Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Praktyka zawodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyka zawodowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR1 4 4,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Studenta zna podstawy BHP w pracy ze zwierzętami
W-2Student zna rasy psów, podstawy ich pielęgnacji oraz żywienia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studentów do podjęcia pracy zgodnej ze studiowanym kierunkiem
C-2Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej ze specjalistami z zakresu szeroko pojętej kynologii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Bezpieczeństwo i higiena pracy ze zwierzętami, ze szczególnym uwzględnieniem psów1
T-PR-2Higiena i pielęgnacja w amatorskiej hodowli psów1
T-PR-3Chów i hodowla psów rasowych w Polsce1
T-PR-4Podstawy żywienia psów1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Udział w praktyce120
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
M-4Symulacja
M-5Dzienniczek praktyk

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej jak i grupowej
S-3Ocena podsumowująca: Pisemna opinia opiekuna praktyk
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
S-5Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_18_W01
Zna zasady BHP w pracy ze zwierzętami, w tym głównie z psami
Kn_2A_W02C-2, C-1T-PR-1M-3, M-2, M-5, M-1, M-4S-2, S-4, S-5, S-1, S-3
Kn_2A_18_W02
Posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą żywiena psów, produktów wykorzystywanych w żywieniu psa z uwzględnieniem ich wieku, płci, stanu zdrowia i stanu fizjologicznego; ocenia praktyczną przydatność teorii w żywieniu psów
Kn_2A_W01, Kn_2A_W06, Kn_2A_W05C-2, C-1T-PR-4, T-PR-3M-3, M-2, M-5, M-1, M-4S-2, S-4, S-5, S-1, S-3
Kn_2A_18_W03
Student wyjaśnia zależność higieny i profilaktyki zdrowotnej na dobrostan
Kn_2A_W07, Kn_2A_W10, Kn_2A_W08C-2, C-1T-PR-2, T-PR-3M-3, M-2, M-5, M-1, M-4S-2, S-4, S-5, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_18_U01
Student potrafi twórczo wykorzystać wiedzę praktyczną w żywieniu psów
Kn_2A_U02, Kn_2A_U04C-2, C-1T-PR-2, T-PR-1, T-PR-4, T-PR-3M-3, M-2, M-5, M-1, M-4S-2, S-4, S-5, S-1, S-3
Kn_2A_18_U02
Student wykorzystuje zasady prawidłowej higieny i profilaktyki zdrowotnej w życiu codziennym z psem
Kn_2A_U03, Kn_2A_U04, Kn_2A_U05C-2, C-1T-PR-2, T-PR-1, T-PR-3M-3, M-2, M-5, M-1, M-4S-2, S-4, S-5, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_18_K01
Postępuje zgodnie z prawem oraz zasadmi etycznymi; jest wrażliwy na potrzeby psa; ma świadomość ustawicznego kształcenia; rozumie znaczenie wiedzy w praktycznym rozwiązywaniu problemów
Kn_2A_K01, Kn_2A_K02, Kn_2A_K03, Kn_2A_K04C-2, C-1T-PR-2, T-PR-1, T-PR-4, T-PR-3M-3, M-2, M-5, M-1, M-4S-2, S-4, S-5, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_18_W01
Zna zasady BHP w pracy ze zwierzętami, w tym głównie z psami
2,0
3,0Zna zasady BHP w pracy ze zwierzętami, w tym głównie z psami
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_2A_18_W02
Posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą żywiena psów, produktów wykorzystywanych w żywieniu psa z uwzględnieniem ich wieku, płci, stanu zdrowia i stanu fizjologicznego; ocenia praktyczną przydatność teorii w żywieniu psów
2,0
3,0Posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą żywiena psów, produktów wykorzystywanych w żywieniu psa z uwzględnieniem ich wieku, płci, stanu zdrowia i stanu fizjologicznego; ocenia praktyczną przydatność teorii w żywieniu psów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_2A_18_W03
Student wyjaśnia zależność higieny i profilaktyki zdrowotnej na dobrostan
2,0
3,0Student wyjaśnia zależność higieny i profilaktyki zdrowotnej na dobrostan
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_18_U01
Student potrafi twórczo wykorzystać wiedzę praktyczną w żywieniu psów
2,0
3,0Student potrafi twórczo wykorzystać wiedzę praktyczną w żywieniu psów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_2A_18_U02
Student wykorzystuje zasady prawidłowej higieny i profilaktyki zdrowotnej w życiu codziennym z psem
2,0
3,0Student wykorzystuje zasady prawidłowej higieny i profilaktyki zdrowotnej w życiu codziennym z psem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_18_K01
Postępuje zgodnie z prawem oraz zasadmi etycznymi; jest wrażliwy na potrzeby psa; ma świadomość ustawicznego kształcenia; rozumie znaczenie wiedzy w praktycznym rozwiązywaniu problemów
2,0
3,0Postępuje zgodnie z prawem oraz zasadmi etycznymi; jest wrażliwy na potrzeby psa; ma świadomość ustawicznego kształcenia; rozumie znaczenie wiedzy w praktycznym rozwiązywaniu problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
  2. Willis M.B., Poradnik dla hodowców psów. Genetyka w praktyce, PWRiL, Warszawa, 2000
  3. Räber H., Encyklopedia psów rasowych, MULTICO, Warszawa, 2000
  4. b.a., Statut Związku Kynologicznego w Polsce, Wydane nakładem Związku Kynologicznego w Polsce, Warszawa, 2009

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Bezpieczeństwo i higiena pracy ze zwierzętami, ze szczególnym uwzględnieniem psów1
T-PR-2Higiena i pielęgnacja w amatorskiej hodowli psów1
T-PR-3Chów i hodowla psów rasowych w Polsce1
T-PR-4Podstawy żywienia psów1
4

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Udział w praktyce120
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_18_W01Zna zasady BHP w pracy ze zwierzętami, w tym głównie z psami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W02Zna zasady bezpiecznej pracy w laboratorium i podczas pracy ze zwierzętami
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej ze specjalistami z zakresu szeroko pojętej kynologii
C-1Przygotowanie studentów do podjęcia pracy zgodnej ze studiowanym kierunkiem
Treści programoweT-PR-1Bezpieczeństwo i higiena pracy ze zwierzętami, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Metody nauczaniaM-3Pokaz
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-5Dzienniczek praktyk
M-1Wykład informacyjny
M-4Symulacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej jak i grupowej
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
S-5Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk studenta
S-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-3Ocena podsumowująca: Pisemna opinia opiekuna praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady BHP w pracy ze zwierzętami, w tym głównie z psami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_18_W02Posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą żywiena psów, produktów wykorzystywanych w żywieniu psa z uwzględnieniem ich wieku, płci, stanu zdrowia i stanu fizjologicznego; ocenia praktyczną przydatność teorii w żywieniu psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W01Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych, etycznych i humanistycznych w kynologii
Kn_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zasad i technik żywienia psów oraz metod produkcji karm
Kn_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę w zakresie znajomości składu chemicznego, substancji czynnych, antyodżywczych i szkodliwych zawartych w surowcach stosowanych w żywieniu psów
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej ze specjalistami z zakresu szeroko pojętej kynologii
C-1Przygotowanie studentów do podjęcia pracy zgodnej ze studiowanym kierunkiem
Treści programoweT-PR-4Podstawy żywienia psów
T-PR-3Chów i hodowla psów rasowych w Polsce
Metody nauczaniaM-3Pokaz
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-5Dzienniczek praktyk
M-1Wykład informacyjny
M-4Symulacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej jak i grupowej
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
S-5Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk studenta
S-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-3Ocena podsumowująca: Pisemna opinia opiekuna praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą żywiena psów, produktów wykorzystywanych w żywieniu psa z uwzględnieniem ich wieku, płci, stanu zdrowia i stanu fizjologicznego; ocenia praktyczną przydatność teorii w żywieniu psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_18_W03Student wyjaśnia zależność higieny i profilaktyki zdrowotnej na dobrostan
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biochemii oraz budowy i funkcjonowania organizmu psa; rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Kn_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii oraz nauk pokrewnych, a także zna mechanizmy reakcji obronnych organizmu na różnorodne substancje i patogeny
Kn_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę z zakresu różnych aspektów rozrodu u psowatych i zwierząt towarzyszących
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej ze specjalistami z zakresu szeroko pojętej kynologii
C-1Przygotowanie studentów do podjęcia pracy zgodnej ze studiowanym kierunkiem
Treści programoweT-PR-2Higiena i pielęgnacja w amatorskiej hodowli psów
T-PR-3Chów i hodowla psów rasowych w Polsce
Metody nauczaniaM-3Pokaz
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-5Dzienniczek praktyk
M-1Wykład informacyjny
M-4Symulacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej jak i grupowej
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
S-5Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk studenta
S-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-3Ocena podsumowująca: Pisemna opinia opiekuna praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wyjaśnia zależność higieny i profilaktyki zdrowotnej na dobrostan
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_18_U01Student potrafi twórczo wykorzystać wiedzę praktyczną w żywieniu psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U02Wykorzystuje specjalistyczne narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z pracą kynologa
Kn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej ze specjalistami z zakresu szeroko pojętej kynologii
C-1Przygotowanie studentów do podjęcia pracy zgodnej ze studiowanym kierunkiem
Treści programoweT-PR-2Higiena i pielęgnacja w amatorskiej hodowli psów
T-PR-1Bezpieczeństwo i higiena pracy ze zwierzętami, ze szczególnym uwzględnieniem psów
T-PR-4Podstawy żywienia psów
T-PR-3Chów i hodowla psów rasowych w Polsce
Metody nauczaniaM-3Pokaz
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-5Dzienniczek praktyk
M-1Wykład informacyjny
M-4Symulacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej jak i grupowej
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
S-5Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk studenta
S-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-3Ocena podsumowująca: Pisemna opinia opiekuna praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi twórczo wykorzystać wiedzę praktyczną w żywieniu psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_18_U02Student wykorzystuje zasady prawidłowej higieny i profilaktyki zdrowotnej w życiu codziennym z psem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Kn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Kn_2A_U05Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na stan środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej ze specjalistami z zakresu szeroko pojętej kynologii
C-1Przygotowanie studentów do podjęcia pracy zgodnej ze studiowanym kierunkiem
Treści programoweT-PR-2Higiena i pielęgnacja w amatorskiej hodowli psów
T-PR-1Bezpieczeństwo i higiena pracy ze zwierzętami, ze szczególnym uwzględnieniem psów
T-PR-3Chów i hodowla psów rasowych w Polsce
Metody nauczaniaM-3Pokaz
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-5Dzienniczek praktyk
M-1Wykład informacyjny
M-4Symulacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej jak i grupowej
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
S-5Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk studenta
S-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-3Ocena podsumowująca: Pisemna opinia opiekuna praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykorzystuje zasady prawidłowej higieny i profilaktyki zdrowotnej w życiu codziennym z psem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_18_K01Postępuje zgodnie z prawem oraz zasadmi etycznymi; jest wrażliwy na potrzeby psa; ma świadomość ustawicznego kształcenia; rozumie znaczenie wiedzy w praktycznym rozwiązywaniu problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K01Jest świadomy problemów prawnych i etycznych na poszczególnych etapach eksperymentu na zwierzętach i w pracy ze zwierzętami
Kn_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Kn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kn_2A_K04Jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej ze specjalistami z zakresu szeroko pojętej kynologii
C-1Przygotowanie studentów do podjęcia pracy zgodnej ze studiowanym kierunkiem
Treści programoweT-PR-2Higiena i pielęgnacja w amatorskiej hodowli psów
T-PR-1Bezpieczeństwo i higiena pracy ze zwierzętami, ze szczególnym uwzględnieniem psów
T-PR-4Podstawy żywienia psów
T-PR-3Chów i hodowla psów rasowych w Polsce
Metody nauczaniaM-3Pokaz
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-5Dzienniczek praktyk
M-1Wykład informacyjny
M-4Symulacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej jak i grupowej
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
S-5Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk studenta
S-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-3Ocena podsumowująca: Pisemna opinia opiekuna praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postępuje zgodnie z prawem oraz zasadmi etycznymi; jest wrażliwy na potrzeby psa; ma świadomość ustawicznego kształcenia; rozumie znaczenie wiedzy w praktycznym rozwiązywaniu problemów
3,5
4,0
4,5
5,0