Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Biotechnologia w hodowli roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologia w hodowli roślin | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z hodowlą roślin w warunkach in vitro |
C-2 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota hodowli, cele i jej rodzaje. Hodowla biotechnologiczna, mieszańcowa i konwencjonalna. | 3 |
T-A-2 | Erozja genetyczna. Metody ochrony bioróżnorodności. | 2 |
T-A-3 | Charakterystyka roślin samo- i obcopłodnych. Metody selekcji w hodowli roślin samo- i obcopłodnych. | 3 |
T-A-4 | Hodowla heterozyjna. Efekt heterozyjny. Metody oceny wartości kombinacyjnej. | 2 |
T-A-5 | Znaczenie kultur in vitro w hodowli roślin. | 2 |
T-A-6 | Prezentacja planów hodowlanych. | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z zasadami BHP w laboratorium kultur tkankowych | 1 |
T-L-2 | Spożądzanie podłoży do namnażania wybranych roślin | 2 |
T-L-3 | Samodzielne zakładanie kultur wybranych gatunków roślin, inicjacja, namnażanie, ukorzenianie i adaptacja do warunków szklarniowych | 4 |
T-L-4 | Samodzielne zakładanie kultur kalusowych wybranych gatunków roślin | 2 |
T-L-5 | Wykorzystanie różnych metod izolacji DNA | 2 |
T-L-6 | Poznanie technik opartych o reakcję PCR, samodzielne przeprowadzenie reakcji ISSR-PCR i rozdziału produktów reakcji | 2 |
T-L-7 | Zajęcia terenowe w hali wegetacyjnej | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykorzystanie biotechnologi w hodowli roślin. Cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych | 2 |
T-W-2 | Inżynieria genetyczna i jej zastosowanie w hodowli roślin | 2 |
T-W-3 | Mutacje w kulturach in vitro i ich wykorzystanie w hodowli roślin | 2 |
T-W-4 | Zmienność somaklonalna, selekcja w kulturach in vitro. Wykorzystanie zmienności somaklonalnej w hodowli | 2 |
T-W-5 | Otrzymywanie homozygotycznych linii w oparciu o rośliny haploidalne | 2 |
T-W-6 | Wykorzystanie linni DH w hodowli mieszańcowej. | 1 |
T-W-7 | Otrzymywanie i wykorzystanie mieszańców oddalonych | 2 |
T-W-8 | Hodowla biotechnologiczna. Istota transformacji genetycznej i jej znaczenie | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć | 5 |
A-A-3 | Samodzielne przygotowanie i prezentacja wybranych zagadnień | 5 |
A-A-4 | Samodzielne przygotowanie do zaliczenia zajęć audtyoryjnych | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 15 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłąd informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kontrola na bieżąco przygotowania studentów do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych prezentacji przez studentów i ich omówienie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-C11_W01 Zna cele i metody hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i biotechnologicznymi | — | — | — | C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-C11_U01 Student potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej namnażanie w warunkach in vitro | — | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-1 |
BTinz_2A_BT-S-C11_U02 Student ma umiejętność teoretycznego wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin | — | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-5, T-W-8 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-C11_K01 Student wykazuje odpowiedzialność i świadomość podejmowania decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych | — | — | — | C-1 | T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-C11_W01 Zna cele i metody hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i biotechnologicznymi | 2,0 | student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić podstawowych procesów wykorzystywanych w biotechnologii roślin |
3,0 | student wykazuje podstawową wiedzę na temat omawianych zagadnień dotyczących biotechnologii roślin | |
3,5 | student szczegółowo objaśnia omawiane metody hodowli konwencjonalnej i niekonwencjonalnej roślin | |
4,0 | student szczegółowo objaśnia omawiane zagadnienia dotyczące wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin, | |
4,5 | student szczegółowo objaśnia omawiane metody hodowlane, zna kryteria doboru odpowiedniej metody hodowli konwencjonalnej i niekonwencjonalnej | |
5,0 | student wykazuje dogłębną wiedzę na temat omawianych metod hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i niekonwencjonalnymi, potrafi dobrać odpowiednią metodę hodowli do osiągnięcia zamierzonego efektu hodowlanego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-C11_U01 Student potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej namnażanie w warunkach in vitro | 2,0 | student nie umie zaplanować prostych eksperymentów |
3,0 | student umie zaplanować proste eksperymenty | |
3,5 | student umie zaplanować proste eksperymenty, potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną | |
4,0 | student umie zaplanować bardziej złożone eksperymenty, potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej dalsze pasażowanie | |
4,5 | student planuje i potrafi realizować omawiane eksperymenty | |
5,0 | student planuje i potrafi realizować w sposób biegły omawiane eksperymenty | |
BTinz_2A_BT-S-C11_U02 Student ma umiejętność teoretycznego wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin | 2,0 | student nie zna podstawowych metod biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin |
3,0 | student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wwykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu podstawowym | |
3,5 | student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu dostatecznym | |
4,0 | student zna podtsawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu dobrym | |
4,5 | student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu bardzo dobrym | |
5,0 | student wykazuje znajomość podstawowych technik biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu znakomitym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-C11_K01 Student wykazuje odpowiedzialność i świadomość podejmowania decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych | 2,0 | student nie wykazuje odpowiedzialności i nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych |
3,0 | student wykazuje umiarkowaną odpowiedzialność, ale nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych | |
3,5 | student wykazuje dostateczną odpowiedzialnoś i ma umiarkowaną świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych | |
4,0 | student wykazuje dobrą odpowiedzialność i ma dostateczną świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych | |
4,5 | student wykazuje się dobrą odpowiedzialnością i ma dobrą świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych | |
5,0 | student wykazuje się bardzo dobrą odpowiedzialnością i ma bardzo dobrą świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych |
Literatura podstawowa
- Malepszy S., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2001
- Michalik B., Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin, Kraków, 1996
- Lindley K., Jones M., Plant Biotechnology in Agriculture, OPen University Press, London, 1989
Literatura dodatkowa
- Nowak Z., GruszczyNska J., Wybrane techniki i metody analizy DNA, SGGW, Warszawa, 2007
- Woźny A., Przybył K., Komórki roślinne w warunkach stresu. Komórki in vitro, UAM, Poznań, 2004
- Dixon R., Gonzales R., Plant Cell Culture, Oxfort, USA, 1994