Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Psychologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Psychologia zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 0,60,60zaliczenie
wykładyW1 16 0,40,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza humanistyczno- społeczna na poziomie adekwatnym do roku studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student uzyska wierzę dotyczą podstaw psychologii zwierząt, nabędzie umiejętność oceny stanu emocjonalnego zwierząt i sposobów komunikacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1KOmunikacja w świecie zwierząt. Systemy komunikacji psów, znaczenie znajomości komunikacji i pozawerbalnej i werbalnej w aspekcie relacji z człowiekiem i osobnikami swojego gatunku.4
T-L-2Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Podstawowe metody szkolenia i korekty zachowania. Testy inteligencji psów.4
T-L-3Testy predyspozycji psychicznych psów.2
10
wykłady
T-W-1Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek i badań nad zachowaniem zwierząt. Etologia, behawior, psychologia zwierząt - definicja i zakres badań. Kompetencje i kształcenie psychologa zwierzęcego i behawiorysty.4
T-W-2Czy zwierzęta mają umysły? Rola popędów, instynktów i emocji w kształtowaniu zachowania. Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt.4
T-W-3Życie społeczne zwierząt. Rozwój psychiczny wybranych gatunków zwierząt. Znaczenie prawidłowej socjalizacji poszczególnych gatunków w kształtowaniu psychiki.4
T-W-4Zwierzęca "osobowość". Charakter i temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa.4
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2praca własna studenta8
18
wykłady
A-W-1praca własna studenta0
A-W-2uczestrnictwo w zajęciach12
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena podsumowująca: konspekt zaliczeniowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B23_W01
student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt
Kn_1P_W17, Kn_1P_W08, Kn_1P_W20C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B23_U01
student prawidłowo interpretuje sygnały werbalne i niewerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt
Kn_1P_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B23_K01
student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka
Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-1T-L-1, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-L-2M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B23_W01
student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt
2,0
3,0student w stopniu podstawowym definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt nie popełniając istotnych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B23_U01
student prawidłowo interpretuje sygnały werbalne i niewerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt
2,0
3,0student interpretuje sygnały werbalne i niewerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B23_K01
student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt., PWN, Warszawa, 2007
  2. Coren S., Inteligencja psów, Książka i Wiedza, 2001
  3. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2002
  4. Coren S., Jak rozmawiać z psem, Galaktyka, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Skorupski K., Psychologia treningu koni, PWRiL, Warszawa, 2006
  2. Kaleta T, Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki., SGGW, Warszawa, 2003
  3. Blendinger W., Wstęp do psychologii konia, ZSP Zakład Treningowy Koni, Zbrosławice, 1984
  4. Monkiewicz J., Rogowska K., Wajdzik J., Kynologia. Wiedza o psie, Wyd. UWP, Wrocaw, 2011
  5. Dehasse J., Agresja u psów, Galaktyka, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1KOmunikacja w świecie zwierząt. Systemy komunikacji psów, znaczenie znajomości komunikacji i pozawerbalnej i werbalnej w aspekcie relacji z człowiekiem i osobnikami swojego gatunku.4
T-L-2Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Podstawowe metody szkolenia i korekty zachowania. Testy inteligencji psów.4
T-L-3Testy predyspozycji psychicznych psów.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek i badań nad zachowaniem zwierząt. Etologia, behawior, psychologia zwierząt - definicja i zakres badań. Kompetencje i kształcenie psychologa zwierzęcego i behawiorysty.4
T-W-2Czy zwierzęta mają umysły? Rola popędów, instynktów i emocji w kształtowaniu zachowania. Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt.4
T-W-3Życie społeczne zwierząt. Rozwój psychiczny wybranych gatunków zwierząt. Znaczenie prawidłowej socjalizacji poszczególnych gatunków w kształtowaniu psychiki.4
T-W-4Zwierzęca "osobowość". Charakter i temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa.4
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2praca własna studenta8
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1praca własna studenta0
A-W-2uczestrnictwo w zajęciach12
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B23_W01student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W17Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1student uzyska wierzę dotyczą podstaw psychologii zwierząt, nabędzie umiejętność oceny stanu emocjonalnego zwierząt i sposobów komunikacji
Treści programoweT-W-2Czy zwierzęta mają umysły? Rola popędów, instynktów i emocji w kształtowaniu zachowania. Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt.
T-W-1Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek i badań nad zachowaniem zwierząt. Etologia, behawior, psychologia zwierząt - definicja i zakres badań. Kompetencje i kształcenie psychologa zwierzęcego i behawiorysty.
T-W-4Zwierzęca "osobowość". Charakter i temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa.
T-W-3Życie społeczne zwierząt. Rozwój psychiczny wybranych gatunków zwierząt. Znaczenie prawidłowej socjalizacji poszczególnych gatunków w kształtowaniu psychiki.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt nie popełniając istotnych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B23_U01student prawidłowo interpretuje sygnały werbalne i niewerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Cel przedmiotuC-1student uzyska wierzę dotyczą podstaw psychologii zwierząt, nabędzie umiejętność oceny stanu emocjonalnego zwierząt i sposobów komunikacji
Treści programoweT-L-1KOmunikacja w świecie zwierząt. Systemy komunikacji psów, znaczenie znajomości komunikacji i pozawerbalnej i werbalnej w aspekcie relacji z człowiekiem i osobnikami swojego gatunku.
T-L-2Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Podstawowe metody szkolenia i korekty zachowania. Testy inteligencji psów.
T-L-3Testy predyspozycji psychicznych psów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: konspekt zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student interpretuje sygnały werbalne i niewerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B23_K01student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1student uzyska wierzę dotyczą podstaw psychologii zwierząt, nabędzie umiejętność oceny stanu emocjonalnego zwierząt i sposobów komunikacji
Treści programoweT-L-1KOmunikacja w świecie zwierząt. Systemy komunikacji psów, znaczenie znajomości komunikacji i pozawerbalnej i werbalnej w aspekcie relacji z człowiekiem i osobnikami swojego gatunku.
T-W-2Czy zwierzęta mają umysły? Rola popędów, instynktów i emocji w kształtowaniu zachowania. Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt.
T-W-1Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek i badań nad zachowaniem zwierząt. Etologia, behawior, psychologia zwierząt - definicja i zakres badań. Kompetencje i kształcenie psychologa zwierzęcego i behawiorysty.
T-W-4Zwierzęca "osobowość". Charakter i temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa.
T-W-3Życie społeczne zwierząt. Rozwój psychiczny wybranych gatunków zwierząt. Znaczenie prawidłowej socjalizacji poszczególnych gatunków w kształtowaniu psychiki.
T-L-2Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Podstawowe metody szkolenia i korekty zachowania. Testy inteligencji psów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0