Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Kriobiologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kriobiologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 4 1,00,29zaliczenie
wykładyW5 8 1,50,42zaliczenie
laboratoriaL5 3 0,50,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z fizjologii i biologii komórki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie możliwości konserwacji obiektów biologicznych w niskich temperaturach oraz mechanizmów ochrony przed uszkodzeniami podczas.
C-2poznanie perspektyw zastosowania kriokonserwacji w biotechnologii, rolnictwie i medycynie oraz logistyki przechowywania konserwowanych próbek, jak też zarządzaniem magazynowania i obrotu kriokonserwowanymi materiałem..

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe zasady bezpieczeństwa przy pracy z ciekłym azotem.1
T-A-2Sposoby przyrządzania i stosowania podstawowych krioprotektantów.1
T-A-3Metody kriokonserwacji obiektów biologicznych.1
T-A-4Praktyczne zastosowania kriokonserwacji w wybranych obszarach (hodowla zwierząt, biotechnologia, medycyna) oraz prawne ograniczenia jej stosowania1
4
laboratoria
T-L-1Budowa pojemników do przechowywania próbek w ciekłym azocie.1
T-L-2Metody kriokonserwacji obiektów biologicznych.2
3
wykłady
T-W-1Adaptacja wybranych gatunków zwierząt do życia w niskich temperaturach i mechanizmy ochrony przed uszkodzeniami w wyniku niskich temperatur w przyrodzie.2
T-W-2Biotechnologiczny potencjał organizmów kriofilnych. .1
T-W-3Możliwości i ograniczenia zastosowania niskich temperatur do konserwacji obiektów biologicznych.1
T-W-4Procesy fizykochemiczne zachodzące podczas zamrażania i rozmrażania obiektów biologicznych. Metody konfekcjonowania próbek konserwowanych w niskich temperaturach.2
T-W-5Substancje stosowane w kriokonserwacji obiektów biologicznych. Obszary zastosowań kriotechnologii (medycyna regeneratywna, komórki macierzyste-krew pępowinowa).2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie się do pisemnego zaliczenia17
A-A-3Konsultacje8
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach3
A-L-2przygotowanie się do pisemnego zaliczenia10
A-L-3Konsultacje2
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia pisemnego27
A-W-3Konsultacje10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja
M-3Pokaz
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas dyskusji i wykonywaniu ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pisemnej odpowiedzi na pytania z zakresu przerobionego materiału

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O7.2_W01
Student po zakończeniu kursu zna mechanizny adaptacyjne organizmów żywych pozwalające na życie w niskich temperaturach i potrafi wymienić, które z tych mechanizmów znalazło zastosowanie w kriokonserwacji obiektów biologicznych. Powinien znać procesy fizyko-chemiczne zachodzące w oobiektach biologicznych podczas zamrażania i rozmrażania. Powinien znać procedury, materiały i urządzenia niezbędne do celowego stosowania niskich temperatur w różnych dziedzinach związanych z biotechnologią
BT_1A_W10, BT_1A_W08C-1, C-2T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O7.2_U01
Po ukończeniu kursu student umie wykorzystać niskie temperatury do konserwacji obiektów biologicznych, potrafi dobrać odpowiednie narzędzia i aparaturę, umie zorganizować w sposób bezpieczny, niezawodny i ekonomiczny kriobank materiałów biologicznych.
BT_1A_U02, BT_1A_U05C-1, C-2T-A-3, T-L-2, T-L-1M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O7.2_K01
Rozumie znaczenie przechowywania zmienionych pod względem genetycznym i/lub funkcjonalnym obiektów biologicznych oraz możliwości ich zastosowania w przyszłości. Potrafi przedstawić perspektywy nowatorskiego zastosowania takich obiektów w różnych dziedzinach, m.in. medycynie człowieka. Wie, jak ważne jest rozwijanie nowych technologii i informatyki do bezbłędnego, bezpiecznego i ekonomicznego zarządzaniai bankami materiałów zamrożonych
BT_1A_K04C-1, C-2T-A-3, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O7.2_W01
Student po zakończeniu kursu zna mechanizny adaptacyjne organizmów żywych pozwalające na życie w niskich temperaturach i potrafi wymienić, które z tych mechanizmów znalazło zastosowanie w kriokonserwacji obiektów biologicznych. Powinien znać procesy fizyko-chemiczne zachodzące w oobiektach biologicznych podczas zamrażania i rozmrażania. Powinien znać procedury, materiały i urządzenia niezbędne do celowego stosowania niskich temperatur w różnych dziedzinach związanych z biotechnologią
2,0
3,0Zna mechanizny adaptacyjne organizmów żywych pozwalające na życie w niskich temperaturach i potrafi wymienić, które z tych mechanizmów znalazło zastosowanie w kriokonserwacji obiektów biologicznych. Powinien znać procesy fizyko-chemiczne zachodzące w oobiektach biologicznych podczas zamrażania i rozmrażania. Powinien znać procedury, materiały i urządzenia niezbędne do celowego stosowania niskich temperatur w różnych dziedzinach związanych z biotechnologią
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O7.2_U01
Po ukończeniu kursu student umie wykorzystać niskie temperatury do konserwacji obiektów biologicznych, potrafi dobrać odpowiednie narzędzia i aparaturę, umie zorganizować w sposób bezpieczny, niezawodny i ekonomiczny kriobank materiałów biologicznych.
2,0
3,0Umie wykorzystać niskie temperatury do konserwacji obiektów biologicznych, potrafi dobrać odpowiednie narzędzia i aparaturę, umie zorganizować w sposób bezpieczny, niezawodny i ekonomiczny kriobank materiałów biologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O7.2_K01
Rozumie znaczenie przechowywania zmienionych pod względem genetycznym i/lub funkcjonalnym obiektów biologicznych oraz możliwości ich zastosowania w przyszłości. Potrafi przedstawić perspektywy nowatorskiego zastosowania takich obiektów w różnych dziedzinach, m.in. medycynie człowieka. Wie, jak ważne jest rozwijanie nowych technologii i informatyki do bezbłędnego, bezpiecznego i ekonomicznego zarządzaniai bankami materiałów zamrożonych
2,0
3,0Rozumie znaczenie przechowywania zmienionych pod względem genetycznym i/lub funkcjonalnym obiektów biologicznych oraz możliwości ich zastosowania w przyszłości. Potrafi przedstawić perspektywy nowatorskiego zastosowania takich obiektów w różnych dziedzinach, m.in. medycynie człowieka. Wie, jak ważne jest rozwijanie nowych technologii i informatyki do bezbłędnego, bezpiecznego i ekonomicznego zarządzaniai ban
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Chorowski, „Kriogenika w zastosowaniach przemysłowych, medycznych i badawczych”, Chłodnictwo i Klimatyzacja, 2005, 1
  2. Narkiewicz T., Praktyczne zastosowanie krioterapii, 2006, Acta Bio-Optica et InformaticaMedica, 2006, 4, 12
  3. Bauer J., Skrzypek A, Fizjologiczne podstawy krioterapii, Medycyna, Lasery Komputer, 1997, 3, 116-119
  4. Waszkiewicz Ł., , „Przechowywanie i transport narządów ludzkich przeznaczonych do przeszczepu, Technika Chłodnicza i Klimatyzacyjna, 2007, 5, 205-210

Literatura dodatkowa

  1. Gregory M. Fahy, Brian Wowk, Jun Wu, John Phan, Cryopreservation of organs by vitrification: perspectives and recent advancesq, Cryobiology, 2004, 48, 157–178
  2. Jönsson KI., Tardigrades as a potential model organism in space research., Astrobiology, 2007, 7(5)., 757-66

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe zasady bezpieczeństwa przy pracy z ciekłym azotem.1
T-A-2Sposoby przyrządzania i stosowania podstawowych krioprotektantów.1
T-A-3Metody kriokonserwacji obiektów biologicznych.1
T-A-4Praktyczne zastosowania kriokonserwacji w wybranych obszarach (hodowla zwierząt, biotechnologia, medycyna) oraz prawne ograniczenia jej stosowania1
4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa pojemników do przechowywania próbek w ciekłym azocie.1
T-L-2Metody kriokonserwacji obiektów biologicznych.2
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Adaptacja wybranych gatunków zwierząt do życia w niskich temperaturach i mechanizmy ochrony przed uszkodzeniami w wyniku niskich temperatur w przyrodzie.2
T-W-2Biotechnologiczny potencjał organizmów kriofilnych. .1
T-W-3Możliwości i ograniczenia zastosowania niskich temperatur do konserwacji obiektów biologicznych.1
T-W-4Procesy fizykochemiczne zachodzące podczas zamrażania i rozmrażania obiektów biologicznych. Metody konfekcjonowania próbek konserwowanych w niskich temperaturach.2
T-W-5Substancje stosowane w kriokonserwacji obiektów biologicznych. Obszary zastosowań kriotechnologii (medycyna regeneratywna, komórki macierzyste-krew pępowinowa).2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie się do pisemnego zaliczenia17
A-A-3Konsultacje8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach3
A-L-2przygotowanie się do pisemnego zaliczenia10
A-L-3Konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia pisemnego27
A-W-3Konsultacje10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-O7.2_W01Student po zakończeniu kursu zna mechanizny adaptacyjne organizmów żywych pozwalające na życie w niskich temperaturach i potrafi wymienić, które z tych mechanizmów znalazło zastosowanie w kriokonserwacji obiektów biologicznych. Powinien znać procesy fizyko-chemiczne zachodzące w oobiektach biologicznych podczas zamrażania i rozmrażania. Powinien znać procedury, materiały i urządzenia niezbędne do celowego stosowania niskich temperatur w różnych dziedzinach związanych z biotechnologią
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W10Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia.
BT_1A_W08Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych.
Cel przedmiotuC-1poznanie możliwości konserwacji obiektów biologicznych w niskich temperaturach oraz mechanizmów ochrony przed uszkodzeniami podczas.
C-2poznanie perspektyw zastosowania kriokonserwacji w biotechnologii, rolnictwie i medycynie oraz logistyki przechowywania konserwowanych próbek, jak też zarządzaniem magazynowania i obrotu kriokonserwowanymi materiałem..
Treści programoweT-A-3Metody kriokonserwacji obiektów biologicznych.
T-W-3Możliwości i ograniczenia zastosowania niskich temperatur do konserwacji obiektów biologicznych.
T-W-4Procesy fizykochemiczne zachodzące podczas zamrażania i rozmrażania obiektów biologicznych. Metody konfekcjonowania próbek konserwowanych w niskich temperaturach.
T-W-5Substancje stosowane w kriokonserwacji obiektów biologicznych. Obszary zastosowań kriotechnologii (medycyna regeneratywna, komórki macierzyste-krew pępowinowa).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pisemnej odpowiedzi na pytania z zakresu przerobionego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna mechanizny adaptacyjne organizmów żywych pozwalające na życie w niskich temperaturach i potrafi wymienić, które z tych mechanizmów znalazło zastosowanie w kriokonserwacji obiektów biologicznych. Powinien znać procesy fizyko-chemiczne zachodzące w oobiektach biologicznych podczas zamrażania i rozmrażania. Powinien znać procedury, materiały i urządzenia niezbędne do celowego stosowania niskich temperatur w różnych dziedzinach związanych z biotechnologią
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-O7.2_U01Po ukończeniu kursu student umie wykorzystać niskie temperatury do konserwacji obiektów biologicznych, potrafi dobrać odpowiednie narzędzia i aparaturę, umie zorganizować w sposób bezpieczny, niezawodny i ekonomiczny kriobank materiałów biologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U02Umie określić zjawiska i procesy chemiczne, fizyczne oraz biochemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; potrafi szacować ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk.
BT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
Cel przedmiotuC-1poznanie możliwości konserwacji obiektów biologicznych w niskich temperaturach oraz mechanizmów ochrony przed uszkodzeniami podczas.
C-2poznanie perspektyw zastosowania kriokonserwacji w biotechnologii, rolnictwie i medycynie oraz logistyki przechowywania konserwowanych próbek, jak też zarządzaniem magazynowania i obrotu kriokonserwowanymi materiałem..
Treści programoweT-A-3Metody kriokonserwacji obiektów biologicznych.
T-L-2Metody kriokonserwacji obiektów biologicznych.
T-L-1Budowa pojemników do przechowywania próbek w ciekłym azocie.
Metody nauczaniaM-3Pokaz
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pisemnej odpowiedzi na pytania z zakresu przerobionego materiału
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas dyskusji i wykonywaniu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie wykorzystać niskie temperatury do konserwacji obiektów biologicznych, potrafi dobrać odpowiednie narzędzia i aparaturę, umie zorganizować w sposób bezpieczny, niezawodny i ekonomiczny kriobank materiałów biologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-O7.2_K01Rozumie znaczenie przechowywania zmienionych pod względem genetycznym i/lub funkcjonalnym obiektów biologicznych oraz możliwości ich zastosowania w przyszłości. Potrafi przedstawić perspektywy nowatorskiego zastosowania takich obiektów w różnych dziedzinach, m.in. medycynie człowieka. Wie, jak ważne jest rozwijanie nowych technologii i informatyki do bezbłędnego, bezpiecznego i ekonomicznego zarządzaniai bankami materiałów zamrożonych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka.
Cel przedmiotuC-1poznanie możliwości konserwacji obiektów biologicznych w niskich temperaturach oraz mechanizmów ochrony przed uszkodzeniami podczas.
C-2poznanie perspektyw zastosowania kriokonserwacji w biotechnologii, rolnictwie i medycynie oraz logistyki przechowywania konserwowanych próbek, jak też zarządzaniem magazynowania i obrotu kriokonserwowanymi materiałem..
Treści programoweT-A-3Metody kriokonserwacji obiektów biologicznych.
T-W-3Możliwości i ograniczenia zastosowania niskich temperatur do konserwacji obiektów biologicznych.
T-W-1Adaptacja wybranych gatunków zwierząt do życia w niskich temperaturach i mechanizmy ochrony przed uszkodzeniami w wyniku niskich temperatur w przyrodzie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pisemnej odpowiedzi na pytania z zakresu przerobionego materiału
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas dyskusji i wykonywaniu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie znaczenie przechowywania zmienionych pod względem genetycznym i/lub funkcjonalnym obiektów biologicznych oraz możliwości ich zastosowania w przyszłości. Potrafi przedstawić perspektywy nowatorskiego zastosowania takich obiektów w różnych dziedzinach, m.in. medycynie człowieka. Wie, jak ważne jest rozwijanie nowych technologii i informatyki do bezbłędnego, bezpiecznego i ekonomicznego zarządzaniai ban
3,5
4,0
4,5
5,0