Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
Sylabus przedmiotu Pies w sporcie i rekreacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pies w sporcie i rekreacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Ośrodek szkolenia psów UniwerPSYtet | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jędrzejczak <Malgorzata_Jedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna podstawowe rasy psów i ich użytkowanie |
W-2 | Student zna i rozumie korzyści wynikające z uprawiania aktywności fizycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z możliwościami wykorzystania psa w sporcie kynologicznym i rekreacji, popularyzacja aktywności ruchowej z psem oraz praktyczne uczestnictwo w szkoleniach psów sportowych startujących w zawodach FCI w różnych dyscyplinach oraz psów szkolonych do rekreacji codziennej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena i wstępna selekcja psów do sportu i rekreacji Podstawy motywacji, budowanie elementarnych podstaw pracy ze szczeniakiem | 2 |
T-L-2 | Rozgrzewka przed treningiem oraz prawidłowe zakończenie treningu - zajęcia praktyczna | 2 |
T-L-3 | Trening z grupą psów sportowych startujących w różnych dyscyplinach kynologicznych np. agility, frisbee, mondioring, flyball, obedience, IPO, PT, BH. | 4 |
T-L-4 | Uczestnictwo w zawodach kynologicznych | 4 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie, pies w sporcie a pies w rekreacji, rodzaje sportów kynologicznych. | 2 |
T-W-2 | Regulamin zawodów sportowych FCI i konkursów amatorskich wybranych dyscyplin sportowych | 2 |
T-W-3 | Kryteria doboru psa do sportu i rekreacji. Porozumiewanie się z psem w sporcie i rekreacji, motywacja, koncentracja, stres w pracy z psem. | 1 |
T-W-4 | Rozgrzewka, trening, wypoczynek w szkoleniu sportowym i w rekreacji. Zdrowie, żywienie, higiena psa sportowego i do rekreacji. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | przygotowanie do zaliczenia | 32 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-3 | studiowanie piśmiennictwa | 3 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | metoda praktyczna - pokaz |
M-3 | Metoda eksponujaca - film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej |
S-3 | Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach |
S-4 | Ocena formująca: konsultacje |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kninz_2A_W09.6_W01 Uczeń poprawnie definiuje pojęcia sportu kynologicznego i rekreacji z psem, zna podstawowe dyscypliny sportów kynologicznych i potrafi je scharakteryzować, zna znaczenie rozgrzewki i wypoczynku w treningu z psem. Uczeń zna podstawowe zasady dotyczące zdrowia, żywienia, higieny, komunikacji z pse sportowym i psem do rekreacji. | Kninz_2A_W03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kninz_2A_W09.6_U01 Uczeń potrafi dokonać selekcji psów do sportu i rekreacji, umie zmotywować i utrzymać koncentrację szczeniaka podczas nauki elementarnych podstaw szkoleniowych, potrafi wypełnić formularz zgłoszeniowy na zawody kynologiczne | Kninz_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kninz_2A_W09.6_K01 Uczeń posiada świadomość potrzeby popularyzacji aktywności z psem w ujęciu sportowym i rekreacyjnym, zachowuje ostrożność w ocenie sposobów użytkowania i hodowli psów | Kninz_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-4, T-W-1 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kninz_2A_W09.6_W01 Uczeń poprawnie definiuje pojęcia sportu kynologicznego i rekreacji z psem, zna podstawowe dyscypliny sportów kynologicznych i potrafi je scharakteryzować, zna znaczenie rozgrzewki i wypoczynku w treningu z psem. Uczeń zna podstawowe zasady dotyczące zdrowia, żywienia, higieny, komunikacji z pse sportowym i psem do rekreacji. | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kninz_2A_W09.6_U01 Uczeń potrafi dokonać selekcji psów do sportu i rekreacji, umie zmotywować i utrzymać koncentrację szczeniaka podczas nauki elementarnych podstaw szkoleniowych, potrafi wypełnić formularz zgłoszeniowy na zawody kynologiczne | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kninz_2A_W09.6_K01 Uczeń posiada świadomość potrzeby popularyzacji aktywności z psem w ujęciu sportowym i rekreacyjnym, zachowuje ostrożność w ocenie sposobów użytkowania i hodowli psów | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Joel Herrereos, Każdy pies to potrafi. Sport z psem., DELTA, Warszawa, 1995
- Inki Sjosten, Obedience, GALAKTYKA, Łódź, 2000
- Coren Stanley, Tajemnice psiego umysłu, GALAKTYKA, Łodź, 2005
- McConnell Patricia, Drugi koniec smyczy", GALAKTYKA, Łodź, 2008
Literatura dodatkowa
- Sjosten Inki, Posłuszeństwo na co dzień, GALAKTYKA, 2007
- Horowitz Alexandra, Oczami psa. Co psy wiedzą, czują i widzą, CZARNA OWCA, 2011