Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Spektroskopowe i mikroskopowe metody badań nanomateriałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Spektroskopowe i mikroskopowe metody badań nanomateriałów
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Wenelska <Karolina.Wilgosz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,50,70egzamin
laboratoriaL2 40 1,50,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy z fizyki i chemii fizycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z metodami mikroskopowymi i spektroskopowymi i ich zastosowaniem w nanotechnologii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Charakterystyka wybranych nanostruktur technikami omówionymi na wykładach.40
40
wykłady
T-W-1Wysokorozdzielcza skaningowa mikroskopia elektronowa (SEM)5
T-W-2Wysokorozdzielcza transmisyjna mikroskopia elektronowa (HR-TEM)5
T-W-3Podział i charakterystyka metod spektroskopowych stosowanych w nanotechnologii2
T-W-4Spektrofotometria absorpcyjna UV, VIS i IR.8
T-W-5Spektroskopia Ramana5
T-W-6Spektroskopia absorpcji atomowej (AAS)5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach40
A-L-2Przygotowanie się do zaliczenia5
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie się do egzaminu10
A-W-3konsultacje z prowadzącym5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne z wykorzystaniem metod mikroskopowych i spektroskopowych do identyfikacji nanomateriałów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykladów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z laboratoriów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2A-S-C5_W01
Dobieranie odpowiedniego sprzętu do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiowanie podstawowych praw fizycznych na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
BTna_2A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2A-S-C5_U01
Posługiwanie się sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, odpowiedni jego dobór a także umiejętność interpretacji otrzymanych wyników.
BTna_2A_U08C-1T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2A-S-C5_K01
Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz dotrzymywanie terminów
BTna_2A_K01C-1T-L-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2A-S-C5_W01
Dobieranie odpowiedniego sprzętu do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiowanie podstawowych praw fizycznych na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
2,0
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2A-S-C5_U01
Posługiwanie się sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, odpowiedni jego dobór a także umiejętność interpretacji otrzymanych wyników.
2,0
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, a także interpretować otrzymane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2A-S-C5_K01
Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz dotrzymywanie terminów
2,0
3,0w co najmniej 51% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymuje terminów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cygański A, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyka wybranych nanostruktur technikami omówionymi na wykładach.40
40

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wysokorozdzielcza skaningowa mikroskopia elektronowa (SEM)5
T-W-2Wysokorozdzielcza transmisyjna mikroskopia elektronowa (HR-TEM)5
T-W-3Podział i charakterystyka metod spektroskopowych stosowanych w nanotechnologii2
T-W-4Spektrofotometria absorpcyjna UV, VIS i IR.8
T-W-5Spektroskopia Ramana5
T-W-6Spektroskopia absorpcji atomowej (AAS)5
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach40
A-L-2Przygotowanie się do zaliczenia5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie się do egzaminu10
A-W-3konsultacje z prowadzącym5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI2A-S-C5_W01Dobieranie odpowiedniego sprzętu do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiowanie podstawowych praw fizycznych na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z metodami mikroskopowymi i spektroskopowymi i ich zastosowaniem w nanotechnologii
Treści programoweT-W-1Wysokorozdzielcza skaningowa mikroskopia elektronowa (SEM)
T-W-2Wysokorozdzielcza transmisyjna mikroskopia elektronowa (HR-TEM)
T-W-3Podział i charakterystyka metod spektroskopowych stosowanych w nanotechnologii
T-W-4Spektrofotometria absorpcyjna UV, VIS i IR.
T-W-5Spektroskopia Ramana
T-W-6Spektroskopia absorpcji atomowej (AAS)
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykladów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI2A-S-C5_U01Posługiwanie się sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, odpowiedni jego dobór a także umiejętność interpretacji otrzymanych wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z metodami mikroskopowymi i spektroskopowymi i ich zastosowaniem w nanotechnologii
Treści programoweT-L-1Charakterystyka wybranych nanostruktur technikami omówionymi na wykładach.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia praktyczne z wykorzystaniem metod mikroskopowych i spektroskopowych do identyfikacji nanomateriałów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, a także interpretować otrzymane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI2A-S-C5_K01Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz dotrzymywanie terminów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z metodami mikroskopowymi i spektroskopowymi i ich zastosowaniem w nanotechnologii
Treści programoweT-L-1Charakterystyka wybranych nanostruktur technikami omówionymi na wykładach.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia praktyczne z wykorzystaniem metod mikroskopowych i spektroskopowych do identyfikacji nanomateriałów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w co najmniej 51% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymuje terminów
3,5
4,0
4,5
5,0