnorodność biologiczna, żywe kolekcje i banki genów.2
T-W-6Ważniejsze organizacje, konwencje i programy ochrony przyrody.2
T-W-7Światowe dziedzictwo naturalne.2
T-W-8Europejskie i regionalne centra ekologiczne.1
T-W-9Liga Ochrony Przyrody i inne organizacje w Polsce i na świecie szerzące idee ochrony przyrody – powstanie, cele i formy działania.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń.6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.6
A-A-4Udział w konsultacjach.2
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-5Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O2.4_W01
Student zna podstawy prawne oraz formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie w aspekcie zasad zrównoważonego rozwoju.
ZO_2A_W08, ZO_2A_W04C-1T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-8M-2, M-4, M-1, M-5, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O2.4_U01
Student dostrzega i analizuje zależności występujące między stanem środowiska a różnymi formami antropopresji.
ZO_2A_U03, ZO_2A_U04C-1T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-8M-2, M-4, M-1, M-5, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O2.4_K01
Student rozumie konieczność ochrony zasobów ochrony przyrody ożywionej i nieożywionej oraz popularyzowania na ich temat wiedzy.
ZO_2A_K01, ZO_2A_K09C-1T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-W-1, T-W-5M-2, M-4, M-1, M-5, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O2.4_W01
Student zna podstawy prawne oraz formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie w aspekcie zasad zrównoważonego rozwoju.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie zajęć i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu ochrony przyrody.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie zajęć oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O2.4_U01
Student dostrzega i analizuje zależności występujące między stanem środowiska a różnymi formami antropopresji.
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu ochrony przyrody i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki zajęć.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu ochrony przyrody, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu ochrony przyrody, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie zajęć i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące działań praktycznych w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu w aspekcie lokalnym i regionalnym.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, nie popełnia błędów, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie zajęć i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące działań praktycznych w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu w aspekcie lokalnym i regionalnym.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami omawianymi w trakcie zajęć oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące działań praktycznych w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu w aspekcie lokalnym i regionalnym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O2.4_K01
Student rozumie konieczność ochrony zasobów ochrony przyrody ożywionej i nieożywionej oraz popularyzowania na ich temat wiedzy.
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Olaczek R. (red.), Ochrona przyrody w Polsce, Liga Ochrony Przyrody, Warszawa, 1996
  2. praca zbiorowa, Przyroda Pomorza Zachodniego, Wyd. OFICYNA, Szczecin, 2002
  3. Jędrzejczyk I., Ekologiczne uwarunkowania i funkcje turystyki, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice, 1995
  4. Symonides E., Ochrona przyrody, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Problemy obszarowej ochrony przyrody w Polsce (parki narodowe).4
T-A-2Rezerwat jako forma ochrony przyrody.1
T-A-3Ochrona krajobrazu w Polsce.1
T-A-4Ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów.3
T-A-5Pozostałe formy ochrony przyrody w Polsce wyodrębnione w Ustawie o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004 roku.1
T-A-6Proekologiczna gospodarka leśna w Polsce.1
T-A-7Współczesne dylematy ochrony przyrody w Polsce i na świecie.1
T-A-8Wpływ czynników historyczno – kulturowych na współczesne formy krajobrazu przyrodniczego (zajęcia terenowe).3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny ochrony przyrody na świecie.1
T-W-2Ochrona przyrody w Polsce w ujęciu historycznym.1
T-W-3Podstawy prawne ochrony przyrody w Polsce.2
T-W-4Europejska Zielona Karta. Światowa Karta Przyrody. Światowa Deklaracja Praw Zwierzęcia.2
T-W-5Różnorodność biologiczna, żywe kolekcje i banki genów.2
T-W-6Ważniejsze organizacje, konwencje i programy ochrony przyrody.2
T-W-7Światowe dziedzictwo naturalne.2
T-W-8Europejskie i regionalne centra ekologiczne.1
T-W-9Liga Ochrony Przyrody i inne organizacje w Polsce i na świecie szerzące idee ochrony przyrody – powstanie, cele i formy działania.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń.6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.6
A-A-4Udział w konsultacjach.2
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O2.4_W01Student zna podstawy prawne oraz formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie w aspekcie zasad zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
ZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat podstaw merytorycznych, uwarunkowań prawnych oraz działań praktycznych w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu w Polsce i na świecie.
Treści programoweT-A-3Ochrona krajobrazu w Polsce.
T-A-1Problemy obszarowej ochrony przyrody w Polsce (parki narodowe).
T-A-4Ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów.
T-A-5Pozostałe formy ochrony przyrody w Polsce wyodrębnione w Ustawie o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004 roku.
T-A-6Proekologiczna gospodarka leśna w Polsce.
T-A-7Współczesne dylematy ochrony przyrody w Polsce i na świecie.
T-A-2Rezerwat jako forma ochrony przyrody.
T-A-8Wpływ czynników historyczno – kulturowych na współczesne formy krajobrazu przyrodniczego (zajęcia terenowe).
T-W-6Ważniejsze organizacje, konwencje i programy ochrony przyrody.
T-W-3Podstawy prawne ochrony przyrody w Polsce.
T-W-2Ochrona przyrody w Polsce w ujęciu historycznym.
T-W-7Światowe dziedzictwo naturalne.
T-W-9Liga Ochrony Przyrody i inne organizacje w Polsce i na świecie szerzące idee ochrony przyrody – powstanie, cele i formy działania.
T-W-1Rys historyczny ochrony przyrody na świecie.
T-W-5Różnorodność biologiczna, żywe kolekcje i banki genów.
T-W-4Europejska Zielona Karta. Światowa Karta Przyrody. Światowa Deklaracja Praw Zwierzęcia.
T-W-8Europejskie i regionalne centra ekologiczne.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja).
M-5Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie zajęć i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu ochrony przyrody.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie zajęć oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O2.4_U01Student dostrzega i analizuje zależności występujące między stanem środowiska a różnymi formami antropopresji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
ZO_2A_U04Umie prowadzić rzeczową i merytoryczną dyskusję z różnymi podmiotami, prowadzącą do osiągnięcia wspólnego rozwiązania problemu
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat podstaw merytorycznych, uwarunkowań prawnych oraz działań praktycznych w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu w Polsce i na świecie.
Treści programoweT-A-3Ochrona krajobrazu w Polsce.
T-A-1Problemy obszarowej ochrony przyrody w Polsce (parki narodowe).
T-A-4Ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów.
T-A-5Pozostałe formy ochrony przyrody w Polsce wyodrębnione w Ustawie o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004 roku.
T-A-6Proekologiczna gospodarka leśna w Polsce.
T-A-7Współczesne dylematy ochrony przyrody w Polsce i na świecie.
T-A-2Rezerwat jako forma ochrony przyrody.
T-A-8Wpływ czynników historyczno – kulturowych na współczesne formy krajobrazu przyrodniczego (zajęcia terenowe).
T-W-6Ważniejsze organizacje, konwencje i programy ochrony przyrody.
T-W-3Podstawy prawne ochrony przyrody w Polsce.
T-W-2Ochrona przyrody w Polsce w ujęciu historycznym.
T-W-7Światowe dziedzictwo naturalne.
T-W-9Liga Ochrony Przyrody i inne organizacje w Polsce i na świecie szerzące idee ochrony przyrody – powstanie, cele i formy działania.
T-W-1Rys historyczny ochrony przyrody na świecie.
T-W-5Różnorodność biologiczna, żywe kolekcje i banki genów.
T-W-4Europejska Zielona Karta. Światowa Karta Przyrody. Światowa Deklaracja Praw Zwierzęcia.
T-W-8Europejskie i regionalne centra ekologiczne.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja).
M-5Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu ochrony przyrody i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki zajęć.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu ochrony przyrody, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu ochrony przyrody, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie zajęć i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące działań praktycznych w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu w aspekcie lokalnym i regionalnym.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, nie popełnia błędów, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie zajęć i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące działań praktycznych w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu w aspekcie lokalnym i regionalnym.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami omawianymi w trakcie zajęć oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące działań praktycznych w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu w aspekcie lokalnym i regionalnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O2.4_K01Student rozumie konieczność ochrony zasobów ochrony przyrody ożywionej i nieożywionej oraz popularyzowania na ich temat wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat podstaw merytorycznych, uwarunkowań prawnych oraz działań praktycznych w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu w Polsce i na świecie.
Treści programoweT-A-6Proekologiczna gospodarka leśna w Polsce.
T-A-7Współczesne dylematy ochrony przyrody w Polsce i na świecie.
T-A-8Wpływ czynników historyczno – kulturowych na współczesne formy krajobrazu przyrodniczego (zajęcia terenowe).
T-W-3Podstawy prawne ochrony przyrody w Polsce.
T-W-2Ochrona przyrody w Polsce w ujęciu historycznym.
T-W-9Liga Ochrony Przyrody i inne organizacje w Polsce i na świecie szerzące idee ochrony przyrody – powstanie, cele i formy działania.
T-W-1Rys historyczny ochrony przyrody na świecie.
T-W-5Różnorodność biologiczna, żywe kolekcje i banki genów.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja).
M-5Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.