Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Sylabus przedmiotu Zagrożenia bioróżnorodności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagrożenia bioróżnorodności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student posiada podstawową wiedzę z zakresu ekologii i ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studenta z definicją bioróżnorodności, jej poziomami oraz metodami badań; zaznajomienie z formami ochrony bioróżnorodności, wpływem człowieka i jego działalności na stan środowiska naturalnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Gatunki zagrożone wyginięciem, gatunki zaliczone do wymarłych w ostatnich latach, kaskadowy efekt wymierania | 2 |
T-A-2 | Program ochrony wybranych gatunków roślin i zwierząt w Polsce. | 2 |
T-A-3 | Gatunki inwazyjne i ich wpływ na krajową faunę i florę | 2 |
T-A-4 | Powrót do życia eko – wybrane przepisy na naturalne środki czyszczące i kosmetyki | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja bioróżnorodności, poziomy bioróżnorodności, metody badań bioróżnorodności, określenie liczby gatunków, różnice w rozmieszczeniu gatunków na Ziemi | 2 |
T-W-2 | Współczesne wymieranie gatunków (tempo, zakres, przyczyny). Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną – konkurencja, niszczenie siedlisk, eksploatacja zasobów | 2 |
T-W-3 | Koncepcje, motywy i formy ochrony bioróżnorodności (motywy egzystencjalne, ekonomiczne, etyczne, estetyczne i inne; ochrona indywidualna, gatunkowa, obszarowa; restytucje i reintrodukcje gatunków | 2 |
T-W-4 | Aktualny stan środowiska naturalnego – emisja gazów cieplarnianych, odpady, zanieczyszczenie wód i inne. | 2 |
T-W-5 | Powrót do życia eko globalnie i lokalnie. Świadomość ekologiczna społeczeństwa | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | sprawdzian pisemny | 1 |
A-A-3 | przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-A-4 | studiowanie piśmiennictwa | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | sprawdzian pisemny | 1 |
A-W-3 | studiowanie piśmiennictwa | 10 |
A-W-4 | przygotowanie sie do zajęć | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | film, ekspozycja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena pracy indywidualnej studenta i pracy w grupie |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-4 | Ocena podsumowująca: średnia ocen ze sprawdzianu pisemnego i odpowiedzi ustnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_17.3_W01 student zna definicję bioróżnorodności, jej poziomy oraz metody badań; charakteryzuje koncepcje, formy i metody ochrony bioróżnorodności | Kninz_2A_W03 | — | — | C-1 | T-A-2, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1 | S-2, S-4, S-3 |
Kn_2A_17.3_W02 student zna wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego, | Kninz_2A_W03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_17.3_U01 student planuje formy ochrony gatunków zagrożonych wyginięciem, przygotowuje naturalne środki czyszczące i kosmetyki | Kninz_2A_U05 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-5 | M-2, M-3 | S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_17.3_K01 student wykazuje postawę proekologiczną, rozumie potrzebę podejmowania działań na rzecz ochorny bioróżnorodnosci | Kninz_2A_K04 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_17.3_W01 student zna definicję bioróżnorodności, jej poziomy oraz metody badań; charakteryzuje koncepcje, formy i metody ochrony bioróżnorodności | 2,0 | |
3,0 | studenta zna w stopniu dostatecznym definicję bioróznorodności, jej poziomy oraz metody badań a także charakteryzuje koncepcje, formy i metody ochrony bioróznorodności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_2A_17.3_W02 student zna wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego, | 2,0 | |
3,0 | student zna w stopniu podstawowym wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_17.3_U01 student planuje formy ochrony gatunków zagrożonych wyginięciem, przygotowuje naturalne środki czyszczące i kosmetyki | 2,0 | |
3,0 | student potrafi zaplanować jedną formę ochorny gatunków zagrozonych wyginięciem oraz przygotowuje jeden naturalny środek czyszczący | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_17.3_K01 student wykazuje postawę proekologiczną, rozumie potrzebę podejmowania działań na rzecz ochorny bioróżnorodnosci | 2,0 | |
3,0 | student w niewielkim stopniu wykazuje postawę proekologiczną i rozumie potrzebę podejmowania dział na rzecz ochrony bioróżnorodności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Siemiński M, Środowiskowe zafrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2001
- Umiński T, Ekologia. Środowisko. Przyroda, WSiP, Warszawa, 1995
- Siemiński M, Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Inne wyzwania, PWN, Warszawa, 2007
- Kozłowski S, Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa, 2002