Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria

Sylabus przedmiotu Nanotechnologia w przemyśle rolno-spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nanotechnologia w przemyśle rolno-spożywczym
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy, chemii, biochemii, fizjologii i ekologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kierunkami zastosowania nanobiotechnologii w przemyśle spożywczym, wykorzystania nanomateriałów w rolnictwie i produkcji żywności oraz zapoznanie z zaletami i zagrożeniami tego kierunku produkcji w aspekcie środowiska i zdrowia człowieka.
C-2Celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów umiejętności zastosowania nantobiotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykorzystanie produktów ubocznych do produkcji substacji wzbogacających.2
T-A-2Produkcja nowych, bezpiecznych środków ochrony roślin z wykorzystaniem nanocząsteczek.2
T-A-3Kontrola procesów związanych z bezpieczeństwem w przemyśle rolno-spożywczym z wykorzystaniem nanotechnologii. Analiza produktów zawierających GMO.3
T-A-4Nanokapsulacja w rolnictwie.2
T-A-5Kontrola bioaktywności gleby z wykorzystaniem nanotechnologii.2
T-A-6Nanotechnologia w poprawie biodostępności składników pokarmowych.2
T-A-7Produkcja „nanofoods”, nadzieje i zagrożenia.2
15
wykłady
T-W-1Wykorzystanie zrównoważonych nanotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym3
T-W-2Kierunki zastosowania nanotechnologii w przemyśle spożywczym.2
T-W-3Wykorzystanie nanomateriałów w rolnictwie. Produkcja nawozów i środków ochrony roślin i zagrożenia z tym związane.2
T-W-4Wykorzystanie nanobiosensorów w przemyśle rolno-spożywczym.2
T-W-5Opakowania z bionanokompozytów w przemyśle rolno-spożywczym. Bioaktywne materiały opakowaniowe.2
T-W-6Zalety i zagrożenia nanotechnologii. Bezpieczeństwo nanożywności.3
T-W-7Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie prezentacji15
A-A-3przygotowanie do zajęć15
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów20
A-W-3Studiowanie zadanej literatury10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie testów
S-2Ocena formująca: ocena aktywnego udziału w dyskusji
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanego opracowania i przedstawienia go w trakcie zajęć w postaci prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NB2-S-O1.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna kierunki zastosowania nanobiotechnologii w przemyśle spożywczym, wykorzystanie nanomateriałów w rolnictwie i produkcji żywności. Zna zalety i zagrożenia tego kierunku produkcji.
BTna_2A_W03, BTna_2A_W10, BTna_2A_W15, BTna_2A_W13, BTna_2A_W12C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NB2-S-O1.3_U01
W trakcie zajęć student nabędzie umiejętność zastosowania nantobiotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym.
BTna_2A_U04C-2T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NB2-S-O1.3_K01
W trakcie zajęć student nabierze otwartej postawy na zastosowanie nanotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym oraz będzie potrafił ocenić możliwości zastosowania i ograniczenia tej technologii.
BTna_2A_K02, BTna_2A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-A-7M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NB2-S-O1.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna kierunki zastosowania nanobiotechnologii w przemyśle spożywczym, wykorzystanie nanomateriałów w rolnictwie i produkcji żywności. Zna zalety i zagrożenia tego kierunku produkcji.
2,0
3,0Student wykazuje podstawową wiedzę z zakresu zastosowania nanobiotechnologii w przmyśle spożywczym, wykorzystania nanomateriałów w rolnictwie i produkcji żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NB2-S-O1.3_U01
W trakcie zajęć student nabędzie umiejętność zastosowania nantobiotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym.
2,0
3,0Student wykazuje podstawową umiejętność zastosowania nanobiotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NB2-S-O1.3_K01
W trakcie zajęć student nabierze otwartej postawy na zastosowanie nanotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym oraz będzie potrafił ocenić możliwości zastosowania i ograniczenia tej technologii.
2,0
3,0student potrafi wyrazić swoją ocenę na temat zastosowania i ograniczeń nanotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowalczyk Stanisław, Bezpieczeństwo i jakość żywności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2016
  2. Grochowska Renata, Potencjalne scenariusze rozwoju innowacyjności w sektorze rolno-spożywczym po 2020 roku, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2017
  3. JOANICJUSZ NAZARKO, Redakcja naukowa JOANICJUSZ NAZARKO PODLASKA STRATEGIA ROZWOJU NARODOWA NANOTECHNOLOGII DO 2020 ROKU, Foresight, Białystok, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Jakub Jasiczak, POSTAWY KONSUMENTÓW WO BEC NANOTECHNOLOGII JAKO DETERMINANTA JEJ ROZWOJU RYNKOWEGO, UE w Poznaniu, Poznań, 2009
  2. Bednarski Włodzimierz, Biotechnologia żywności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykorzystanie produktów ubocznych do produkcji substacji wzbogacających.2
T-A-2Produkcja nowych, bezpiecznych środków ochrony roślin z wykorzystaniem nanocząsteczek.2
T-A-3Kontrola procesów związanych z bezpieczeństwem w przemyśle rolno-spożywczym z wykorzystaniem nanotechnologii. Analiza produktów zawierających GMO.3
T-A-4Nanokapsulacja w rolnictwie.2
T-A-5Kontrola bioaktywności gleby z wykorzystaniem nanotechnologii.2
T-A-6Nanotechnologia w poprawie biodostępności składników pokarmowych.2
T-A-7Produkcja „nanofoods”, nadzieje i zagrożenia.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie zrównoważonych nanotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym3
T-W-2Kierunki zastosowania nanotechnologii w przemyśle spożywczym.2
T-W-3Wykorzystanie nanomateriałów w rolnictwie. Produkcja nawozów i środków ochrony roślin i zagrożenia z tym związane.2
T-W-4Wykorzystanie nanobiosensorów w przemyśle rolno-spożywczym.2
T-W-5Opakowania z bionanokompozytów w przemyśle rolno-spożywczym. Bioaktywne materiały opakowaniowe.2
T-W-6Zalety i zagrożenia nanotechnologii. Bezpieczeństwo nanożywności.3
T-W-7Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie prezentacji15
A-A-3przygotowanie do zajęć15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów20
A-W-3Studiowanie zadanej literatury10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NB2-S-O1.3_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna kierunki zastosowania nanobiotechnologii w przemyśle spożywczym, wykorzystanie nanomateriałów w rolnictwie i produkcji żywności. Zna zalety i zagrożenia tego kierunku produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_W03zna zasady zarządzania, w tym zarządzania jakością
BTna_2A_W10wykazuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
BTna_2A_W15wykazuje pogłębioną znajomość nowoczesnej hodowli mającej znaczenie w rozwoju obszarów wiejskich
BTna_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
BTna_2A_W12wykazuje się zaawansowaną wiedzą dotyczącą wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze i jego bioróżnorodność
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kierunkami zastosowania nanobiotechnologii w przemyśle spożywczym, wykorzystania nanomateriałów w rolnictwie i produkcji żywności oraz zapoznanie z zaletami i zagrożeniami tego kierunku produkcji w aspekcie środowiska i zdrowia człowieka.
Treści programoweT-W-1Wykorzystanie zrównoważonych nanotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym
T-W-2Kierunki zastosowania nanotechnologii w przemyśle spożywczym.
T-W-3Wykorzystanie nanomateriałów w rolnictwie. Produkcja nawozów i środków ochrony roślin i zagrożenia z tym związane.
T-W-4Wykorzystanie nanobiosensorów w przemyśle rolno-spożywczym.
T-W-5Opakowania z bionanokompozytów w przemyśle rolno-spożywczym. Bioaktywne materiały opakowaniowe.
T-W-6Zalety i zagrożenia nanotechnologii. Bezpieczeństwo nanożywności.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie testów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawową wiedzę z zakresu zastosowania nanobiotechnologii w przmyśle spożywczym, wykorzystania nanomateriałów w rolnictwie i produkcji żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NB2-S-O1.3_U01W trakcie zajęć student nabędzie umiejętność zastosowania nantobiotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów umiejętności zastosowania nantobiotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-4Wykorzystanie nanobiosensorów w przemyśle rolno-spożywczym.
T-W-5Opakowania z bionanokompozytów w przemyśle rolno-spożywczym. Bioaktywne materiały opakowaniowe.
T-A-1Wykorzystanie produktów ubocznych do produkcji substacji wzbogacających.
T-A-2Produkcja nowych, bezpiecznych środków ochrony roślin z wykorzystaniem nanocząsteczek.
T-A-3Kontrola procesów związanych z bezpieczeństwem w przemyśle rolno-spożywczym z wykorzystaniem nanotechnologii. Analiza produktów zawierających GMO.
T-A-4Nanokapsulacja w rolnictwie.
T-A-5Kontrola bioaktywności gleby z wykorzystaniem nanotechnologii.
T-A-6Nanotechnologia w poprawie biodostępności składników pokarmowych.
T-A-7Produkcja „nanofoods”, nadzieje i zagrożenia.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywnego udziału w dyskusji
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanego opracowania i przedstawienia go w trakcie zajęć w postaci prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawową umiejętność zastosowania nanobiotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NB2-S-O1.3_K01W trakcie zajęć student nabierze otwartej postawy na zastosowanie nanotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym oraz będzie potrafił ocenić możliwości zastosowania i ograniczenia tej technologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BTna_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kierunkami zastosowania nanobiotechnologii w przemyśle spożywczym, wykorzystania nanomateriałów w rolnictwie i produkcji żywności oraz zapoznanie z zaletami i zagrożeniami tego kierunku produkcji w aspekcie środowiska i zdrowia człowieka.
Treści programoweT-W-1Wykorzystanie zrównoważonych nanotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym
T-W-2Kierunki zastosowania nanotechnologii w przemyśle spożywczym.
T-W-6Zalety i zagrożenia nanotechnologii. Bezpieczeństwo nanożywności.
T-A-7Produkcja „nanofoods”, nadzieje i zagrożenia.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie testów
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanego opracowania i przedstawienia go w trakcie zajęć w postaci prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wyrazić swoją ocenę na temat zastosowania i ograniczeń nanotechnologii w przemyśle rolno-spożywczym
3,5
4,0
4,5
5,0