Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Kierunki użytkowania psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Kierunki użytkowania psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jędrzejczak <Malgorzata_Jedrzejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 16 1,50,60zaliczenie
wykładyW1 10 0,50,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii, w tym fizjologii, psów
W-2Znajomość typów użytkowych i ras psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przybliżenie praktycznych zagadnień związanych z szeroko pojętym użytkowaniem psów
C-2Wskazanie możliwości wykorzystania psów w służbie człowieka, sporcie, rekreacji oraz rehabilitacji osób niepełnosprawnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wybrane elementy szkolenia psów użytkowych (praca psa zaganiającego i stróżującego, praca w sztucznej norze, na farbie, świeżym i zimnym tropie, w zagrodzie dziczej, w zaprzęgu, cani-crossie, agility, itp.)8
T-L-2Użytkowanie sportowe psów. Trening z grupą psów sportowych startujących w różnych dyscyplinach kynologicznych np. agility, frisbee, mondioring, flyball, obedience, IPO, PT, BH.8
16
wykłady
T-W-1Pojęcie psa użytkowego i pracującego Psy myśliwskie (gończe, wystawiające, płochacze, norowce, dzikarze, aportery) Psy pasterskie i owczarskie2
T-W-2Psy dla osób niepełnosprawnych (przewodnicy niewidomych, inwalidów, osób słabo słyszących, psy terapeuci) Psy ratownicze (psy lawinowe, ratujące z katastrof i ratownictwa wodnego)2
T-W-3Psy w służbach mundurowych. Psy w słuzbie więziennej, strazy granicznej, żandarmerii wojskowej i policji (psy patrolowe, psy do wykrywania materiałów wybuchowych i broni, tropiące, psy do wykrywania zwłok ludzkich i narkotyków)2
T-W-4Psy stróżujące i obronne Psy bojowe Psy zaprzęgowe Psy wyścigowe Psy towarzyszące Psy w sporcie i rekreakcji Psy wojny2
T-W-5Tytuły (CACIT i Res-CACIT), nagrody i wyróżnienia Asystenci i sędziowie prób pracy (zasady, organizacja, regulamin)2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Samodzielne studiowanie pismiennictwa15
A-L-3Przygotowanie się do praktycznego zaliczenia ćwiczeń terenowych13
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń1
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa3
A-W-3Pisemne zaliczenie części wykładowej2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia terenowe z udziałem psów użytkowych
M-3Zajęcia z wykorzystaniem metod aktywizujących

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta w czasie trwania zajęć, jego zaangażowanie, stosunek do psa, dokładność i cierpliwość w wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian z z części teoretycznej i praktycznej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C05_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą kierunków użytkowania psów
Kn_1P_W03, Kn_1P_W19, Kn_1P_W13, Kn_1P_W05, Kn_1P_W08, Kn_1P_W20, Kn_1P_W22, Kn_1P_W23C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C05_U01
Dzięki poprawnej ocenie charakteru, temperamentu i usposobienia psa student potrafi określić predyspozycje psa do kierunku szkolenia; posiada podstawowe umiejętności szkolenia psów, potrafi prawidłowo wykorzystać metody werbalne i pozawerbalne, zna techniki szkolenia, potrafi dobrać i odpowiednio wykorzystać narzędzia i instrumenty szkoleniowe
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U09, Kn_1P_U13, Kn_1P_U12C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C05_K01
Student nabędzie wrażliwości i empatii na potrzeby psa w czasie jego szkolenia oraz użytkowania
Kn_1P_K03, Kn_1P_K07, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C05_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą kierunków użytkowania psów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą kierunków użytkowania psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C05_U01
Dzięki poprawnej ocenie charakteru, temperamentu i usposobienia psa student potrafi określić predyspozycje psa do kierunku szkolenia; posiada podstawowe umiejętności szkolenia psów, potrafi prawidłowo wykorzystać metody werbalne i pozawerbalne, zna techniki szkolenia, potrafi dobrać i odpowiednio wykorzystać narzędzia i instrumenty szkoleniowe
2,0
3,0Student potrafi określić predyspozycje psa do kierunku szkolenia; posiada podstawowe umiejętności szkolenia psów, potrafi prawidłowo wykorzystać metody werbalne i pozawerbalne, zna techniki szkolenia, potrafi dobrać i odpowiednio wykorzystać narzędzia i instrumenty szkoleniowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C05_K01
Student nabędzie wrażliwości i empatii na potrzeby psa w czasie jego szkolenia oraz użytkowania
2,0
3,0Student wykazuje wrażliwość i empatię na potrzeby psa w czasie jego szkolenia oraz użytkowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Miller Pat, Nasz wierny przyjaciel pies: metody wzmocnienia psów w treningu, Książka i Wiedza, Warszawa, 2005
  2. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
  3. Horowitz Alexandra, Oczami psa. Co psy wiedzą, czują i widzą, CZARNA OWCA, 2011
  4. Räber H., Encyklopedia psów rasowych, MULTICO, Warszawa, 2000
  5. Willis M.B., Poradnik dla hodowców psów. Genetyka w praktyce, PWRiL, Warszawa, 2000
  6. b.a., Regulamin Sędziów Kynologicznych, Regulamin Wystaw Psów Rasowych, Regulamin Wystaw Championów, Wydane nakładem Związku Kynologicznego w Polsce, Warszawa, 2005
  7. Donaldson Jean, Pies i człowiek, GALAKTYKA, Łódź, 2007
  8. Mrzewińska Zofia, Po obu końcach smyczy, ERGOS, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Coren Stanley, Jak rozmawiać z psem: doskonalenie sztuki porozumiewania się, GALAKTYKA, Łódź, 2004
  2. Morris D, Dlaczego pies merda ogonem, Książka i Wiedza, Warszawa, 1995
  3. Case P.Linda, Pies zachowanie, żywienie i zdrowie, GALAKTYKA, Łódź, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wybrane elementy szkolenia psów użytkowych (praca psa zaganiającego i stróżującego, praca w sztucznej norze, na farbie, świeżym i zimnym tropie, w zagrodzie dziczej, w zaprzęgu, cani-crossie, agility, itp.)8
T-L-2Użytkowanie sportowe psów. Trening z grupą psów sportowych startujących w różnych dyscyplinach kynologicznych np. agility, frisbee, mondioring, flyball, obedience, IPO, PT, BH.8
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie psa użytkowego i pracującego Psy myśliwskie (gończe, wystawiające, płochacze, norowce, dzikarze, aportery) Psy pasterskie i owczarskie2
T-W-2Psy dla osób niepełnosprawnych (przewodnicy niewidomych, inwalidów, osób słabo słyszących, psy terapeuci) Psy ratownicze (psy lawinowe, ratujące z katastrof i ratownictwa wodnego)2
T-W-3Psy w służbach mundurowych. Psy w słuzbie więziennej, strazy granicznej, żandarmerii wojskowej i policji (psy patrolowe, psy do wykrywania materiałów wybuchowych i broni, tropiące, psy do wykrywania zwłok ludzkich i narkotyków)2
T-W-4Psy stróżujące i obronne Psy bojowe Psy zaprzęgowe Psy wyścigowe Psy towarzyszące Psy w sporcie i rekreakcji Psy wojny2
T-W-5Tytuły (CACIT i Res-CACIT), nagrody i wyróżnienia Asystenci i sędziowie prób pracy (zasady, organizacja, regulamin)2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Samodzielne studiowanie pismiennictwa15
A-L-3Przygotowanie się do praktycznego zaliczenia ćwiczeń terenowych13
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa3
A-W-3Pisemne zaliczenie części wykładowej2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C05_W01Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą kierunków użytkowania psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu systematyki i taksonomii Prokaryota i Eukaryota w zakresie opisu faktograficznego oraz rekonstrukcji filogenetycznej, a także ich budowy, rozwoju, rozmnażania, występowania oraz znaczenia biologicznego i gospodarczego
Kn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Kn_1P_W23Posiada wiedzę o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przybliżenie praktycznych zagadnień związanych z szeroko pojętym użytkowaniem psów
C-2Wskazanie możliwości wykorzystania psów w służbie człowieka, sporcie, rekreacji oraz rehabilitacji osób niepełnosprawnych
Treści programoweT-W-1Pojęcie psa użytkowego i pracującego Psy myśliwskie (gończe, wystawiające, płochacze, norowce, dzikarze, aportery) Psy pasterskie i owczarskie
T-W-2Psy dla osób niepełnosprawnych (przewodnicy niewidomych, inwalidów, osób słabo słyszących, psy terapeuci) Psy ratownicze (psy lawinowe, ratujące z katastrof i ratownictwa wodnego)
T-W-5Tytuły (CACIT i Res-CACIT), nagrody i wyróżnienia Asystenci i sędziowie prób pracy (zasady, organizacja, regulamin)
T-W-3Psy w służbach mundurowych. Psy w słuzbie więziennej, strazy granicznej, żandarmerii wojskowej i policji (psy patrolowe, psy do wykrywania materiałów wybuchowych i broni, tropiące, psy do wykrywania zwłok ludzkich i narkotyków)
T-W-4Psy stróżujące i obronne Psy bojowe Psy zaprzęgowe Psy wyścigowe Psy towarzyszące Psy w sporcie i rekreakcji Psy wojny
T-L-1Wybrane elementy szkolenia psów użytkowych (praca psa zaganiającego i stróżującego, praca w sztucznej norze, na farbie, świeżym i zimnym tropie, w zagrodzie dziczej, w zaprzęgu, cani-crossie, agility, itp.)
T-L-2Użytkowanie sportowe psów. Trening z grupą psów sportowych startujących w różnych dyscyplinach kynologicznych np. agility, frisbee, mondioring, flyball, obedience, IPO, PT, BH.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia terenowe z udziałem psów użytkowych
M-3Zajęcia z wykorzystaniem metod aktywizujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta w czasie trwania zajęć, jego zaangażowanie, stosunek do psa, dokładność i cierpliwość w wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian z z części teoretycznej i praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą kierunków użytkowania psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C05_U01Dzięki poprawnej ocenie charakteru, temperamentu i usposobienia psa student potrafi określić predyspozycje psa do kierunku szkolenia; posiada podstawowe umiejętności szkolenia psów, potrafi prawidłowo wykorzystać metody werbalne i pozawerbalne, zna techniki szkolenia, potrafi dobrać i odpowiednio wykorzystać narzędzia i instrumenty szkoleniowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U12Potrafi przystosować środowisko zoohigieniczne do potrzeb zwierząt domowych z uwzględnieniem praw i dobrostanu zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przybliżenie praktycznych zagadnień związanych z szeroko pojętym użytkowaniem psów
C-2Wskazanie możliwości wykorzystania psów w służbie człowieka, sporcie, rekreacji oraz rehabilitacji osób niepełnosprawnych
Treści programoweT-W-2Psy dla osób niepełnosprawnych (przewodnicy niewidomych, inwalidów, osób słabo słyszących, psy terapeuci) Psy ratownicze (psy lawinowe, ratujące z katastrof i ratownictwa wodnego)
T-W-5Tytuły (CACIT i Res-CACIT), nagrody i wyróżnienia Asystenci i sędziowie prób pracy (zasady, organizacja, regulamin)
T-W-3Psy w służbach mundurowych. Psy w słuzbie więziennej, strazy granicznej, żandarmerii wojskowej i policji (psy patrolowe, psy do wykrywania materiałów wybuchowych i broni, tropiące, psy do wykrywania zwłok ludzkich i narkotyków)
T-W-4Psy stróżujące i obronne Psy bojowe Psy zaprzęgowe Psy wyścigowe Psy towarzyszące Psy w sporcie i rekreakcji Psy wojny
T-L-1Wybrane elementy szkolenia psów użytkowych (praca psa zaganiającego i stróżującego, praca w sztucznej norze, na farbie, świeżym i zimnym tropie, w zagrodzie dziczej, w zaprzęgu, cani-crossie, agility, itp.)
T-L-2Użytkowanie sportowe psów. Trening z grupą psów sportowych startujących w różnych dyscyplinach kynologicznych np. agility, frisbee, mondioring, flyball, obedience, IPO, PT, BH.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia terenowe z udziałem psów użytkowych
M-3Zajęcia z wykorzystaniem metod aktywizujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta w czasie trwania zajęć, jego zaangażowanie, stosunek do psa, dokładność i cierpliwość w wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian z z części teoretycznej i praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić predyspozycje psa do kierunku szkolenia; posiada podstawowe umiejętności szkolenia psów, potrafi prawidłowo wykorzystać metody werbalne i pozawerbalne, zna techniki szkolenia, potrafi dobrać i odpowiednio wykorzystać narzędzia i instrumenty szkoleniowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C05_K01Student nabędzie wrażliwości i empatii na potrzeby psa w czasie jego szkolenia oraz użytkowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przybliżenie praktycznych zagadnień związanych z szeroko pojętym użytkowaniem psów
C-2Wskazanie możliwości wykorzystania psów w służbie człowieka, sporcie, rekreacji oraz rehabilitacji osób niepełnosprawnych
Treści programoweT-W-2Psy dla osób niepełnosprawnych (przewodnicy niewidomych, inwalidów, osób słabo słyszących, psy terapeuci) Psy ratownicze (psy lawinowe, ratujące z katastrof i ratownictwa wodnego)
T-W-3Psy w służbach mundurowych. Psy w słuzbie więziennej, strazy granicznej, żandarmerii wojskowej i policji (psy patrolowe, psy do wykrywania materiałów wybuchowych i broni, tropiące, psy do wykrywania zwłok ludzkich i narkotyków)
T-W-4Psy stróżujące i obronne Psy bojowe Psy zaprzęgowe Psy wyścigowe Psy towarzyszące Psy w sporcie i rekreakcji Psy wojny
T-L-1Wybrane elementy szkolenia psów użytkowych (praca psa zaganiającego i stróżującego, praca w sztucznej norze, na farbie, świeżym i zimnym tropie, w zagrodzie dziczej, w zaprzęgu, cani-crossie, agility, itp.)
T-L-2Użytkowanie sportowe psów. Trening z grupą psów sportowych startujących w różnych dyscyplinach kynologicznych np. agility, frisbee, mondioring, flyball, obedience, IPO, PT, BH.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia terenowe z udziałem psów użytkowych
M-3Zajęcia z wykorzystaniem metod aktywizujących
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta w czasie trwania zajęć, jego zaangażowanie, stosunek do psa, dokładność i cierpliwość w wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje wrażliwość i empatię na potrzeby psa w czasie jego szkolenia oraz użytkowania
3,5
4,0
4,5
5,0