Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Neonatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Neonatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 0,60,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,40,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu anatomii zwierząt.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu chemii fizjologicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z odrębnościami funkcjonowania organizmu w okresie neonatalnym w porównaniu do okresu dojrzałości somatycznej.
C-2Poznanie wpływu pourodzeniowej dojrzałości organizmu na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
C-3Nabycie wiedzy o wpływie czynników środowiskowych oddziałujących w okresie pourodzeniowym na tempo wzrostu i rozwoju organizmu oraz jego późniejszą użytkowość.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.1
T-A-2Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.1
T-A-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym. Upowietrznienie płuc. Powierzchnia wymiany gazowej. Regulacja oddychania u noworodków. Niewydolność oddechowa - przyczyny i skutki.Diagnozowanie zaburzeń oddechowych i metody analityczne odstawowych wskaźników biochemicznych krwi. Wartości referencyjne.1
T-A-4Nerkowa regulacja homeostazy. Bilans wodny noworodków. Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych. Nerki jako narząd endokrynny.2
T-A-5Zaburzenia wodno-elektrolitowe noworodków - wybrane zagadnienia praktyczne. Odwodnienie, przewodnienie. Diagnostyka. Zasady monitorowania i terapii.1
T-A-6Termoregulacja w okresie pourodzeniowym. Produkcja ciepła. Ciepłotwórcze działanie pokarmu. Brunatna tkanka tłuszczowa. Zaburzenia termoregulacji.1
T-A-7Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.2
T-A-8Siara, mleko, preparaty mlekozastępcze. Rola bioaktywnych składników siary i mleka (antybakteryjne, immunosupresyjne, wzrostowe i in.). Wpływ matki na odporność noworodka.1
10
wykłady
T-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.2
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.1
T-W-3Hemopoeza w okresie pourodzeniowym. Zmiany w składzie osocza krwi. Zaburzenia hemopoezy.1
T-W-4Odrębności układu krążenia płodu i noworodka. Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi. Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.2
T-W-5Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestniczene w ćwiczeniach.12
A-A-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa dotyczącego tematyki ćwiczeń.20
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej i jej omówienie na zajęciach.10
42
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień omawianych na wykładach.10
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-2Ocena formująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B24.2_W01
Student jest w stanie scharakteryzować i opisać adaptację wybranych narządów noworodka do życia pozamacicznego. Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej.
Kn_1P_W01, Kn_1P_W07, Kn_1P_W08C-2, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B24.2_U02
Student potrafi poprawnie analizować procesy fizjologiczne w okresie neonatalnym oraz z pomocą nauczyciela oceniać wpływ czynników środowiskowych na przebieg tych procesów, a także wyszukiwać dane z piśmiennictwa i innych baz danych.
Kn_1P_U03C-3T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-4, T-A-7M-1, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B24.2_K01
Ma świadomość związku pomiędzy sprawnością adaptacji w okresie pourodzeniowym, a zdrowiem i użytkowością w okresie życia dorosłego. Posiada umiejętnośći twórczego poszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródach i wykorzystywania jej we współpracy z innymi osobami.
Kn_1P_K02, Kn_1P_K03, Kn_1P_K01C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B24.2_W01
Student jest w stanie scharakteryzować i opisać adaptację wybranych narządów noworodka do życia pozamacicznego. Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej.
2,0
3,0Opanował podstawowy materiał programowy. Przyswoił zasadnicze treści programowe. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B24.2_U02
Student potrafi poprawnie analizować procesy fizjologiczne w okresie neonatalnym oraz z pomocą nauczyciela oceniać wpływ czynników środowiskowych na przebieg tych procesów, a także wyszukiwać dane z piśmiennictwa i innych baz danych.
2,0
3,0Student potrafi poprawnie interpretować procesy fizjologiczne w okresie neonatalnym oraz wyszukiwać dane z piśmiennictwa i innych baz danych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B24.2_K01
Ma świadomość związku pomiędzy sprawnością adaptacji w okresie pourodzeniowym, a zdrowiem i użytkowością w okresie życia dorosłego. Posiada umiejętnośći twórczego poszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródach i wykorzystywania jej we współpracy z innymi osobami.
2,0
3,0Wykazuje aktywną postawę i zna zasady etycznego postępowania ze zwierzętami. W niewielkim stopniu potrafi wykorzystać wiedzę do działań aplikacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Skrzypczak W., Stefaniak T., Zabielski R. (red.), Fizjologia noworodka z elementami patofizjologii, PWRiL, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-09-01072-2
  2. Szczapa W. (red.), Neonatologia, PZWL, Warszawa, 2000, ISBN 83-200-2475-7
  3. Monografie (t.1-7), Noworodek a środowisko (t. 7), Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2011, ISBN 978-83-927907-1-6

Literatura dodatkowa

  1. Łozińska D., Twardowska I. (red), Neonatologia, PZWL, Warszawa, 1993, ISBN 83-200-1735-1
  2. Jura Cz., Klag J. (red.), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka (t.1, t.2), PWN, Warszawa, 2005, ISBN 83-01-14463-7

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.1
T-A-2Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.1
T-A-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym. Upowietrznienie płuc. Powierzchnia wymiany gazowej. Regulacja oddychania u noworodków. Niewydolność oddechowa - przyczyny i skutki.Diagnozowanie zaburzeń oddechowych i metody analityczne odstawowych wskaźników biochemicznych krwi. Wartości referencyjne.1
T-A-4Nerkowa regulacja homeostazy. Bilans wodny noworodków. Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych. Nerki jako narząd endokrynny.2
T-A-5Zaburzenia wodno-elektrolitowe noworodków - wybrane zagadnienia praktyczne. Odwodnienie, przewodnienie. Diagnostyka. Zasady monitorowania i terapii.1
T-A-6Termoregulacja w okresie pourodzeniowym. Produkcja ciepła. Ciepłotwórcze działanie pokarmu. Brunatna tkanka tłuszczowa. Zaburzenia termoregulacji.1
T-A-7Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.2
T-A-8Siara, mleko, preparaty mlekozastępcze. Rola bioaktywnych składników siary i mleka (antybakteryjne, immunosupresyjne, wzrostowe i in.). Wpływ matki na odporność noworodka.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.2
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.1
T-W-3Hemopoeza w okresie pourodzeniowym. Zmiany w składzie osocza krwi. Zaburzenia hemopoezy.1
T-W-4Odrębności układu krążenia płodu i noworodka. Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi. Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.2
T-W-5Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestniczene w ćwiczeniach.12
A-A-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa dotyczącego tematyki ćwiczeń.20
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej i jej omówienie na zajęciach.10
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień omawianych na wykładach.10
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B24.2_W01Student jest w stanie scharakteryzować i opisać adaptację wybranych narządów noworodka do życia pozamacicznego. Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu pourodzeniowej dojrzałości organizmu na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
C-1Zapoznanie studentów z odrębnościami funkcjonowania organizmu w okresie neonatalnym w porównaniu do okresu dojrzałości somatycznej.
Treści programoweT-W-4Odrębności układu krążenia płodu i noworodka. Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi. Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-W-5Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.
T-W-3Hemopoeza w okresie pourodzeniowym. Zmiany w składzie osocza krwi. Zaburzenia hemopoezy.
T-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanował podstawowy materiał programowy. Przyswoił zasadnicze treści programowe. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B24.2_U02Student potrafi poprawnie analizować procesy fizjologiczne w okresie neonatalnym oraz z pomocą nauczyciela oceniać wpływ czynników środowiskowych na przebieg tych procesów, a także wyszukiwać dane z piśmiennictwa i innych baz danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Cel przedmiotuC-3Nabycie wiedzy o wpływie czynników środowiskowych oddziałujących w okresie pourodzeniowym na tempo wzrostu i rozwoju organizmu oraz jego późniejszą użytkowość.
Treści programoweT-A-1Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-A-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym. Upowietrznienie płuc. Powierzchnia wymiany gazowej. Regulacja oddychania u noworodków. Niewydolność oddechowa - przyczyny i skutki.Diagnozowanie zaburzeń oddechowych i metody analityczne odstawowych wskaźników biochemicznych krwi. Wartości referencyjne.
T-A-2Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
T-A-5Zaburzenia wodno-elektrolitowe noworodków - wybrane zagadnienia praktyczne. Odwodnienie, przewodnienie. Diagnostyka. Zasady monitorowania i terapii.
T-A-6Termoregulacja w okresie pourodzeniowym. Produkcja ciepła. Ciepłotwórcze działanie pokarmu. Brunatna tkanka tłuszczowa. Zaburzenia termoregulacji.
T-A-8Siara, mleko, preparaty mlekozastępcze. Rola bioaktywnych składników siary i mleka (antybakteryjne, immunosupresyjne, wzrostowe i in.). Wpływ matki na odporność noworodka.
T-A-4Nerkowa regulacja homeostazy. Bilans wodny noworodków. Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych. Nerki jako narząd endokrynny.
T-A-7Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie interpretować procesy fizjologiczne w okresie neonatalnym oraz wyszukiwać dane z piśmiennictwa i innych baz danych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B24.2_K01Ma świadomość związku pomiędzy sprawnością adaptacji w okresie pourodzeniowym, a zdrowiem i użytkowością w okresie życia dorosłego. Posiada umiejętnośći twórczego poszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródach i wykorzystywania jej we współpracy z innymi osobami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z odrębnościami funkcjonowania organizmu w okresie neonatalnym w porównaniu do okresu dojrzałości somatycznej.
Treści programoweT-W-4Odrębności układu krążenia płodu i noworodka. Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi. Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-W-5Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.
T-W-3Hemopoeza w okresie pourodzeniowym. Zmiany w składzie osocza krwi. Zaburzenia hemopoezy.
T-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-2Ocena formująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje aktywną postawę i zna zasady etycznego postępowania ze zwierzętami. W niewielkim stopniu potrafi wykorzystać wiedzę do działań aplikacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0