Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Mikroorganizmy w biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikroorganizmy w biotechnologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 5 0,50,59zaliczenie
laboratoriaL2 5 0,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii, biochemii i mikrobiologii ogólnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, poznanie sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru oraz najważniejszych przykładów zastosowań biopreparatów w ochronie środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Namnażanie szczepów bakterii i grzybów techniką posiewu redukcyjnego na podłżach stałych, założenie hodowli stacjonarnej wybranych kultur w określonych warunkach fizyko-chemicznych.1
T-L-2Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.1
T-L-3Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.2
T-L-4Preparaty mikrobiologiczne stoswane w ochrone środowiska i w rolnictwie.1
5
wykłady
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.1
T-W-2Pozyskiwanie i dobór mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych. Sposoby hodowli, dobór podłoży, metody sterylizacji, ustalanie warunków hodowli, metody kontroli przebiegu hodowli.1
T-W-3Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, produkcja aminokwasów, enzymów technicznych). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (pieczywo, kwaszenie mleka, produkcja serów, spirytualia).1
T-W-4Procesy biotechnologiczne w ochronie środowiska. Oczyszczanie ścieków, biofiltracja powietrza, biodegradacja odpadów, rekultywacja gleby.2
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2prygotowanie do zajęć praktycznych5
A-L-3studiowanie podanej literatury3
A-L-4konsultacje z prowadzącym przedmiot2
15
wykłady
A-W-1pwtórzenie wiedzy z mikrobiologii i biochemii2
A-W-2uczestnictwo w zajęciach5
A-W-3studiowanie podanej literatury2
A-W-4przygotowanie do zaliczenia3
A-W-5konsultacje z prowadzącym przedmiot3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Multimedialny wykład informacyjny
M-2ćwiczenie laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Prezentacja

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-C18_W01
Student ma wiedzę z zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych i sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych.
BT_1A_W16C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-C18_U01
Student potrafi posługiwać się pojęciami związanymi z biotechnologią i posługiwać się przedmiotami, narzędziami i aparaturą wykorzystywaną podczas zajęć. Potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań aktywności mikroorganizmów.
BT_1A_U10C-1T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-C18_K01
Rozumienie potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny. Wykazuje chęć doskonalenia swoich laboratoryjnych technik pracy.
BT_1A_K05C-1T-W-1, T-L-3, T-L-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-C18_W01
Student ma wiedzę z zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych i sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych.
2,0Brak wiedzy o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
3,0Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
3,5Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
4,0Poszerzona wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
4,5Poszerzona wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
5,0Szeroka wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-C18_U01
Student potrafi posługiwać się pojęciami związanymi z biotechnologią i posługiwać się przedmiotami, narzędziami i aparaturą wykorzystywaną podczas zajęć. Potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań aktywności mikroorganizmów.
2,0
3,0Umiejętność prowadzenia hodowli mikroorganizmów w warunkach laboratoryjnych, jedynie z pomocą prowadzącego zajęcia. Potrafi posługiwać się podstawową terminologią biotechnologiczną. Nie potrafi samodzielne wybrać i odpowiednio użyć narzędzi i aparatury do zadań naukowych zrealizowanych na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-C18_K01
Rozumienie potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny. Wykazuje chęć doskonalenia swoich laboratoryjnych technik pracy.
2,0
3,0Częściowe zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, brak chęci do doskonalenia znanych technik pracy w laboratorium.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmiel A., Biotechnologia podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1994
  2. Fiedurka J., Procesy jednostkowe w biotechnologii – ćwiczenia., Wydawn. UMCS, Lublin, 2000
  3. Libudzisz Z., Kowal K., Mikrobiologia techniczna., Politechnika Łódzka, 2000
  4. Paul. E. A., Clark E. E., Mikrobiologia I biochemia gleb, Wyd. UMCS, Lublin, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna, PWN, Warszawa, 2009, 2
  2. Nowak A., Marska B., Wronkowska H., Michalcewicz W., Błazak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii, Wdawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Namnażanie szczepów bakterii i grzybów techniką posiewu redukcyjnego na podłżach stałych, założenie hodowli stacjonarnej wybranych kultur w określonych warunkach fizyko-chemicznych.1
T-L-2Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.1
T-L-3Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.2
T-L-4Preparaty mikrobiologiczne stoswane w ochrone środowiska i w rolnictwie.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.1
T-W-2Pozyskiwanie i dobór mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych. Sposoby hodowli, dobór podłoży, metody sterylizacji, ustalanie warunków hodowli, metody kontroli przebiegu hodowli.1
T-W-3Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, produkcja aminokwasów, enzymów technicznych). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (pieczywo, kwaszenie mleka, produkcja serów, spirytualia).1
T-W-4Procesy biotechnologiczne w ochronie środowiska. Oczyszczanie ścieków, biofiltracja powietrza, biodegradacja odpadów, rekultywacja gleby.2
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2prygotowanie do zajęć praktycznych5
A-L-3studiowanie podanej literatury3
A-L-4konsultacje z prowadzącym przedmiot2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1pwtórzenie wiedzy z mikrobiologii i biochemii2
A-W-2uczestnictwo w zajęciach5
A-W-3studiowanie podanej literatury2
A-W-4przygotowanie do zaliczenia3
A-W-5konsultacje z prowadzącym przedmiot3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N-C18_W01Student ma wiedzę z zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych i sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W16Ma wiedzę na temat różnorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, poznanie sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru oraz najważniejszych przykładów zastosowań biopreparatów w ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-4Procesy biotechnologiczne w ochronie środowiska. Oczyszczanie ścieków, biofiltracja powietrza, biodegradacja odpadów, rekultywacja gleby.
T-W-2Pozyskiwanie i dobór mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych. Sposoby hodowli, dobór podłoży, metody sterylizacji, ustalanie warunków hodowli, metody kontroli przebiegu hodowli.
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.
T-W-3Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, produkcja aminokwasów, enzymów technicznych). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (pieczywo, kwaszenie mleka, produkcja serów, spirytualia).
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak wiedzy o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
3,0Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
3,5Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
4,0Poszerzona wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
4,5Poszerzona wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
5,0Szeroka wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N-C18_U01Student potrafi posługiwać się pojęciami związanymi z biotechnologią i posługiwać się przedmiotami, narzędziami i aparaturą wykorzystywaną podczas zajęć. Potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań aktywności mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, poznanie sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru oraz najważniejszych przykładów zastosowań biopreparatów w ochronie środowiska.
Treści programoweT-L-4Preparaty mikrobiologiczne stoswane w ochrone środowiska i w rolnictwie.
T-L-3Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Namnażanie szczepów bakterii i grzybów techniką posiewu redukcyjnego na podłżach stałych, założenie hodowli stacjonarnej wybranych kultur w określonych warunkach fizyko-chemicznych.
T-L-2Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacja
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność prowadzenia hodowli mikroorganizmów w warunkach laboratoryjnych, jedynie z pomocą prowadzącego zajęcia. Potrafi posługiwać się podstawową terminologią biotechnologiczną. Nie potrafi samodzielne wybrać i odpowiednio użyć narzędzi i aparatury do zadań naukowych zrealizowanych na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N-C18_K01Rozumienie potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny. Wykazuje chęć doskonalenia swoich laboratoryjnych technik pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K05Wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowej; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, poznanie sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru oraz najważniejszych przykładów zastosowań biopreparatów w ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.
T-L-3Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.
T-L-2Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny
M-2ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Częściowe zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, brak chęci do doskonalenia znanych technik pracy w laboratorium.
3,5
4,0
4,5
5,0