Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Odchów szczeniąt w aspekcie prawidłowego i zaburzonego rozwoju:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Odchów szczeniąt w aspekcie prawidłowego i zaburzonego rozwoju
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 4 1,00,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 4 0,60,30zaliczenie
laboratoriaL5 2 0,40,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z biologii ssaków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi prawidłowego odchowu szczeniąt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Prawidłowy i zakłócony przebieg okresu laktacji u suk przyczyny zaburzeń1
T-A-2Sztuczny odchów szczeniąt - analiza składu mleka samic psowatych1
T-A-3Zabiegi porządkowe i pielęgnacyjne w okresie odchowu.2
4
laboratoria
T-L-1Zaburzenia rozwojowe szczeniąt1
T-L-2Żywienie szczeniąt w okresie odchowu z uwzględnieniem przypadków zaburzeń zdrowotnych1
2
wykłady
T-W-1Prawidłowy przebieg odchowu szczeniąt - formy opieki rodzicielskiej1
T-W-2Czynniki matczyne i środowiskowe mające wpływ na prawidłowy odchów szczeniąt1
T-W-3Odchów szczeniąt w aspekcie fizjologicznej niedojrzałości neonatalnej1
T-W-4Przyczyny upadków szczeniąt w okresie neonatalnym1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2Przygotowanie do kolokwium14
18
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach2
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia10
12
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie do zajęć14
A-W-3Przygotowanie do kolokwium10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wyjaśnienie zagadnień
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności pracy indywidualnej i grupowej studenta
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C34.2_W01
Student zna przebieg okresu odchowu szczeniąt
Kn_1P_W08, Kn_1P_W20, Kn_1P_W22, Kn_1P_W23C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-L-2M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C34.2_U01
Student potrafi rozpoznać nieprawidłowości okresu odchowu i przwidłowo na nie reagować
Kn_1P_U04, Kn_1P_U10, Kn_1P_U03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-L-2M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C34.2_K01
Student ma świadomość zagrożeń okresu odchowu szczeniąt i wie jak reagować w różnych sytuacjach
Kn_1P_K03, Kn_1P_K04, Kn_1P_K07, Kn_1P_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-L-2M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C34.2_W01
Student zna przebieg okresu odchowu szczeniąt
2,0
3,0Student zna przebieg okresu odchowu szczeniąt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C34.2_U01
Student potrafi rozpoznać nieprawidłowości okresu odchowu i przwidłowo na nie reagować
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać nieprawidłowości okresu odchowu i prawidłowo na nie reagować
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C34.2_K01
Student ma świadomość zagrożeń okresu odchowu szczeniąt i wie jak reagować w różnych sytuacjach
2,0
3,0Student ma świdomość zagrożeń okresu odchowu szczeniąt i wie jak reagować w różnych sytuacjach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Dubiel, Rozród psów, Wydaw. UP we Wrcławiu, Wrocław, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Prawidłowy i zakłócony przebieg okresu laktacji u suk przyczyny zaburzeń1
T-A-2Sztuczny odchów szczeniąt - analiza składu mleka samic psowatych1
T-A-3Zabiegi porządkowe i pielęgnacyjne w okresie odchowu.2
4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zaburzenia rozwojowe szczeniąt1
T-L-2Żywienie szczeniąt w okresie odchowu z uwzględnieniem przypadków zaburzeń zdrowotnych1
2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawidłowy przebieg odchowu szczeniąt - formy opieki rodzicielskiej1
T-W-2Czynniki matczyne i środowiskowe mające wpływ na prawidłowy odchów szczeniąt1
T-W-3Odchów szczeniąt w aspekcie fizjologicznej niedojrzałości neonatalnej1
T-W-4Przyczyny upadków szczeniąt w okresie neonatalnym1
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2Przygotowanie do kolokwium14
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach2
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia10
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie do zajęć14
A-W-3Przygotowanie do kolokwium10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C34.2_W01Student zna przebieg okresu odchowu szczeniąt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Kn_1P_W23Posiada wiedzę o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi prawidłowego odchowu szczeniąt
Treści programoweT-W-1Prawidłowy przebieg odchowu szczeniąt - formy opieki rodzicielskiej
T-W-2Czynniki matczyne i środowiskowe mające wpływ na prawidłowy odchów szczeniąt
T-W-4Przyczyny upadków szczeniąt w okresie neonatalnym
T-W-3Odchów szczeniąt w aspekcie fizjologicznej niedojrzałości neonatalnej
T-A-3Zabiegi porządkowe i pielęgnacyjne w okresie odchowu.
T-A-1Prawidłowy i zakłócony przebieg okresu laktacji u suk przyczyny zaburzeń
T-A-2Sztuczny odchów szczeniąt - analiza składu mleka samic psowatych
T-L-1Zaburzenia rozwojowe szczeniąt
T-L-2Żywienie szczeniąt w okresie odchowu z uwzględnieniem przypadków zaburzeń zdrowotnych
Metody nauczaniaM-2Wyjaśnienie zagadnień
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności pracy indywidualnej i grupowej studenta
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna przebieg okresu odchowu szczeniąt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C34.2_U01Student potrafi rozpoznać nieprawidłowości okresu odchowu i przwidłowo na nie reagować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U10Potrafi zastosować podstawowe metody i zasady monitorowania oraz kierowania procesami rozrodu zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi prawidłowego odchowu szczeniąt
Treści programoweT-W-1Prawidłowy przebieg odchowu szczeniąt - formy opieki rodzicielskiej
T-W-2Czynniki matczyne i środowiskowe mające wpływ na prawidłowy odchów szczeniąt
T-W-4Przyczyny upadków szczeniąt w okresie neonatalnym
T-W-3Odchów szczeniąt w aspekcie fizjologicznej niedojrzałości neonatalnej
T-A-3Zabiegi porządkowe i pielęgnacyjne w okresie odchowu.
T-A-1Prawidłowy i zakłócony przebieg okresu laktacji u suk przyczyny zaburzeń
T-A-2Sztuczny odchów szczeniąt - analiza składu mleka samic psowatych
T-L-1Zaburzenia rozwojowe szczeniąt
T-L-2Żywienie szczeniąt w okresie odchowu z uwzględnieniem przypadków zaburzeń zdrowotnych
Metody nauczaniaM-2Wyjaśnienie zagadnień
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności pracy indywidualnej i grupowej studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać nieprawidłowości okresu odchowu i prawidłowo na nie reagować
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C34.2_K01Student ma świadomość zagrożeń okresu odchowu szczeniąt i wie jak reagować w różnych sytuacjach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi prawidłowego odchowu szczeniąt
Treści programoweT-W-1Prawidłowy przebieg odchowu szczeniąt - formy opieki rodzicielskiej
T-W-2Czynniki matczyne i środowiskowe mające wpływ na prawidłowy odchów szczeniąt
T-W-4Przyczyny upadków szczeniąt w okresie neonatalnym
T-W-3Odchów szczeniąt w aspekcie fizjologicznej niedojrzałości neonatalnej
T-A-3Zabiegi porządkowe i pielęgnacyjne w okresie odchowu.
T-A-1Prawidłowy i zakłócony przebieg okresu laktacji u suk przyczyny zaburzeń
T-A-2Sztuczny odchów szczeniąt - analiza składu mleka samic psowatych
T-L-1Zaburzenia rozwojowe szczeniąt
T-L-2Żywienie szczeniąt w okresie odchowu z uwzględnieniem przypadków zaburzeń zdrowotnych
Metody nauczaniaM-2Wyjaśnienie zagadnień
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności pracy indywidualnej i grupowej studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świdomość zagrożeń okresu odchowu szczeniąt i wie jak reagować w różnych sytuacjach
3,5
4,0
4,5
5,0