Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria

Sylabus przedmiotu Analizy molekularne w mikroskali:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analizy molekularne w mikroskali
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy genetyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z technikami analiz DNA w mikroskali
C-2Przedstawienie praktycznych zastosowań analiz DNA w mikroskali

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analizy jakościowe i ilościowe DNA15
15
wykłady
T-W-1Wstęp, podstawowę pojęcia, rys historyczny2
T-W-2Układy lab-on-a-chip w analizie DNA2
T-W-3Sekwencjonowanie DNA IV generacji2
T-W-4Mikromacierze DNA, rodzaje, przykłady zastosowań3
T-W-5Najnowsze metody detekcji i screeningu polimorfizmów/mutacji4
T-W-6Mikroelektroforeza kapilarna i jej zastosowania2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie zalecanej literatury15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-L-4Konsultacje5
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury15
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do testu10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test z zagadnień przedstawionych na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Obserwacja pracy studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2S-O5.2_W01
Student posiada wiedzę z zakresu nowoczesnych technik anlaliz DNA w mikroskali i ich zastosowania
BTna_2A_W07, BTna_2A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2S-O5.2_U01
Student cechuje się umięjętnością wykorzystania analiz DNA w mikroskali
BTna_2A_U08, BTna_2A_U05C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2S-O5.2_K01
Student jest zdolny do oceny korzyści i celowości użycia analiz DNA w mikroskali
BTna_2A_K01C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2S-O5.2_W01
Student posiada wiedzę z zakresu nowoczesnych technik anlaliz DNA w mikroskali i ich zastosowania
2,0
3,0Student potrafi wymienić techniki analiz DNA w mikroskali i je krótko scharakteryzować
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2S-O5.2_U01
Student cechuje się umięjętnością wykorzystania analiz DNA w mikroskali
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu użycia analiz DNA w mikroskali
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2S-O5.2_K01
Student jest zdolny do oceny korzyści i celowości użycia analiz DNA w mikroskali
2,0
3,0Student postrzega apliakcyjny charakter analiz DNA w mikroskali w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brzóżka Z., Mikrobioanalityka, OWPW, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analizy jakościowe i ilościowe DNA15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp, podstawowę pojęcia, rys historyczny2
T-W-2Układy lab-on-a-chip w analizie DNA2
T-W-3Sekwencjonowanie DNA IV generacji2
T-W-4Mikromacierze DNA, rodzaje, przykłady zastosowań3
T-W-5Najnowsze metody detekcji i screeningu polimorfizmów/mutacji4
T-W-6Mikroelektroforeza kapilarna i jej zastosowania2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie zalecanej literatury15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-L-4Konsultacje5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury15
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do testu10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI2S-O5.2_W01Student posiada wiedzę z zakresu nowoczesnych technik anlaliz DNA w mikroskali i ich zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_W07wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
BTna_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z technikami analiz DNA w mikroskali
C-2Przedstawienie praktycznych zastosowań analiz DNA w mikroskali
Treści programoweT-W-1Wstęp, podstawowę pojęcia, rys historyczny
T-W-2Układy lab-on-a-chip w analizie DNA
T-W-3Sekwencjonowanie DNA IV generacji
T-W-4Mikromacierze DNA, rodzaje, przykłady zastosowań
T-W-5Najnowsze metody detekcji i screeningu polimorfizmów/mutacji
T-W-6Mikroelektroforeza kapilarna i jej zastosowania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z zagadnień przedstawionych na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić techniki analiz DNA w mikroskali i je krótko scharakteryzować
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI2S-O5.2_U01Student cechuje się umięjętnością wykorzystania analiz DNA w mikroskali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
BTna_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z technikami analiz DNA w mikroskali
C-2Przedstawienie praktycznych zastosowań analiz DNA w mikroskali
Treści programoweT-W-2Układy lab-on-a-chip w analizie DNA
T-W-3Sekwencjonowanie DNA IV generacji
T-W-4Mikromacierze DNA, rodzaje, przykłady zastosowań
T-W-5Najnowsze metody detekcji i screeningu polimorfizmów/mutacji
T-L-1Analizy jakościowe i ilościowe DNA
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z zagadnień przedstawionych na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Obserwacja pracy studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu użycia analiz DNA w mikroskali
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI2S-O5.2_K01Student jest zdolny do oceny korzyści i celowości użycia analiz DNA w mikroskali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie praktycznych zastosowań analiz DNA w mikroskali
Treści programoweT-W-1Wstęp, podstawowę pojęcia, rys historyczny
T-W-2Układy lab-on-a-chip w analizie DNA
T-W-3Sekwencjonowanie DNA IV generacji
T-W-4Mikromacierze DNA, rodzaje, przykłady zastosowań
T-W-5Najnowsze metody detekcji i screeningu polimorfizmów/mutacji
T-W-6Mikroelektroforeza kapilarna i jej zastosowania
T-L-1Analizy jakościowe i ilościowe DNA
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z zagadnień przedstawionych na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Obserwacja pracy studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student postrzega apliakcyjny charakter analiz DNA w mikroskali w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0