Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Metody genetyki molekularnej w diagnostyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody genetyki molekularnej w diagnostyce | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu genetyki molekularnej, biochemii, biologii komórki, mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie podstawowych pojęć oraz nowoczesnych technik i metod genetyki molekularnej w diagnostyce. |
C-2 | Zaprezentowanie sposobów i efektów diagnostyki molekularnej oraz możliwości ich wykorzystania różnych dziedzinach nauki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody pozyskiwania materiału genetycznego do badań. | 1 |
T-A-2 | Metody detekcji i ilościowego oznaczania kwasów nukleinowych. | 1 |
T-A-3 | Wykorzystanie i rodzaje techniki PCR w diagnostyce molekularnej. | 1 |
T-A-4 | Zastosowanie techniki RT-PCR i real-time PCR w diagnostyce. | 1 |
T-A-5 | Typy elektroforezy oraz jej wykorzystanie w diagnostyce. | 1 |
T-A-6 | Techniki hybrydyzacyjne (hybrydyzacja punktowa, hybrydyzacja typu Southern, hybrydyzacja Northern) wykorzystywane w diagnostyce. | 1 |
T-A-7 | Zastosowanie metod genetyki molekularnej w diagnostyce medycznej, kryminalistyce oraz hodowli i ochronie środowiska. Wykorzystanie diagnostyki molekularnej w wybranych chorobach genetycznych. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu genetyki molekularnej. Rodzaje diagnostyki molekularnej: diagnostyka bezpośrednia i pośrednia. | 1 |
T-W-2 | Metody badania polimorfizmu DNA. | 2 |
T-W-3 | Mikromacierze w diagnostyce molekularnej – projektowanie sond, zastosowanie w diagnostyce. | 1 |
T-W-4 | Strategie diagnostyki molekularnej – duże zmiany genowe (delecja, duplikacje, insercje), znane mutacje w miejscu restrykcyjnym, znane mutacje punktowe poza miejscem restrykcyjnym, nieznane mutacje, sekwencjonowanie, analiza sprzężeń, analiza asocjacji. | 2 |
T-W-5 | Perspektywy wykorzystania genetyki molekularnej w diagnostyce. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach | 7 |
A-A-2 | Konsultacje | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeniowych | 10 |
A-A-4 | Zaliczenie treści ćwiczeniowych | 5 |
A-A-5 | Omówienie zaliczenia ćwiczeń | 2 |
A-A-6 | Samodzielne studiowanie zadanej literatury | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielene studiowanie treści wykładów | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Studiowanie zadanej literatury | 10 |
A-W-5 | Konsultacje | 8 |
A-W-6 | Omówienie prezentacji | 2 |
A-W-7 | Zaliczenie zajęć | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena przedstawionej prezentacji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O2.2_W01 zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce oraz ma wiedzę na temat możliwości wykorzystania tych metod i technik w różnych dziedzinach nauki i życia | BTinz_2A_W07 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O2.2_U01 Student objaśnia metody i techniki genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce i charakteryzuje możliwości ich zastosowania w różnych dziedzinach życia i nauki | BTinz_2A_U06 | — | — | C-2 | T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-W-4, T-W-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O2.2_K01 Jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanych w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki. | BTinz_2A_K02, BTinz_2A_K01 | — | — | C-2 | T-A-7, T-W-4, T-W-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O2.2_W01 zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce oraz ma wiedzę na temat możliwości wykorzystania tych metod i technik w różnych dziedzinach nauki i życia | 2,0 | Student nie zna technik i metod genetyki molekularnej oraz nie ma wiedzy na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia. |
3,0 | Student ma wiedzę na temat technik i metod genetyki molekularnej oraz na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia. | |
3,5 | Student dobrze zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej oraz ma podstawową wiedzy na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia. | |
4,0 | Student dobrze zna podstawowe i słabo zna najnowsze techniki i metody genetyki molekularnej oraz ma podstawową wiedzy na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia. | |
4,5 | Student dobrze zna podstawowe i najnowsze techniki i metody genetyki molekularnej oraz ma ugruntowaną wiedzę na temat standardowych możliwościach wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia. | |
5,0 | Student doskonale zna podstawowe i najnowsze techniki i metody genetyki molekularnej oraz orientuje się w najnowszych i standardowych możliwościach wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O2.2_U01 Student objaśnia metody i techniki genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce i charakteryzuje możliwości ich zastosowania w różnych dziedzinach życia i nauki | 2,0 | Student nie umie przedstawić założeń podstawowych metod i technik genetyki molekularnej oraz nie umie scharakteryzować warunków przebiegu różnych metod jak również nie umie przyporządkować aspektów aocjacyjnych dla podstawowowych technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy. |
3,0 | Student umie przedstawić założenia podstawowych metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak również umie słabo przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy. | |
3,5 | Student umie przedstawić ogólnie założenia podstawowych metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak również umie ogólnie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy. | |
4,0 | Student umie przedstawić założenia podstawowych (ogólnie) i najnowszych (słabo) metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak również umie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych (ogólnie) i najnowszych (słabo) technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy. | |
4,5 | Student umie przedstawić założenia podstawowych (biegle) i najnowszych (ogólnie) metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak również umie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych (biegle) i najnowszych (ogólnie) technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy. | |
5,0 | Student umie biegle przedstawić założenia podstawowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej oraz biegle charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak równieżumie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych i najnowszych technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O2.2_K01 Jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanych w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki. | 2,0 | Student nie jest zdolny do zaprezentowania wiedzy na temat możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki. |
3,0 | Student w sposób słabo komunikatywny i słabo zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki. | |
3,5 | Student w sposób dość komunikatywny i dość zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w dignostycew różnych dziedzinach życia i nauki. | |
4,0 | Student w sposób komunikatywny i zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki. | |
4,5 | Student w sposób komunikatywny i dość zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki. | |
5,0 | Student w sposób bardzo komunikatywny i zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki. |
Literatura podstawowa
- Bal J., Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Węgleński P., Genetyka molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Nowak Z., Gruszczyńska J., Wybrane techniki i metody analizy DNA, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2007
- Słomski R., Przykłady analiz DNA, Wydawnictwo AR, Poznań, 2004