Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Hodowla zachowawcza zwierząt gospodarskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hodowla zachowawcza zwierząt gospodarskich
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zasad chowu i hodowli wybranych gatunków zwierząt gospodarskich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem ochrony autochtonicznych ras zwierząt gospodarskich oraz z programami ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i możliwościami uzyskania środków finansowych na wsparcie hodowli.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Główne założenia programu hodowlanego ochrony zasobów genetycznych bydła polskiego czerwonego i rasy białogrzbietej.2
T-A-2Program hodowlany ochrony zasobów genetycznych bydła polskiego czerwono-białego. Program ochrony zasobów genetycznych bydła rasy polskiej czarno białej.2
T-A-3Program ochrony zasobów genetycznych owiec rasy cakiel podhalański oraz rasy merynos polski w starym typie.2
T-A-4Podstawowe założenia programu hodowlanego dla drobiu (gęsi, kaczki, kury).2
T-A-5Hodowla zachowawcza wybranych zwierząt futerkowych.2
T-A-6Program hodowlany dla pstrąga i karpia.2
T-A-7Rola i znaczenie programów ochrony w kształtowaniu się populacji koni zagrożonych ras rodzimych.3
15
wykłady
T-W-1Krajowe Programy Rolnośrodowiskowe wspierające hodowlę zachowawczą. Znaczenie rodzimych ras zwierząt gospodarskich.2
T-W-2Metody hodowlane stosowane w programach hodowlanych ochrony zasobów genetycznych bydła białogrzbietego i polskiego czerwonego. Podstawy organizacyjne realizacji programu. Ocena efektywności działań programu.2
T-W-3Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Uzasadnienie konieczności ochrony przed wyginięciem wybranych ras owiec. Dążenie do zachowania wzorca rasowego wybranych ras owiec i ochrona przed wyginięciem.2
T-W-4Rola i znaczenie rodzimych ras świń oraz możliwości ich ochrony.2
T-W-5Alternatywne kierunki wykorzystania lokalnych ras zwierząt szansą na poprawę sytuacji ekonomicznej gospodarstw. Program hodowlany dla kozy karpackiej.2
T-W-6Produkcyjność i jakość jaj kur ras zachowawczych zielononóżka kuropatwiana (Z-11) i żółtonóżka kuropatwiana (Ż-33). Produkcyjność kur nieśnych objętych programem ochrony w warunkach chowu przyzagrodowego.2
T-W-7Rodzime rasy zwierząt podstawą żywności regionalnej. Rodzime rasy eksponowane na krajowych i niektórych regionalnych wystawach zwierząt hodowlanych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Studiowanie wskazanej literatury.4
A-A-3Przygotowanie prezentacji na wskazane tematy.4
A-A-4Omówienie i ocena przygotowanych prezentacji.4
A-A-5Konsultacje naukowe.2
A-A-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.4
A-W-4Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.3
A-W-5Konsultacje naukowe.2
A-W-6Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Film dydaktyczny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji multimedialnej.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedmiotu na podstawie prezentacji i zaliczenia pisemnego.
S-3Ocena formująca: Ocena ciągła.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-D5_W01
Student posiada wiedzę z zakresu prowadzenia i organizacji hodowli zachowawczej różnych gatunków zwierząt gospodarskich.
ZO_2A_W08, ZO_2A_W04

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-D5_U01
Student właściwie posługuje się głównymi pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Student posiada umiejętność uzasadnienienia konieczności ochrony wybranych ras zwierząt z uwzględnieniem ich historii oraz wzorca budowy. Potrafi przewidzieć możliwość wystąpienia ewentualnych problemów mogących pojawić się w małych, zamkniętych populacjach rodzimych ras zwierząt gospodarskich.
ZO_2A_U01, ZO_2A_U04C-1T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-2M-1, M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-D5_K01
Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Zna gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objętych ochroną zachowawczą i potrafi na podstawie zdobytej wiedzy założyć stado zachowawcze.
ZO_2A_K01, ZO_2A_K09C-1T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-3, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-D5_U01
Student właściwie posługuje się głównymi pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Student posiada umiejętność uzasadnienienia konieczności ochrony wybranych ras zwierząt z uwzględnieniem ich historii oraz wzorca budowy. Potrafi przewidzieć możliwość wystąpienia ewentualnych problemów mogących pojawić się w małych, zamkniętych populacjach rodzimych ras zwierząt gospodarskich.
2,0Student wykazuje bierność w zajęciach i nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Nie potrafi wskazać i rozwiązywać problemów w małych populacjach rodzimych ras zwierząt.
3,0Student wykazuje aktywność w trakcie zajęć. Potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Umiejętnie określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i z pomocą rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna nieliczne wzorce budowy wybranych ras zwierząt.
3,5Student wykazuje aktywność w trakcie zajęć. Potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Umiejętnie określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i z pomocą rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna wzorce budowy wybranych ras zwierząt.
4,0Student wykazuje dużą aktywność w trakcie zajęć. Potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. W sposób jasny określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i z pomocą rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna wzorce budowy i historię wybranych ras zwierząt.
4,5Student wykazuje dużą aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej. Bez problemów poprawnie posługuje się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. W sposób jasny określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i bez pomocy rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna wzorce budowy i historię wybranych ras zwierząt. Samodzielnie wyszukuje piśmiennictwo krajowe i zagraniczne związane z tematyką zajęć.
5,0Student wykazuje dużą aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej. Bardzo dobrze posługuje się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Precyzyjnie określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i bez pomocy rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna wzorce budowy i historię wybranych ras zwierząt gospodarskich. Umiejętnie wyszukuje piśmiennictwo krajowe i zagraniczne związane z tematyką zajęć.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-D5_K01
Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Zna gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objętych ochroną zachowawczą i potrafi na podstawie zdobytej wiedzy założyć stado zachowawcze.
2,0Student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań prowadzącego. Nie ma świadomości konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich.
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę obojętną wobec poleceń prowadzącego. Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą .
3,5Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą, ale nie wszystkie potrafi scharakteryzować.
4,0Student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą, potrafi je scharakteryzować.
4,5Student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań prowadzącego.Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą, potrafi je scharakteryzować. Wie jak założyć stado zachowawcze.
5,0Student samorzutnie rozpoczyna działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań prowadzącego.Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą, potrafi je scharakteryzować. Potrafi założyć stado zachowawcze.

Literatura podstawowa

  1. Nowacka T., O konieczności ochrony starych ras., PTZ, Warszawa, 1993, 2, Przegląd Hodowlany
  2. Goszczyński J., Wężyk S., Janiszewska L., Dywagacje nad metodami ochrony rzadkich populacji zwierząt gospodarskich przed zagładą., PTZ, Warszawa, 1994, 10, Przegląd Hodowlany
  3. Nowacka T., O konieczności ochrony starych ras., PTZ, Warszawa, 1993, 2, Przegląd Hodowlany
  4. Krupiński J., Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce., Instytut Zootechniki, Kraków, 2008, 1, Wiadomości Zootechniczne (zeszyt specjalny)
  5. Goszczyński J., Wężyk S., Janiszewska L., Dywagacje nad metodami ochrony rzadkich populacji zwierząt gospodarskich przed zagładą., PTZ, Warszawa, 1994, 10, Przegląd Hodowlany
  6. IZ w Karkowie PIB, Programy Ochrony Zasobów Genetycznych Zwierząt Gospodarskich., Strona internetowa Instytutu Zootechniki 2005-2008 – PIB, 2012, http://www.bioroznorodnosc.izoo.krakow.pl
  7. Goszczyński J., Wężyk S., Janiszewska L., Dywagacje nad metodami ochrony rzadkich populacji zwierząt gospodarskich przed zagładą., PTZ, Warszawa, 1994, 10, Przegląd Hodowlany
  8. Bielański P., 1. Polskie rasy zachowawcze. Atlas zwierząt gospodarskich objętych programem ochrony w Polsce., Wyd. własne IZ-PIB, Kraków, 2007., Wyd. własne IZ-PIB, 2007
  9. Krupiński J., Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce., Instytut Zootechniki, Kraków, 2008, 1, Wiadomości Zootechniczne (zeszyt specjalny)
  10. Krupiński J., Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce., Instytut Zootechniki, Kraków, 2008, 1, Wiadomości Zootechniczne (zeszyt specjalny)
  11. IZ w Karkowie PIB, Programy Ochrony Zasobów Genetycznych Zwierząt Gospodarskich., Strona internetowa Instytutu Zootechniki 2005-2008 – PIB, 2012, http://www.bioroznorodnosc.izoo.krakow.pl
  12. IZ w Karkowie PIB, Programy Ochrony Zasobów Genetycznych Zwierząt Gospodarskich., Strona internetowa Instytutu Zootechniki 2005-2008 – PIB, 2012, http://www.bioroznorodnosc.izoo.krakow.pl
  13. Bielański P., 1. Polskie rasy zachowawcze. Atlas zwierząt gospodarskich objętych programem ochrony w Polsce., Wyd. własne IZ-PIB, Kraków, 2007., Wyd. własne IZ-PIB, 2007
  14. Bielański P., 1. Polskie rasy zachowawcze. Atlas zwierząt gospodarskich objętych programem ochrony w Polsce., Wyd. własne IZ-PIB, Kraków, 2007., Wyd. własne IZ-PIB, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000. Ochrona bogactwa przyrodniczego Polski dla rozwoju twojego regionu., Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2012, http://natura2000.gdos.gov.pl/natura2000.
  2. Sikora J., Ochrona zasobów genetycznych owiec w Polsce w latach 2007-2013., IZ PIB, Balice, Kraków, 2007, 4, Wiadomości Zootechniczne
  3. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000. Ochrona bogactwa przyrodniczego Polski dla rozwoju twojego regionu., Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2012, http://natura2000.gdos.gov.pl/natura2000.
  4. Tomczyk-Wrona I., Zakres zasobów genetycznych koni rasy małopolskiej w ramach programu rolno-środowiskowego., IZ PIB, Balice, Kraków, 2011, 1, Wiadomości Zootechniczne
  5. Sikora J., Ochrona zasobów genetycznych owiec w Polsce w latach 2007-2013., IZ PIB, Balice, Kraków, 2007, 4, Wiadomości Zootechniczne
  6. Sikora J., Ochrona zasobów genetycznych owiec w Polsce w latach 2007-2013., IZ PIB, Balice, Kraków, 2007, 4, Wiadomości Zootechniczne
  7. Tomczyk-Wrona I., Zakres zasobów genetycznych koni rasy małopolskiej w ramach programu rolno-środowiskowego., IZ PIB, Balice, Kraków, 2011, 1, Wiadomości Zootechniczne
  8. Tomczyk-Wrona I., Zakres zasobów genetycznych koni rasy małopolskiej w ramach programu rolno-środowiskowego., IZ PIB, Balice, Kraków, 2011, 1, Wiadomości Zootechniczne

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Główne założenia programu hodowlanego ochrony zasobów genetycznych bydła polskiego czerwonego i rasy białogrzbietej.2
T-A-2Program hodowlany ochrony zasobów genetycznych bydła polskiego czerwono-białego. Program ochrony zasobów genetycznych bydła rasy polskiej czarno białej.2
T-A-3Program ochrony zasobów genetycznych owiec rasy cakiel podhalański oraz rasy merynos polski w starym typie.2
T-A-4Podstawowe założenia programu hodowlanego dla drobiu (gęsi, kaczki, kury).2
T-A-5Hodowla zachowawcza wybranych zwierząt futerkowych.2
T-A-6Program hodowlany dla pstrąga i karpia.2
T-A-7Rola i znaczenie programów ochrony w kształtowaniu się populacji koni zagrożonych ras rodzimych.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Krajowe Programy Rolnośrodowiskowe wspierające hodowlę zachowawczą. Znaczenie rodzimych ras zwierząt gospodarskich.2
T-W-2Metody hodowlane stosowane w programach hodowlanych ochrony zasobów genetycznych bydła białogrzbietego i polskiego czerwonego. Podstawy organizacyjne realizacji programu. Ocena efektywności działań programu.2
T-W-3Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Uzasadnienie konieczności ochrony przed wyginięciem wybranych ras owiec. Dążenie do zachowania wzorca rasowego wybranych ras owiec i ochrona przed wyginięciem.2
T-W-4Rola i znaczenie rodzimych ras świń oraz możliwości ich ochrony.2
T-W-5Alternatywne kierunki wykorzystania lokalnych ras zwierząt szansą na poprawę sytuacji ekonomicznej gospodarstw. Program hodowlany dla kozy karpackiej.2
T-W-6Produkcyjność i jakość jaj kur ras zachowawczych zielononóżka kuropatwiana (Z-11) i żółtonóżka kuropatwiana (Ż-33). Produkcyjność kur nieśnych objętych programem ochrony w warunkach chowu przyzagrodowego.2
T-W-7Rodzime rasy zwierząt podstawą żywności regionalnej. Rodzime rasy eksponowane na krajowych i niektórych regionalnych wystawach zwierząt hodowlanych.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Studiowanie wskazanej literatury.4
A-A-3Przygotowanie prezentacji na wskazane tematy.4
A-A-4Omówienie i ocena przygotowanych prezentacji.4
A-A-5Konsultacje naukowe.2
A-A-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.4
A-W-4Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.3
A-W-5Konsultacje naukowe.2
A-W-6Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-D5_W01Student posiada wiedzę z zakresu prowadzenia i organizacji hodowli zachowawczej różnych gatunków zwierząt gospodarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
ZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-D5_U01Student właściwie posługuje się głównymi pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Student posiada umiejętność uzasadnienienia konieczności ochrony wybranych ras zwierząt z uwzględnieniem ich historii oraz wzorca budowy. Potrafi przewidzieć możliwość wystąpienia ewentualnych problemów mogących pojawić się w małych, zamkniętych populacjach rodzimych ras zwierząt gospodarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U04Umie prowadzić rzeczową i merytoryczną dyskusję z różnymi podmiotami, prowadzącą do osiągnięcia wspólnego rozwiązania problemu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem ochrony autochtonicznych ras zwierząt gospodarskich oraz z programami ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i możliwościami uzyskania środków finansowych na wsparcie hodowli.
Treści programoweT-A-5Hodowla zachowawcza wybranych zwierząt futerkowych.
T-A-6Program hodowlany dla pstrąga i karpia.
T-A-4Podstawowe założenia programu hodowlanego dla drobiu (gęsi, kaczki, kury).
T-A-1Główne założenia programu hodowlanego ochrony zasobów genetycznych bydła polskiego czerwonego i rasy białogrzbietej.
T-A-3Program ochrony zasobów genetycznych owiec rasy cakiel podhalański oraz rasy merynos polski w starym typie.
T-A-7Rola i znaczenie programów ochrony w kształtowaniu się populacji koni zagrożonych ras rodzimych.
T-A-2Program hodowlany ochrony zasobów genetycznych bydła polskiego czerwono-białego. Program ochrony zasobów genetycznych bydła rasy polskiej czarno białej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedmiotu na podstawie prezentacji i zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje bierność w zajęciach i nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Nie potrafi wskazać i rozwiązywać problemów w małych populacjach rodzimych ras zwierząt.
3,0Student wykazuje aktywność w trakcie zajęć. Potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Umiejętnie określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i z pomocą rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna nieliczne wzorce budowy wybranych ras zwierząt.
3,5Student wykazuje aktywność w trakcie zajęć. Potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Umiejętnie określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i z pomocą rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna wzorce budowy wybranych ras zwierząt.
4,0Student wykazuje dużą aktywność w trakcie zajęć. Potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. W sposób jasny określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i z pomocą rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna wzorce budowy i historię wybranych ras zwierząt.
4,5Student wykazuje dużą aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej. Bez problemów poprawnie posługuje się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. W sposób jasny określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i bez pomocy rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna wzorce budowy i historię wybranych ras zwierząt. Samodzielnie wyszukuje piśmiennictwo krajowe i zagraniczne związane z tematyką zajęć.
5,0Student wykazuje dużą aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej. Bardzo dobrze posługuje się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Precyzyjnie określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i bez pomocy rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna wzorce budowy i historię wybranych ras zwierząt gospodarskich. Umiejętnie wyszukuje piśmiennictwo krajowe i zagraniczne związane z tematyką zajęć.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-D5_K01Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Zna gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objętych ochroną zachowawczą i potrafi na podstawie zdobytej wiedzy założyć stado zachowawcze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem ochrony autochtonicznych ras zwierząt gospodarskich oraz z programami ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i możliwościami uzyskania środków finansowych na wsparcie hodowli.
Treści programoweT-A-5Hodowla zachowawcza wybranych zwierząt futerkowych.
T-A-6Program hodowlany dla pstrąga i karpia.
T-A-4Podstawowe założenia programu hodowlanego dla drobiu (gęsi, kaczki, kury).
T-A-1Główne założenia programu hodowlanego ochrony zasobów genetycznych bydła polskiego czerwonego i rasy białogrzbietej.
T-A-3Program ochrony zasobów genetycznych owiec rasy cakiel podhalański oraz rasy merynos polski w starym typie.
T-A-7Rola i znaczenie programów ochrony w kształtowaniu się populacji koni zagrożonych ras rodzimych.
T-A-2Program hodowlany ochrony zasobów genetycznych bydła polskiego czerwono-białego. Program ochrony zasobów genetycznych bydła rasy polskiej czarno białej.
T-W-4Rola i znaczenie rodzimych ras świń oraz możliwości ich ochrony.
T-W-5Alternatywne kierunki wykorzystania lokalnych ras zwierząt szansą na poprawę sytuacji ekonomicznej gospodarstw. Program hodowlany dla kozy karpackiej.
T-W-6Produkcyjność i jakość jaj kur ras zachowawczych zielononóżka kuropatwiana (Z-11) i żółtonóżka kuropatwiana (Ż-33). Produkcyjność kur nieśnych objętych programem ochrony w warunkach chowu przyzagrodowego.
T-W-1Krajowe Programy Rolnośrodowiskowe wspierające hodowlę zachowawczą. Znaczenie rodzimych ras zwierząt gospodarskich.
T-W-2Metody hodowlane stosowane w programach hodowlanych ochrony zasobów genetycznych bydła białogrzbietego i polskiego czerwonego. Podstawy organizacyjne realizacji programu. Ocena efektywności działań programu.
T-W-3Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Uzasadnienie konieczności ochrony przed wyginięciem wybranych ras owiec. Dążenie do zachowania wzorca rasowego wybranych ras owiec i ochrona przed wyginięciem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena ciągła.
S-1Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji multimedialnej.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedmiotu na podstawie prezentacji i zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań prowadzącego. Nie ma świadomości konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich.
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę obojętną wobec poleceń prowadzącego. Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą .
3,5Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą, ale nie wszystkie potrafi scharakteryzować.
4,0Student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą, potrafi je scharakteryzować.
4,5Student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań prowadzącego.Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą, potrafi je scharakteryzować. Wie jak założyć stado zachowawcze.
5,0Student samorzutnie rozpoczyna działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań prowadzącego.Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą, potrafi je scharakteryzować. Potrafi założyć stado zachowawcze.