Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Mikologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 1,50,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 4 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL4 3 0,50,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii i mikroekologii
W-2Podstawowa wiedza z zakresu genetyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z systemami identyfikacji grzybów oraz ich morfologią i funkcjami życiowymi
C-2Wskazanie znaczenia genetycznych i epigenetycznych uwarunkowań mechanizmów życiowych grzybów
C-3Określenie roli grzybów jako form chorobotwórczych, saprofitycznych i symbiotycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Społeczności ekologiczne grzybów1
T-A-2Podstawy i metody wykorzystywane w identyfikacji grzybów1
T-A-3Mykotoksyny grzybów - podział, warunki tworzenia, skutki ich obecności i metody oznaczania1
T-A-4Grzyby jako potencjalne narzędzie w biotechnologii1
4
laboratoria
T-L-1Biosynteza zewnatrzkomórkowych związków polisacharydowych3
3
wykłady
T-W-1Miejsce grzybów w świecie ożywionym2
T-W-2Systemy klasyfikacji grzybów i ich taksonomia2
T-W-3Ekologia i genetyczne podstawy zachowań grzybów2
T-W-4Genomika i proteomika grzybów2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studentów w zajęciach udytoryjnych4
A-A-2Przygotowanie prezentacji tematycznych10
A-A-3Indywidualne studiowanie literatury w celu zaliczenia przedmiotu11
A-A-4KOnsultacje z prowadzącym zajęcia5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach3
A-L-2konsultacje5
A-L-3praca wlasna studenta7
15
wykłady
A-W-1Udział studentów w wykładach8
A-W-2Indywidulane studiowanie literatury w celu zaliczenia przedmiotu15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej15
A-W-4konsultacje8
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie audytoriów w formie pisemnej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O4.1_W01
Posiada wiedze z zakresu systematyki grzybów, ich roli w środowisku oraz genetycznych i epigenetycznych mechanizmów zachowań
BT_1A_W07, BT_1A_W14, BT_1A_W10, BT_1A_W08C-2, C-3, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O4.1_U01
Posiada umiejętność rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku, potrafi opisać mechanizmy warunkujące funkcjonowanie grzybów w środowisku oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii
BT_1A_U08, BT_1A_U03, BT_1A_U05, BT_1A_U04C-2, C-3, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O4.1_K01
Student rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania wiedzy z zakresu metod badawczych w celu rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku i możliwości wykorzystania w biotechnologii
BT_1A_K04, BT_1A_K08, BT_1A_K05C-2, C-3, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O4.1_W01
Posiada wiedze z zakresu systematyki grzybów, ich roli w środowisku oraz genetycznych i epigenetycznych mechanizmów zachowań
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu systestematyki i biologii grzybów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O4.1_U01
Posiada umiejętność rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku, potrafi opisać mechanizmy warunkujące funkcjonowanie grzybów w środowisku oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii
2,0
3,0student potrafi zastosować podstawowe metody klasyfikacji grzybów ale samodzielnie nie potrafi określić ich roli w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O4.1_K01
Student rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania wiedzy z zakresu metod badawczych w celu rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku i możliwości wykorzystania w biotechnologii
2,0
3,0Student posiada zdolność doboru podstawowych metod z zakresu klasyfikacji i rozpoznawania grzybów bez sadzielnego wskazania ich roli w środowisku i mozliwości wykorzystania w biotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Dynowska, A. Ejdys, Mikologia laboratoryjna, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2011, 1
  2. E. Baran, Mikologia - co nowego, Cornetis, Wrocław, 2008

Literatura dodatkowa

  1. W. Mułenko, Mykologiczne badania terenowe - przewodnik metodyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2008
  2. H.G. Schlegel, Mikrobiologia ogólna, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Społeczności ekologiczne grzybów1
T-A-2Podstawy i metody wykorzystywane w identyfikacji grzybów1
T-A-3Mykotoksyny grzybów - podział, warunki tworzenia, skutki ich obecności i metody oznaczania1
T-A-4Grzyby jako potencjalne narzędzie w biotechnologii1
4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Biosynteza zewnatrzkomórkowych związków polisacharydowych3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce grzybów w świecie ożywionym2
T-W-2Systemy klasyfikacji grzybów i ich taksonomia2
T-W-3Ekologia i genetyczne podstawy zachowań grzybów2
T-W-4Genomika i proteomika grzybów2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studentów w zajęciach udytoryjnych4
A-A-2Przygotowanie prezentacji tematycznych10
A-A-3Indywidualne studiowanie literatury w celu zaliczenia przedmiotu11
A-A-4KOnsultacje z prowadzącym zajęcia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach3
A-L-2konsultacje5
A-L-3praca wlasna studenta7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studentów w wykładach8
A-W-2Indywidulane studiowanie literatury w celu zaliczenia przedmiotu15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej15
A-W-4konsultacje8
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-O4.1_W01Posiada wiedze z zakresu systematyki grzybów, ich roli w środowisku oraz genetycznych i epigenetycznych mechanizmów zachowań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W07Ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów.
BT_1A_W14Zna i rozumie rolę oraz znaczenie środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożenia.
BT_1A_W10Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia.
BT_1A_W08Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych.
Cel przedmiotuC-2Wskazanie znaczenia genetycznych i epigenetycznych uwarunkowań mechanizmów życiowych grzybów
C-3Określenie roli grzybów jako form chorobotwórczych, saprofitycznych i symbiotycznych
C-1Zapoznanie studentów z systemami identyfikacji grzybów oraz ich morfologią i funkcjami życiowymi
Treści programoweT-A-1Społeczności ekologiczne grzybów
T-A-2Podstawy i metody wykorzystywane w identyfikacji grzybów
T-A-3Mykotoksyny grzybów - podział, warunki tworzenia, skutki ich obecności i metody oznaczania
T-W-1Miejsce grzybów w świecie ożywionym
T-W-2Systemy klasyfikacji grzybów i ich taksonomia
T-W-3Ekologia i genetyczne podstawy zachowań grzybów
T-W-4Genomika i proteomika grzybów
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie audytoriów w formie pisemnej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu systestematyki i biologii grzybów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-O4.1_U01Posiada umiejętność rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku, potrafi opisać mechanizmy warunkujące funkcjonowanie grzybów w środowisku oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U08Dobiera i wykorzystuje metody, techniki i urządzenia rutynowo stosowane w laboratoriach badawczych i diagnostycznych; posługuje się nimi przy rozwiązywaniu problemów w zakresie produkcji żywności, ochrony zdrowia zwierząt i ochrony środowiska przyrodniczego.
BT_1A_U03Wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi.
BT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
BT_1A_U04Wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących zjadliwość drobnoustrojów, potrafi scharakteryzować wybrane choroby zakaźne; rozumie funkcjonowanie układu odpornościowego; umie stosować odpowiednie techniki diagnostyczne.
Cel przedmiotuC-2Wskazanie znaczenia genetycznych i epigenetycznych uwarunkowań mechanizmów życiowych grzybów
C-3Określenie roli grzybów jako form chorobotwórczych, saprofitycznych i symbiotycznych
C-1Zapoznanie studentów z systemami identyfikacji grzybów oraz ich morfologią i funkcjami życiowymi
Treści programoweT-A-1Społeczności ekologiczne grzybów
T-A-2Podstawy i metody wykorzystywane w identyfikacji grzybów
T-A-3Mykotoksyny grzybów - podział, warunki tworzenia, skutki ich obecności i metody oznaczania
T-A-4Grzyby jako potencjalne narzędzie w biotechnologii
T-W-1Miejsce grzybów w świecie ożywionym
T-W-2Systemy klasyfikacji grzybów i ich taksonomia
T-W-3Ekologia i genetyczne podstawy zachowań grzybów
T-W-4Genomika i proteomika grzybów
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie audytoriów w formie pisemnej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zastosować podstawowe metody klasyfikacji grzybów ale samodzielnie nie potrafi określić ich roli w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-O4.1_K01Student rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania wiedzy z zakresu metod badawczych w celu rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku i możliwości wykorzystania w biotechnologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka.
BT_1A_K08Ma świadomość uwarunkowań biologicznych i technologicznych podstawowych procesów biotechnologicznych.
BT_1A_K05Wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowej; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2Wskazanie znaczenia genetycznych i epigenetycznych uwarunkowań mechanizmów życiowych grzybów
C-3Określenie roli grzybów jako form chorobotwórczych, saprofitycznych i symbiotycznych
C-1Zapoznanie studentów z systemami identyfikacji grzybów oraz ich morfologią i funkcjami życiowymi
Treści programoweT-A-1Społeczności ekologiczne grzybów
T-A-2Podstawy i metody wykorzystywane w identyfikacji grzybów
T-A-3Mykotoksyny grzybów - podział, warunki tworzenia, skutki ich obecności i metody oznaczania
T-A-4Grzyby jako potencjalne narzędzie w biotechnologii
T-W-1Miejsce grzybów w świecie ożywionym
T-W-2Systemy klasyfikacji grzybów i ich taksonomia
T-W-3Ekologia i genetyczne podstawy zachowań grzybów
T-W-4Genomika i proteomika grzybów
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zdolność doboru podstawowych metod z zakresu klasyfikacji i rozpoznawania grzybów bez sadzielnego wskazania ich roli w środowisku i mozliwości wykorzystania w biotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0