Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Linie komórkowe w nanonbioinżynierii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Linie komórkowe w nanonbioinżynierii
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL2 20 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość pojęć z zakresu biologii komórki i biologii rozrodu.
W-2Znajomośći podstaw fizjologii oraz biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie wiedzy z zakresu hodowli komórek i tkanek, ze szczególnym uwzględnieniem ich wykorzystania w nanobioinżynierii
C-2Poznanie procedur obejmujących prowadzenie hodowli komórkowych w obszarze działań nanobioinżynierii
C-3Zdobycie praktycznych umiejętności w pracy z wybranymi liniami/hodowlami komórowymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obserwacja cech morfologicznych hodowli wybranych linii komórkowych2
T-L-2Liczenie komórek przy użyciu komory hematologicznej2
T-L-3Pasażowanie hodowli komórek adherentnych2
T-L-4Opracowanie krzywej wzrostu komórek na przykładzie wybranej linii komórkowej2
T-L-5Wykrywanie obecności mykoplazm w hodowlach komórkowych; Przygotowanie komórek do krioprezerwacji2
T-L-6Hodowle komórek ziarnistych i osłonki wewnętrznej pęcherzyka jajnkowego4
T-L-7Hodowle komórek lutealnych3
T-L-8Hodowle komórek nabłonkowych jajowodu.3
20
wykłady
T-W-1Charakterystyka linii komórkowych i ich autentyfikacja3
T-W-2Podziały komórkowe i różnicowanie komórek w warunkach in vitro2
T-W-3Hodowle in vitro o chakaterystycznych wymaganiach - komórki macierzyste, komórki zróżnicowane2
T-W-4Charakterystyka wybanych hodowli komórowych 3D3
T-W-5Gonadalne linie komórkowe3
T-W-6Znaczenie nanocząsteczek w procesach rozrodczych. Cytotoksyczny wpływ nanocząsteczek na komórki układu rozrodczego. Wykorzystanie nanocząsteczek jako markerów w diagnostyce zaburzeń procesów rozrodczych.4
T-W-7Wykorzystanie nanocząsteczek w seksowaniu plemników.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych - praca w grupach10
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych - praca indywidualna10
A-L-3Opracowanie wyników z laboratorium3
A-L-4czytanie wskazanej literatury3
A-L-5przygotowanie się do kolokwium5
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do kolokwium5
A-W-3Czytanie wskazanej literatury5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny
M-2Wykonywanie w grupach zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2A-S-C4_W01
Student zna i posługuje się pojęciami dotyczącymi hodowli/linii komórkowych i możliwością ich wykorzystania w nanobioinżynierii
BTna_2A_W01, BTna_2A_W13C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2A-S-C4_U01
Student potrafi pracować z wybranymi liniami komórkowymi przy zachowianu zasad aseptyki.
BTna_2A_U09, BTna_2A_U05C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2A-S-C4_K01
Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych wymaganych przy pracy z hodowlami in vitro
BTna_2A_K08C-1, C-3T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2A-S-C4_W01
Student zna i posługuje się pojęciami dotyczącymi hodowli/linii komórkowych i możliwością ich wykorzystania w nanobioinżynierii
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2A-S-C4_U01
Student potrafi pracować z wybranymi liniami komórkowymi przy zachowianu zasad aseptyki.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2A-S-C4_K01
Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych wymaganych przy pracy z hodowlami in vitro
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  2. R. Ian Freshney, Culture of Animal Cells: A Manual of Basic Technique and Specialized Applications, John Wiley & Sons, Hoboken, NJ, 2015, 1118873645

Literatura dodatkowa

  1. Kawiak J., Zabel M., Seminaria z cytofizjologii, Wydawnictwo Medyczne Urban&Partner, Wrocław, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obserwacja cech morfologicznych hodowli wybranych linii komórkowych2
T-L-2Liczenie komórek przy użyciu komory hematologicznej2
T-L-3Pasażowanie hodowli komórek adherentnych2
T-L-4Opracowanie krzywej wzrostu komórek na przykładzie wybranej linii komórkowej2
T-L-5Wykrywanie obecności mykoplazm w hodowlach komórkowych; Przygotowanie komórek do krioprezerwacji2
T-L-6Hodowle komórek ziarnistych i osłonki wewnętrznej pęcherzyka jajnkowego4
T-L-7Hodowle komórek lutealnych3
T-L-8Hodowle komórek nabłonkowych jajowodu.3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka linii komórkowych i ich autentyfikacja3
T-W-2Podziały komórkowe i różnicowanie komórek w warunkach in vitro2
T-W-3Hodowle in vitro o chakaterystycznych wymaganiach - komórki macierzyste, komórki zróżnicowane2
T-W-4Charakterystyka wybanych hodowli komórowych 3D3
T-W-5Gonadalne linie komórkowe3
T-W-6Znaczenie nanocząsteczek w procesach rozrodczych. Cytotoksyczny wpływ nanocząsteczek na komórki układu rozrodczego. Wykorzystanie nanocząsteczek jako markerów w diagnostyce zaburzeń procesów rozrodczych.4
T-W-7Wykorzystanie nanocząsteczek w seksowaniu plemników.3
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych - praca w grupach10
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych - praca indywidualna10
A-L-3Opracowanie wyników z laboratorium3
A-L-4czytanie wskazanej literatury3
A-L-5przygotowanie się do kolokwium5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do kolokwium5
A-W-3Czytanie wskazanej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI2A-S-C4_W01Student zna i posługuje się pojęciami dotyczącymi hodowli/linii komórkowych i możliwością ich wykorzystania w nanobioinżynierii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BTna_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy z zakresu hodowli komórek i tkanek, ze szczególnym uwzględnieniem ich wykorzystania w nanobioinżynierii
Treści programoweT-W-4Charakterystyka wybanych hodowli komórowych 3D
T-W-2Podziały komórkowe i różnicowanie komórek w warunkach in vitro
T-W-1Charakterystyka linii komórkowych i ich autentyfikacja
T-W-3Hodowle in vitro o chakaterystycznych wymaganiach - komórki macierzyste, komórki zróżnicowane
T-W-6Znaczenie nanocząsteczek w procesach rozrodczych. Cytotoksyczny wpływ nanocząsteczek na komórki układu rozrodczego. Wykorzystanie nanocząsteczek jako markerów w diagnostyce zaburzeń procesów rozrodczych.
T-W-7Wykorzystanie nanocząsteczek w seksowaniu plemników.
T-W-5Gonadalne linie komórkowe
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI2A-S-C4_U01Student potrafi pracować z wybranymi liniami komórkowymi przy zachowianu zasad aseptyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_U09stosuje poznane metody w pracy badawczej; opracowuje piśmiennictwo zgodnie z profilem badawczym; analizuje doniesienia naukowe i inne materiały źródłowe w kontekście własnego projektu badawczego; potrafi przygotować projekt własnych badań naukowych oraz samodzielnie przygotowć opracowanie naukowe
BTna_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
Cel przedmiotuC-2Poznanie procedur obejmujących prowadzenie hodowli komórkowych w obszarze działań nanobioinżynierii
C-3Zdobycie praktycznych umiejętności w pracy z wybranymi liniami/hodowlami komórowymi
Treści programoweT-L-1Obserwacja cech morfologicznych hodowli wybranych linii komórkowych
T-L-2Liczenie komórek przy użyciu komory hematologicznej
T-L-3Pasażowanie hodowli komórek adherentnych
T-L-4Opracowanie krzywej wzrostu komórek na przykładzie wybranej linii komórkowej
T-L-5Wykrywanie obecności mykoplazm w hodowlach komórkowych; Przygotowanie komórek do krioprezerwacji
T-L-6Hodowle komórek ziarnistych i osłonki wewnętrznej pęcherzyka jajnkowego
T-L-7Hodowle komórek lutealnych
T-L-8Hodowle komórek nabłonkowych jajowodu.
Metody nauczaniaM-2Wykonywanie w grupach zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI2A-S-C4_K01Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych wymaganych przy pracy z hodowlami in vitro
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_K08ma świadomość współodpowiedzialności za bezpieczeństwo w pracy własnej oraz innych; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy z zakresu hodowli komórek i tkanek, ze szczególnym uwzględnieniem ich wykorzystania w nanobioinżynierii
C-3Zdobycie praktycznych umiejętności w pracy z wybranymi liniami/hodowlami komórowymi
Treści programoweT-L-1Obserwacja cech morfologicznych hodowli wybranych linii komórkowych
T-L-3Pasażowanie hodowli komórek adherentnych
T-L-5Wykrywanie obecności mykoplazm w hodowlach komórkowych; Przygotowanie komórek do krioprezerwacji
T-L-6Hodowle komórek ziarnistych i osłonki wewnętrznej pęcherzyka jajnkowego
T-L-7Hodowle komórek lutealnych
T-L-8Hodowle komórek nabłonkowych jajowodu.
Metody nauczaniaM-2Wykonywanie w grupach zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
M-1Wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0