Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Mechanizmy ewolucji genomów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanizmy ewolucji genomów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu Genetyki Ogólnej i Genomiki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami analiz genomów
C-2Przybliżenie procesów ewolucyjnych zachodzących na poziomie genomu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizmy modelowe używane w genomice porównawczej, przykłady zastosowania.1
T-A-2Korzystanie z baz danych obejmujących genomikę porównawczą.2
T-A-3Projekty sekwencjonowania genomów zwierząt domowych i gospodarskich.1
T-A-4Etyczne i praktyczne aspekty poznania sekwencji genomów różnych organizmów i człowieka. Genomika personalna.2
T-A-5Choroby genomowe i ich ewolucja.1
7
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu, definicje, obszar badawczy. Paradoks wartości C.1
T-W-2Pochodzenie genów i genomów. Teorie powstania kodu genetycznego.2
T-W-3Organizacja genomów prokariotycznych i organellowych. Porównanie.2
T-W-4Budowa genomów eukariotycznych. Porównanie. Kolinearność i syntenia.2
T-W-5Powstawanie nowych genów.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach7
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury10
A-A-3Przygotowanie prezentacji8
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacje studentów
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocana aktywności
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O9.1_W01
Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych oraz objaśnianie zmian zachodzących w genomach podczas ewolucji
BT_1A_W09, BT_1A_W07, BT_1A_W18C-2T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O9.1_U01
Umiejętność postrzegania ewolucji jako zmian w genomie oraz znajomość baz genomowych
BT_1A_U06, BT_1A_U13, BT_1A_U01C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O9.1_K01
Świadomość różnorodności biologicznej na poziomie genomów oraz dolnośc do kompleksowej oceny danych
BT_1A_K01, BT_1A_K08C-1T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-W-1M-4, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O9.1_W01
Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych oraz objaśnianie zmian zachodzących w genomach podczas ewolucji
2,0Nie zna pojęcia genomu i jego budowy
3,0Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych.
3,5Wie jakie jest zróżnicowanie wielkości genomów
4,0Wie jak zbudowane są genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych
4,5Potrafi opisać genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych, wskazać ich podobieństwa i różnice.
5,0Potrafi opisać genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych, wskazać ich podobieństwa i różnice. Ma wiedze na temat zaawansowania projektów sekwencjonowania genomów różnych grup taksonomicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O9.1_U01
Umiejętność postrzegania ewolucji jako zmian w genomie oraz znajomość baz genomowych
2,0Nie wie, że są bazy danych sekwencji
3,0Umiejętność poruszania się w bazach danych w których zdeponowano sekwencje i mapy genomów
3,5Potrafi wymienić bazy danych
4,0Potrafi wymienić bazy danych i powiedziec do czego służą
4,5Potrafi poruszać się po bazach danych
5,0Potrafi korzystać z narzędzi bazy danych i interpretować uzyskane przez ich uzycie wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O9.1_K01
Świadomość różnorodności biologicznej na poziomie genomów oraz dolnośc do kompleksowej oceny danych
2,0Brak zdolności do kompleksowej oceny zjawisk
3,0Zdolnośc do kompleksowej oceny danych
3,5Wykazuje dość dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
4,0Wykazuje dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
4,5Wykazuje bardzo dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
5,0Wykazuje nadzwyczajną zdolność do kompleksowej oceny zjawisk

Literatura podstawowa

  1. Brown T. A., Genomy (nowe wydanie), PWN, Warszawa, 2009
  2. Higgs P.G., Attwood T.K., Bioinformatyka i Ewolucja Molekularna, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Krzanowska H., Zarys mechanizmów Ewolucji, PWN, Warszawa, 2002
  2. Gregory T.R., The Evolution of the Genome, Elsevier, Londyn, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizmy modelowe używane w genomice porównawczej, przykłady zastosowania.1
T-A-2Korzystanie z baz danych obejmujących genomikę porównawczą.2
T-A-3Projekty sekwencjonowania genomów zwierząt domowych i gospodarskich.1
T-A-4Etyczne i praktyczne aspekty poznania sekwencji genomów różnych organizmów i człowieka. Genomika personalna.2
T-A-5Choroby genomowe i ich ewolucja.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu, definicje, obszar badawczy. Paradoks wartości C.1
T-W-2Pochodzenie genów i genomów. Teorie powstania kodu genetycznego.2
T-W-3Organizacja genomów prokariotycznych i organellowych. Porównanie.2
T-W-4Budowa genomów eukariotycznych. Porównanie. Kolinearność i syntenia.2
T-W-5Powstawanie nowych genów.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach7
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury10
A-A-3Przygotowanie prezentacji8
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N-O9.1_W01Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych oraz objaśnianie zmian zachodzących w genomach podczas ewolucji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W09Ma ugruntowaną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska.
BT_1A_W07Ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów.
BT_1A_W18Ma ogólną wiedzę z zakresu technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w biotechnologii.
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie procesów ewolucyjnych zachodzących na poziomie genomu
Treści programoweT-W-5Powstawanie nowych genów.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu, definicje, obszar badawczy. Paradoks wartości C.
T-W-4Budowa genomów eukariotycznych. Porównanie. Kolinearność i syntenia.
T-W-3Organizacja genomów prokariotycznych i organellowych. Porównanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna pojęcia genomu i jego budowy
3,0Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych.
3,5Wie jakie jest zróżnicowanie wielkości genomów
4,0Wie jak zbudowane są genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych
4,5Potrafi opisać genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych, wskazać ich podobieństwa i różnice.
5,0Potrafi opisać genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych, wskazać ich podobieństwa i różnice. Ma wiedze na temat zaawansowania projektów sekwencjonowania genomów różnych grup taksonomicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N-O9.1_U01Umiejętność postrzegania ewolucji jako zmian w genomie oraz znajomość baz genomowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U06Identyfikuje i analizuje mechanizmy determinujące funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia, mechanizmy ewolucyjne organizmów oraz czynniki mutagenne.
BT_1A_U13Wykorzystuje narzędzia informatyczne oraz biologiczne bazy danych w badaniach biotechnologicznych.
BT_1A_U01Wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki, statystyki i informatyki, którą stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analiz genomów
Treści programoweT-A-2Korzystanie z baz danych obejmujących genomikę porównawczą.
T-A-3Projekty sekwencjonowania genomów zwierząt domowych i gospodarskich.
T-A-1Organizmy modelowe używane w genomice porównawczej, przykłady zastosowania.
T-A-5Choroby genomowe i ich ewolucja.
T-W-4Budowa genomów eukariotycznych. Porównanie. Kolinearność i syntenia.
T-W-2Pochodzenie genów i genomów. Teorie powstania kodu genetycznego.
T-W-3Organizacja genomów prokariotycznych i organellowych. Porównanie.
Metody nauczaniaM-2Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocana aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wie, że są bazy danych sekwencji
3,0Umiejętność poruszania się w bazach danych w których zdeponowano sekwencje i mapy genomów
3,5Potrafi wymienić bazy danych
4,0Potrafi wymienić bazy danych i powiedziec do czego służą
4,5Potrafi poruszać się po bazach danych
5,0Potrafi korzystać z narzędzi bazy danych i interpretować uzyskane przez ich uzycie wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N-O9.1_K01Świadomość różnorodności biologicznej na poziomie genomów oraz dolnośc do kompleksowej oceny danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K01Rozumie molekularne podstawy procesów biotechnologicznych oraz ma świadomość ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne.
BT_1A_K08Ma świadomość uwarunkowań biologicznych i technologicznych podstawowych procesów biotechnologicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analiz genomów
Treści programoweT-A-4Etyczne i praktyczne aspekty poznania sekwencji genomów różnych organizmów i człowieka. Genomika personalna.
T-A-3Projekty sekwencjonowania genomów zwierząt domowych i gospodarskich.
T-A-1Organizmy modelowe używane w genomice porównawczej, przykłady zastosowania.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu, definicje, obszar badawczy. Paradoks wartości C.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocana aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zdolności do kompleksowej oceny zjawisk
3,0Zdolnośc do kompleksowej oceny danych
3,5Wykazuje dość dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
4,0Wykazuje dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
4,5Wykazuje bardzo dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk
5,0Wykazuje nadzwyczajną zdolność do kompleksowej oceny zjawisk