Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)

Sylabus przedmiotu Etos akademicki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etos akademicki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna orientacja co do misji i roli społecznej Uniwerstyteu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie rozumienia misji społecznej pełnionej przez uczelnię akademicką oraz rozumienia roli społecznej naukowca i nauczyciela akademickiego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe (uczony, nauczyciel akademicki, społeczeństwo, kształcenie, kształtowanie, etos – etos akademicki itp.). Uniwersytet – instytucja pożytku publicznego. Społeczna rola uniwersytetu - porządek monocentryczny i policentryczny.3
T-W-2Tradycje środowiska akademickiego. Autorytet, autorytet naukowy. Autorytety, a odpowiedzialność za stan nauki i rozwój społeczeństwa. Mistrz wśród mistrzów i wśród uczniów. Miejsce studentów w życiu Uniwersytetu. Odpowiedzialność osobista i społeczna nauczyciela akade-mickiego i studenta.3
T-W-3Pasja poznawcza, a oczekiwania społeczne. Nauka a ideolo-gia – służba prawdzie, służba władzy. Centralizacja standardów, a wolność dyskusji, argumentacji, krytyki, słowa. Wpływ uwarunkowań instytucjonalnych, finansowych, rynkowych na proces kształcenia.3
T-W-4Kreatywność uczonego, a kreatywność uczniów. Postęp technologiczno-informatyczny, a sposób uprawiania nauki oraz wdrażania i popularyzacji wyników. Role społeczne nauczyciela akademickiego i studenta, a system wartości. Rola emocji. Dążenie do obiektywizmu. Prakseologia, a działalność naukowa.3
T-W-5Nauka, a edukacja i wychowanie. Kwalifikacje zawodowe i postawa nauczycieli akademickich. Kształcenie i kształto-wanie. Wiedza, umiejętności, kompetencje. Kształtowanie postaw – edukacja humanistyczna. Myślenie według warto-ści czy relatywizm moralny. Egalitarność czy elitarność kształcenia. Konkurencyjność na rynku edukacyjnym i rynku pracy. Społeczeństwo oparte na wiedzy – proces „uczenia się przez całe życie”.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowywanie się do zajęć.5
A-W-3Przygotowywanie się do zaliczenia.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny/problemowy z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_16.1_W01
Student potrafi wyjaśnić problemy z zakresu etyki zawodowej badacza i nauczyciela akademickiego oraz rozumie rolę elity intelektualnej w kształtowaniu postaw społecznie akceptowanych.
Knlic_2A_W01C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_16.1_U01
Student posiada umiejętność wyjaśniania misji społecznej uniwerstytetu i diagnozowania naruszenia zasad etycznego postepowania naukowca i nauczyciela kademickiego.
Knlic_2A_U01, Knlic_2A_U02C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_16.1_K01
Student posiada kompetencje w zakresie trafnego formułowania zadań społecznych i misji nauczyciela akademickiego i badacza, a także potrafi analizować sytuacje naruszenia etosu akademickiego.
Knlic_2A_K02, Knlic_2A_K03, Knlic_2A_K04C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_16.1_W01
Student potrafi wyjaśnić problemy z zakresu etyki zawodowej badacza i nauczyciela akademickiego oraz rozumie rolę elity intelektualnej w kształtowaniu postaw społecznie akceptowanych.
2,0
3,0Ma ogólne rozeznanie co do społecznej roli pracownika naukowego i nauczyciela akademickiego, potrafi definiować podstawowe problemy z zakresu etyki zawodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_16.1_U01
Student posiada umiejętność wyjaśniania misji społecznej uniwerstytetu i diagnozowania naruszenia zasad etycznego postepowania naukowca i nauczyciela kademickiego.
2,0
3,0Student potrafi przedstawić misję uczelni akademickiej. Ma ogólne rozeznanie co do norm wpływających na etos akademicki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_16.1_K01
Student posiada kompetencje w zakresie trafnego formułowania zadań społecznych i misji nauczyciela akademickiego i badacza, a także potrafi analizować sytuacje naruszenia etosu akademickiego.
2,0
3,0Student potrafi sformułować podstawowe role społeczne badacza i nauczyciela akademickiego, a także rozumie znaczenie etosu akademickiego dla jakości pracy naukowej i dydaktycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Znaniecki F., Społeczne role uczonych., PWN, Warszawa, 1984, ISBN 83-0104851-4
  2. Heller M., Jak być uczonym., Znak, Kraków, 2009, ISBN 978-83-240-1187-2
  3. Wojtysiak J., Filozofia i życie, Znak, Kraków, 2007, ISBN 978-83-240-0862-9

Literatura dodatkowa

  1. Szczepański J., Sprawy ludzkie., zytelnik, Warszawa, 2011, ISBN 83-07-00755-0
  2. Goćkowski J., Autorytety świata uczonych, Warszawa, 1996, ISBN 83-06-00975-4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe (uczony, nauczyciel akademicki, społeczeństwo, kształcenie, kształtowanie, etos – etos akademicki itp.). Uniwersytet – instytucja pożytku publicznego. Społeczna rola uniwersytetu - porządek monocentryczny i policentryczny.3
T-W-2Tradycje środowiska akademickiego. Autorytet, autorytet naukowy. Autorytety, a odpowiedzialność za stan nauki i rozwój społeczeństwa. Mistrz wśród mistrzów i wśród uczniów. Miejsce studentów w życiu Uniwersytetu. Odpowiedzialność osobista i społeczna nauczyciela akade-mickiego i studenta.3
T-W-3Pasja poznawcza, a oczekiwania społeczne. Nauka a ideolo-gia – służba prawdzie, służba władzy. Centralizacja standardów, a wolność dyskusji, argumentacji, krytyki, słowa. Wpływ uwarunkowań instytucjonalnych, finansowych, rynkowych na proces kształcenia.3
T-W-4Kreatywność uczonego, a kreatywność uczniów. Postęp technologiczno-informatyczny, a sposób uprawiania nauki oraz wdrażania i popularyzacji wyników. Role społeczne nauczyciela akademickiego i studenta, a system wartości. Rola emocji. Dążenie do obiektywizmu. Prakseologia, a działalność naukowa.3
T-W-5Nauka, a edukacja i wychowanie. Kwalifikacje zawodowe i postawa nauczycieli akademickich. Kształcenie i kształto-wanie. Wiedza, umiejętności, kompetencje. Kształtowanie postaw – edukacja humanistyczna. Myślenie według warto-ści czy relatywizm moralny. Egalitarność czy elitarność kształcenia. Konkurencyjność na rynku edukacyjnym i rynku pracy. Społeczeństwo oparte na wiedzy – proces „uczenia się przez całe życie”.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowywanie się do zajęć.5
A-W-3Przygotowywanie się do zaliczenia.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_16.1_W01Student potrafi wyjaśnić problemy z zakresu etyki zawodowej badacza i nauczyciela akademickiego oraz rozumie rolę elity intelektualnej w kształtowaniu postaw społecznie akceptowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_W01Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych, etycznych i humanistycznych w kynologii
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie rozumienia misji społecznej pełnionej przez uczelnię akademicką oraz rozumienia roli społecznej naukowca i nauczyciela akademickiego.
Treści programoweT-W-3Pasja poznawcza, a oczekiwania społeczne. Nauka a ideolo-gia – służba prawdzie, służba władzy. Centralizacja standardów, a wolność dyskusji, argumentacji, krytyki, słowa. Wpływ uwarunkowań instytucjonalnych, finansowych, rynkowych na proces kształcenia.
T-W-1Pojęcia podstawowe (uczony, nauczyciel akademicki, społeczeństwo, kształcenie, kształtowanie, etos – etos akademicki itp.). Uniwersytet – instytucja pożytku publicznego. Społeczna rola uniwersytetu - porządek monocentryczny i policentryczny.
T-W-2Tradycje środowiska akademickiego. Autorytet, autorytet naukowy. Autorytety, a odpowiedzialność za stan nauki i rozwój społeczeństwa. Mistrz wśród mistrzów i wśród uczniów. Miejsce studentów w życiu Uniwersytetu. Odpowiedzialność osobista i społeczna nauczyciela akade-mickiego i studenta.
T-W-4Kreatywność uczonego, a kreatywność uczniów. Postęp technologiczno-informatyczny, a sposób uprawiania nauki oraz wdrażania i popularyzacji wyników. Role społeczne nauczyciela akademickiego i studenta, a system wartości. Rola emocji. Dążenie do obiektywizmu. Prakseologia, a działalność naukowa.
T-W-5Nauka, a edukacja i wychowanie. Kwalifikacje zawodowe i postawa nauczycieli akademickich. Kształcenie i kształto-wanie. Wiedza, umiejętności, kompetencje. Kształtowanie postaw – edukacja humanistyczna. Myślenie według warto-ści czy relatywizm moralny. Egalitarność czy elitarność kształcenia. Konkurencyjność na rynku edukacyjnym i rynku pracy. Społeczeństwo oparte na wiedzy – proces „uczenia się przez całe życie”.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/problemowy z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma ogólne rozeznanie co do społecznej roli pracownika naukowego i nauczyciela akademickiego, potrafi definiować podstawowe problemy z zakresu etyki zawodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_16.1_U01Student posiada umiejętność wyjaśniania misji społecznej uniwerstytetu i diagnozowania naruszenia zasad etycznego postepowania naukowca i nauczyciela kademickiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_U01Posługuje się językiem obcym na poziomie biegłości B2+, komunikuje się w sytuacjach codziennych i zawodowych, potrafi opracować wybrane zagadnienie w zakresie kynologii
Knlic_2A_U02Wykorzystuje specjalistyczne narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z pracą kynologa
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie rozumienia misji społecznej pełnionej przez uczelnię akademicką oraz rozumienia roli społecznej naukowca i nauczyciela akademickiego.
Treści programoweT-W-3Pasja poznawcza, a oczekiwania społeczne. Nauka a ideolo-gia – służba prawdzie, służba władzy. Centralizacja standardów, a wolność dyskusji, argumentacji, krytyki, słowa. Wpływ uwarunkowań instytucjonalnych, finansowych, rynkowych na proces kształcenia.
T-W-1Pojęcia podstawowe (uczony, nauczyciel akademicki, społeczeństwo, kształcenie, kształtowanie, etos – etos akademicki itp.). Uniwersytet – instytucja pożytku publicznego. Społeczna rola uniwersytetu - porządek monocentryczny i policentryczny.
T-W-2Tradycje środowiska akademickiego. Autorytet, autorytet naukowy. Autorytety, a odpowiedzialność za stan nauki i rozwój społeczeństwa. Mistrz wśród mistrzów i wśród uczniów. Miejsce studentów w życiu Uniwersytetu. Odpowiedzialność osobista i społeczna nauczyciela akade-mickiego i studenta.
T-W-4Kreatywność uczonego, a kreatywność uczniów. Postęp technologiczno-informatyczny, a sposób uprawiania nauki oraz wdrażania i popularyzacji wyników. Role społeczne nauczyciela akademickiego i studenta, a system wartości. Rola emocji. Dążenie do obiektywizmu. Prakseologia, a działalność naukowa.
T-W-5Nauka, a edukacja i wychowanie. Kwalifikacje zawodowe i postawa nauczycieli akademickich. Kształcenie i kształto-wanie. Wiedza, umiejętności, kompetencje. Kształtowanie postaw – edukacja humanistyczna. Myślenie według warto-ści czy relatywizm moralny. Egalitarność czy elitarność kształcenia. Konkurencyjność na rynku edukacyjnym i rynku pracy. Społeczeństwo oparte na wiedzy – proces „uczenia się przez całe życie”.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/problemowy z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przedstawić misję uczelni akademickiej. Ma ogólne rozeznanie co do norm wpływających na etos akademicki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_16.1_K01Student posiada kompetencje w zakresie trafnego formułowania zadań społecznych i misji nauczyciela akademickiego i badacza, a także potrafi analizować sytuacje naruszenia etosu akademickiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Knlic_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Knlic_2A_K04Jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie rozumienia misji społecznej pełnionej przez uczelnię akademicką oraz rozumienia roli społecznej naukowca i nauczyciela akademickiego.
Treści programoweT-W-3Pasja poznawcza, a oczekiwania społeczne. Nauka a ideolo-gia – służba prawdzie, służba władzy. Centralizacja standardów, a wolność dyskusji, argumentacji, krytyki, słowa. Wpływ uwarunkowań instytucjonalnych, finansowych, rynkowych na proces kształcenia.
T-W-1Pojęcia podstawowe (uczony, nauczyciel akademicki, społeczeństwo, kształcenie, kształtowanie, etos – etos akademicki itp.). Uniwersytet – instytucja pożytku publicznego. Społeczna rola uniwersytetu - porządek monocentryczny i policentryczny.
T-W-2Tradycje środowiska akademickiego. Autorytet, autorytet naukowy. Autorytety, a odpowiedzialność za stan nauki i rozwój społeczeństwa. Mistrz wśród mistrzów i wśród uczniów. Miejsce studentów w życiu Uniwersytetu. Odpowiedzialność osobista i społeczna nauczyciela akade-mickiego i studenta.
T-W-4Kreatywność uczonego, a kreatywność uczniów. Postęp technologiczno-informatyczny, a sposób uprawiania nauki oraz wdrażania i popularyzacji wyników. Role społeczne nauczyciela akademickiego i studenta, a system wartości. Rola emocji. Dążenie do obiektywizmu. Prakseologia, a działalność naukowa.
T-W-5Nauka, a edukacja i wychowanie. Kwalifikacje zawodowe i postawa nauczycieli akademickich. Kształcenie i kształto-wanie. Wiedza, umiejętności, kompetencje. Kształtowanie postaw – edukacja humanistyczna. Myślenie według warto-ści czy relatywizm moralny. Egalitarność czy elitarność kształcenia. Konkurencyjność na rynku edukacyjnym i rynku pracy. Społeczeństwo oparte na wiedzy – proces „uczenia się przez całe życie”.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/problemowy z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi sformułować podstawowe role społeczne badacza i nauczyciela akademickiego, a także rozumie znaczenie etosu akademickiego dla jakości pracy naukowej i dydaktycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0