Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Sylabus przedmiotu Aktywny wypoczynek z psem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Aktywny wypoczynek z psem | ||
Specjalność | Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu użytkowści psów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze znaczeniem środowiska geograficznego i przyrodniczego w organizacji różnych form turystyki aktywnej, wpływem posiadania psa na aktywność fizyczną oraz zdrowie ludzi, możliwościami podróżowania oraz aktywnego wypoczynku z psem oraz poznanie zasad prawidłowego obchodzenia się z psami oraz przygotowanie ich do pracy w rekreacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady organizacji różnych form aktywnego spędzania wolnego czasu w towarzystwie psów z uwzględnieniem specyfiki rasowej. Place zabaw dla psów jako alternatywa dla wybiegów (miejsce wspólnych zabaw z opiekunem.) | 1 |
T-L-2 | Zajęcia z wybranej formy rekreacji ruchowej z wykorzystaniem psów (zajęcia praktyczne). Formy aktywizacji psów w starszym wieku oraz psów niepełnosprawnych. Analiza i ocena prac studentów ze sposobów komunikacji psów. | 2 |
T-L-3 | n | 1 |
T-L-4 | Przygotowanie pracy dotyczącej wskazania ciekawych pomysłów na zabawy z psem w różnych miejscach (ogród, park, woda, las...) z uwzględnieniem pory roku oraz z wykorzystaniem pomocy i zabawek. Ćwiczenia praktyczne. | 2 |
T-L-5 | Kempingowanie z psem (Camping-Cum-Cane®). Kąpiele i zabawy na słońcu (z uwzględnieniem specyfiki rasowej). Sprzęt turystyczny i do ćwiczeń z udziałem psów. | 1 |
T-L-6 | Zimowe sposoby aktywnego wypoczynku z psem. Gastronomia. Czy, co i gdzie może zjeść kot, pies i jego pan (restauracje z menu dla zwierząt). | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zdrowie jako kluczowe pojęcie w promocji aktywnego stylu życia. Znaczenie środowiska geograficznego i przyrodniczego w organizacji różnych form turystyki aktywnej (topografia, pogoda, hydrologia). | 1 |
T-W-2 | Zasady etyki i bezpieczeństwa stosowane podczas zajęć rekreacji ruchowej z wykorzystaniem zwierząt towarzyszących. | 1 |
T-W-3 | Wpływ posiadania psa na aktywność fizyczną i ocenę jakości zdrowia dzieci, osób w średnim i ludzi starszych. | 2 |
T-W-4 | Wychowanie i przygotowanie psa do zajęć z rekreacji ruchowej. Kształtowanie pozytywnych emocji w relacji człowiek- pies. | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie psów zaprzęgowych w rekreacji. Psie zaprzęgi. | 1 |
T-W-6 | Parki Narodowe w Polsce dla aktywnych z psami zakres dostępności dla psów. | 2 |
T-W-7 | Pies w podróży krajowej i zagranicznej (m.in. samolot, statek, rower, pociąg). | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 8 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń. | 10 |
A-L-3 | Czytanie wskazanego piśmiennictwa. | 8 |
A-L-4 | Konsultacje naukowe. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-W-2 | Zapoznanie się ze wskazanym piśmiennictwem. | 8 |
A-W-3 | Konsultacje naukowe. | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 6 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | zajęcia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena ciągła |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ocen ze sprawdzianu i wykonywanych zadań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_33.1_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą walorów turystycznych i sposobów obcowania z psem , dostrzega powiązania i zależności pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a turystyką i rekreacją z udziałem psów. | Kninz_2A_W03 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_33.1_U01 Potrafi wybrać bezpieczną formę rekreacji z psem z uwzględnieniem panujących warunków. | Kninz_2A_U02 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_33.1_K01 Wyrózniając różne płaszczyzny oddziaływania turystyki i aktywności ruchowo-rekreacyjnej z udziałem psa, ma świadomość odpowiedzialności za otaczające go środowisko. | Kninz_2A_K01 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-7, T-W-5 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_33.1_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą walorów turystycznych i sposobów obcowania z psem , dostrzega powiązania i zależności pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a turystyką i rekreacją z udziałem psów. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, wykazuje słabe zainteresowanie wiedzą, popełnia błędy w sposobie wyrażania się w zakresie realizowanej tematyki zajęć. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_33.1_U01 Potrafi wybrać bezpieczną formę rekreacji z psem z uwzględnieniem panujących warunków. | 2,0 | |
3,0 | Student z pomocą nauczyciela potrafi poradzić sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconych zadań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_33.1_K01 Wyrózniając różne płaszczyzny oddziaływania turystyki i aktywności ruchowo-rekreacyjnej z udziałem psa, ma świadomość odpowiedzialności za otaczające go środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Student planuje i wykonuje zlecone przez nauczyciela zadania w sposób nieudolny na każdym z jej etapów. Przy znacznej pomocy nauczyciela rozwiązuje zaistniałe problemy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Trojan M., Na tropie zwierzęcego umysłu, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2013
- Donaldson J., Pies i człowiek, Galaktyka, Łódź, 2007
- Wojciechowska H., Masgutova-Hawryluk S., Kynoterapia w integracji odruchów, Warszawa ; Bydgoszcz : MISM FK, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Marecki B., Anatomia funkcjonalna w zakresie studiów wychowania fizycznego i fizjoterapii, Wyd. Nauk. AWF Poznań, Poznań, 2004
- Siwiński W., Pluta B., Teoria i metodyka rekreacji, AWF, Poznań, 2010
- Gryffin D.R., Umysł zwierząt, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2004
- Liszewski S., Przestrzeń turystyczna parków narodowych w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015