Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Alternatywne metody żywienia psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Alternatywne metody żywienia psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 20 1,50,60zaliczenie
wykładyW4 10 0,50,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy żywienia zwierząt
W-2Rola składników odżywczych i antyodżywczych w żywieniu zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zasadami pokrycia zapotrzebowania zwierzęcia na energię i składniki odżywcze w zależności od metody żywienia psów, z zasadami doboru sposobu karmienia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pokarmy przygotowywane bezpośrednio przez właściciela. Zasady układania diet domowych6
T-L-2Zasady diety BARF5
T-L-3Dieta dostosowana do rasy9
20
wykłady
T-W-1Surowce wykorzystywane w dietach domowych, Pokarmy surowe i dieta BARF a tradycyjne żywienie psów4
T-W-2Diety wegetariańskie. Karmy holistyczne, organiczne, naturalne4
T-W-3Schematy karmienia a zachowania żywieniowe psów2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-3uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
44
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu2
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia wykładów3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium cząstkowe
S-2Ocena formująca: aktywność studenta
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
S-5Ocena formująca: Aktywna postawa w rozwiązywaniu problemu żywieniowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C18.5_W01
student zna zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem w zależności od metody karmienia psów
Kn_1P_W12C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-2, M-1S-4, S-3
Kn_1P_C18.5_W02
Wymienia skład chemiczny, substancje czynne i antyodżywcze zawarte w roślinach, charakteryzuje ich wykorzystanie w dietetyce psów
Kn_1P_W14C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-2, M-1S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C18.5_U01
Student potrafi opracować zapotrzebowanie na energię i składniki pokarmowe niezależnie od metody żywienia
Kn_1P_U05C-1T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-2S-1, S-4, S-2
Kn_1P_C18.5_U02
Student umie dobrać właściwy sposób żywienia dla danej rasy psów
Kn_1P_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-2S-1, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C18.5_K01
Ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie w kontekście zmieniających się potrzeb rynku pracy oraz panującej na nim konkurencji
Kn_1P_K03C-1T-L-1M-3S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C18.5_W01
student zna zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem w zależności od metody karmienia psów
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawidłowego żywienia w zależności od metody karmienia psów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C18.5_W02
Wymienia skład chemiczny, substancje czynne i antyodżywcze zawarte w roślinach, charakteryzuje ich wykorzystanie w dietetyce psów
2,0
3,0student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C18.5_U01
Student potrafi opracować zapotrzebowanie na energię i składniki pokarmowe niezależnie od metody żywienia
2,0
3,0student w dostateczny sposób potrafi opracować zapotrzebowanie na energię i składniki pokarmowe niezależnie od metody żywienia
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C18.5_U02
Student umie dobrać właściwy sposób żywienia dla danej rasy psów
2,0
3,0student radzi sobie w stopniu podstawowym z doborem właściwego żywienia dla dalej rasy psów, popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C18.5_K01
Ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie w kontekście zmieniających się potrzeb rynku pracy oraz panującej na nim konkurencji
2,0
3,0Ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie w kontekście zmieniających się potrzeb rynku pracy oraz panującej na nim konkurencji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Ceregrzyn, R. Lechowski, B. Barszczewska, Podstawy żywienia psów i kotów, Elservier Urban & Partner, Wrocław, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pokarmy przygotowywane bezpośrednio przez właściciela. Zasady układania diet domowych6
T-L-2Zasady diety BARF5
T-L-3Dieta dostosowana do rasy9
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Surowce wykorzystywane w dietach domowych, Pokarmy surowe i dieta BARF a tradycyjne żywienie psów4
T-W-2Diety wegetariańskie. Karmy holistyczne, organiczne, naturalne4
T-W-3Schematy karmienia a zachowania żywieniowe psów2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-3uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu2
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia wykładów3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C18.5_W01student zna zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem w zależności od metody karmienia psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W12Zna zasady i techniki żywienia zwierząt oraz metody produkcji karm
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami pokrycia zapotrzebowania zwierzęcia na energię i składniki odżywcze w zależności od metody żywienia psów, z zasadami doboru sposobu karmienia
Treści programoweT-W-1Surowce wykorzystywane w dietach domowych, Pokarmy surowe i dieta BARF a tradycyjne żywienie psów
T-W-2Diety wegetariańskie. Karmy holistyczne, organiczne, naturalne
T-W-3Schematy karmienia a zachowania żywieniowe psów
T-L-1Pokarmy przygotowywane bezpośrednio przez właściciela. Zasady układania diet domowych
T-L-2Zasady diety BARF
T-L-3Dieta dostosowana do rasy
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Prezentacja multimedialna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawidłowego żywienia w zależności od metody karmienia psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C18.5_W02Wymienia skład chemiczny, substancje czynne i antyodżywcze zawarte w roślinach, charakteryzuje ich wykorzystanie w dietetyce psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W14Wymienia skład chemiczny, substancje czynne i antyodżywcze zawarte w surowcach do produkcji karm
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami pokrycia zapotrzebowania zwierzęcia na energię i składniki odżywcze w zależności od metody żywienia psów, z zasadami doboru sposobu karmienia
Treści programoweT-W-1Surowce wykorzystywane w dietach domowych, Pokarmy surowe i dieta BARF a tradycyjne żywienie psów
T-W-2Diety wegetariańskie. Karmy holistyczne, organiczne, naturalne
T-W-3Schematy karmienia a zachowania żywieniowe psów
T-L-1Pokarmy przygotowywane bezpośrednio przez właściciela. Zasady układania diet domowych
T-L-2Zasady diety BARF
T-L-3Dieta dostosowana do rasy
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Prezentacja multimedialna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C18.5_U01Student potrafi opracować zapotrzebowanie na energię i składniki pokarmowe niezależnie od metody żywienia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U05Ocenia potrzeby pokarmowe psów i innych zwierząt udomowionych; bilansuje energię całkowitą i metaboliczną oraz ocenia poszczególne substancje odżywcze komponentów diet, określa idealną masę ciała, wykonuje punktową ocenę kondycji psa, potrafi wytwarzać karmy oraz szacuje ich jakość i wartość pokarmową
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami pokrycia zapotrzebowania zwierzęcia na energię i składniki odżywcze w zależności od metody żywienia psów, z zasadami doboru sposobu karmienia
Treści programoweT-W-2Diety wegetariańskie. Karmy holistyczne, organiczne, naturalne
T-L-1Pokarmy przygotowywane bezpośrednio przez właściciela. Zasady układania diet domowych
T-L-2Zasady diety BARF
T-L-3Dieta dostosowana do rasy
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium cząstkowe
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
S-2Ocena formująca: aktywność studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w dostateczny sposób potrafi opracować zapotrzebowanie na energię i składniki pokarmowe niezależnie od metody żywienia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C18.5_U02Student umie dobrać właściwy sposób żywienia dla danej rasy psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U05Ocenia potrzeby pokarmowe psów i innych zwierząt udomowionych; bilansuje energię całkowitą i metaboliczną oraz ocenia poszczególne substancje odżywcze komponentów diet, określa idealną masę ciała, wykonuje punktową ocenę kondycji psa, potrafi wytwarzać karmy oraz szacuje ich jakość i wartość pokarmową
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami pokrycia zapotrzebowania zwierzęcia na energię i składniki odżywcze w zależności od metody żywienia psów, z zasadami doboru sposobu karmienia
Treści programoweT-W-1Surowce wykorzystywane w dietach domowych, Pokarmy surowe i dieta BARF a tradycyjne żywienie psów
T-W-2Diety wegetariańskie. Karmy holistyczne, organiczne, naturalne
T-W-3Schematy karmienia a zachowania żywieniowe psów
T-L-1Pokarmy przygotowywane bezpośrednio przez właściciela. Zasady układania diet domowych
T-L-2Zasady diety BARF
T-L-3Dieta dostosowana do rasy
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium cząstkowe
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
S-2Ocena formująca: aktywność studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student radzi sobie w stopniu podstawowym z doborem właściwego żywienia dla dalej rasy psów, popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C18.5_K01Ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie w kontekście zmieniających się potrzeb rynku pracy oraz panującej na nim konkurencji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami pokrycia zapotrzebowania zwierzęcia na energię i składniki odżywcze w zależności od metody żywienia psów, z zasadami doboru sposobu karmienia
Treści programoweT-L-1Pokarmy przygotowywane bezpośrednio przez właściciela. Zasady układania diet domowych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Aktywna postawa w rozwiązywaniu problemu żywieniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie w kontekście zmieniających się potrzeb rynku pracy oraz panującej na nim konkurencji
3,5
4,0
4,5
5,0