Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Podstawy biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy biotechnologii
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z głównymi obszarami działalności biotechnologii i jej uwarunkowaniami prawnymi i etycznymi
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesach biotechnologicznych i bezpieczeństwem ich zastosowania
C-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizacja laboratorium kultur in vitro. Metody biologii molekularnej wykorzystywane w pracy biotechnologa. Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro.6
T-A-2Biosynteza metabolitów wtórnych w kulturach in vitro. Zabiegi technologiczne zwiększające sekrecję metabolitów wtórnych.4
T-A-3Metody oznaczania żywności modyfikowanej genetycznie. Metody analizy DNA wykorzystywane w hodowli roślin i zwierząt.4
T-A-4Bioreaktory-zwierzeta gospodarskie jako żywe bioreaktory.4
T-A-5Klonowanie i transgeneza, zapłodnienie in vitro u ludzi i zwierząt-nadzieje i obawy, opinie własne.4
T-A-6Pozytywne i negatywne aspekty współczesnej biotechnologii. Opinia publiczna a biotechnologia - przygotowanie ankiet, przeprowadzenie i ich analiza.4
T-A-7Zastosowanie biotechnologii w procesie uzyskiwania surowców ze źródeł odnawialnych.2
T-A-8Nanotechnologie i nanobiotechnologie.2
30
wykłady
T-W-1Rozwój współczesnej biotechnologii i nauki wchodzące w jej zakres. Biotechnologia i czynniki warunkujące jej rozwój.2
T-W-2Biotechnologia roślin, kultury in vitro i ich wykorzystanie2
T-W-3Biotechnologia w medycynie i farmacji, ochronie środowiska, przemysle, hodowli zwierząt, biogeotechnologia.2
T-W-4Żywność genetycznie modyfikowana-aspekty praktyczne i etyczne, stan obecny i perspektywy wykorzystania w Polsce i na świecie,2
T-W-5Biobezpieczeństwo-stosowanie, transport i wykorzystanie żywych modyfikowanych organizmów (LMO). Zasady bezpiecznej pracy z GMO.2
T-W-6Biokatalizatory - źródła i doskonaloenie biokatalizatorów. Konwencjonalne i niekonwencjonalne procesy biotechnologiczne.3
T-W-7Wybrane zagadnienia z zakresu działań legislacyjnych i regulacji prawnych w biotechnologii.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie prezentacji10
A-A-3Zaliczenie końcowe ćwiczeń2
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-6Przygotowanie się do zajęć4
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie i studiowanie piśmiennictwa7
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metoda przypadków i dyskusja panelowa
M-3pokaz z objaśnieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: - kontrola przygotowania do zajęć
S-2Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: - kolokwium cząstkowe i końcowe z treści programowych ćwiczeń audytoryjnych w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
S-4Ocena podsumowująca: - zaliczenie końcowe wykładów podsumowujące treści programowe w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-S1-C2_W01
Zna mozliwości wykorzystania podstawowych metod konwencjonalnych i biologii moolekularnej w biotechnologii oraz przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego
C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4
BTinz_2A_BT-S1-C2_W02
Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, główne obszary jej działalności oraz wyjaśnia wpływ osiągnięć z zakresu biotechnologii na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki
C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-S1-C2_U01
Student potrafi przedstawić źródła i metody doskonalenia biokatalizatorów, oceniać znaczenie osiągnięć z zakresu biotechnologii w rozwoju poszczególnych działów gospodarki i obszarów nauki
C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-S1-C2_K01
Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na rozwój gospodarki, nauki i społeczeństwa
C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2S-2
BTinz_2A_BT-S1-C2_K02
Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej i ma świadomość jej wpływu na wyniki pracy całej grupy
C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-S1-C2_W01
Zna mozliwości wykorzystania podstawowych metod konwencjonalnych i biologii moolekularnej w biotechnologii oraz przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych w biotechnologii; zna zasadnicze etapy procesu biotechnologicznego i częściowo je objaśnia, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje podstawowe zainteresowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
BTinz_2A_BT-S1-C2_W02
Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, główne obszary jej działalności oraz wyjaśnia wpływ osiągnięć z zakresu biotechnologii na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki
2,0
3,0Student zna najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na rozwój biotechnologii, zna jej główne obszary działalności, wie jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój różnych sfer życia i działalności człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-S1-C2_U01
Student potrafi przedstawić źródła i metody doskonalenia biokatalizatorów, oceniać znaczenie osiągnięć z zakresu biotechnologii w rozwoju poszczególnych działów gospodarki i obszarów nauki
2,0
3,0Student potrafi wyjaśnić znaczenie procesu biotechnologicznego, przy pomocy prowadzącego analizuje i kojarzy fakty dotyczące źródeł biokatalizatorów, potrafi wskazać najważniejsze obszary i działy gospodarki, w których można wykorzystać biokatalizatory, potrafi wskazać możliwości wykorzystania osiągnięć biotechnologii w ochronie środowiska i pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych oraz zinterpretować możliwości biotechnologicznego wykorzystania zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-S1-C2_K01
Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na rozwój gospodarki, nauki i społeczeństwa
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia osiągnięć współczesnej biotechnologii i możliwości jej oddziaływania na różne sfery życia i otaczające środowisko ale wymaga pomocy i ukierunkowania w toku myślenia i interpretacji faktów
3,5
4,0
4,5
5,0
BTinz_2A_BT-S1-C2_K02
Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej i ma świadomość jej wpływu na wyniki pracy całej grupy
2,0
3,0Student podejmuje działania z własnej woli, pomaga organizować pracę i rozdzielać zadania wśród członków grupy, dostosowuje się do danej sytuacji mając w pewnym stopniu świadomość znaczenia pracy kolektywnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Repsa A. (red), Biotechnologia Żywności, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  2. Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński A., Biotechnologia Zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
  3. Bielański A., Tischner M., Biotechnologia rozrodu zwierząt udomowionych, Drukol s.c., Kraków, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, Warszawa, 2000
  2. Twardowski T (red.)., Biotechnologia - kwartalnik, Instytut Chemii Bioorganicznej PAN, Poznań, 2011, również lata poprzednie

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizacja laboratorium kultur in vitro. Metody biologii molekularnej wykorzystywane w pracy biotechnologa. Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro.6
T-A-2Biosynteza metabolitów wtórnych w kulturach in vitro. Zabiegi technologiczne zwiększające sekrecję metabolitów wtórnych.4
T-A-3Metody oznaczania żywności modyfikowanej genetycznie. Metody analizy DNA wykorzystywane w hodowli roślin i zwierząt.4
T-A-4Bioreaktory-zwierzeta gospodarskie jako żywe bioreaktory.4
T-A-5Klonowanie i transgeneza, zapłodnienie in vitro u ludzi i zwierząt-nadzieje i obawy, opinie własne.4
T-A-6Pozytywne i negatywne aspekty współczesnej biotechnologii. Opinia publiczna a biotechnologia - przygotowanie ankiet, przeprowadzenie i ich analiza.4
T-A-7Zastosowanie biotechnologii w procesie uzyskiwania surowców ze źródeł odnawialnych.2
T-A-8Nanotechnologie i nanobiotechnologie.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój współczesnej biotechnologii i nauki wchodzące w jej zakres. Biotechnologia i czynniki warunkujące jej rozwój.2
T-W-2Biotechnologia roślin, kultury in vitro i ich wykorzystanie2
T-W-3Biotechnologia w medycynie i farmacji, ochronie środowiska, przemysle, hodowli zwierząt, biogeotechnologia.2
T-W-4Żywność genetycznie modyfikowana-aspekty praktyczne i etyczne, stan obecny i perspektywy wykorzystania w Polsce i na świecie,2
T-W-5Biobezpieczeństwo-stosowanie, transport i wykorzystanie żywych modyfikowanych organizmów (LMO). Zasady bezpiecznej pracy z GMO.2
T-W-6Biokatalizatory - źródła i doskonaloenie biokatalizatorów. Konwencjonalne i niekonwencjonalne procesy biotechnologiczne.3
T-W-7Wybrane zagadnienia z zakresu działań legislacyjnych i regulacji prawnych w biotechnologii.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie prezentacji10
A-A-3Zaliczenie końcowe ćwiczeń2
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-6Przygotowanie się do zajęć4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie i studiowanie piśmiennictwa7
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-S1-C2_W01Zna mozliwości wykorzystania podstawowych metod konwencjonalnych i biologii moolekularnej w biotechnologii oraz przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z głównymi obszarami działalności biotechnologii i jej uwarunkowaniami prawnymi i etycznymi
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesach biotechnologicznych i bezpieczeństwem ich zastosowania
C-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie
Treści programoweT-W-2Biotechnologia roślin, kultury in vitro i ich wykorzystanie
T-W-3Biotechnologia w medycynie i farmacji, ochronie środowiska, przemysle, hodowli zwierząt, biogeotechnologia.
T-W-6Biokatalizatory - źródła i doskonaloenie biokatalizatorów. Konwencjonalne i niekonwencjonalne procesy biotechnologiczne.
T-A-1Organizacja laboratorium kultur in vitro. Metody biologii molekularnej wykorzystywane w pracy biotechnologa. Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro.
T-A-2Biosynteza metabolitów wtórnych w kulturach in vitro. Zabiegi technologiczne zwiększające sekrecję metabolitów wtórnych.
T-A-3Metody oznaczania żywności modyfikowanej genetycznie. Metody analizy DNA wykorzystywane w hodowli roślin i zwierząt.
T-A-4Bioreaktory-zwierzeta gospodarskie jako żywe bioreaktory.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metoda przypadków i dyskusja panelowa
M-3pokaz z objaśnieniem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: - kolokwium cząstkowe i końcowe z treści programowych ćwiczeń audytoryjnych w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
S-4Ocena podsumowująca: - zaliczenie końcowe wykładów podsumowujące treści programowe w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych w biotechnologii; zna zasadnicze etapy procesu biotechnologicznego i częściowo je objaśnia, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje podstawowe zainteresowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-S1-C2_W02Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, główne obszary jej działalności oraz wyjaśnia wpływ osiągnięć z zakresu biotechnologii na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z głównymi obszarami działalności biotechnologii i jej uwarunkowaniami prawnymi i etycznymi
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesach biotechnologicznych i bezpieczeństwem ich zastosowania
C-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie
Treści programoweT-W-1Rozwój współczesnej biotechnologii i nauki wchodzące w jej zakres. Biotechnologia i czynniki warunkujące jej rozwój.
T-W-4Żywność genetycznie modyfikowana-aspekty praktyczne i etyczne, stan obecny i perspektywy wykorzystania w Polsce i na świecie,
T-W-5Biobezpieczeństwo-stosowanie, transport i wykorzystanie żywych modyfikowanych organizmów (LMO). Zasady bezpiecznej pracy z GMO.
T-W-7Wybrane zagadnienia z zakresu działań legislacyjnych i regulacji prawnych w biotechnologii.
T-A-5Klonowanie i transgeneza, zapłodnienie in vitro u ludzi i zwierząt-nadzieje i obawy, opinie własne.
T-A-6Pozytywne i negatywne aspekty współczesnej biotechnologii. Opinia publiczna a biotechnologia - przygotowanie ankiet, przeprowadzenie i ich analiza.
T-A-7Zastosowanie biotechnologii w procesie uzyskiwania surowców ze źródeł odnawialnych.
T-A-8Nanotechnologie i nanobiotechnologie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metoda przypadków i dyskusja panelowa
M-3pokaz z objaśnieniem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: - kolokwium cząstkowe i końcowe z treści programowych ćwiczeń audytoryjnych w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
S-4Ocena podsumowująca: - zaliczenie końcowe wykładów podsumowujące treści programowe w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na rozwój biotechnologii, zna jej główne obszary działalności, wie jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój różnych sfer życia i działalności człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-S1-C2_U01Student potrafi przedstawić źródła i metody doskonalenia biokatalizatorów, oceniać znaczenie osiągnięć z zakresu biotechnologii w rozwoju poszczególnych działów gospodarki i obszarów nauki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z głównymi obszarami działalności biotechnologii i jej uwarunkowaniami prawnymi i etycznymi
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesach biotechnologicznych i bezpieczeństwem ich zastosowania
C-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie
Treści programoweT-W-2Biotechnologia roślin, kultury in vitro i ich wykorzystanie
T-W-6Biokatalizatory - źródła i doskonaloenie biokatalizatorów. Konwencjonalne i niekonwencjonalne procesy biotechnologiczne.
T-A-1Organizacja laboratorium kultur in vitro. Metody biologii molekularnej wykorzystywane w pracy biotechnologa. Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro.
T-A-2Biosynteza metabolitów wtórnych w kulturach in vitro. Zabiegi technologiczne zwiększające sekrecję metabolitów wtórnych.
T-A-3Metody oznaczania żywności modyfikowanej genetycznie. Metody analizy DNA wykorzystywane w hodowli roślin i zwierząt.
T-A-4Bioreaktory-zwierzeta gospodarskie jako żywe bioreaktory.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metoda przypadków i dyskusja panelowa
M-3pokaz z objaśnieniem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: - kolokwium cząstkowe i końcowe z treści programowych ćwiczeń audytoryjnych w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
S-4Ocena podsumowująca: - zaliczenie końcowe wykładów podsumowujące treści programowe w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyjaśnić znaczenie procesu biotechnologicznego, przy pomocy prowadzącego analizuje i kojarzy fakty dotyczące źródeł biokatalizatorów, potrafi wskazać najważniejsze obszary i działy gospodarki, w których można wykorzystać biokatalizatory, potrafi wskazać możliwości wykorzystania osiągnięć biotechnologii w ochronie środowiska i pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych oraz zinterpretować możliwości biotechnologicznego wykorzystania zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-S1-C2_K01Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na rozwój gospodarki, nauki i społeczeństwa
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie
Treści programoweT-W-1Rozwój współczesnej biotechnologii i nauki wchodzące w jej zakres. Biotechnologia i czynniki warunkujące jej rozwój.
T-W-2Biotechnologia roślin, kultury in vitro i ich wykorzystanie
T-W-3Biotechnologia w medycynie i farmacji, ochronie środowiska, przemysle, hodowli zwierząt, biogeotechnologia.
T-W-4Żywność genetycznie modyfikowana-aspekty praktyczne i etyczne, stan obecny i perspektywy wykorzystania w Polsce i na świecie,
T-W-5Biobezpieczeństwo-stosowanie, transport i wykorzystanie żywych modyfikowanych organizmów (LMO). Zasady bezpiecznej pracy z GMO.
T-W-6Biokatalizatory - źródła i doskonaloenie biokatalizatorów. Konwencjonalne i niekonwencjonalne procesy biotechnologiczne.
T-W-7Wybrane zagadnienia z zakresu działań legislacyjnych i regulacji prawnych w biotechnologii.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków i dyskusja panelowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia osiągnięć współczesnej biotechnologii i możliwości jej oddziaływania na różne sfery życia i otaczające środowisko ale wymaga pomocy i ukierunkowania w toku myślenia i interpretacji faktów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-S1-C2_K02Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej i ma świadomość jej wpływu na wyniki pracy całej grupy
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie
Treści programoweT-A-1Organizacja laboratorium kultur in vitro. Metody biologii molekularnej wykorzystywane w pracy biotechnologa. Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro.
T-A-2Biosynteza metabolitów wtórnych w kulturach in vitro. Zabiegi technologiczne zwiększające sekrecję metabolitów wtórnych.
T-A-3Metody oznaczania żywności modyfikowanej genetycznie. Metody analizy DNA wykorzystywane w hodowli roślin i zwierząt.
T-A-4Bioreaktory-zwierzeta gospodarskie jako żywe bioreaktory.
T-A-5Klonowanie i transgeneza, zapłodnienie in vitro u ludzi i zwierząt-nadzieje i obawy, opinie własne.
T-A-6Pozytywne i negatywne aspekty współczesnej biotechnologii. Opinia publiczna a biotechnologia - przygotowanie ankiet, przeprowadzenie i ich analiza.
T-A-7Zastosowanie biotechnologii w procesie uzyskiwania surowców ze źródeł odnawialnych.
T-A-8Nanotechnologie i nanobiotechnologie.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków i dyskusja panelowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student podejmuje działania z własnej woli, pomaga organizować pracę i rozdzielać zadania wśród członków grupy, dostosowuje się do danej sytuacji mając w pewnym stopniu świadomość znaczenia pracy kolektywnej
3,5
4,0
4,5
5,0