Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju

Sylabus przedmiotu Użytkowanie turystyczne obszarów wiejskich z elementami agrobiznesu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Profil
Moduł
Przedmiot Użytkowanie turystyczne obszarów wiejskich z elementami agrobiznesu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 9,0 ECTS (formy) 9,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 25 6,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biologii, geografii i innych przedmiotów na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami turystycznego użytkowania obszarów wiejskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przygotowanie gospodarstwa do prowadzenia działalności agroturystycznej.5
T-A-2Stowarzyszenia agroturystyczne funkcjonujące w Polsce i wybranych krajach UE.5
T-A-3Stan i perspektywy rozwoju agroturystyki w Polsce i innych krajach.5
T-A-4Podstawy prawne prowadzenia działalności agroturystycznej. Typologia gospodarstw agroturystycznych. Nabywca usług agroturystycznych. Wioski i szlaki tematyczne.5
T-A-5Wiejska baza noclegowa. Promocja gospodarstwa agroturystycznego. Żywienie gości w gospodarstwach agroturystycznych.5
25
wykłady
T-W-1Turystyka wiejska a agrobiznes, istota i otoczenie agrobiznesu. Agroturystyka jako forma przedsiębiorczości na obszarach wiejskich (turystyka wiejska a agroturystyka, funkcje i bariery rozwoju agroturystyki).5
T-W-2Skutki rozwoju agroturystyki w odniesieniu do obszarów wiejskich i ich stałych mieszkańców. Instytucjonalne warunki rozwoju agroturystyki w Polsce. Szkolenie kadr dla potrzeb agroturystyki, rola samorządów lokalnych i ośrodków doradztwa rolniczego w promowaniu działalności agroturystycznej.5
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2studiowanie literatury100
A-A-3przygotowanie do zaliczenia55
180
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury60
A-W-3przygotowanie do zaliczenia i egzaminu20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie nad sporządzaniem projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-4_W01
zna podstawowe pojęcia dotyczące agrobiznesu; agrobiznes w pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich dotyczącej ruchu turystycznego na terenach wiejskich; zna czynniki rozwoju agroturystyki i stan tej formy turystyki w Polsce oraz w wybranych krajach Europy i świata, podstawy prawne prowadzenia działalności agroturystycznej
RWZR_10-_W04, RWZR_10-_W01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-4_U01
posługuje się pojęciami z zakresu turystyki wiejskiej i agroturystyki; potrafi stworzyć produkt agroturystyczny uwzględniający zasoby gospodarstwa oraz walory regionu a także wyznaczyć na obszarze Polski regiony/wsie o szczególnym znaczeniu dla agroturystyki
RWZR_10-_U02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-4_K01
prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat; systematycznie wzbogaca wiedzę zawodowa i kształtuje umiejętności dążąc do profesjonalizmu; wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych
RWZR_10-_K02C-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-4_W01
zna podstawowe pojęcia dotyczące agrobiznesu; agrobiznes w pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich dotyczącej ruchu turystycznego na terenach wiejskich; zna czynniki rozwoju agroturystyki i stan tej formy turystyki w Polsce oraz w wybranych krajach Europy i świata, podstawy prawne prowadzenia działalności agroturystycznej
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia dotyczące agrobiznesu i tyrystyki na terenach wiejskich
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-4_U01
posługuje się pojęciami z zakresu turystyki wiejskiej i agroturystyki; potrafi stworzyć produkt agroturystyczny uwzględniający zasoby gospodarstwa oraz walory regionu a także wyznaczyć na obszarze Polski regiony/wsie o szczególnym znaczeniu dla agroturystyki
2,0
3,0Student zna podstawy tworzenia produktu agroturystycznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-4_K01
prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat; systematycznie wzbogaca wiedzę zawodowa i kształtuje umiejętności dążąc do profesjonalizmu; wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych
2,0
3,0Student ma dostateczną świadomość przedsiębiorczego działania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Knech D., Agroturystyka w agrobiznesie, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, 2009
  2. Drzewiecki M., Podstawy agroturystyki., Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz, 2001
  3. Majewski J., Lane B., Turystyka wiejska i rozwój lokalny, Fundacja Edukacja dla Demokracji, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Sikora J., Przedsiębiorczość na obszarach wiejskich, Wyd. C. H. Beck, Warszawa, 2012
  2. Zaręba D., Ekoturystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przygotowanie gospodarstwa do prowadzenia działalności agroturystycznej.5
T-A-2Stowarzyszenia agroturystyczne funkcjonujące w Polsce i wybranych krajach UE.5
T-A-3Stan i perspektywy rozwoju agroturystyki w Polsce i innych krajach.5
T-A-4Podstawy prawne prowadzenia działalności agroturystycznej. Typologia gospodarstw agroturystycznych. Nabywca usług agroturystycznych. Wioski i szlaki tematyczne.5
T-A-5Wiejska baza noclegowa. Promocja gospodarstwa agroturystycznego. Żywienie gości w gospodarstwach agroturystycznych.5
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Turystyka wiejska a agrobiznes, istota i otoczenie agrobiznesu. Agroturystyka jako forma przedsiębiorczości na obszarach wiejskich (turystyka wiejska a agroturystyka, funkcje i bariery rozwoju agroturystyki).5
T-W-2Skutki rozwoju agroturystyki w odniesieniu do obszarów wiejskich i ich stałych mieszkańców. Instytucjonalne warunki rozwoju agroturystyki w Polsce. Szkolenie kadr dla potrzeb agroturystyki, rola samorządów lokalnych i ośrodków doradztwa rolniczego w promowaniu działalności agroturystycznej.5
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2studiowanie literatury100
A-A-3przygotowanie do zaliczenia55
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury60
A-W-3przygotowanie do zaliczenia i egzaminu20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRWZR_10A_PD-RWZR-4_W01zna podstawowe pojęcia dotyczące agrobiznesu; agrobiznes w pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich dotyczącej ruchu turystycznego na terenach wiejskich; zna czynniki rozwoju agroturystyki i stan tej formy turystyki w Polsce oraz w wybranych krajach Europy i świata, podstawy prawne prowadzenia działalności agroturystycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_W04ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów, ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
RWZR_10-_W01wskazuje ekonomicznie efektywne systemy chowu zwierząt, sprzyjające zachowaniu ich dobrostanu, uzyskiwaniu prozdrowotnej jakości produktów oraz kształtowaniu krajobrazu i środowiska przyrodniczego, opisuje zasady funkcjonowania programów rolnośrodowiskowych, zna podstawy agrobiznesu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami turystycznego użytkowania obszarów wiejskich
Treści programoweT-A-1Przygotowanie gospodarstwa do prowadzenia działalności agroturystycznej.
T-A-2Stowarzyszenia agroturystyczne funkcjonujące w Polsce i wybranych krajach UE.
T-A-3Stan i perspektywy rozwoju agroturystyki w Polsce i innych krajach.
T-A-5Wiejska baza noclegowa. Promocja gospodarstwa agroturystycznego. Żywienie gości w gospodarstwach agroturystycznych.
T-W-1Turystyka wiejska a agrobiznes, istota i otoczenie agrobiznesu. Agroturystyka jako forma przedsiębiorczości na obszarach wiejskich (turystyka wiejska a agroturystyka, funkcje i bariery rozwoju agroturystyki).
T-W-2Skutki rozwoju agroturystyki w odniesieniu do obszarów wiejskich i ich stałych mieszkańców. Instytucjonalne warunki rozwoju agroturystyki w Polsce. Szkolenie kadr dla potrzeb agroturystyki, rola samorządów lokalnych i ośrodków doradztwa rolniczego w promowaniu działalności agroturystycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie nad sporządzaniem projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia dotyczące agrobiznesu i tyrystyki na terenach wiejskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRWZR_10A_PD-RWZR-4_U01posługuje się pojęciami z zakresu turystyki wiejskiej i agroturystyki; potrafi stworzyć produkt agroturystyczny uwzględniający zasoby gospodarstwa oraz walory regionu a także wyznaczyć na obszarze Polski regiony/wsie o szczególnym znaczeniu dla agroturystyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_U02samodzielnie analizuje podstawowe problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania podstawowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego profilu kształcenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami turystycznego użytkowania obszarów wiejskich
Treści programoweT-A-1Przygotowanie gospodarstwa do prowadzenia działalności agroturystycznej.
T-A-2Stowarzyszenia agroturystyczne funkcjonujące w Polsce i wybranych krajach UE.
T-A-3Stan i perspektywy rozwoju agroturystyki w Polsce i innych krajach.
T-A-4Podstawy prawne prowadzenia działalności agroturystycznej. Typologia gospodarstw agroturystycznych. Nabywca usług agroturystycznych. Wioski i szlaki tematyczne.
T-W-2Skutki rozwoju agroturystyki w odniesieniu do obszarów wiejskich i ich stałych mieszkańców. Instytucjonalne warunki rozwoju agroturystyki w Polsce. Szkolenie kadr dla potrzeb agroturystyki, rola samorządów lokalnych i ośrodków doradztwa rolniczego w promowaniu działalności agroturystycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie nad sporządzaniem projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy tworzenia produktu agroturystycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRWZR_10A_PD-RWZR-4_K01prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat; systematycznie wzbogaca wiedzę zawodowa i kształtuje umiejętności dążąc do profesjonalizmu; wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_K02prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat; systematycznie wzbogaca wiedzę zawodowa i kształtuje umiejętności dążąc do profesjonalizmu; wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami turystycznego użytkowania obszarów wiejskich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie nad sporządzaniem projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną świadomość przedsiębiorczego działania
3,5
4,0
4,5
5,0