Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Wybrane zaburzenia zachowania psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Wybrane zaburzenia zachowania psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 6 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotu "Psy rasowe", podstawowa wiedza z zakresu utrzymania i użytkowania psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student nabędzie wiedzę dotyczącą rozpoznawania wybranych zaburzeń zachowania psów, zasad diagnostyki i zastosowania terapii tradycyjnych i wspomagających.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zmysły i kanały komunikacji psów, komunikacja werbalna i niewerbalna. Rozpoznawanie stanów emocjonalnych i znaczenie znajomości komunikacji w ocenie zachowania psa.1
T-L-2Kiedy zachowanie psa staje się problemem? Prawidłowe i patologiczne zachowania psa. Objawy problemów z zachowaniem psów.Konsultacja psychologiczna/behawioralna1
T-L-3zaburzenia zachowania psów wynikające z braku socjalizacji:syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny -objawy, przyczyny,postepowanie.2
T-L-4Ocena zaburzeń odżywiania i pobierania wody, zaburzenia wydalania. Zachowania agresywne. Objawy, przyczyny, postępowanie.1
T-L-5Znaczenie badań weterynaryjnych w leczeniu zaburzeń zachowania. Diagnostyka wybranych chorób somatycznych i psychosomatycznych powodujących zaburzenia zachowania.1
6
wykłady
T-W-1Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Zachowania nabyte i wrodzone. Znaczenie popędów i instynktów w zachowaniu psów.1
T-W-2Życie społeczne i hierarchia społeczna psa. Rozwój psychiczny szczeniąt. Rola socjalizacji psów w kształtowaniu prawidłowego wzorca zachowania.2
T-W-3Najważniejsze metody postępowania w zaburzeniach zachowania. Podstawowe terapie behawioralne i poznawcze. Terapie farmakologiczne i wspomagające.1
T-W-4Stres i ból. Stan fobiczny, stan lękowy, stan depresyjny, stan dystymiczny, stereotypie behawioralne – objawy, przyczyny, postępowanie.1
T-W-5Zaburzenia snu (hypersomnia, hyposomnia, narkolepsja).Enurezja młodych psów, szczenięce depresje reaktywne, dyscojalizacja pierwotna, lęk derytualizacyjny, fobie społeczne, socjopatie w grupie psów i w grupie pies-człowiek.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia20
A-L-3udział w konsultacjach4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia20
A-W-3udział w konsultacjach4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.2_W01
student zna i opisuje najczęstsze zaburzenia zachowania psów, charakteryzuje ich przyczyny i objawy
Kn_1P_W08, Kn_1P_W20C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.2_U01
student potrafi ocenić prawidłowe zachowania psów i zaburzenia zachowania oraz zproponowac formy terapii
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.2_K01
student ma świadomość znaczenia psów w życiu człowieka i zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego postępowania z psami oraz roli jaką odgrywają właściwe warunki odchowu i utrzymania psów
Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.2_W01
student zna i opisuje najczęstsze zaburzenia zachowania psów, charakteryzuje ich przyczyny i objawy
2,0
3,0student zna i w stopniu podstawowym opisuje najczęstsze zaburzenia zachowania psów, charakteryzuje ich przyczyny i objawy, unikając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.2_U01
student potrafi ocenić prawidłowe zachowania psów i zaburzenia zachowania oraz zproponowac formy terapii
2,0
3,0student potrafi w stopniu podstawowym ocenić prawidłowe zachowania psów i zaburzenia zachowania oraz zaproponować różne formy terapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.2_K01
student ma świadomość znaczenia psów w życiu człowieka i zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego postępowania z psami oraz roli jaką odgrywają właściwe warunki odchowu i utrzymania psów
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia psów w życiu człowieka i zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego postępowania z psami oraz roli jaką odgrywają właściwe warunki odchowu i utrzymania psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Monkiewicz J., Rogowska K., Wajdzik J, Kynologia. Wiedza o psie, Wyd. UWP, Wrocław, 2011, 2011
  2. Fiszdon K., Redlicki M., Podręcznik kynologa, ZKwP, Lublin, 2014, 2014
  3. Case L.P., Pies, zachowanie, żywienie i zdrowie, Galaktyka 2010, 2011
  4. Horwitz, Mills, Medycyna behawioralna psów i kotów, Galaktyka 2016., 2016
  5. Dehasse J, Agresja u psów, Galaktyka 2006, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kania B.F., Fizjologia i farmakoterapia zaburzeń behawioralnych psów i kotów, Wyd. „Wieś Jutra”., Warszawa 2005, 2005
  2. Coren S, Tajemnice psiego umysłu, Galaktyka 2008, 2008
  3. Coren S., Jak rozmawiać z psem, Galaktyka 2014 dodruk, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zmysły i kanały komunikacji psów, komunikacja werbalna i niewerbalna. Rozpoznawanie stanów emocjonalnych i znaczenie znajomości komunikacji w ocenie zachowania psa.1
T-L-2Kiedy zachowanie psa staje się problemem? Prawidłowe i patologiczne zachowania psa. Objawy problemów z zachowaniem psów.Konsultacja psychologiczna/behawioralna1
T-L-3zaburzenia zachowania psów wynikające z braku socjalizacji:syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny -objawy, przyczyny,postepowanie.2
T-L-4Ocena zaburzeń odżywiania i pobierania wody, zaburzenia wydalania. Zachowania agresywne. Objawy, przyczyny, postępowanie.1
T-L-5Znaczenie badań weterynaryjnych w leczeniu zaburzeń zachowania. Diagnostyka wybranych chorób somatycznych i psychosomatycznych powodujących zaburzenia zachowania.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Zachowania nabyte i wrodzone. Znaczenie popędów i instynktów w zachowaniu psów.1
T-W-2Życie społeczne i hierarchia społeczna psa. Rozwój psychiczny szczeniąt. Rola socjalizacji psów w kształtowaniu prawidłowego wzorca zachowania.2
T-W-3Najważniejsze metody postępowania w zaburzeniach zachowania. Podstawowe terapie behawioralne i poznawcze. Terapie farmakologiczne i wspomagające.1
T-W-4Stres i ból. Stan fobiczny, stan lękowy, stan depresyjny, stan dystymiczny, stereotypie behawioralne – objawy, przyczyny, postępowanie.1
T-W-5Zaburzenia snu (hypersomnia, hyposomnia, narkolepsja).Enurezja młodych psów, szczenięce depresje reaktywne, dyscojalizacja pierwotna, lęk derytualizacyjny, fobie społeczne, socjopatie w grupie psów i w grupie pies-człowiek.1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia20
A-L-3udział w konsultacjach4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia20
A-W-3udział w konsultacjach4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C03.2_W01student zna i opisuje najczęstsze zaburzenia zachowania psów, charakteryzuje ich przyczyny i objawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1Student nabędzie wiedzę dotyczącą rozpoznawania wybranych zaburzeń zachowania psów, zasad diagnostyki i zastosowania terapii tradycyjnych i wspomagających.
Treści programoweT-W-1Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Zachowania nabyte i wrodzone. Znaczenie popędów i instynktów w zachowaniu psów.
T-W-2Życie społeczne i hierarchia społeczna psa. Rozwój psychiczny szczeniąt. Rola socjalizacji psów w kształtowaniu prawidłowego wzorca zachowania.
T-W-3Najważniejsze metody postępowania w zaburzeniach zachowania. Podstawowe terapie behawioralne i poznawcze. Terapie farmakologiczne i wspomagające.
T-W-5Zaburzenia snu (hypersomnia, hyposomnia, narkolepsja).Enurezja młodych psów, szczenięce depresje reaktywne, dyscojalizacja pierwotna, lęk derytualizacyjny, fobie społeczne, socjopatie w grupie psów i w grupie pies-człowiek.
T-W-4Stres i ból. Stan fobiczny, stan lękowy, stan depresyjny, stan dystymiczny, stereotypie behawioralne – objawy, przyczyny, postępowanie.
T-L-2Kiedy zachowanie psa staje się problemem? Prawidłowe i patologiczne zachowania psa. Objawy problemów z zachowaniem psów.Konsultacja psychologiczna/behawioralna
T-L-1Zmysły i kanały komunikacji psów, komunikacja werbalna i niewerbalna. Rozpoznawanie stanów emocjonalnych i znaczenie znajomości komunikacji w ocenie zachowania psa.
T-L-4Ocena zaburzeń odżywiania i pobierania wody, zaburzenia wydalania. Zachowania agresywne. Objawy, przyczyny, postępowanie.
T-L-5Znaczenie badań weterynaryjnych w leczeniu zaburzeń zachowania. Diagnostyka wybranych chorób somatycznych i psychosomatycznych powodujących zaburzenia zachowania.
T-L-3zaburzenia zachowania psów wynikające z braku socjalizacji:syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny -objawy, przyczyny,postepowanie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna i w stopniu podstawowym opisuje najczęstsze zaburzenia zachowania psów, charakteryzuje ich przyczyny i objawy, unikając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C03.2_U01student potrafi ocenić prawidłowe zachowania psów i zaburzenia zachowania oraz zproponowac formy terapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Cel przedmiotuC-1Student nabędzie wiedzę dotyczącą rozpoznawania wybranych zaburzeń zachowania psów, zasad diagnostyki i zastosowania terapii tradycyjnych i wspomagających.
Treści programoweT-W-1Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Zachowania nabyte i wrodzone. Znaczenie popędów i instynktów w zachowaniu psów.
T-W-2Życie społeczne i hierarchia społeczna psa. Rozwój psychiczny szczeniąt. Rola socjalizacji psów w kształtowaniu prawidłowego wzorca zachowania.
T-W-3Najważniejsze metody postępowania w zaburzeniach zachowania. Podstawowe terapie behawioralne i poznawcze. Terapie farmakologiczne i wspomagające.
T-W-5Zaburzenia snu (hypersomnia, hyposomnia, narkolepsja).Enurezja młodych psów, szczenięce depresje reaktywne, dyscojalizacja pierwotna, lęk derytualizacyjny, fobie społeczne, socjopatie w grupie psów i w grupie pies-człowiek.
T-W-4Stres i ból. Stan fobiczny, stan lękowy, stan depresyjny, stan dystymiczny, stereotypie behawioralne – objawy, przyczyny, postępowanie.
T-L-2Kiedy zachowanie psa staje się problemem? Prawidłowe i patologiczne zachowania psa. Objawy problemów z zachowaniem psów.Konsultacja psychologiczna/behawioralna
T-L-1Zmysły i kanały komunikacji psów, komunikacja werbalna i niewerbalna. Rozpoznawanie stanów emocjonalnych i znaczenie znajomości komunikacji w ocenie zachowania psa.
T-L-4Ocena zaburzeń odżywiania i pobierania wody, zaburzenia wydalania. Zachowania agresywne. Objawy, przyczyny, postępowanie.
T-L-5Znaczenie badań weterynaryjnych w leczeniu zaburzeń zachowania. Diagnostyka wybranych chorób somatycznych i psychosomatycznych powodujących zaburzenia zachowania.
T-L-3zaburzenia zachowania psów wynikające z braku socjalizacji:syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny -objawy, przyczyny,postepowanie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w stopniu podstawowym ocenić prawidłowe zachowania psów i zaburzenia zachowania oraz zaproponować różne formy terapii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C03.2_K01student ma świadomość znaczenia psów w życiu człowieka i zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego postępowania z psami oraz roli jaką odgrywają właściwe warunki odchowu i utrzymania psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Student nabędzie wiedzę dotyczącą rozpoznawania wybranych zaburzeń zachowania psów, zasad diagnostyki i zastosowania terapii tradycyjnych i wspomagających.
Treści programoweT-W-1Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Zachowania nabyte i wrodzone. Znaczenie popędów i instynktów w zachowaniu psów.
T-W-2Życie społeczne i hierarchia społeczna psa. Rozwój psychiczny szczeniąt. Rola socjalizacji psów w kształtowaniu prawidłowego wzorca zachowania.
T-W-3Najważniejsze metody postępowania w zaburzeniach zachowania. Podstawowe terapie behawioralne i poznawcze. Terapie farmakologiczne i wspomagające.
T-L-2Kiedy zachowanie psa staje się problemem? Prawidłowe i patologiczne zachowania psa. Objawy problemów z zachowaniem psów.Konsultacja psychologiczna/behawioralna
T-L-1Zmysły i kanały komunikacji psów, komunikacja werbalna i niewerbalna. Rozpoznawanie stanów emocjonalnych i znaczenie znajomości komunikacji w ocenie zachowania psa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia psów w życiu człowieka i zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego postępowania z psami oraz roli jaką odgrywają właściwe warunki odchowu i utrzymania psów
3,5
4,0
4,5
5,0