Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)

Sylabus przedmiotu Przygotowanie psa do wysiłku fizycznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przygotowanie psa do wysiłku fizycznego
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Ośrodek szkolenia psów UniwerPSYtet
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jędrzejczak <Malgorzata_Jedrzejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość anatomii i fizjologii psa
W-2Znajomość znajomość typów użytkowych i ras psów
W-3Znajomość podstawowych zasad dotyczacych zdrowego żywienia psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przybliżenie studentom zagadnień dotyczących optymalnej sprawności fizycznej poprzez łączenie ćwiczeń, zdrowego odżywiania, zmiany stylu życia i niektórych nawyków u psów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Narzędzia motywacyjne w pracy z psem1
T-L-2Balans między techniką (pokarm) a szybkością (zabawka)1
T-L-3Wartościowanie nagród pokarmowych1
T-L-4Rozgrzewka, trening właściwy, streching1
T-L-5Ćwiczenia ogólnorozwojowe/ Trening wzmacniający.1
T-L-6Budowanie kondycji poprzez aktywność fizyczna u psa1
T-L-7Aktywność u psa seniora1
T-L-8Wybrane rodzaje aktywności fizycznej w praktyce1
8
wykłady
T-W-1Rodzaje aktywności ruchej.2
T-W-2Wybór odpwiedniego rodzaju aktywności fizycznej pod indywidualne potrzeby psa3
T-W-3Przygotowanie psa do aktywności ruchowej.1
T-W-4Aktywność z psem profilaktyką zdrowego stylu życia1
T-W-5Sport wyczynowy a rekreacja z psem.2
T-W-6Ćwiczenia statyczne i dynamiczne.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca indywidualna10
A-W-3Konsultacje10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia terenowe z udziałem psów
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Praktyczne zajęcia z udziałem psa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena studenta podczas całego cyklu zajęć, jego zaangażowanie, stosunek do psa, dokładność w wykonywaniu zadań
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwia cząstkowe z części praktycznej zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_33.4_W01
Student zna podstawowe zagadnienia dotyczace przygotowania psa do wysiłku fizycznego.
Kninz_2A_W07C-1T-L-1, T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_33.4_U01
Student potrafi wykorzystać w praktyce wiedze zdobytą podczas zajęć dotyczącą aktywności fizycznej psów w różnym wieku i typie oraz poprawnie wykorzystuje narzędzia motywacyjne.
Kninz_2A_U03C-1T-L-1, T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_33.4_K01
Student uwrażliwi się na indywidualne potrzeby ruchowe psa oraz wykaże większą empatią w stosunku do psich seniorów.
Kninz_2A_K03C-1T-L-1, T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_33.4_W01
Student zna podstawowe zagadnienia dotyczace przygotowania psa do wysiłku fizycznego.
2,0
3,0Student zna podstawowe zagadnienia dotyczace przygotowania psa do wysiłku fizycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_33.4_U01
Student potrafi wykorzystać w praktyce wiedze zdobytą podczas zajęć dotyczącą aktywności fizycznej psów w różnym wieku i typie oraz poprawnie wykorzystuje narzędzia motywacyjne.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać w praktyce wiedze zdobytą podczas zajęć dotyczącą aktywności fizycznej psów w różnym wieku i typie oraz poprawnie wykorzystuje narzędzia motywacyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_33.4_K01
Student uwrażliwi się na indywidualne potrzeby ruchowe psa oraz wykaże większą empatią w stosunku do psich seniorów.
2,0
3,0Student zna indywidualne potrzeby ruchowe psa oraz wykazuje się większą empatią w stosunku do psich seniorów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sullivan K., Ćwicz razem ze swoim psem. Poradnik zdrowego stylu życia, Bellona, Warszawa, 2009
  2. Miller Pat, Nasz wierny przyjaciel pies: metody wzmocnienia psów w treningu, Książka i Wiedza, Warszawa, 2005
  3. Mrzewińska Zofia, Po obu końcach smyczy, ERGOS, 2002
  4. Case P.Linda, Pies zachowanie, żywienie i zdrowie, GALAKTYKA, Łódź, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Coren Stanley, Jak rozmawiać z psem: doskonalenie sztuki porozumiewania się, GALAKTYKA, Łódź, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Narzędzia motywacyjne w pracy z psem1
T-L-2Balans między techniką (pokarm) a szybkością (zabawka)1
T-L-3Wartościowanie nagród pokarmowych1
T-L-4Rozgrzewka, trening właściwy, streching1
T-L-5Ćwiczenia ogólnorozwojowe/ Trening wzmacniający.1
T-L-6Budowanie kondycji poprzez aktywność fizyczna u psa1
T-L-7Aktywność u psa seniora1
T-L-8Wybrane rodzaje aktywności fizycznej w praktyce1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje aktywności ruchej.2
T-W-2Wybór odpwiedniego rodzaju aktywności fizycznej pod indywidualne potrzeby psa3
T-W-3Przygotowanie psa do aktywności ruchowej.1
T-W-4Aktywność z psem profilaktyką zdrowego stylu życia1
T-W-5Sport wyczynowy a rekreacja z psem.2
T-W-6Ćwiczenia statyczne i dynamiczne.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca indywidualna10
A-W-3Konsultacje10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_33.4_W01Student zna podstawowe zagadnienia dotyczace przygotowania psa do wysiłku fizycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biochemii oraz budowy i funkcjonowania organizmu psa; rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przybliżenie studentom zagadnień dotyczących optymalnej sprawności fizycznej poprzez łączenie ćwiczeń, zdrowego odżywiania, zmiany stylu życia i niektórych nawyków u psów
Treści programoweT-L-1Narzędzia motywacyjne w pracy z psem
T-L-8Wybrane rodzaje aktywności fizycznej w praktyce
T-L-4Rozgrzewka, trening właściwy, streching
T-L-5Ćwiczenia ogólnorozwojowe/ Trening wzmacniający.
T-L-3Wartościowanie nagród pokarmowych
T-L-2Balans między techniką (pokarm) a szybkością (zabawka)
T-L-7Aktywność u psa seniora
T-L-6Budowanie kondycji poprzez aktywność fizyczna u psa
T-W-6Ćwiczenia statyczne i dynamiczne.
T-W-2Wybór odpwiedniego rodzaju aktywności fizycznej pod indywidualne potrzeby psa
T-W-5Sport wyczynowy a rekreacja z psem.
T-W-1Rodzaje aktywności ruchej.
T-W-4Aktywność z psem profilaktyką zdrowego stylu życia
T-W-3Przygotowanie psa do aktywności ruchowej.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia terenowe z udziałem psów
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Praktyczne zajęcia z udziałem psa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena studenta podczas całego cyklu zajęć, jego zaangażowanie, stosunek do psa, dokładność w wykonywaniu zadań
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwia cząstkowe z części praktycznej zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian z części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zagadnienia dotyczace przygotowania psa do wysiłku fizycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_33.4_U01Student potrafi wykorzystać w praktyce wiedze zdobytą podczas zajęć dotyczącą aktywności fizycznej psów w różnym wieku i typie oraz poprawnie wykorzystuje narzędzia motywacyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przybliżenie studentom zagadnień dotyczących optymalnej sprawności fizycznej poprzez łączenie ćwiczeń, zdrowego odżywiania, zmiany stylu życia i niektórych nawyków u psów
Treści programoweT-L-1Narzędzia motywacyjne w pracy z psem
T-L-8Wybrane rodzaje aktywności fizycznej w praktyce
T-L-4Rozgrzewka, trening właściwy, streching
T-L-5Ćwiczenia ogólnorozwojowe/ Trening wzmacniający.
T-L-3Wartościowanie nagród pokarmowych
T-L-2Balans między techniką (pokarm) a szybkością (zabawka)
T-L-7Aktywność u psa seniora
T-L-6Budowanie kondycji poprzez aktywność fizyczna u psa
T-W-6Ćwiczenia statyczne i dynamiczne.
T-W-2Wybór odpwiedniego rodzaju aktywności fizycznej pod indywidualne potrzeby psa
T-W-5Sport wyczynowy a rekreacja z psem.
T-W-1Rodzaje aktywności ruchej.
T-W-4Aktywność z psem profilaktyką zdrowego stylu życia
T-W-3Przygotowanie psa do aktywności ruchowej.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia terenowe z udziałem psów
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Praktyczne zajęcia z udziałem psa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena studenta podczas całego cyklu zajęć, jego zaangażowanie, stosunek do psa, dokładność w wykonywaniu zadań
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwia cząstkowe z części praktycznej zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian z części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać w praktyce wiedze zdobytą podczas zajęć dotyczącą aktywności fizycznej psów w różnym wieku i typie oraz poprawnie wykorzystuje narzędzia motywacyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_33.4_K01Student uwrażliwi się na indywidualne potrzeby ruchowe psa oraz wykaże większą empatią w stosunku do psich seniorów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przybliżenie studentom zagadnień dotyczących optymalnej sprawności fizycznej poprzez łączenie ćwiczeń, zdrowego odżywiania, zmiany stylu życia i niektórych nawyków u psów
Treści programoweT-L-1Narzędzia motywacyjne w pracy z psem
T-L-8Wybrane rodzaje aktywności fizycznej w praktyce
T-L-4Rozgrzewka, trening właściwy, streching
T-L-5Ćwiczenia ogólnorozwojowe/ Trening wzmacniający.
T-L-3Wartościowanie nagród pokarmowych
T-L-2Balans między techniką (pokarm) a szybkością (zabawka)
T-L-7Aktywność u psa seniora
T-L-6Budowanie kondycji poprzez aktywność fizyczna u psa
T-W-6Ćwiczenia statyczne i dynamiczne.
T-W-2Wybór odpwiedniego rodzaju aktywności fizycznej pod indywidualne potrzeby psa
T-W-5Sport wyczynowy a rekreacja z psem.
T-W-1Rodzaje aktywności ruchej.
T-W-4Aktywność z psem profilaktyką zdrowego stylu życia
T-W-3Przygotowanie psa do aktywności ruchowej.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia terenowe z udziałem psów
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Praktyczne zajęcia z udziałem psa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena studenta podczas całego cyklu zajęć, jego zaangażowanie, stosunek do psa, dokładność w wykonywaniu zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna indywidualne potrzeby ruchowe psa oraz wykazuje się większą empatią w stosunku do psich seniorów.
3,5
4,0
4,5
5,0